250W eller 1000W?

Av: Slambert

250W eller 1000W? - 05/05/2019 18:24

En kompis vil sykle Mjølkevegen med meg og overnatte i telt, dvs. med ca 40 kg Bob henger på slep. Jeg er en velvoksen mann på 115 kg som ikke rekker å komme i tilstrekkelig form, så jeg må ta en snarvei - jeg vil anskaffe en e-fatty.

Jeg har ikke budsjett til mere enn 25k, og da er jeg nede på følgende short list:
1. Momas F2 med Bafang 350W, fast forgaffel (Kajakk og Fritid/E-wheels)
2. Momas F1000 med Bafang 1000W, fast forgaffel (Kajakk og Fritid/E-wheels)
3. Brukt Bigwheel med Brose T 250W og demper foran.

Jeg er ikke interessert i fart men i dra kraft og distanse, og ønsker at syklen skal være sperret til 25 km/t. Derimot er jeg nok så liberal mht. effekten i relasjon til de lovlige 250W, for jeg er meget usikker på om 250W er nokk til å dra et vogntog på i alt 185 kg 1000 høydemeter flere dager på rad.
Jeg vil naturligvis helst ha Brose-motoren, men om ikke 250W rekker til å få vogntoget over fjellet og har tilstrekkelig distanse, må jeg gå på kompromis med dette = Bafang 1000W.
Omvendt er det en sykkel jeg ønsker og ikke en elektrisk moped. Jeg ønsker at sykkelen skal kompenserer for min manglende fysikk, og ikke mere enn det. Jeg ønsker å skulle følges med min kompis og sykle med samme belastning som han. Når jeg ser Youtube-videoer med 1000W sykler, hvor de kjøre opp ad bakke med 50 km/t uten å tråkke, blir jeg i tvil om der er for mye power på de. Om det er mulig å "holde igjen".

Er der noen her som har erfaring med
1. Momas-syklene?
2. Bigwhell
3. 1000W vs. 350W vs. 250W i relasjon til stor vekt, lange sykkelturer og mange høydemeter?
Av: baronKanon

Re: 250W eller 1000W? - 05/05/2019 18:43

250w hvis du vil sykle utenfor offentlig bilvei. Ellers blir det registrering og typegodkjenning, samt kun bilvei og motorsykkelhjelm.
Av: Rednaskela

Re: 250W eller 1000W? - 05/05/2019 19:12

Har ikke peil på el på sti, men sykler Bullitt lastesykkel med 350W og har aldri tenkt at det er for lite. Stort sett går motoren på mellom 20-50% effekt. Bakker er som regel mer et spørsmål om riktig gir og kadens, enn om effekt. Går greit med samboer og barn oppi, tilsammen 180 kg sykkel og kjøtt.

Legg penga i et godt batteri.
Av: baronKanon

Re: 250W eller 1000W? - 05/05/2019 19:20

Det er viktigere med moment enn effekt.
Av: eldo472

Re: 250W eller 1000W? - 05/05/2019 21:45

250W er det som er lovlig.
Ikke noe problem med å holde seg til reglene.

Utfordring er lading underveis.
Forbruket på slett vei har man kontroll på hvis man kjører på "tour". Da er rekkevidden ca 40-60 km. Så fort det blir mye stigning får du større forbruk (E=m*g*h). Mye stigning og bruk av "turbo" modus gjør at rekkevidden synker. På 1.5 km med stigning 11% mister jeg ca 10 km med "flat rekkevidde".
Av: Slambert

Re: 250W eller 1000W? - 05/05/2019 23:11

Takk for nyttigt svar ICON_SMILE
Av: Skikongen

Re: 250W eller 1000W? - 06/05/2019 14:18

Utfordringen er at 1000w motorene gjerne har stål-reduksjonsgear (i stedet for plast), bedre driftseffektivitet og varmesistribusjon og bedre vanntetting. Anbefaler en 1000w-er og programmer den til å gi maks lovlig effekt (om du ønsker å holde deg innenfor vegtrafikkloven).
Av: Slambert

Re: 250W eller 1000W? - 08/05/2019 22:38

Er der noen som har erfaring med programmering av Bafang BBSHD? Jeg har spurt E-wheels om den kan omprogrammeres. Det svarer de nei til, men det har jeg vanskelig ved å tro.
Av: baronKanon

Re: 250W eller 1000W? - 13/05/2019 13:23

Hør med Strømmen Elsykkel, han kan alt som er verdt å vite om Bafang. Kjøper du fra ham, får du også god støtte.
Av: John_Harald

Re: 250W eller 1000W? - 13/05/2019 21:28

Sitat: Rednaskela

Legg penga i et godt batteri.

Helt enig, det du trenger er nok batterikapasitet! Man trenger nok batterikapasitet til neste gang man får ladet. Har man ikke det blir det fort tyngre..
En 250 watts motor holder i massevis. Du vil også bidra med en del watt fra egen innsats.
Av: Espen W

Re: 250W eller 1000W? - 15/05/2019 10:30

Sitat: baronKanon
Hør med Strømmen Elsykkel, han kan alt som er verdt å vite om Bafang. Kjøper du fra ham, får du også god støtte.


Stemmer på en prikk ICON_SMILE
Hans-Jørgen på Strømmen har seriøs styring på elsykkel generelt og Bafang spesielt. Han kan også tune oppsettet for en fyldigere moment/effekt kurve, som fortsatt holder seg godt innenfor de lovlige 250w nominell maks effekt.
Av: gutt45kg

Re: 250W eller 1000W? - 16/05/2019 17:14

Igjen: Det er ikke noe forbud mot > 250w, det som ikke er lov er 250w kontinuerlig. Ingen motor har i < 250w er min påstand. Da er det evt på dritt-billige sykler.

Lett å programmere bbs02/hd med en programmeringskabel. Kan lage en selv (lett med en kabel + usb interface) eller kjøpe en på feks ebay for ca 200,-

https://electricbike-blog.com/2015/03/17...ng-your-sanity/
Av: GeirK

Re: 250W eller 1000W? - 21/05/2019 12:41

Sitat: gutt45kg
Igjen: Det er ikke noe forbud mot > 250w, det som ikke er lov er 250w kontinuerlig.


Sier hvem?
Av: ventle

Re: 250W eller 1000W? - 21/05/2019 14:10

Jeg har også hørt den påstanden gjentatt noen ganger, og prøvd å finne ut hva som egentlig er kravene som gjelder. Jeg har enda ikke klart å finne et entydig svar.

Kravene kommer fra elsykkel-forskriften NS-EN 15194:2017, som er den norske implementasjonen av CENELEC-standarden EN 15194:2017. Dette er industristandarder som man må betale for å få tilgang til, så om det er noen som har tilgang til disse f.eks. gjennom jobb hadde det vært kult om dere hadde prøvd å dykke litt lenger ned i den.

Det jeg har funnet gjennom ymse utdrag av de ulike nasjonale implementasjonene er bla. dette:
Quote:
DESCRIPTION

This European Standard is intended to cover electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0,25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.

Quote:
3 Terms and definitions

3.20 continuous rated power
output power specified by manufacturer, at which the motor reaches its thermal equilibrium at given ambient conditions

3.21 thermal equilibrium
temperatures of motor parts which do not vary more than 2K per h


I et utkast til standarden fra 2005 står også dette
Quote:
4.2.7 Maximum power measurement
The maximum continuous rated power shall be measured according to EN 60034-1 standard, clause 3.2.1 Duty type S1.

EN 60034-1 er også en standard bak betalingsmur, men Duty type S1 er definert som
Quote:
S1 Continuous duty
The motor works at a constant load for enough time to reach temperature equilibrium.


Det ser altså ut til å stemme at det ikke er noe i veien for at motoren yter mer enn 250 W, så lenge den ikke oppnår termisk likevekt ved motoreffekt over dette. Jeg finner heller ingen krav til hvor lenge den maksimalt kan yte mer enn 250 W, og egentlig heller ikke noen maksgrense for toppeffekt.
Av: GeirK

Re: 250W eller 1000W? - 21/05/2019 14:37

Dette høres da ut som et spørsmål for Vegvesenet
Av: RoyK

Re: 250W eller 1000W? - 22/05/2019 09:32

Sitat: Espen W
Sitat: baronKanon
Hør med Strømmen Elsykkel, han kan alt som er verdt å vite om Bafang. Kjøper du fra ham, får du også god støtte.


Stemmer på en prikk ICON_SMILE
Hans-Jørgen på Strømmen har seriøs styring på elsykkel generelt og Bafang spesielt. Han kan også tune oppsettet for en fyldigere moment/effekt kurve, som fortsatt holder seg godt innenfor de lovlige 250w nominell maks effekt.


Det stemmer godt, ja. Har jeg på watt-visning på konsollen i en drøy oppoverbakke, så bikker den fort vekk 750W på min BBS02 med det største batteriet Fjuk hadde da jeg kjøpte den (han sa maks 900W da jeg spurte, men har ikke sett det i praksis). Jeg tror ikke det er spesielt mange elsykler der ute som har makseffekt på 250W - det tviler jeg på at noen ville brukt penger på.