Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sykkeloyvind] #2416062 20/06/2017 09:16
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Jeg vil heller spise mindre mat enn å spise matlignende pulver i stedet for mat.

Det går jo an å ikke tenke enten/eller også. Ingenting i veien for å både kose seg med mat laget av gode råvarer fra bunnen av, med kjærlighet og alt som hører til, samtidig som man erstatter et av dagens mindre interessante måltider med en shake.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416075 20/06/2017 09:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Jeg vil heller spise mindre mat enn å spise matlignende pulver i stedet for mat.

Det går jo an å ikke tenke enten/eller også. Ingenting i veien for å både kose seg med mat laget av gode råvarer fra bunnen av, med kjærlighet og alt som hører til, samtidig som man erstatter et av dagens mindre interessante måltider med en shake.

Jeg ville heller tenkt på måter jeg kunne gjort det mindre interessante måltidet mer interessant på. ICON_WINK

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: AdIoS] #2416077 20/06/2017 10:03
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det blir også gjerne litt enklere mat når man bare skal lage mat til seg selv.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: AdIoS] #2416128 20/06/2017 13:08
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Altså, spørsmålet mitt var: Er det noen her som har erfaring med SLM måltidserstatter fra Synergy?

(Jeg blir gjerne med på en diskusjon om livsgnist og tilberedelse av måltider, men gjerne i en annen tråd med en annen tittel).

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Syklist1] #2416247 21/06/2017 07:05
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Syklist1
Jeg er så forbanna trøtt på morgenen at jeg starter med 2 kopper americano og en Nutrilett bar. Mat gir meg ingen glede før litt utpå formiddagen.

Øyvind nevnte 'fem ting' på topp når det gjelder gleder i livet.
Mat er en av dem, tilstrekkelig søvn og føle seg utvilt er en annen.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Tråkk'n roll] #2416254 21/06/2017 07:20
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Tråkk'n roll
Altså, spørsmålet mitt var: Er det noen her som har erfaring med SLM måltidserstatter fra Synergy?

(Jeg blir gjerne med på en diskusjon om livsgnist og tilberedelse av måltider, men gjerne i en annen tråd med en annen tittel).

Da har du nok gjort en feil i å gjenopplive en så gammel tråd. Tråden er fra begynnelsen av oktober 2011, så avsporing skulle etter forum-normen skjedd senest 14/10/2011. Vi er derfor mange år på overtid med å utvide temaet og se den større sammenhengen.

(Men saklig, det er ikke hensiktsmessig å ta opp en så gammel tråd som har ligget død så lenge. Seks år gamle poster har ikke relevans for spørsmålet ditt og bare roter til forståelsen.)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: AdIoS] #2416276 21/06/2017 08:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
F1 shaken er fortsatt best ICON_SMILE Det er jo som å starte dagen med milkshake. Eneste bakdelen er at porsjonen er litt liten ICON_SMILE

Har forsåvidt teste Fitline sine i løpet av året også. De er ikke noe gode synes jeg. Propper dog i meg noe annet derfra to ganger om dagen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Tråkk'n roll] #2416280 21/06/2017 08:20
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Ikke meningen å ødelegge altså. Jeg tror bare mange overvurderer pulvermats effekt på noe som helst.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sykkeloyvind] #2416284 21/06/2017 08:24
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ikke meningen å ødelegge altså. Jeg tror bare mange overvurderer pulvermats effekt på noe som helst.

Det er jeg enig i. Lite som er magisk ved pulver som er lovlig vil jeg tro. Synes jo du har den beste og mest fornuftige tilnærmingen til dette, men for meg er det av flere grunner enklere med shake.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416321 21/06/2017 09:30
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa
F1 shaken er fortsatt best ICON_SMILE Det er jo som å starte dagen med milkshake.

Ikke så rart den smaker godt når den består av 33 % sukker ICON_WINK

Har prøvd den selv. Er knallgod, og metter overraskende bra til tross for (veldig) lavt kaloriinnhold. En blanding av økonomi (det er dyrt), helse (forsøker å redusere inntak av sukker) og livsglede (alt det Øyvind nevner) gjør imidlertid at jeg har droppet den.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416435 21/06/2017 15:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
F1 shaken er fortsatt best ICON_SMILE Det er jo som å starte dagen med milkshake.

Hva om man da i stedet lager milkshake med frosne bananer, yoghurt/kesam, ku- eller annen melk og evt bringebær eller jordbær?
Mindre sukker, passelig dose proteiner, god smak og div mineraler og vitaminer fra frukten. Er man kreativ kan man slenge noen chia-frø, eller et egg eller to oppi også. Da får man i tillegg Omega 3 og ekstra proteiner.

Selvfølgelig mer å tenke på enn å bare handle inn rådyrt pulver og blande dette med melk/vann, men...

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416440 21/06/2017 16:08
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig

Det er jeg enig i. Lite som er magisk ved pulver som er lovlig vil jeg tro. Synes jo du har den beste og mest fornuftige tilnærmingen til dette, men for meg er det av flere grunner enklere med shake.

Enig med mye her, men ikke alle premissene. "Måltidet" jeg snakker om å erstatte er de doble brødskivene med leverpostei eller Philapelphia som jeg hiver i meg mellom møter på jobb. Disse måltidene gir meg hverken høy livskvalitet eller fullgodt næringsinnhold så jeg føler ikke at "pulvermat" blir et steg ned på noen av disse områdene. Å kutte ut frokoststunden eller middag sammen med familien er altså ikke det jeg tenker på.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Tråkk'n roll] #2416451 21/06/2017 17:09
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B
Brødskiver med leverpostei har absolutt fullgodt ernæringsinnhold, her tror jeg du har blitt lurt av noen bloggere ICON_WINK

Rule #72 // Legs speak louder than words
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sykkeloyvind] #2416488 21/06/2017 20:54
olechr Offline
More than words
More than words

Hva om man da i stedet lager milkshake med frosne bananer, yoghurt/kesam, ku- eller annen melk og evt bringebær eller jordbær?
Mindre sukker, passelig dose proteiner, god smak og div mineraler og vitaminer fra frukten. Er man kreativ kan man slenge noen chia-frø, eller et egg eller to oppi også. Da får man i tillegg Omega 3 og ekstra proteiner.

Selvfølgelig mer å tenke på enn å bare handle inn rådyrt pulver og blande dette med melk/vann, men...

Tar veldig mye lengre tid, vanskelig å gjøre når du er på reise. Jeg bruker ikke så mye pulver mer, men synes fortsatt det er en grei måte å få seg næring.

Det økonomiske av det gidder jeg ikke å ta opp, Kjøper dekk og annet utstyr for vesentlig mer penger enn jeg klarer å dytte i meg av pulver.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sykkeloyvind] #2416497 21/06/2017 21:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvorfor skal man putte svindyre chia-frø i shaken, når havregryn gjør akkurat samme nytten til 16kr kiloen? Sist jeg sjekket var det ikke stor forskjell i næringsinnhold på de to..men havregryn er kanskje ikke så hipt ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: AdIoS] #2416504 22/06/2017 04:57
E
eOpseth Offline
Ringrev
Ringrev
E
Chiafrø har vel en egenskap som gjøre noe med konsistensen på hva det tilsettes, der er det bedre enn havregryn. Utover det, tja....

Jeg har vært på shake-kjøres, men pr. i dag gjør jeg det litt annerledes.

6 egg, en boks mager cottage cheese, mel til passe kosistens, kardemomme og salt.

Da steker jeg noe som minne mer om lapper. Næringsrikt, lett å ta med seg, og metter bra. Tar tid, men dette kan man gjøre parallelt med å lage middag eller andre ting. De holder seg fint et en dag eller to.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: AdIoS] #2416509 22/06/2017 06:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres ut som middagspannekakene mine.
5 egg, mager cottage cheese, styrk, liten anelsen vaniljesukker, havregryn, mel og salt. Kjøres til jevn røre med stavmikseren. Disse spiser jeg med god samvittighet ICON_SMILE

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sykkeloyvind] #2416528 22/06/2017 08:00
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Smaker sikkert godt det også, men er virkningen vitenskapelig dokumentert?

Sitat: Herbalife
Vitenskapelig dokumentert: Kliniske studier viser at daglig bruk av måltidserstattende shaker som en del av et kalorikontrollert kosthold effektivt kan kontrollere vekt sammen med moderat trening.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416529 22/06/2017 08:05
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B
Smoothie er mye fruktsukker og sunnheten vil jeg si er ganske overdrevet. Fast føde er også bedre enn drikke, dvs. at det er sunnere å spise en appelsin enn å drikke appelsinjuice.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sykkeloyvind] #2416542 22/06/2017 08:24
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg tror ikke det er mange som tror pulver/shake er overlegent alt annet. Og det er selvfølgelig fult mulig å leke kokk på morgenen eller andre ganger man har dårlig tid. Der er bare ikke jeg.

En shake gir meg det jeg trenger på under ett minutt. Det smaker godt og koster ikke mer enn kr 25-30 per måltid.

Jeg blir og litt betenkt over en generell skepsis til sukker (og karbohydrater.). For veldig mange handler det ikke om hva mann spiser men hvor mye man spiser. Dette glemmer veldig mange når det snakkes om vekt. Velstanden har dessverre ført til at alt for mange spiser til de får en metthetsfølelse (For de aller fleste betyr det at man har spist alt alt alt for mye.).

De aller fleste kan sikkert klare seg med feks 1 skive til lunsj med fornuftig pålegg og noe grønt på, også fylle på med frukt mellom måltidene (Spesielt når man klarer å venne kroppen til sykle mange timer uten mat med høyere intensitet enn feks bak en skjerm og pult.). Men utfordringen for mange er at "hodet" vil ha minst 2 for å få et snev av metthetsfølelse (som faktisk er dobbelt så mye.).

Veldig mange elsker feks kaffe latte med sukker. Det veldig mange ikke helt er klar over er at en kaffe latte med hel melk utgjør nesten like mange kalorier som et måltid med shake. Til og med når man dropper sukkeret så er det et dårlig valg da man heller kunne spist en frukt eller to som mellom måltid og fått i seg det samme antall kalorier.

Redigert av sveinaa; 22/06/2017 08:26.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416549 22/06/2017 08:34
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B
Folk er veldig forskjellige, jeg spiser fire-fem skriver til lunsj (og alle andre brødmåltider), det har jeg gjort siden ungdomsskolen ICON_WINK

Enig i og ser grunnpoenget ditt her, og det er jo egentlig at mange gjerne får noen hang-ups på at noe er ekstra bra eller ekstra dårlig, men glipper jo på helhelen uansett.

En stor andel av kostholdsråd de siste 20-30 åra av typen "ikke dette", "mye av dette", har vist seg å være skivebom. Så lønner seg å favne bredt i matveien. Det var jo ikke spesielt glupt å droppe meierismør til fordel for rent transfett i form av margarin.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: buffest] #2416554 22/06/2017 08:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: buffest
Folk er veldig forskjellige, jeg spiser fire-fem skriver til lunsj (og alle andre brødmåltider), det har jeg gjort siden ungdomsskolen ICON_WINK

Enig i og ser grunnpoenget ditt her, og det er jo egentlig at mange gjerne får noen hang-ups på at noe er ekstra bra eller ekstra dårlig, men glipper jo på helhelen uansett.

En stor andel av kostholdsråd de siste 20-30 åra av typen "ikke dette", "mye av dette", har vist seg å være skivebom. Så lønner seg å favne bredt i matveien. Det var jo ikke spesielt glupt å droppe meierismør til fordel for rent transfett i form av margarin.

Helt klart. Alle er vi forskjellige, men porsjonene har blitt større med årene. Bare se på tallerkenen. Har fekes et service jeg har arvet fra 70- tallet. Hadde jeg tatt frem det når vi hadde gjester ville folk trodd jeg var gnien med bakgrunn i tallerken størrelse ICON_SMILE

Alle er vi forskjellige. Det er allikevel en tendens at vi blir tyngre og tyngre. Bakgrunnen ligger i kostholdet.

Jeg handler mat en 2-3 ganger i uka. Hver eneste gang ser jeg noen som handler et eller annet som får meg til å tenke; du burde ikke proppe i deg det der. Og hva er egentlig greie med at så mange står å spiser sjokolade mens de pakker matvarene? De klarer jo ikke å vente til de er ute av døra en gang.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416557 22/06/2017 08:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Helt klart. Alle er vi forskjellige, men porsjonene har blitt større med årene. Bare se på tallerkenen. Har fekes et service jeg har arvet fra 70- tallet. Hadde jeg tatt frem det når vi hadde gjester ville folk trodd jeg var gnien med bakgrunn i tallerken størrelse ICON_SMILE

Alle er vi forskjellige. Det er allikevel en tendens at vi blir tyngre og tyngre. Bakgrunnen ligger i kostholdet.

Jeg handler mat en 2-3 ganger i uka. Hver eneste gang ser jeg noen som handler et eller annet som får meg til å tenke; du burde ikke proppe i deg det der. Og hva er egentlig greie med at så mange står å spiser sjokolade mens de pakker matvarene? De klarer jo ikke å vente til de er ute av døra en gang.

Sukkeravhengighet er vel svaret du leter etter. Avhengigheten som er verre enn heroinavhengighet, visstnok.
Selv godteposene til smågodt har vokst enormt de siste årene. Jo større pose, jo mindre godteri ser det ut som man handler.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416558 22/06/2017 08:57
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er allikevel en tendens at vi blir tyngre og tyngre. Bakgrunnen ligger i kostholdet.

Og aktivitetsnivå.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416560 22/06/2017 08:59
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B

Det er allikevel en tendens at vi blir tyngre og tyngre. Bakgrunnen ligger i kostholdet.

Og aktivitetsnivå.

Ja, vi har mer stillesittende liv, men at aktivitetsnivået generelt var så mye høyere før er oppskrytt. Å bo lengre unna arbeidsplassen enn 10-15 minutters gange var for drøyt før i tiden ICON_WINK. Også enslige damer uten barn og med kontorjobb var slanke.

Kostholdsendringen (særlig mengde) er nok 90 %.
Lørdagsgodt er et begrep som har glippet for mange.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416563 22/06/2017 09:01
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B
Sitat: Hoaas

Sukkeravhengighet er vel svaret du leter etter. Avhengigheten som er verre enn heroinavhengighet, visstnok.
Eks-heroinister slipper om ikke annet å stå i butikkøen ved siden av heroinsprøytene.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416564 22/06/2017 09:01
sveinaa Offline
More than words
More than words

Og aktivitetsnivå.

Tja. Jeg lurer litt på om det er en "myte". Veldig mange sliter med vekta selv om de trener ganske mye.

Hadde unger droppet saft/brus mens de satt foran tven og spilte hadde nok ikke vekta økt like mye.

Husker feks fra 80 tallet når jeg var ung. Da fikk vi ett glass brus og jeg og lillebror målte på millimetern at det ble likt. I dag "åpner" foreldre bare en til ICON_WINK

Redigert av sveinaa; 22/06/2017 09:02.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416565 22/06/2017 09:06
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B

Hadde unger droppet saft/brus mens de satt foran tven og spilte hadde nok ikke vekta økt like mye.

Et godt kostholdsråd er i stor grad å holde seg unna kaloriholdig drikke. Det blir allitd flere kalorier totalt. For de av oss som trener mye og ikke sliter med vekta, er det selvsagt ikke så nøye, men det kan man jo si om alt.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416566 22/06/2017 09:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og aktivitetsnivå.

Tja. Jeg lurer litt på om det er en "myte". Veldig mange sliter med vekta selv om de trener ganske mye.

Husker feks fra 80 tallet når jeg var ung. Da fikk vi ett glass brus og jeg og lillebror målte på millimetern at det ble likt. I dag "åpner" foreldre bare en til ICON_WINK

Jeg har forsøkt å følge litt med på mine egne barns matønsker og inntak. De vil selvsagt alltid ha det søte, det være seg juice, søtt pålegg eller godteri. Det er ekstremt mye sukker og fruktsukker de får i seg i løpet av en dag, om man ikke er litt påpasselig.
Man er kanskje litt nazi, men hos oss får de ikke mer enn èn yoghurt om dagen, ett glass juice osv. Jeg ser jo at når de ikke får det søte pålegget på brødskiva, et ekstra glass juice eller flere x yoghurt, så spiser og drikker de en hel del mindre. Nå er vel begge omtrent som meg når jeg vokste opp, med bukseselene i kryss for at buksa skal henge på. Men de sulter seg neppe ihjel. Vil de ikke spise mat som ikke smaker søtt, så er de neppe sultne.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416567 22/06/2017 09:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

Selv godteposene til smågodt har vokst enormt de siste årene. Jo større pose, jo mindre godteri ser det ut som man handler.

Er den virkelig det? Hvorfor har ingen kommet opp med "sukkerplaster" tilsvarende nikotinplaster? Da ville man kunne stimulere kroppen sånn at "suget" ikke ble så stort... Evt. en nesespray før kritiske øyeblikk.

I denne debatten er det viktig at ikke alle er "syke" for det slå bena under legitimiteten til de som faktisk har en sykdom som er grunnen til overvekt.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå