Terrengsykkelrittet 2018

Av: Tonje Sameien

Terrengsykkelrittet 2018 - 24/10/2017 10:48

Påmeldingen til Terrengsykkelrittet 2018 åpner på onsdag, 26. oktober.

Hvem er med?!
Av: olechr

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/10/2017 10:59

Jeg blir nok med, men blir nok 1 runde på meg i 2018. :-)
Av: Tobben63

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/10/2017 07:51

Hvis jeg blir med, blir det en runde. Var med I 2015 (da det regnet så inn I det ....) Var da påmeldt to runder men matte bryte etter en runde (ble plukket ut) Var delvissyk da og I for dårlig form.
Men det fristet til gjentagelse, hvis formen blir bra, og en runde er nok.
Av: sveinaa

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/10/2017 09:30

Jeg skal. Har allerede valgt dekk. Beaver foran og FT bak. Dette endres kun om det blir 14 dager med tropevarme og knusktørt!
Av: larsb

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/10/2017 10:16

Jeg er med, så snart jeg har pønsket ut luftrykket jeg skal bruke.

LarsB
Av: Tobben63

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/10/2017 12:24

Sitat: larsb

LarsB

Hva?? Er det ikke I Ultrabirken man bruker lufttrykk??
Av: feather+mtn

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/10/2017 12:29

Jeg er også med, melder meg på til en hyggelig pris i disse dager. Har allerede bestemt meg for dekk. Vittoria Barzo 2.35 slangeløst uansett vær og føre:)
Av: Tange

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/10/2017 11:19

Sitat: Tobben63

LarsB

Hva?? Er det ikke I Ultrabirken man bruker lufttrykk??

Nei, det er en utbredt misforståelse. UB 'ligger' såpass høyt med dertil lite luft at lufttrykk ikke spiller noen rolle. Terrengsykkelrittet derimot...........
Av: særp

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/10/2017 17:20

Får vel slenge seg med når man har kjøpt sykkel som passer dette rittet
Av: knutspeed

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/10/2017 20:25

Er med igjen, selvfølgelig.
Som etter alle andre deltagelser har jeg bestemt at neste år blir det bare 1 runde. Melder meg derfor på to.
Dekkvalget er klinkende klart. Det blir enten Fast Trak 2.3 grid, Ground control Gripton Grid eller Vittoria Barzo 2.3 TNT, muligens Purgatory foran, eller Purgatory/Butcher 2.6, eller en kombinasjon av inntil to av de nevnte.

Sykkel har jeg også bestemt meg for: fulldemper - 100/100 eller 150/140. Eller rittfulldemper med 120-gaffel.

Jeg skal også være flinkere til å drikke/spise, så satser nok en gang på å komme i mål med 2l vann igjen på sekken, og lommene fulle av uåpnede gel-pakker.

Gleder meg bare litt.

Glemte:det blir enten bare lycraen, eller baggy over til neste år også!
Av: Flytstien

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 30/10/2017 23:09

Hmmmmm
Er det en runde som er det som gjelder i år?
ICON_LAUGH

Til og med eliten? (Ole ch)

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 30/10/2017 23:12

Sitat: knutspeed
Er med igjen, selvfølgelig.
Som etter alle andre deltagelser har jeg bestemt at neste år blir det bare 1 runde. Melder meg derfor på to.
Dekkvalget er klinkende klart. Det blir enten Fast Trak 2.3 grid, Ground control Gripton Grid eller Vittoria Barzo 2.3 TNT, muligens Purgatory foran, eller Purgatory/Butcher 2.6, eller en kombinasjon av inntil to av de nevnte.

Sykkel har jeg også bestemt meg for: fulldemper - 100/100 eller 150/140. Eller rittfulldemper med 120-gaffel.

Glemte:det blir enten bare lycraen, eller baggy over til neste år også!

Ja du har stålkontroll. ICON_LAUGH

Hehe, dritbra skrevet.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 30/10/2017 23:13

Sitat: særp

Hva er redskapen?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 31/10/2017 08:23

Sitat: Flytstien
Hmmmmm
Er det en runde som er det som gjelder i år?
ICON_LAUGH

Til og med eliten? (Ole ch)

Føler meg ikke som noe elite mer gitt. I fjor kjørte jeg 2, men jeg får aldri gitt på. Må hele tiden spare bare for å komme igjennom og likevel får jeg kramper så det synger etter. Derfor vurderer jeg å bare kjøre 1 runde i år så sant det ikke skulle bli mye mer trening enn planlagt.

På 1 runde kan man gønne ganske bra rundt hele. fart=gøy :-)

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 01/11/2017 13:20

Hva er redskapen?

Den nye Cannondale scalpel si SE1 med 120 foran og 115 bak

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 01/11/2017 15:42

Hva er redskapen?

Det ser ut som en flott sykkel til slikt bruk :-D

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 01/11/2017 18:21

Sitat: olechr

Hva er redskapen?

Det ser ut som en flott sykkel til slikt bruk :-D

Funker ypperlig, fått testet den litt. Er bare enda gøyere kjøre sti.
Av: NjuK

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/11/2017 10:15

Sa etter rittet i fjor at jeg ikke var terrengsyklist, men grusracer. Aldri mer sa jeg. Ny sykkel, ny giv. Jeg er med. Men kun 1 runde.
Av: gremlins

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 11/02/2018 13:54

Skal være med for første gang i år:-) 1 runde på cube stereo 140. Dekk tips? Også litt usikker på krankdrev..30 eller 32? Mye bratte kneiker?
Av: knuthaug

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 11/02/2018 16:18

Må nok komme med litt mere informasjon her. 27,5 eller 29 hjul (eller gud forby 26 :-) ) har sitt å si for utvekslingen, også hva slags kassett du kjører med hva som er største tannhjul. Egen form og beinstyrke også.

Generelt er det mye opp og ned i rittet og en god del høydemeter på sti, så man trenger et lett gir, men _hvor_ lett avhenger en del av de nevnte spørsmål. Selv kjører jeg 32 foran med 42 som største bak på 29-tommers hjul og det funker for meg. Om det funker for deg, må du nesten teste litt ut.
Av: oyvin

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 11/02/2018 17:43

Bør vel ikke være noe problem med 30? Jeg kan ikke huske å ha tråkket ut girene i TSR. De eventuelle sekundene som er av grus utfor kan med fordel brukes til å hente seg inn i stedet.

Om det er et problem med 32 eller ikke, er jeg enig i at kommer an på største tannhjul bak, hjulstørrelse, fysisk form, og evne til å tråkke lav kadens.

Edit: Ja, mange små bratte kneiker i Østmarka.
Av: gremlins

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 12/02/2018 08:08

Kjører 27,5, med 42 som største bak. Bruker 32 foran til vanlig på stisykling, da også på mye kupert terreng.Men er litt usikker på om jeg skal safe me 30 på rittet, da 32 blir akkurat i tyngste laget i de aller veste kneikene.
Av: Stefan77

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 12/02/2018 08:30

Det er ihvertfall sjelden noe problem med for lite tunge gir på TSR. Jeg hadde 30-42 (29") de siste årene og kunne godt hatt enda et knepp lettere et par ganger. Du gjør ingenting feil med å velge 30

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 12/02/2018 09:05

Enig med siste taler. Kjørte 28 10/42 på 29" sist, og savna ikke tunge gir. Har tidligere kjørt 30 og 32. Beina mine er mest vant til 30t på klinga, så blir nok det i år. Så få jeg heller dytte opp den ene drittbakken.

Kjører 2 runder, ikke umulig at 28t blir håret knapt om du skal gønne max på 1 runde.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 12/02/2018 10:45

Har du 30 og lurer på det, sett på 30 og tenk i stedet på neste spørsmål.

Hvor har man behov for å tråkke på med 30-11 eller 30-10?

Jeg hadde totalt under halvannet minutt over 40 km/t da jeg syklet to runder i 2016, og en brøkdel av det hvor jeg tråkket noe samtidig. Så la oss si 50 sek totalt hvis jeg hadde syklet en runde som hadde hatt kanskje 10 sekunder med pådrag. Det er ikke der du henter eller taper tid. Du taper mye mer på ett eventuelt unødig utklikk eller å måtte gå av på grunn av stive bein.

Men du er fasiten. Er du møllestein-monster blir grensen lavere enn hvis du er høykadensmonster. Men i TSR er uansett nesten hele rittet i lav fart.
Av: Simonuno

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/03/2018 21:09

Planen på å kjøre en dubbel, terrengsykkelrittet lørdag og "blindt" Nesbyen Enduro på søndagen? Tror det blir det for egen del.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/03/2018 23:07

Sitat: Simonuno
Planen på å kjøre en dubbel, terrengsykkelrittet lørdag og "blindt" Nesbyen Enduro på søndagen? Tror det blir det for egen del.

Ahh viste ikke at det var samme helg. Da blir det TSR for min del. Blindt i Nesbyen er bare sånn passe synes jeg :-)
Av: baronKanon

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/03/2018 07:52

Pleier ikke Nesbyen å være blindt to-dagers?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/03/2018 09:56

Sitat: baronKanon
Pleier ikke Nesbyen å være blindt to-dagers?

Ikke siden dem blev seedingritt til EWS, så i fjor var det trening lørdag og ritt søndag, ser ut å være lagt opp likt i år.
Det meste har man kjørt der fra før så blir ju ikke helt blindt men dem pleier ju alltid å finne frem noen nye stier og kombinasjoner.
Av: TorjusW

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/03/2018 22:16

Dekk2018 - Schwalbe Ice Spiker Pro EVO på ca 22psi! Om snøen ikke slipper taket!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 21/03/2018 10:06

GIkk på samme smell som tidligere år. Påmeldt 2 runder. Satser på 3 færre punkteringer enn i fjor.
Av: SykkelGlenn

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/03/2018 13:30

Siden Montebellorittet er avlyst i 2018 blir det TSR på meg i år.

1 runde, satser på mye flyt med Rekon+ 2.8 :-)
Av: PetterSJ

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 02/04/2018 14:33

Muligheter for seeding i år?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 02/04/2018 16:46

Påmeldt! Blir en dobbelritthelg for min del, 1 runde på terrengsykkelrittet å så rett opp til 80/20 Nesbyen for å muligens få prøvd løypene på ettermiddagen så blir det race søndag.
Av: Ripen

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 04/04/2018 10:57

Påmeldt! Blir en dobbelritthelg for min del, 1 runde på terrengsykkelrittet å så rett opp til 80/20 Nesbyen for å muligens få prøvd løypene på ettermiddagen så blir det race søndag.

Kjøper beina dine, any day any price! ICON_LAUGH

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/04/2018 12:09

Bytte fra 2 til 1 runde - kan det gjøres allerede nå, eller må man gjøre det i sekretariatet på rittdagen?

Vurderer seriøst å prøve 1 runde for første gang.
Av: Fort gjort..

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/04/2018 14:16

Påmeldt 2 runder i år også!
Håper det blir pølse i mål
Av: superjon

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 14/04/2018 07:54

Påmeldt 2 runder ICON_SMILE

Men ble fristet til å spare 350,- og melde på i Elite, men gjorde det ikke... Hvor høyt er egentlig nivået i elite? Finner ingen resultatliste fra Elite fra i fjor.
Av: 19quiz76

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/04/2018 10:09

Spør for en venn:

Bør en nyfrelst stisyklist uten særlig erfaring og trening melde seg på TSR?
Han har mulighet til å hardtrene frem mot løpet, dagens hvilepuls på 60 bør sikkert skjerpes en del?

Genius 740 er verktøyet.

Tar uansett gjerne imot tips til andre og bedre egnede ritt og/eller treningsopplegg.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/04/2018 10:12

Sitat: 19quiz76
Spør for en venn:

Bør en nyfrelst stisyklist uten særlig erfaring og trening melde seg på TSR?
Han har mulighet til å hardtrene frem mot løpet, dagens hvilepuls på 60 bør sikkert skjerpes en del?

Genius 740 er verktøyet.

Tar uansett gjerne imot tips til andre og bedre egnede ritt og/eller treningsopplegg.

Nå slipper du å bruke hvilepulsen uti der så det trenger du ikke ha fokus på ;-)

Det er bare å bli med og ta det som en flott sti tur.
Av: 19quiz76

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/04/2018 12:29

Haha - mente mest å illustrere utgangspunktet for formen mi.. eh, hans ICON_WINK

Hvor mye knotesti pleier det å være på TSR? Er litt redd manglende teknikk kommer til å øke risiko for skader..?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/04/2018 13:09

Haha - mente mest å illustrere utgangspunktet for formen mi.. eh, hans ICON_WINK

Hvor mye knotesti pleier det å være på TSR? Er litt redd manglende teknikk kommer til å øke risiko for skader..?

Såfremt du har en normal risikoforståelse så vil vel farten avpasses etter forholdene og dermed er ikke risikoen for skader noe spesielt høy. Knotsti er relativt. Jeg vil si at det ikke er mye knotsti i TSR, men den totale mengden teknisk sti er høy. Veldig høy. Men ikke la deg skremme av det, Terrengsykkelrittet egner seg veldig godt for alle som liker å sykle sti, og som ønsker å gjøre dette i en konkuransesituasjon. Det er det ene rittet i året hvor det er like mange bamsemumsere som O2-snappere til start. Bor du i Oslo? Sykle litt i løypa og prøv deg frem.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/04/2018 16:00

Sitat: Stefan77

Såfremt du har en normal risikoforståelse så vil vel farten avpasses etter forholdene og dermed er ikke risikoen for skader noe spesielt høy. Knotsti er relativt. Jeg vil si at det ikke er mye knotsti i TSR, men den totale mengden teknisk sti er høy. Veldig høy. Men ikke la deg skremme av det, Terrengsykkelrittet egner seg veldig godt for alle som liker å sykle sti, og som ønsker å gjøre dette i en konkuransesituasjon. Det er det ene rittet i året hvor det er like mange bamsemumsere som O2-snappere til start. Bor du i Oslo? Sykle litt i løypa og prøv deg frem.

Enig med Stefan her, og alt er jo relativt. Har du syklet sti i Østmarka en del og blitt vant til at stisykling "er sånn", er stiene i TSR normale. Noen partier er tekniske, noen har skikelig masse flyt. Er du vant til Elverum eller noe annet tilsvarende supersmud område, kan Østmarka være litt utfordrende. Men kommer jo an på hva du sykler til daglig.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 17/04/2018 10:11

Om du kjøper noen skikkelige dekk som takler fuktighet på berg og røtter så har du kommet langt. Pluss at du må drite i (les: ikke bli stresset) av alle #enduro som kjører sykt fort nedover. Tror stresset mange føler fra andre deltagere egentlig er mer utfordrende enn terrenget som skal sykles.
Av: Torshov-Simen

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 17/04/2018 12:06

Kommer jo an på hvor du legger lista for knotsti og ikke minst forholdet ditt til å sykle ritt. Personlig tåler jeg mye knot oppover og bortover, men har sluttet å sykle terrengsykkelrittet fordi det er de siste årenes løypeomlegginger har blitt for mye knotsti med store stein og grov ur nedover for min smak. Endel av de partiene kan jeg synes det er artig å prøve seg på i rolig tempo på treningstur, men ikke f... om jeg vil prøve med makspuls og sure bein, da blir risikoen for stor.
Av: ErikR

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/04/2018 10:45

Gleder meg...litt.
Har meldt meg på 2 runder for første gang. Kruttlappene rakk akkurat til 1 runde på full gass, men armene holdt på å dette av når jeg kom til mål. Jeg vurderer å ha et par proteser liggende på runding i år :-)

Jeg lurer seriøst på hvor hardt 2 runder TSR er i forhold til UB?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/04/2018 10:51

Sitat: ErikR
Gleder meg...litt.
Har meldt meg på 2 runder for første gang. Kruttlappene holdt akkurat til 1 runde på full gass, men armene på å dette av når jeg kom til mål. Jeg vurderer å ha et par proteser liggende på runding i år :-)

Det blir veldig forskjellig. Jeg syklet begge i fjor. For min del så ble Ultrabirken et ritt alt handlet om å spare krefter fra start. Dette i hele tatt for å komme igjennom. TSR i fjor hadde jeg de verste krampene jeg har hatt. Aldri måtte legge meg ned underveis i et ritt. TSR er tøft på den måten at det aldri er noe hvile. Det er terreng mer eller mindre hele veien og er man sliten etter en runde så kommer krampene sjukt fort når man klatrer oppover grusen på runde 2.

For min del skal det skje mye med formen hvis jeg gidder 2 runder. 1 runde da kan man gønne på litt og ha det gøy, 2 runder da blir det et spareritt for å komme i mål.

Så ultra og TSR er hardt begge deler på hver sin måte. TSR fordi det er så mye terreng, Ultra fordi det er langt.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/04/2018 11:08

Hvordan er det med snø nå? Vurderer å sykle fjorårets løype om en ukes tid.
Av: Trond Vidar

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/04/2018 13:20

Gleder meg...litt.
Har meldt meg på 2 runder for første gang. Kruttlappene rakk akkurat til 1 runde på full gass, men armene holdt på å dette av når jeg kom til mål. Jeg vurderer å ha et par proteser liggende på runding i år :-)

Det viktigste du gjør hvis du er en glad amatør (som meg), så har du en piknik-kurv stående ved runding. Nye flasker, samt en Litago! Priceless.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/04/2018 13:20

Forøvrig plass til proteser også

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/04/2018 15:48

Gleder meg...litt.

Avhenger mye av været. Er det bælvarnt er det i min bok like slitsomt som UB.

Hvis armene dreper deg, prøv å jobbe litt med gaffeloppsett? Jeg opplevde krampe i triceps på TSR i '14. Da kjørte jeg for mye luft og alt for mye rebound-demping.

For meg går jeg alltid på en skikkelig smell etter ca 1.5 runde. Kunne ha kjørt moped, og sikkert møtt veggen da allikevel. Det er en del av moroa.
Av: thomah25

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/04/2018 21:44

Sitat: superjon
Hvordan er det med snø nå? Vurderer å sykle fjorårets løype om en ukes tid.

Fortsatt bra med snø igjen. Spesielt i skyggepartier. Smelter jo fort nå så kan jo hende, men både Slettfjell og Skullerudåsen vil nok ha godt med snø en stund til. Men det kommer nok fortløpende oppdateringer på en annen tråd under "stier og turer" de nærmeste dagene.
Av: NSpartacus

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 20/04/2018 08:28

Kjører Spark910 (2017) i rittet. Blir det tørt og fint har jeg Rocket Ron. Men hvilke dekk (og str som passer denne sykkelen) skal jeg velge?

Syntes Forekaster som fulgte med er OK, men ikke bra.Eller er de bra nok?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 20/04/2018 08:43

Sitat: NSpartacus
Kjører Spark910 (2017) i rittet. Blir det tørt og fint har jeg Rocket Ron. Men hvilke dekk (og str som passer denne sykkelen) skal jeg velge?

Forekaster som fulgte med er ikke all verden. Forekaster som du kjøper derimot ville passet veldig godt. Beaver 2.25 er et dekk som er veldig godt egnet for TSR rittet. Jeg syklet det i fjor og de fleste rundt meg hadde ikke i nærheten av samme feste. Så for meg blir det Beaver 2,25 eller Ikon/Rekon løsning hvis det er tørt.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 20/04/2018 09:27

Uansett vær tror jeg det blir Beaver (foran) og FT (bak).

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 20/04/2018 12:56

Har kjøpt inn Vottoria Barzo 29" 2,35 med tanke på vått TSR. Noen som vet hvordan de er på vått fjell sammenlignet med Beaver 2,25 ?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/04/2018 22:14

Forekaster som fulgte med er ikke all verden. Forekaster som du kjøper derimot ville passet veldig godt. Beaver 2.25 er et dekk som er veldig godt egnet for TSR rittet. Jeg syklet det i fjor og de fleste rundt meg hadde ikke i nærheten av samme feste. Så for meg blir det Beaver 2,25 eller Ikon/Rekon løsning hvis det er tørt.

Med fare for OT her, men mener du at Forekaster som sitter på nye Scott sykler til 50 000 kroner ikke er av samme kvalitet som de som selges løst? Hva er så forskjellen?
Av: chili

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/04/2018 15:39

Sitat: thomah25

Med fare for OT her, men mener du at Forekaster som sitter på nye Scott sykler til 50 000 kroner ikke er av samme kvalitet som de som selges løst? Hva er så forskjellen?

De leveres vel med MaxxSpeed-dekk? Ute i skauen ville jeg foretrukket MaxxTerra, som har litt bedre grep. Den ekstra rullemotstanden hadde jeg ikke brydd meg noe om, om jeg i det hele tatt hadde merket noe til den ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/04/2018 11:26

Sitat: sveinaa

Uansett vær tror jeg det blir Beaver (foran) og FT (bak).

Lurte litt på å teste Ikon bak. Er det da 2.2 tr exo 3c som er riktig valg (Med Beaver 2.25 foran)?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 09:02

Blir det tørt eller ganske tørt blir det Specialized fast trak 2.3. Den varianten som kom i fjor med Gripton imponerte veldig. I tillegg oppleves de som kvikke.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 10:01

De er i maxxspeed som ikke finnes i ettermarked i 29. Dual Compaund som du kjøper er mykere i gummien.

Jeg synes det virker som man stort sett får dekk som ikke er like gode på sykler originalt. Selv om det står det samme på dekket føles de stort sett glattere ut. Om dette er psykisk eller ikke vet jeg ikke, men veldig mange jeg kjenner har samme inntrykket. Dette gjelder på de fleste merker.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 10:02

Har kjøpt inn Vottoria Barzo 29" 2,35 med tanke på vått TSR. Noen som vet hvordan de er på vått fjell sammenlignet med Beaver 2,25 ?

Beaver sitter bedre på vått svaberg synes jeg. Barzo triller bedre.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 10:07

Blir det tørt eller ganske tørt blir det Specialized fast trak 2.3. Den varianten som kom i fjor med Gripton imponerte veldig. I tillegg oppleves de som kvikke.

Sekunderes. Etter å ha kjørt stisykkel med grove dekk stort siden september i fjor, må jeg si jeg er positivt overrasket over ny FT på rittfulldemperen. De sitter godt overalt, og triller kjapt. Bra volum også. Naturlig nok ikke et gjørmedekk ICON_SMILE
Ser an værmeldingen, om det er mer enn småuggent føre blir det Barzo som i fjor.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 10:42

Gleder meg til rittet. Trulserunden er jo ganske så bra alt. For min del blir det 1 runde for at det er moro. Så blir mest sannsynlig Ikon 2,8 bak og Rekon maxxterra 2.8 foran. Skulle det bli våte/gjørmete forhold blir det Beaver 2.25 foran og bak i 29
Av: daniel_sykkel

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 20:15

Hvor lang tid tar en gjennomsnittlig runde, f.eks. for M 17 - 29 klassen?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 20:20

Sitat: daniel_sykkel
Hvor lang tid tar en gjennomsnittlig runde, f.eks. for M 17 - 29 klassen?

Ca 2,5

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/04/2018 21:37

De er i maxxspeed som ikke finnes i ettermarked i 29. Dual Compaund som du kjøper er mykere i gummien.

Jeg synes det virker som man stort sett får dekk som ikke er like gode på sykler originalt. Selv om det står det samme på dekket føles de stort sett glattere ut. Om dette er psykisk eller ikke vet jeg ikke, men veldig mange jeg kjenner har samme inntrykket. Dette gjelder på de fleste merker.

Takker for oppklaring. Og når du sier det så ser jeg et mønster her. Har jo selv forkastet dekk på nye sykler de siste tre gangene jeg har handlet redskap. Gjaldt både FS og HT og fra Trek, Specialized og Scott.
Av: Hekta-MTB

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/04/2018 06:54

Noen som har testet Vittoria Peyote?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/04/2018 08:08

Sitat: Hekta-MTB
Noen som har testet Vittoria Peyote?

Ja.

Er et bra dekk, men du får andre dekk som er bedre til samme formål synes jeg.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/04/2018 15:39

Endelig er vi i gang med dekkangst.
Jeg må velge mellom tre sett
1) Vittoria Barzo
2) Specialized Fast Trak
3) Maxxis Ardent 2,4 Skinwall!

En ting er helt sikkert, og det et om jeg tar singlespeeden i år også blir det Ardent. Skinwall kommer til å bli fabulous på den. Og det er tross alt det viktigste. Nest etter valget mellom å pumpe i bar eller psi, selvsagt.

LarsB

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/04/2018 19:25

Hvorfor må du velge mellom sett, er du ikke åpen for kombinasjoner også?

Antar at du ikke kommer til å sykle med samme bar eller psi foran og bak?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/04/2018 19:28

Kan vi forøvrig tolke dekkangsten som bekreftelse på at du har løst den første utfordingen?

LarsB
Av: Juffe

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/04/2018 10:50

1) Vittoria Barzo
2) Specialized Fast Trak

En ting er helt sikkert, og det et om jeg tar singlespeeden i år også blir det Ardent. Skinwall kommer til å bli fabulous på den. Og det er tross alt det viktigste. Nest etter valget mellom å pumpe i bar eller psi, selvsagt.

LarsB

Har du vurdert PSI foran og bar bak?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/04/2018 21:04

Kan noen regne ut alle alternativene jeg har om jeg har seks dekk, to hjul og må velge mellom psi eller bar for hvert hjul.

Skal jeg velge mellom alt dette må jeg leve trening til side fram til rittet

Tange, lufttrykket vet jeg hva skal være. Det er passe som er best. Et halvt tomlepress foran og litt mer bak.

LarsB

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/04/2018 22:25

Er hjulene helt like eller er det to forskjellige hjul?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/04/2018 22:30

Stiger dekktrykket når man setter seg på sykkelen? I så fall, når er det riktig å måle? Har vi levd på en løgn?
Av: Sepeda

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/04/2018 22:42

Gratulerer med ny avatar, Tange yes

Har alltid mistenkt at du er en søt, liten bie som bare lurer oss til å tro at du har brodd og egentlig bare vil synge og danse i en blomstereng med vennene dine.

Maya the Bee - Maya Dance
Av: magnusc

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/04/2018 09:13

1) Vittoria Barzo
2) Specialized Fast Trak
LarsB

Her savner jeg et dekk med myk gummi til å ha foran om det blir skikkelig sleipt.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/04/2018 10:20

Sitat: Sepeda
Gratulerer med ny avatar, Tange yes

Har alltid mistenkt at du er en søt, liten bie som bare lurer oss til å tro at du har brodd og egentlig bare vil synge og danse i en blomstereng med vennene dine.

Maya the Bee - Maya Dance

Haha, busted.

Maya bare gjør meg glad hver gang jeg ser henne.
Av: Oddefa

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 03/05/2018 22:43

Fant ikke noe på hjemmesiden, men hvordan gjennomføres salg/kjøp av startnr på TSR ? Har lagt ut mitt for salg da jeg dessverre ikke får blitt med i år (skade).

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 04/05/2018 16:29

Sikkert bare å selge og så kan kjøper få gjort om navnet på rytteren.

Ellers har Thomah25 akkurat solgt startnummeret sitt og sekretariatet kan sikkert svare også.

God bedring uansett.
Av: espenss

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 08/05/2018 09:41

Hører rykter om at ei runde gir seeding til Birken, men ifølge Birken sin egen nettside er det 65km, altså to runder, som gir det? Kan noen bekrefte/avkrefte?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 08/05/2018 16:27

Ser ut som 1 runde gir seeding til birken, og 2 runder gir seeding til Ultrabirken.

https://www.terrengsykkelrittet.no/Nyheter/Terrengsykkelrittet-seedingritt-til-Birken

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 12/05/2018 23:47

Blir løypa lik som i fjor?
Av: Go big

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 12/05/2018 23:54

Og når kommer evt løypekart / gpx om det er endringer?

Ikon-Ikon eller Beaver-Ikon ved tørt/halvtørt??
Av: Plankepetter

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 09:30

Ny løype hvert år.
Løype blir vel offentlig en uke før

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 10:38

Nå er det vel uttalt at kommunen(?) ønsker en mest mulig standard trase. Så den som var i fjor er nok ikke langt unna hva det blir i år skal jeg tippe.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 10:39

Sitat: Go big
Og når kommer evt løypekart / gpx om det er endringer?

Ikon-Ikon eller Beaver-Ikon ved tørt/halvtørt??

For min del blir det nok 2,8 Ikon.(Mulig reken foran) Er det vått blir det 29 Beaver.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 11:16

2.2 som er mitt Ikon alternativ....

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 11:39

Jeg kjørte med Ardent Race (b) og Beaver (f) det året det var så vått og hadde faktisk godt grep til tross for min elendige teknikk. Ikon spant ut på glatte svaberg i 2016 da jeg den gang forsøkte meg med Ikon 2.2 (b) og Ardent Race (f) så Ikon setter jeg kun på dersom det er støvete.
Av: runermm

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 14:53

Barzo får stå sin prøve igjen. Har ikke svikta meg siden det ble montert like før UB i 2016. Blir det vått så står jeg over. Av hensyn til natur’n. Og meg sjøl.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 18:58

Jumbo Jim bak og Vanhelga foran ved vått og JJ foran ved tørt. Triller som rakkern!
Av: husqvarna

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 13/05/2018 20:10

For oss nølere. Når er siste frist for påmelding?

For å ikke spore helt av det gjeldene eller foretrukne samtaleemnet her- så stiller jeg isåfall med de dekkene jeg har med sånn passe lufttrykk. Både forann og bak.

Av: Drugis

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 14/05/2018 10:06

Fra nettsidene til Terrengsykkelrittet

Quote:
Mandag 21. mai er det kun etteranmelding som er mulig. Da koster deltakeravgiften 1000kr. Det er fortsatt mulig å melde seg på på rittresultater.no men det vil også være mulig å melde seg på i sekretariatet. Se info om åpningstider for sekretariat, henting, etterpåmelding og masse annen relevant info HER. (Samme link som over).

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 14/05/2018 12:15

Var igjennom fjorårets trasè i går (nydelige forhold, forøvrig!) og det ligger masse greiner og rot etter tømmerhogst i et stykke på 20-30 meter i starten av Samuels flyt. Noen som vet om det er planlagt dugnad eller noe i den retningen før rittet?

Det er mulig å sykle store deler av det, men svært lite attråverdig er det blitt.

Selvfølgelig er det et premiss at den stien brukes i år da, men den har jo vært fast innslag veldig lenge, så det regner jeg vel med.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 15/05/2018 15:29

Sitat: runermm
Barzo får stå sin prøve igjen. Har ikke svikta meg siden det ble montert like før UB i 2016. Blir det vått så står jeg over. Av hensyn til natur’n. Og meg sjøl.

Jeg har endelig kasta det elendig Barzo bakdekket etter sju kutt på ca tre mm mellom knastene. Siden det har funka fint på halvtørt-tørt og ganske greit på fuktig, og det tydeligvis bare er meg som har det problemet, kjøpte jeg Vittoria Mezcal som bakdekk. Det funka skikkelig bra på en tur til Barlindåsen i går. Og det blir på om føret er som nå om dagen. Det ruller veldig bra, har samme volum og kropp som Barzo og de samme solide egenskapene på røtter og stein.

Blir det fuktig smeller jeg på Ardent 2,4

LarsB

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 08:02

Sitter på 30T-klinge på sykkelen nå. Behøver jeg noe større, eller er 30/10 OK - er det noe steder jeg vil "spinne ut" dette?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 08:33

Jeg har endelig kasta det elendig Barzo bakdekket etter sju kutt på ca tre mm mellom knastene. Siden det har funka fint på halvtørt-tørt og ganske greit på fuktig, og det tydeligvis bare er meg som har det problemet, kjøpte jeg Vittoria Mezcal som bakdekk. Det funka skikkelig bra på en tur til Barlindåsen i går. Og det blir på om føret er som nå om dagen. Det ruller veldig bra, har samme volum og kropp som Barzo og de samme solide egenskapene på røtter og stein.

Blir det fuktig smeller jeg på Ardent 2,4

Barzo varte ikke lenge hos meg heller. Mer holdbar gummi enn RocketRon, men rullebanen er for eksponert.

Mezcal 2.35 derimot har jeg kjørt som fremdekk på SwissEpic, Anadalucia Bike Race og 10+ rundbaneritt i Norge og har fortsatt ikke punktert eller fått noen merkbar slitasje på dekket yes Funker veldig bra på alt utenom sleipe røtter, men der er det egentlig ingen rittdekk som funker bra.

Sitter på 30T-klinge på sykkelen nå. Behøver jeg noe større, eller er 30/10 OK - er det noe steder jeg vil "spinne ut" dette?

De få stedene du har mulighet til å spinne ut burde du hvile, spise og drikke ICON_WINK
De eneste som kan trenge noe mer enn 28t er de beste som konkurrerer om 1. plass på 2-runder’n.
Av: nohgod

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 08:54

Men hva med løypa da dere? Det er kanskje ikke så alt for mye å si, siden den er nesten identisk med fjorårets.

Selv er jeg skeptisk til starten. 50m spurt i skolegården, så rett inn på sti. De to siste års løsning med et lite grusstrekke som greit skilte mellom de konkurransehungrige og de som skulle ut på stikos fungerte veldig bra.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 09:34

Null stress med 30/10.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 09:36

Sitat: nohgod
Men hva med løypa da dere? Det er kanskje ikke så alt for mye å si, siden den er nesten identisk med fjorårets.

Selv er jeg skeptisk til starten. 50m spurt i skolegården, så rett inn på sti. De to siste års løsning med et lite grusstrekke som greit skilte mellom de konkurransehungrige og de som skulle ut på stikos fungerte veldig bra.

Enig at starten i fjor var king kong. Noe av det beste jeg har hatt på et ritt. Likevel trur jeg dette går greit nå. Stiene er stort sett såpass breie de første km at det bør gå fint.

Gleder meg hvertfall veldig for nå blir det konge forhold
Av: Sprint

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 10:43

Er det kun starten som er forskjellig, eller er det andre steder man bør være oppmerksom på?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 15:12

Sitat: Sprint
Er det kun starten som er forskjellig, eller er det andre steder man bør være oppmerksom på?

Start og slutten er litt annerledes, men det er ikke mange hundre meterne det er snakk om. Ellers er stien innom Ødegården sløyfet, men det synes jeg bare er positivt. Den ligger i skyggen og nesten alltid litt gjørmete og glatt og ganske uspennende etter min mening.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 16:22

Takk. Da er det bare å håpe på godt vær og glede seg til ritt ICON_WINK

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 20:04

Finnes det noe GPS spor av løypa??
Det på Lommekjent var det mye hassel med...
Av: Syklus

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 20:34

Sitat: Go big
Finnes det noe GPS spor av løypa??
Det på Lommekjent var det mye hassel med...

Funker denne linken for deg?

http://www.lommekjent.no/ruter/1810360.gpx

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 21:43

Finnes den i FIT fil?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 16/05/2018 21:44

Nei TCX....
Av: larscjojh

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 19:51

Hvordan er TSR i forhold til Skjebergrittet?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 21:17

Sitat: larscjojh

Mer teknisk og mer stein/røtter. Og mer morsomt :-D

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 21:20

Sitat: knuthaug
Var igjennom fjorårets trasè i går (nydelige forhold, forøvrig!) og det ligger masse greiner og rot etter tømmerhogst i et stykke på 20-30 meter i starten av Samuels flyt. Noen som vet om det er planlagt dugnad eller noe i den retningen før rittet?

Det er mulig å sykle store deler av det, men svært lite attråverdig er det blitt.

Selvfølgelig er det et premiss at den stien brukes i år da, men den har jo vært fast innslag veldig lenge, så det regner jeg vel med.

Nå er det rydda der, og bare å gi på hele veien.
Hold fingrene kryssa for at været holder frem til rittet, for i dag var det lekre forhold i østmarka.

Derimot var det et kjempemessig rotvelt i utgangen av Trulsen. De som roter til stiene har virkelig tatt hardt i den 16.

LarsB

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 21:21

Hold fingrene kryssa for at været holder frem til rittet, for i dag var det lekre forhold i østmarka.

LarsB

Sjuke forhold i dag, men hadde rast ned en SVÆR buske i slutten av trulserunden.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 21:31

Etter hvert har jeg fått fikla inn bilde av det.
Ikke lett å rydde vekk noe sånt, ikke for amatører heller.

LarsB
Av: larscjojh

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 21:58

Sitat: larscjojh

Mer teknisk og mer stein/røtter. Og merr morsomt :-D

Moro.
Dermed litt hardere😁👍

Gleder meg allerede, TSR for første gang...
Av: jonfly

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 23:05

Ikke lett å rydde vekk noe sånt, ikke for amatører heller.

Bymiljøetaten stiller med proff motorsagmann tirsdag.

Si gjerne fra om det er vindfall flere steder i løypa.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 23:54

ahh, suverent tips!

Har på Mezcal, har funket på alt fra Grenserittet til UB og 1 runde i fjor. Har et par nye Barzo liggende. Er det no særlig forskjell?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 18/05/2018 23:56

Sitat: Trond Vidar
Gleder meg...litt.

Det viktigste du gjør hvis du er en glad amatør (som meg), så har du en piknik-kurv stående ved runding. Nye flasker, samt en Litago! Priceless.

ahh, suverent tips!

Har på Mezcal, har funket på alt fra Grenserittet til UB og 1 runde i fjor. Har et par nye Barzo liggende. Er det no særlig forskjell?
Av: aktiviteten

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/05/2018 23:10

Synes det er altfor lite prat om dekk og psi! Jeg er førstegangskjører på dette rittet og sykler stort sett på flytstier som er som stuegulv her på Røros sammenlignet med Østmarka.. Skjønner at jeg får trøbbel her, men vil i allefall stille godt skodd på min Stereo 140. Rekon 2,8 foran og High Roller 2,5 bak. Innafor? Ser det er meldt tørt, men det er nå det jeg har tilgjengelig fremfor orginaldekka Fat Albert 2,35. Jeg liker mer volum enn de. Kjør debatt. Mann 46.
Av: sls

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/05/2018 23:36

Knusktørt her sørpå nå. Bedre med de letteste dekka dine for å få fart og moment i alt av tekniske småkneiker. Går sikkert greit med feite dekk også, men du blir ihvertfall ikke mindre sliten.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 19/05/2018 23:43

Sitat: aktiviteten
Synes det er altfor lite prat om dekk og psi! Jeg er førstegangskjører på dette rittet og sykler stort sett på flytstier som er som stuegulv her på Røros sammenlignet med Østmarka.. Skjønner at jeg får trøbbel her, men vil i allefall stille godt skodd på min Stereo 140. Rekon 2,8 foran og High Roller 2,5 bak. Innafor? Ser det er meldt tørt, men det er nå det jeg har tilgjengelig fremfor orginaldekka Fat Albert 2,35. Jeg liker mer volum enn de. Kjør debatt. Mann 46.

Sving innom Sportslageret (e.l.) på fredag og kjøp deg et sett Barzo 2.35 og pump de opp til rundt 20 psi. Lykke til på lørdag - masse stimoro venter samme hvilke dekk du bruker!
Av: Are Halland

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 21/05/2018 08:41

Skulle gjerne fått inn traséen som "route" i Strava, men sliter med export/import av gpx-fila fra Lommekjent via Strava Labs. Nokon som har fått det til?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 21/05/2018 12:39

Sitat: Are Halland
Skulle gjerne fått inn traséen som "route" i Strava, men sliter med export/import av gpx-fila fra Lommekjent via Strava Labs. Nokon som har fått det til?

Jepp. Laster den ned og legger den bare inn på new files på Garmin. Evnt har jeg syklet løypa i dag. Så hvis det er enklere å laste den ned fra Strava kan du finne den på Ole Christian Fagerli

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 21/05/2018 17:53

Syklet gjennom løypa tidlig i dag frown på et parti på ca 1km hadde noen lagt 7-8 stokker / trær på tværs av løypa frown

Så sykle forsiktig selv om dere er kjent !
Av: Bård123

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 21/05/2018 18:00

Får ikke vært med pga skade.

Noen som har kjennskap til noen som ønsker mitt startnummer.

770 kr ink engangslisens.

Pris kan diskuteres.
Tlf.
99228110
Av: Bård123

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 21/05/2018 18:43

Solgt!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 21/05/2018 22:18

... Stereo 140. Rekon 2,8 foran og High Roller 2,5 bak. Innafor? Ser det er meldt tørt, men det er nå det jeg har tilgjengelig fremfor orginaldekka Fat Albert 2,35. Jeg liker mer volum enn de. Kjør debatt. Mann 46.

Det er vel så tørt at det med dekk nesten ikke spiller noen rolle?
Jeg sykler på Scott Spark 710 Plus, men har gått ned til Nobby Nic 2.6 som jeg liker veldig godt for stiene i Drammensmarka. Jeg føler også at dette oppsettet er tryggere med tanke på punktering (rift i sideveggene). Noen meninger?

Jeg har også Rekon+ 2.8 og Ikon+ 2.8 som jeg leser at Ole Chr anbefaler. Jeg sykler ikke fort, så kanskje tryggere med bedre bremsegrep på Nobby Nic 2.8 enn Ikon 2.8?
Av: sykkeloyvind

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 22/05/2018 15:51

Syklet gjennom løypa tidlig i dag frown på et parti på ca 1km hadde noen lagt 7-8 stokker / trær på tværs av løypa frown

Så sykle forsiktig selv om dere er kjent !

Nettopp derfor kommer både jeg og andre til å sykle rundt løypa i timene frem til start lørdag morgen også.
Av: larsdx

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 22/05/2018 16:03

Sitat: SykkelGlenn

Jeg har også Rekon+ 2.8 og Ikon+ 2.8 som jeg leser at Ole Chr anbefaler. Jeg sykler ikke fort, så kanskje tryggere med bedre bremsegrep på Nobby Nic 2.8 enn Ikon 2.8?

Skal ikke sykle selv, men det er så sykt tørt i Østmarka nå at jeg ville satt på Ikon+ da jeg tror det ruller bedre. På søndag syklet jeg over steder hvor det var tørt i sykkelsporene i gjørmehull som ALLTID er klissvåte.
Av: ProLampard

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 22/05/2018 20:08

Noen som veit om det er flasker ved runding 1 runde? Mener å huske at det har vært flasker til de feks 100 første en gang??

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 22/05/2018 21:59

Dette lurer jeg også på!!
Flaske eller beger på drikkestasjon?
Sykler 1. runde.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 22/05/2018 22:07

Bruk sekk :-)

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 08:07

Derimot var det et kjempemessig rotvelt i utgangen av Trulsen. De som roter til stiene har virkelig tatt hardt i den 16.

LarsB

Er det noen som vet om dette er blitt fjernet nå?
Av: Molly

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 08:08

Hva vil gi mest moro for penga når man skal sykle 1 runde og formen er litt så som så? Stisykkel med lettere dekk for anledningen (ca 13kg) eller rittfulldemper (ca 10 kg)? ICON_LAUGH

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 08:17

Sitat: Molly
Hva vil gi mest moro for penga når man skal sykle 1 runde og formen er litt så som så? Stisykkel med lettere dekk for anledningen (ca 13kg) eller rittfulldemper (ca 10 kg)? ICON_LAUGH

Moro vil jeg tippe stisykkelen. Litt ettersom hvilken det er. Dette er jo stort sett stier folk sykler når de er på stitur.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 08:17

Sitat: larsdx

Skal ikke sykle selv, men det er så sykt tørt i Østmarka nå at jeg ville satt på Ikon+ da jeg tror det ruller bedre. På søndag syklet jeg over steder hvor det var tørt i sykkelsporene i gjørmehull som ALLTID er klissvåte.

Nå er det så tørt som jeg ikke ahr sett det før. Kommer til å bli Ikon+ foran og bak på meg også.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 08:42

Hva er greia med sånne drivanker som Ikon? Jumbo Jim Liteskin 4.0" er det som gjelder. Sykt grep og triller opp av seg selv.

Kan stille med god anaerob kondis, og legger opp til kramper før Dalsåsen.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:04

I år skal jeg være rad - og prøve å kjrøe uten sekk! Sliter med ubehag i nakke/korsrygg når jeg kjører med sekken, og må innrømme at det ikke er så veldig ofte jeg har behov for det jeg drasser på. I tillegg slenger den rundt, og klasker innimellom til planeten.

For første gang er jeg også ærlig med meg selv, og ser at 3,5-4t TSR er jeg rett og slett ikke i form til. Det pleier å gå bra i 1.5 runde, så går det ikke bra. Dermed feiger jeg ut, og velger 1 runde.

På rittsykkelen har jeg to flaskeholdere, samt en SWAT-boks. I boksen har jeg slange, patron, dekkspak, kjedelås, og et lite multiverktøy. Tenker da å ofre en drikkeflaske, og heller putte en flaskeboks der med større multiverktøy, noen strips, en liten leatherman-sak (slangeløs ventilhelvete i fjor). Regner med opp til 2 timer hnng, så da blir 1 flaske med refill halvvegs helt ok.

Bruker klubbtrøye (tajt), og stapper en minipumpe i lomma, samt en 3-4 gel, noe salt, og mobiltelefon.

Vurderer også å kjøre lette knebeskyttere, men i så fall betyr det en baggy over bib. Blir det 25C+ tror jeg det blir kun lycra, selv for en nisse som meg. Svetter mye, og husker med gru for noen år tilbake da jeg kjørte med Fjørå-shorts over. Passe klamt. Men kanskje heller klam en skadd, da jeg pleier å legge meg nedpå en gang eller to på TSR.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:08

Sitat: baronKanon
Hva er greia med sånne drivanker som Ikon? Jumbo Jim Liteskin 4.0" er det som gjelder. Sykt grep og triller opp av seg selv.

Kan stille med god anaerob kondis, og legger opp til kramper før Dalsåsen.

Setter jeg på Jumbo Jim 4.0 så blir det jaggu trangt i ramma. ;-) Ikon+ er tipp topp dekk i den løypa nå.
Av: buffest

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:13

Greit å ha det litt trangt i ramma for å ha noe å skylde på når man ikke kan skylde på feil dekkvalg pga. føret.
Største "faren" nå er jo skogbrann.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:24

Hvor stor forskjell er det i praksis mellom Rekon og Ikon?
Vektmessig ser det ut som det lite Rekon 780 og Ikon 770 (gjelder 27.5 +).

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:28

Sitat: Drugis
(Vektmessig ser det ut som det lite Rekon 780 og Ikon 770).

Ikke testet dette, men ikke noe stor forskjell trur jeg. Er ikke større forskjell enn at jeg har ikke giddet å byttet fra rekon til ikon før kalascupen i dag. Skal bytte dekk før TSR uansett så da setter jeg på Ikon foran og bak. Hadde dekkene jeg har på nå (Rekon/Ikon) vært nyere hadde jeg ikke byttet

Man kan sykle på alt rundt der nå. Er knusktørt. Kommer til å bli beste TSR så langt.
Av: Rednaskela

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:33

Noen som vet om det er mulig å hente ut startnummer på vegne av andre på fredagen?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:55

Ikke testet dette, men ikke noe stor forskjell trur jeg. Er ikke større forskjell enn at jeg har ikke giddet å byttet fra rekon til ikon før kalascupen i dag. Skal bytte dekk før TSR uansett så da setter jeg på Ikon foran og bak. Hadde dekkene jeg har på nå (Rekon/Ikon) vært nyere hadde jeg ikke byttet

Man kan sykle på alt rundt der nå. Er knusktørt. Kommer til å bli beste TSR så langt.

Har Ardent Race 29"x2.2" stående på nå. Er det noe å tjene på å legge om til Ikon 2.35" tror du? Tenker at det kan være kjekt med mer volum, men det har vel kankje mer med komfort fremfor grep å gjøre nå?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 09:57

Ikke testet dette, men ikke noe stor forskjell trur jeg... Kommer til å bli beste TSR så langt.

Dette høres jo bra ut. Men hva med punkteringer? Er IKON+ like bra på punkteringer som f.eks Nobby Nic 2.6? Jeg tenker spesielt på sideveggene, og typiske rift som sjelden guffa klarer å tette.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 10:10

Nå ble jeg pokker meg usikker igjen frown

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøre 29" Ikon 2,2
Men har plass til Ikon 2,8 (27,5")

Men + hjula veier en del mer... Har 29" DT XRC 1200 carbonhul, og + hjula er standard hjul som følger med Spark 700 tuned.....

hmm....
Av: SiljeKH

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 12:21

Jeg vurderer å trille gjennom litt av løypa etter jobb torsdag kveld, men jobber en stund så tror ikke jeg rekker eller bør sykle hele. Er det noen som anbefaler hvilke områder som er verdt å titte litt på mht linjevalg? Hva er mest techy?

Gjerne indikert etter hvor mange KM inn i løypa sikkert for jeg er ikke stedsnavn-kjent....

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 12:53

I år skal jeg være rad - og prøve å kjrøe uten sekk!

Regner med opp til 2 timer hnng, så da blir 1 flaske med refill halvvegs helt ok.

Jeg vurderer sekk for å få med meg nok drikke men vil helst slippe det.
Å mangle drikke på lørdag er liksom ikke smart.
Refill halvvegs.. Er det jeg som har vært i koma de siste årene siden jeg kun har fått i meg et glass cola på drikkestasjon? Kan man fylle på flaske(r) halvveis?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 12:56

Min plan er også å fylle flaske halveis, + at jeg skal ha en flaske stående ved runding.
Håper virkelig det er ok å fylle opp flaska si, ellers så kan jeg bli relativt tørst den dagen frown

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 12:57

Sitat: Ripen

Refill halvvegs.. Er det jeg som har vært i koma de siste årene siden jeg kun har fått i meg et glass cola på drikkestasjon? Kan man fylle på flaske(r) halvveis?

Har vel vært en stasjon ja, men siden jeg pleier å kjøre 2 runder har den normalt sett vært tom for flasker når jeg har passert. Cola kun ved runding?

Kanskje noen fra arrangørkomité kan belyse? Uten refill må jeg nok revurdere strategi selv.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 14:07

Sitat: SiljeKH
Jeg vurderer å trille gjennom litt av løypa etter jobb torsdag kveld, men jobber en stund så tror ikke jeg rekker eller bør sykle hele. Er det noen som anbefaler hvilke områder som er verdt å titte litt på mht linjevalg? Hva er mest techy?

Gjerne indikert etter hvor mange KM inn i løypa sikkert for jeg er ikke stedsnavn-kjent....

Om du starter ved østmarksetra (lett å finne på google maps og stor parkeringsplass) så starter du ca. 3.6 km inn i løypa, og mye er grus før det, så du går ikke glipp av så mye spennende. Da får du et par km med fin-fin stiflyt til å varme opp på, og en kort men steinete og litt ulendt bakke på slutten. Den kan være fin å teste ut. Ellers ville jeg anbefalt å følge grusen til Hesthullet derfra (10.6km inn) og stien derfra. Ikke veldig teknisk der, men en del røtter og en oppopverkneik på andre stipartiet (12.7-13.3). Litt ymse nedover på neste sti (13.5-14.3) og så slettfjell som er innimellom småteknisk oppover (14.7-16.0) og et nytt kort teknisk steinete utforparti rundt 16.8-17km). Etter det er det fin bailout på grusen tilbake til Østmarksetra om man er tom for tid (kanskje 1 1/2 time hit, alt avhengig av, og du bruker 10-15 minutter tilbake til østmarksetra herfra). Ellers er det skullerudåsen som er neste og mer eller mindre sammenhengende sti fra 18.8 til 28.8 med en del oppover i starten (kort grus innimellom). Da bør du greit beregne 45-minutter/time+ ekstra, med mindre du har fryktelig masse krutt igjen i beina. Og da beveger du deg bort fra Østmarksetra og har lenger transport tilbake igjen om du først har kommet halvveis og tenker "shit, jeg må gi meg nå" så sitter du der med kanskje 30-40 minutter transport til bilen.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 16:41

Min plan er også å fylle flaske halveis, + at jeg skal ha en flaske stående ved runding.
Håper virkelig det er ok å fylle opp flaska si, ellers så kan jeg bli relativt tørst den dagen frown

Lykke til dere, men med temperaturen som er varslet ville jeg ikke klart meg med et par flasker. Da går det unna med minst 4 flasker og en 3 liters på ryggen, og noen liter etter målgang før dopingprøve kan avlegges.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 18:28

Sitat: Tange

Lykke til dere, men med temperaturen som er varslet ville jeg ikke klart meg med et par flasker. Da går det unna med minst 4 flasker og en 3 liters på ryggen, og noen liter etter målgang før dopingprøve kan avlegges.

Planen er å bruke 4,5 timer, fylle 0,75L flakse på drikkestasjon midtveis + ny flaske ved rundung + drikke ekstra på drikkestasjon + runding. Da vil jeg kunne få i meg ca 4 liter i løpet av dette rittet, og det vil garantert holde for meg !
Av: Danhen

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 20:33

Selv om det knusktørt er det noe poeng å velge Noby Nick fremfor RoRo som framdekk for å kompensere middelmådig teknikk? ICON_LAUGH
Av: NjuK

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 21:37

Flasker eller glass på drikkestasjonen?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 23/05/2018 23:49

Når du har begrenset med tid ville jeg startet på Skullerud og syklet løypa fra Fjelstadbakken og inn. Da får du med deg en del av de tekniske partiene i den delen du er mest sliten.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 08:28

Sitat: NjuK
Flasker eller glass på drikkestasjonen?

jeg lurer også på dette. Har bare én flaskeholder.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 08:37

Etter klubbøkt i går fikk jeg mer å gruble på!

- Prøvde med baggy og lette knebeskyttere. Knebeskyttere utfgår med høye kneløft pga VARMT og dermed svettegnagis.
- Det er så tørt i skogen at det er en anelse glatt med Fast Trak. Nesten så jeg har lyst på noe med grovt mønster foran for å få grep i ørkenstøvet og barnålene
- Flaskeboks med div på ramma skranglet ivrig: kanskje sekk er greia allikevel, og to flasker på ramma. Det spås jo enda flere varmegrader, og da kan selv jeg bli enda tørstere.
Av: DBrodshaug

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 09:17

Sitat: Juffe

LarsB

Eller kan man holde helt til høyre på et vis? Nå som jeg endelig har begynt å kjøre ned den kneika så er det kjipt å bare ende opp i den rotvelta, vet jo ikke om det er helt trygt å gå under der heller.

Forøvrig kommer jeg til å ta til meg Milslukerns tips om Camelbak, da er jeg sikra masse drikke, hele tiden.

Dekkvalg blir FastTrak 29x2.3 som står på sykkelen i utgangspunktet, kunne kanskje hatt GRID-versjon, men anser det som større risk å begynne å sette opp slangeløst fredag kveld enn å sykle uten GRID ICON_LAUGH

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 10:30

Må vel sette noen dekk på ritthjulene før jeg skal ut og sykle... Lurer på Barzo foran og enten Barzo eller Mezcal bak.

Har syklet mye på Barzo/Barzo på lavt trykk nå, så det er mest kjent. Men på den annen side, tørrere enn nå blir det jo bare ikke. Jeg tror vel egentlig ikke det betyr den helt store forskjellen ene eller andre veien.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 10:42

Hør hør!

Det vil bli en drikkestasjon ved runding samt en midt i løypa. Anbefaler alle likevel å ha med rikelig med drikke selv og bruke gruspartiene til å få i seg nok væske. Kanskje greit å allerede nå starte å "øve" på å drikke masse, slik at du ikke ender opp med å sprenge tiden din på tissepauser. Spesielt oss jentene.

Når det er sagt - alle som teiper ting på sykkelen, bruker sportsgel eller andre ting - SØPLA SKAL TAS MED HJEM. Blir du tatt mens du kaster søppel i skogen kan du bli diskvalifisert.

Så til slutt - tips til Terrengsykkelrittet fra Milslukern - https://www.youtube.com/watch?v=GZDoGSvvRbo&feature=youtu.be

Det kommer til å bli en rå lørdag. Lykke til alle - ses!

Vh Tonje, Terrengsykkelrittet

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 10:43

Sitat: DBrodshaug

LarsB

Eller kan man holde helt til høyre på et vis? Nå som jeg endelig har begynt å kjøre ned den kneika så er det kjipt å bare ende opp i den rotvelta, vet jo ikke om det er helt trygt å gå under der heller.

Forøvrig kommer jeg til å ta til meg Milslukerns tips om Camelbak, da er jeg sikra masse drikke, hele tiden.

Dekkvalg blir FastTrak 29x2.3 som står på sykkelen i utgangspunktet, kunne kanskje hatt GRID-versjon, men anser det som større risk å begynne å sette opp slangeløst fredag kveld enn å sykle uten GRID ICON_LAUGH

Da vi kjørte gjennom løypa på lørdag, så måtte vi av sykkelen og gå rundt og bære sykkelen over stammene som dekket så og si hele bredden av juvet.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 11:15

Sitat: Tonje Sameien
Hør hør!

Det vil bli en drikkestasjon ved runding samt en midt i løypa. Anbefaler alle likevel å ha med rikelig med drikke selv og bruke gruspartiene til å få i seg nok væske. Kanskje greit å allerede nå starte å "øve" på å drikke masse, slik at du ikke ender opp med å sprenge tiden din på tissepauser. Spesielt oss jentene.

Når det er sagt - alle som teiper ting på sykkelen, bruker sportsgel eller andre ting - SØPLA SKAL TAS MED HJEM. Blir du tatt mens du kaster søppel i skogen kan du bli diskvalifisert.

Så til slutt - tips til Terrengsykkelrittet fra Milslukern - https://www.youtube.com/watch?v=GZDoGSvvRbo&feature=youtu.be

Det kommer til å bli en rå lørdag. Lykke til alle - ses!

Vh Tonje, Terrengsykkelrittet

Og for å presisere Tonje her-
Det blir flasker ved runding til dem som sykler to runder - de som sykler 1 runde må finne seg i å stoppe og fylle midtveis, eller ta i mot kopper, eller ha med nok drikke til hele runden.
En 0,7 flaske på sykkelen og tilsvarende mengde et annet sted på kroppen bør holde for en runde, også i 27 grader. Trenger man mer enn dette bør man fylle en Camelbak med det man trenger.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 12:35

Sitat: DBrodshaug

LarsB

Da vi kjørte gjennom løypa på lørdag, så måtte vi av sykkelen og gå rundt og bære sykkelen over stammene som dekket så og si hele bredden av juvet.

Dette rotveltet har Bymiljøetaten lovet å fjerne!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 12:55

Når du har begrenset med tid ville jeg startet på Skullerud og syklet løypa fra Fjelstadbakken og inn. Da får du med deg en del av de tekniske partiene i den delen du er mest sliten.

Takk for svar begge to!

Jeg har stalket økta du hadde med Team Terrengsykkel og stjært GPX-fila. Er det det området du nevner her? For da kan jeg jo bare bruke den som veileder.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 24/05/2018 13:04

Takk for svar begge to!

Jeg har stalket økta du hadde med Team Terrengsykkel og stjært GPX-fila. Er det det området du nevner her? For da kan jeg jo bare bruke den som veileder.

Jepp. Da får du med deg det jeg srkiver. Dvs at vi kuttet ut en liten del på slutten. Men du får med deg det viktigste i mine øyne.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 09:50

Var gjennom Pioner-delen mm fra Fjellstadbakken til Skullerud i går - mamamia for et føre. Ikke en vanndråpe å se noe sted.
Tror jeg aldri har opplevd Østmarka så tørr. Og jeg har syklet der ganske mye siden 1991.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 11:01

Sitat: sykkeloyvind
Var gjennom Pioner-delen mm fra Fjellstadbakken til Skullerud i går - mamamia for et føre. Ikke en vanndråpe å se noe sted.
Tror jeg aldri har opplevd Østmarka så tørr. Og jeg har syklet der ganske mye siden 1991.

Det er faktisk helt vilt! Dette er uten tvil året man bør bli med på TSR hvis man har vært skeptisk før, bedre/lettere forhold blir det ikke.
Av: torsteinvh

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 11:57

Siden dekkdiskusjonen ikke er så spennende i år:
Er det noe poeng med hvit hjelm istedet for svart i sola?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:01

Sitat: torsteinvh
Siden dekkdiskusjonen ikke er så spennende i år:
Er det noe poeng med hvit hjelm istedet for svart i sola?

Usikker, men jeg tar den med best lufting i hvert fall.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:17

Står på nettsiden:

UTHENTING AV STARTNUMMER TIL TERRENGSYKKELRITTET
Henting av startnummer i sekretariat på Skullerud
Fredag 25. mai kl. 18.00 - 20.00
Lørdag 26. mai kl. 07.30 - 10.00.

Betyr det at nummeruthenting skjer på Skullerudstua og ikke på Nøklevann skole?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:19

Og har folk noen triks for at ikke brillene skal bli fulle av svette? Utenom det opplagte svaret om å svette mindre ICON_COOL

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:22

Det blir for enkelt å si at svart blir varmere enn hvitt. Det gjelder alltids på en svart bomullst-skjorte når du sitter stille i solsteiken, men ofte ellers er det mange andre faktorer i sammenheng med fargen som spiller inn. Svart absorberer og leder varmen vekk bedre fra kroppen. Og særlig når det ikke er vindstille (noe det aldri er på sykkelen), fungerer dette bra. I varme land går folk ofte i svarte, løse klær. Varmen stiger opp, så ny kald luft kan komme inn nedenfra.
Osv osv.

Du merker neppe forskjell på hjelmfargen.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:32

Står på nettsiden:

Så denne på facebook:

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:32

Og har folk noen triks for at ikke brillene skal bli fulle av svette? Utenom det opplagte svaret om å svette mindre ICON_COOL

Sykle så fort at svetta renner bakover og ikke ned. :-) (Lykke til med det tipset;-))
Av: janek

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:44

Sykle så fort at svetta renner bakover og ikke ned. :-) (Lykke til med det tipset;-))

Noe som funker for meg er å legge en stripe med vaselin rett over øyebrynene. Det hindrer svetten i å renne ned i øynene, og siler sånn pent og pyntelig ned langs kinnet i stedet.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:46

Det med vaselin over øynene hørtes meget interresant ut !

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:47

Har hørt det tipset fra maraton løpere. Fungerer det i praksis? Og fungerer det på sykkel?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:48

Står på nettsiden:

Så denne på facebook:

Takk for info.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 12:52

HA HA!... Landeveistips....? Er nok ikke så rask.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 13:14

Sitat: janek

Noe som funker for meg er å legge en stripe med vaselin rett over øyebrynene.

Bør helst ikke forveksles med tigerbalsam ICON_LAUGH

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 13:16

Har hørt det tipset fra maraton løpere. Fungerer det i praksis? Og fungerer det på sykkel?

Det funker.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 13:40

Jeg klipper en ganske bred remse av en gammel (tynn) buff og bruker det som pannebånd under hjelmen. Stopper/forsinker svetterenning ganske effektivt for min del.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 13:55

Jeg klipper en ganske bred remse av en gammel (tynn) buff og bruker det som pannebånd under hjelmen. Stopper/forsinker svetterenning ganske effektivt for min del.

Det er mitt go-to triks også, så blir det å klemme på hjelmen etterhvert for å "vri opp". Men jeg starter sannsynligvis brilleløs i morgen. Tror øya begynner å bli gamle, for når jeg har de på er det akkurat som jeg sitter en halvmeter høyere enn normalt på sykkelen.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 15:24

Det funker.

Da var det løst også!

Fristende å helgardere med en buff smurt inn i vaselin, men det kan nok bli litt klamt! ICON_BLUSH Satser nok heller på en stripe med Tigerbalsam så fordamper svetten med en gang den treffer. ICON_WINK

Med andre ord: Bare å glede seg til ritt nå.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 16:07

Står på nettsiden:

Så denne på facebook:

Jeg ser ikke hva du så på facebook her bak brannmuren, men dette er det som står på nettsida:

Quote:
Uthenting av startnummer
I år kan alle deltakere hente ut startnummer på Nøklevann skole. Veibeskrivelse - trykk her.

Lørdag 26. mai kl. 07.30 og fram til din pulje starter eller så lenge det er ledige plasser

https://www.terrengsykkelrittet.no/Praktisk-info/Henting-endring-omregistrering-og-etterpaamelding

Av: frawo

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 17:34

Har forstått at det er flere drop på runden, er det kyllingalternativer i så måte? Eller er det bare å gå av sykkelen med et fåret smil...

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 18:02

Litt krise. Noen som har, har hørt om noen som kan ha, eller kjenner noen som har sett kjedelås for 12 delt Sram kjede? Trodde alle sportsbutikker hadde det, har vært i 5 nå og ingen har. Bør vel ha en sånn i sekken i morgen. Forslag noen?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 18:53

Litt krise. Noen som har, har hørt om noen som kan ha, eller kjenner noen som har sett kjedelås for 12 delt Sram kjede? Trodde alle sportsbutikker hadde det, har vært i 5 nå og ingen har. Bør vel ha en sånn i sekken i morgen. Forslag noen?

Jeg har en ekstra liggende. Kan kjøpes for 50,-

Jeg har også girøre for Spark 900 om noen vil kjøpe ICON_SMILE Passer 2017/2018 modell med alu baktriangel.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 19:10

Det er mitt go-to triks også, så blir det å klemme på hjelmen etterhvert for å "vri opp". Men jeg starter sannsynligvis brilleløs i morgen. Tror øya begynner å bli gamle, for når jeg har de på er det akkurat som jeg sitter en halvmeter høyere enn normalt på sykkelen.

Det finnes ferdige slike å få kjøpt:

Panne/svettebånd fra Castelli og Sportful

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 19:29

Jeg har en ekstra liggende. Kan kjøpes for 50,-

Jeg har også girøre for Spark 900 om noen vil kjøpe ICON_SMILE Passer 2017/2018 modell med alu baktriangel.
Skal du på rittet i morgen?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 21:23

Hei, er det noen som har et ekstra girøre til Spark RC 2017 og som skal sykle i morgen. Og som kan selge denne til meg. Og som kan ta den med i morgen? Fikk med feil i butikken
Av: TFN

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 22:31

Sitat: Fort gjort..
Sitat: janek

Noe som funker for meg er å legge en stripe med vaselin rett over øyebrynene.

Bør helst ikke forveksles med tigerbalsam ICON_LAUGH

... eller solkrem. Solkrem i panna er en sikker vinner om du er klar for øyesvie og tåreproduksjon.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/05/2018 22:43

Jepp. Har sendt deg PM

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 16:42

For en dag! Dette er uten tvil det kuleste rittet her hjemme (og i utlandet av de få jeg har syklet). I dag var det jo forhold som gjorde at det var grep overalt og man kunne bare sikte å sykle.
Bra merket og blide løypevakter som heier er en bonus til at løypa er knall.

Selv syklet jeg Spark med 27,5 Plus dekk. Ikon foran (17psi) og bak (19psi) noe jeg synes fungerte utmerket. Ritt opplegget gikk mer eller mindre som planlagt. Rolig på grus/oppover for å ha noe og kjøre med i terrenget. Dette fungerte greit, men hadde ikke noe ekstra å trykke til med nedover. Ellers en veldig morsom dag i tipp topp løyper.

Takk til IF Frøy og Terrengsykkel for et skikkelig bra terrengritt i år igjen.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 16:51

Fantastisk artig! Utrolige løyper og godt merket! Ikke så ille som jeg trodde heller, har hørt om bare knot og steinrøyser. Her var det gullstier hele veien! Sykla på en grov Stereo 140 og det funket veldig bra. Spilte vel ikke så stor rolle med type dekk forsåvidt med sånne forhold, men hadde 27,5 Rekon 2,8 foran og High Roller 2,5 bak. Satt som skudd. Tusen takk for en herlig opplevelse!
Av: bintang

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 17:26

Jeg stod på Slettfjell og filmet litt i dag da jeg skulle lange for en kompis. Ble avbrutt av enkelte som trengte teknisk bistand, men mange av dere er nok å finne på denne snutten.

https://www.youtube.com/watch?v=DKg-HHoeqG8

Imponerende a Emil Hasund Eid vant med hele 5 min, de tre lå samlet ved siste passering Slettfjell ICON_SMILE

Tok også en del bilder, skjønt jeg er ingen dreven fotograf.
https://photos.app.goo.gl/gLYY9k6UpalglIWs1

erik

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 18:28

For en dag!

Vet jeg har trent bra, men vært litt på felgen pga allergi, og sykkelen har også hatt sine utfordringer (Takk, Spinn Majorstua!) Var spent i dag, men kjente med en gang at jeg hadde en bra dag og fikk litt overtenning muligens i starten...ble to OTB, så måtte kule litt kjente jeg, ingen alvorlige vondter da. Kjørte på Bontrager XR2, digg med lett oppsett i dag. Topfuelen min føles perfekt, vinner ikke nedover, men alt i alt digg å ha noe kvikkt å dra rundt og opp kneikene. Løypa er krem, ikke noe mer å si på det. Jeg ble litt lettere forvirret ned siste kneik på oppløpet, men vakter og tilskuere pekte i riktig retning (syre opp etter øra her). Jommen ble det seier for første gang, kan tikke av den boksen på livsmål!

Jeg er 98 % fornøyd med alt. Ønsker meg en egen Dame-1-runde start, mange av damene som ble forvist til plassen bak Herre 45-49 (?) er raskere enn de, så please kan vi ikke få en egen liten time slot?Passering gikk for så vidt helt greit, men koselig med egen damestart ICON_SMILE
Ble litt skuffet inni meg når det ikke ble langet en kopp med vann på stasjonen. Jeg hadde nok men ville vært digg med litt friskt vann. Spesielt på en så varm dag, jeg kunne ikke stoppe heller siden jeg jagde seier... men det er som sagt bare 2 % konstruktiv kritikk, resten er GULL!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 18:31

Helt sjukt fett ritt altså. Når man tror det ikke kan bli bedre så blir det det. KUDOS!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 19:08

Fantastisk artig! Utrolige løyper og godt merket! Ikke så ille som jeg trodde heller, har hørt om bare knot og steinrøyser. Her var det gullstier hele veien! Sykla på en grov Stereo 140 og det funket veldig bra. Spilte vel ikke så stor rolle med type dekk forsåvidt med sånne forhold, men hadde 27,5 Rekon 2,8 foran og High Roller 2,5 bak. Satt som skudd. Tusen takk for en herlig opplevelse!

Jeg vil nå si at det fremdeles er en og annen knot his og pist da ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 20:16

Jeg vil nå si at det fremdeles er en og annen knot his og pist da ICON_SMILE
Hehe... Joa, men mye mindre enn jeg frykta:-) For en dag!
Av: svegar

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/05/2018 23:19

Tusen takk til arrangørene for nok et fantastisk ritt og en flott opplevelse! O2-opptaket kunne nok vært betydelig bedre, men var ikke til hinder for et stort glis og bra flyt gjennom Østmarka i dag. Fantastisk.

sv

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 10:02

Hallois!
Løypevakt nr. 13 her. Benyttet anledningen til å ta litt bilder. Delvis travelt på førsterunden, men bedre og bedre tid til fotografering på andrerunden. Finner du et bilde som du har lyst til å bruke så feel free.

https://www.dropbox.com/sh/7v18vd4n8ix0he8/AAAsdZLeSfwezGzMosKEh69Ya?dl=0

Satt forresten på et sted med stor trafikk av fotgjengere, hundeluftere, løpere, barnevogntrillere og pensjonister med gåstaver. Ikke en eneste negativ kommentar på at det var sykkelritt i nærskogen deres, men mange positive. Klart været spiller en rolle her, men kanskje vi har kommet et stykke på vei siden 2015-utgaven?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 11:33

Hvorfor står Martine som vinneren på pioneren-segmentet mens Sunniva har QOM tatt 26. mai på segmentet?

Var hun for sent til å laste opp?
Av: Gærnskap

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 11:50

Stor takk til arrangør for en veldig bra dag ICON_SMILE Jeg er sterkt imponert over Løypevaktene som var oppmerksomme, morsomme og oppløftende hele veien. Jeg er antakeligvis Norges værste terrengyklist men dette var veldig gøy ICON_SMILE

Masse flotte folk ute i løypa

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 12:08

Trikset mitt fungerte dårlig i går, det var rett og slett for varmt. Hodet holdt på å koke bort før jeg fikk vekk pannebåndet.
Bortsett fra det var det en fantastisk dag, perfekt løype, perfekt merking og blide og hyggelige folk overalt :-)
Av: mob

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 14:18

Takk for bra ritt og enda større takk til løypevakta(?) som fant og frakta GPS-en min fra Slettfjell til mål!

Mitt ønske for neste år er målgang på Skullerud. Stusslig med innspurt på grus etter timevis på kremstier.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 14:20

Sitat: mob
Takk for bra ritt og enda større takk til løypevakta(?) som fant og frakta GPS-en min fra Slettfjell til mål!

Mitt ønske for neste år er målgang på Skullerud. Stusslig med innspurt på grus etter timevis på kremstier.

Den siste snaue kilometeren var da vel utelukkende på sti?
Av: janek

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 15:06

Henger meg på og takker for en fantastisk trasè, og supre løypevakter!

Fikk låne pumpe på toppen ved Skraperudtjern på første runden, og patron ved bunnen av 'Toeren blåstien nedover' (før Slettfjell) på runde to. Jeg hadde ikke kommet til mål uten løypevaktene! Tusen takk!
Av: mob

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 15:15

Sant nok; det var noen hundre meter på sti rundt skolegården. Jeg refererte til det 1,5 km lange gruspartiet fra Skullerud til Nøklevann sk.

Sikkert enklere arrangementsteknisk å legge målgang til skolen, men jeg synes finish på Skullerud kler rittet som skal ta terrengsykling tilbake til røttene langt bedre.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 15:23

Jeg var skeptisk til start/mål på skolen, men jeg synes faktisk dette var bedre enn å ha det på Skullerud.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 19:51

Sitat: mob
Sant nok; det var noen hundre meter på sti rundt skolegården. Jeg refererte til det 1,5 km lange gruspartiet fra Skullerud til Nøklevann sk.

Sikkert enklere arrangementsteknisk å legge målgang til skolen, men jeg synes finish på Skullerud kler rittet som skal ta terrengsykling tilbake til røttene langt bedre.

Det var uaktuelt å ha det på Skullerud i år da det bygges skistadion osv.
Neste år må vi også bort fra Nøklevann skole. Haraløkka har gått i kunstgressfella, så det utgår også. Vi får se hva vi finner på. Ritt blir det uansett.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 20:32

Så det var noen fotografer i løypa Øyvind, er det noe bilder rittet vil legge ut eller har tilgang til? Feks ved det ene hoppet?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 23:07

Skulle kjøre 2 runder for første gang i år. Scalpel’en ble syk og lagt inn på onsdag for over helgen. Tenkte at vintersykkelen, en Cujo, funker sikkert fint på tidenes knusktørr føre. Bare å flyte over røtter, knusk og knurp lissom. Det viste seg å være en av årets dårligste ideer. Et godstog av en hardtail på halvfeite dekk var helt greit i halvannen runde..så fikk jeg hammeren, kramper, onde tanker og sikkert litt skarlagensfeber eller Engelsk syke. Fin mental økt med andre ord 😃
Kudos til Frøy for å ikke rigge ned tidtagingen laaaangt utpå ettermiddagen!

#aldrimerhardtailpåTSR
Skulle noen se en i Nesoddendrakt på start neste år med en rød Cujo er det fint om vedkommende kan vise meg denne posten 😃😃

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 23:22

Det lå igjen en forlatt sykkel etter rittet. Var det din? ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 27/05/2018 23:28

Sitat: runermm
Det lå igjen en forlatt sykkel etter rittet. Var det din? ICON_SMILE

What..trodde det var sånt som bare skjedde på Birken jeg :-)

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 08:50

Hopper på jubelkoret: dette var GØY!
Valgte 1 runde for første gang, og glad for det. Med "treningsgrunnlaget" jeg har var det artig å ha nok trøkk gjennom hele rittet til å ikke begynne å kløne.

Syntes ny start var veldig bra - fikk mye mer kontroll på kroppen, og fant flyten mye raskere. Artig avslutning også!

Som alltid stor stas med entusiastiske løypevakter, og publikum som var 100% positive. Satt ekstremt pris på løpende rapportering opp den litt drøyt bratte grusbakken (er det fjellstadbakken?). Fikk kommentarer om bra fart, og at dette så jo bra ut sammenliknet med mye som hadde passert. Matchet ikke helt egen opplevelse, men det hjalp veldig ICON_LAUGH

Kjørte på 2018 XL Epic med 60mm stem, 760 bredt styre, jukkepinne, lette felger med slangeløse Fast Trak 2.3, grid bak. Satt helt konge, om ikke litt understyrt i barnålsmassene. Fin flyt gjennom alt det "skumle", og angrer litt nå på at jeg ikke har valgt racersykkel før. Sparer veldig mye energi på å ha noe som ikke protesterer i oppoverbakkene.

Droppet også sekken for første gang, 2 flasker på sykkelen. Slange, patron, spak, kjedelås og girøre i swat-boks, mobil, bilnøkkel, større multiverktøy og pumpe i ny og veldig kjekk rumpetaske fra Bontrager. Den var virkelig digg - merket ikke at jeg hadde den med i det hele tatt, og så godt å ikke ha en vinglende, tung ball på ryggen!

Gleder meg naturligvis allerede til 2019, og drømmer om et par TSR til pr sesong!

Takk og kudos til arrangører, publikum og deltakere!

Pepper:
- Bring back muligheten til å kjøpe burger etter målgang! Serr!
- Litt bedre skilting til arena/p-plass for oss som kommer utenbys fra

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 08:54

Hva med å gjøre en avtale med en av foodtruck'ene?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 09:04

Sitat: Stefan77

Hva med å gjøre en avtale med en av foodtruck'ene?

Burder være potensiale for business der ja. Er villig til å betale en grei slant for burger etter TSR!
Hadde vært ekstra digg med en iskald pils også, men så lenge jeg ikke har chaffeur får cola duge.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 09:06

Sitat: bintang
Jeg stod på Slettfjell og filmet litt i dag da jeg skulle lange for en kompis. Ble avbrutt av enkelte som trengte teknisk bistand, men mange av dere er nok å finne på denne snutten.

https://www.youtube.com/watch?v=DKg-HHoeqG8

Imponerende a Emil Hasund Eid vant med hele 5 min, de tre lå samlet ved siste passering Slettfjell ICON_SMILE

Tok også en del bilder, skjønt jeg er ingen dreven fotograf.
https://photos.app.goo.gl/gLYY9k6UpalglIWs1

erik

Takk for video og heia! Hadde jeg ikke kjørt selv hadde jeg garantert campa i skogen, så riktig trivelig ut det!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 09:46

Skulle kjøre 2 runder for første gang i år. Scalpel’en ble syk og lagt inn på onsdag for over helgen. Tenkte at vintersykkelen, en Cujo, funker sikkert fint på tidenes knusktørr føre. Bare å flyte over røtter, knusk og knurp lissom. Det viste seg å være en av årets dårligste ideer. Et godstog av en hardtail på halvfeite dekk var helt greit i halvannen runde..så fikk jeg hammeren, kramper, onde tanker og sikkert litt skarlagensfeber eller Engelsk syke. Fin mental økt med andre ord 😃
Kudos til Frøy for å ikke rigge ned tidtagingen laaaangt utpå ettermiddagen!

#aldrimerhardtailpåTSR
Skulle noen se en i Nesoddendrakt på start neste år med en rød Cujo er det fint om vedkommende kan vise meg denne posten 😃😃

Du kan jo alltids legge til ditt bidrag på denne tråden: https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...866#Post2477866

ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 14:39

Hei.
Jeg melder meg også inn i jubelkoret og sier : Dette var GØY!

Definitivt en opptur siden gjørmebadet i 2015.
Jeg synes den nye starten var helt super. Veldig greit med kort distanse på grus før det gikk rett inn i skogen. Jeg endte raskt langt bak i min pulje, men det er helt greit. Enklere å kjøre på eget tempo når det er mer eller mindre fri bane foran.

I år syklet jeg på Scott Spark 710 Plus med Rekon+ 2.8 foran og Ikon+ 2.8 bak, helt topp kombinasjon. Hadde spikerfeste på alle svaberg og fløyt bra over røtter og andre småting.

Jeg synes det i år var mye mindre knot og store enkle steiner :-) Kjempepluss til de som stikker ut løypa. Jeg fikk syklet mye mer denne gangen enn de to foregående år, helt topp. Det kan være at teknikken har blitt noe bedre siden 2015, jeg tør kanskje å gutse litt mer, både opp og ned. TSR gir en skikkelig test på egen teknikk.

Pepper:
-Enig med knutspeed, en real hamburger ved målgang hadde gjort seg. Den kan jeg gjerne betale for :-)
-Jeg savnet noen ganger litt bedre merking av løypa, var noen veivalg inne i skogen jeg bare tok en sjanse (heldigvis riktig). Surret litt i siste bakken mot mål også, men fikk god veiledning av løypevakt :-) Helt topp.

Jeg har allerede lagt TSR 2019 inn i kalenderen, håper på like fine og tørre forhold.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 15:47

Hei.

-Jeg savnet noen ganger litt bedre merking av løypa, var noen veivalg inne i skogen jeg bare tok en sjanse (heldigvis riktig). Surret litt i siste bakken mot mål også, men fikk god veiledning av løypevakt :-) Helt topp.

God merking er veldig viktig - vi sliter dessverre med at merking blir fjernet. Men det er også et poeng i Terrengsykkelrittet at det mange steder er flere sporvalg, uten at det ene skal være noe vesentlig bedre enn det andre, eller tredje.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 16:51

Jeg kjenner løypa godt, så jeg fulgte ikke så veldig nøye med på merkingen, men et sted syklet jeg "feil", og det gjorde vi i fjor også. I Trulsen nordover rett før bekken så tror jeg løypen gikk litt mot venstre over en liten tue, mens jeg og mange fler syklet høyre rundt. Men det er kanskje ikke feil, men et alternativt spor?

Et annet sted det ofte er litt forvirring er når man starter på Pioneren på toppen av Fjellstadbakken. Der man skal nesten ned igjen til Fjellstadbakken er det fort gjort å kutte rett over mot toppen.

Jeg skjønte fint lite av siste nedkjøring til målområde, men der var man hvertfall så nærme mål at man uansett kom seg frem ICON_SMILE

Møtte på en som hadde syklet feil i NM-løypa rett før droppet, men han tror jeg hadde sovet i timen.

Synes starten funket fint, selv om jeg likte fjorårets bedre, hvor det ble spredt litt mer før stien.

Bra premie! Fint med noe som kan brukes uten at det brenner opp så fort det blir minusgrader ICON_LAUGH

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 17:10

Jeg har aldri sykla der før og fant fint frem overalt. Bra merking, topp stemning, alt var kingkong. Blir det tørt så er jeg med neste år også, men totalt uaktuelt med regn på de steinene og røttene der. Det holder med ei kneprotese. :-)

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 17:15

Sitat: magnusc
Jeg kjenner løypa godt, så jeg fulgte ikke så veldig nøye med på merkingen, men et sted syklet jeg "feil", og det gjorde vi i fjor også. I Trulsen nordover rett før bekken så tror jeg løypen gikk litt mot venstre over en liten tue, mens jeg og mange fler syklet høyre rundt. Men det er kanskje ikke feil, men et alternativt spor?

Et annet sted det ofte er litt forvirring er når man starter på Pioneren på toppen av Fjellstadbakken. Der man skal nesten ned igjen til Fjellstadbakken er det fort gjort å kutte rett over mot toppen.

I Truls-draget valgte vi en litt annen løsning enn tidligere akkurat her ja. Høyre rundt kollen og opp steinrampen, snarere enn bratt ned i bekken.

I krysset i Bakkar og Berg-partiet i Pioneren sperret jeg fredag kveld med stokker og greiner, samt merkebånd. Noen syklet ned til venstre her i fjor. Rart hvis det var uklart her i år.
Av: esv

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 18:17

Veldig flott ritt!
Mye bra sti, god stemning, opplevde ingen sure fotgjengere. Det ble en god del forbikjøringer, men gikk i all hovedsak greit.

Jeg syklet også feil i Trulsen på samme sted som magnusc, tok droppet ned fra berget "på vanlig måte" og havnet derfor på feil side av sperrebåndet (trodde det var riktig der og da), men ble usikker litt lengre frem når merking uteble. Ble riktig på runde 2 ICON_SMILE

Noen forbedringsområder:
* Drikkestasjoner. Lite informasjon om drikkestasjoner i forkant, selv om noe kom i dagene før. Ingen drikke på stasjonen ute i løypa på førsterunden. Kun vann ved vending og på andre runde. Med tanke på rittets lengde (og pris for deltagelse) kunne man kanskje vurdert en drikkestasjon til...

* Sørge for konsistent informasjon på nettside med mulighet for å kunne se oppdateringer av som endres i perioden frem mot rittet (eksempelvis info om stadion, sekreteriat, drikkestasjoner etc)

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 28/05/2018 19:17

Dette ble en strålende lørdag i Østmarka, bokstavelig talt! Kudos til arrangørene, ikke minst alle de blide løypevaktene. Her vanket det både fotografering, entusiastiske tilrop, high-five m.m. Arenaen funka også greit, selv om den kanskje kunne vært lagt opp litt annerledes.

Småplukk: Øk deltakeravgiften bittelitt, inkluder utdeling av banan midtveis (min selvmedbragte gjorde underverker!) og hakket bedre servering i mål. Velfødde førtiåringer med slanke sykler er kjøpesterke og -villige bare de får riktig produkt og service!

Kjepphest: Bytt ut NM-runden med Sniken. Mer flyt, mer moro og mindre urytmisk stanging i stein. Ellers var løypa optimal, tøft at man tør å lede rytterne gjennom droppet i Toern og kløfta i Dalsåsen.

Kommunikasjon: Kan utvilsomt forbedres. Blir litt forvirrende når man satser på gjenbruk av gamle nettsider i stedet for å skrive alt på nytt.

Sees!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 08:54

Dette var bare gøy. Hadde elendig grunnlag fra i vinter og vår, så var litt overrasket at konkurranseskylappene tyna meg såpass som de gjorde. Dårligste resultat på fire år, men ikke uventet.

Morsom løype, kløna også i Trulsen ved nordsiden av Skøyenputten, der det plutselig var tomt for merker. Peisa til slutt inn på riktig vei, og kom videre.

Ble litt skuffa over at det kun var vann i drikkestasjonen. Er det virkelig så vanskelig å få tak i sponsorer på slikt nå? Har lagt merke til at det er statig mindre "ekstra" på rittene.

Men hvor er alle bildene? Har ikke funnet noe særlig på nett, ved søk på facebook osv.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 09:32

Fabelaktig ritt ja, har allerede store ambisjoner om at neste år, da skal jeg være godt nok trent!
Mitt best disponerte TSR så langt, bare akkurat litt for mye kramper til at tiden ble bra.

Men ja, har ikke sett ett eneste bilde av meg selv ennå, og når man ikke ser noe kul ut på resultatlista så er det jo et håp om at man har sett noelunde fresh ut på i alle fall ett bilde.
Jeg hadde greit med luft under hjula opptil flere ganger ila rittet, måtte jo det etter offentlig press på Instagram, men hva hjelper vel det om det ikke er dokumentert? Gisp!?!
Av: Niko

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 09:42

Tror nok dette er den av gangene jeg har deltatt i TSR jeg kost meg mest.
Super trase, godt merket og bare trivlige folk i og utenfor løypa.
Veldig glad jeg byttet fra 2 til 1 runde... har nok vært i bedre form.

Får takke for delvis følge Kristian, vi byttet vell plass en del ganger ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 09:42

Jeg hadde greit med luft under hjula opptil flere ganger ila rittet, måtte jo det etter offentlig press på Instagram, men hva hjelper vel det om det ikke er dokumentert? Gisp!?!

Da har det ikke skjedd. Jeg ville sendt mail og bedt om å bli strøket fra listene. Ville seriøst vurdert om det er no vits å beholde det Strava-sporet også.

devilsmile

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 12:37

Støtter at dette var et morsomt ritt, som jeg helt sikkert blir med på neste gang også. Alltid oppmuntring fra vakter, og god stemning.

Men en par forbedringsforslag fra meg også;

1) Starten. Startet litt bak i pulja, og var veldig mange som skulle trenge seg sammen på første stien. Dette funket dårlig. Og mange som kjørte helt tullete og sørget for at det stoppet godt opp flere ganger. Det burde være helt unødvendig, og gir en dårlig opplevelse når du gjentatte ganger blir dyttet til side. Snakker om aller siste gruppe.

2) Matstasjon. Denne var ikke bra. Her burde det vært krus med drikke (vann og sportsdrikke) og f.eks bananer. Forferdelig klønete å dra drikkeblæra av ut av sekken for påfyll....

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 12:45

1) Starten. Startet litt bak i pulja, og var veldig mange som skulle trenge seg sammen på første stien. Dette funket dårlig. Og mange som kjørte helt tullete og sørget for at det stoppet godt opp flere ganger. Det burde være helt unødvendig, og gir en dårlig opplevelse når du gjentatte ganger blir dyttet til side. Snakker om aller siste gruppe.

Jeg har vært med siden 2013, og opplever at starten de siste årene som veldig bra, faktisk enda bedre i år enn å starte fra Skullerudstua. Der var det mer grus og oppover, men med så mange kjørek*te ble det til tider trangt på grusen i 35 km/t+. Så dette funket veldig bra, ikke i nærheten av tettasjen jeg opplevde inn på sti fra Haraløkka heller. Det vil alltid være noen som har mer grus-O2 enn sti-O2, og da bir det litt knot før feltet sprer seg.

2) Matstasjon. Denne var ikke bra. Her burde det vært krus med drikke (vann og sportsdrikke) og f.eks bananer. Forferdelig klønete å dra drikkeblæra av ut av sekken for påfyll....

I år var første gang jeg kjørte kun 1 runde, og var så heldig at jeg også skulle få langing. Må innrømme at jeg ikke engang la merke til noen drikkestasjon. De første årene jeg var med var det både flasker og bananer. Når kluten er nede ønsker jeg gjerne advarsler før drikkestasjoner mer enn før dropp ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 16:48

Sitat: Fort gjort..
Hvor hardt kan det være tenkte jeg, og meldte meg på 2 runder.. Det var skikkelig hardt fant jeg ut.
Ultrabirken er jo en lek i forhold, ihvertfall teknisk.

Oppdaget etter hvert at jeg har for alt for lite hard trening på røff sti. Får legge skylda på all landeveistrening/rullekjøring siste årene.

Ritt:
Første runde på (2.10) gikk greit med unntak av en dårlig linje på fjellplatåområdet ned fra Dalsåsen, forhjulet skvatt unna og jeg gikk raskt ned.
Funksjonæren som stod rett ved ropte ut «Det går bra, kom igjen!» før jeg traff bakken. Jeg tok hans ord for det, og spratt like raskt opp igjen.
Litt kutt og blod her og der men ikke så ille.
Det ble tyngre ut på andrerunden(2.28), la på 18 min fra første runde! Var innom og hilste på et par trær som plutselig sto midt i veien,
hadde også et hyggelig møte med herr krampe rett før brattklatringa opp mot pioneren. Så oppover der gikk det sakte gitt.. gikk bedre når man kom inn i på sti igjen på toppen.
Fikk en deilig dusj før Dalsåsen, gikk på med friskt mot og tok en annen linje ned som funka mye bedre.
Spant inn i mål sliten og fornøyd!

Utstyr:
Hardtail, Ritchey p-29er, med Ikon 2.35
Kjørte 19psi forran og 20bak, funket veldig bra.
Fikk i meg 2stk o,5 flasker og 1.5 l fra drikkesekken. + et par gel og noe fast føde.

Løype:
Den syntes jeg var knall bra! Mye fete stier. Bratte oppover og nedover crux. Bra blanding av røtter, steiner og flyt.
Eneste minuset var all sikksakk kjøringen blant alle turgåerne rundt Sarabråten/Nøklevann.
Følte det var litt ugreit, selv om de fleste hadde fått med seg at det var ritt i området og ropte heia.

Selv om jeg finner det litt småtungt til tider og oppdager at jeg har ganske mye å gå på i terrenget (prioritere mer trening og lek på sti!) så er det jo skikkelig gøy å kjøre ordentlig terrengritt!

Da er det bare å kjøre enda mer sti frem til neste år da ICON_SMILE

Det sitatet er fra 2017..Og det var da urovekkende mye som ble likt i år ICON_WINK

Terrengsykkelrittet 2018:
Meldte meg på 2 runder, siden det var så lett i fjor.. angret litt på det etter hvert.

Ritt:
Starta ganske pent første runde.
Klinte til med et litt overraskende linjevalg ned mot sniken(?) som endte med en fet ninjarulle ned fjellhylla der.
Litt skrubb, spratt opp og tråkka videre.
Rundet mål på 2.05 og tenkte at det var jo passe..eller?
Tar med en ny flaske og spinner ut på ny runde.
Ingen tryning denne gangen.
Finner tidvis superflyt, mens andre ganger lurer jeg på om det er første gang jeg sykler på sti..makan til kløning!
Krampa kom på likt sted som i fjor, satt litt kortere i år så klarte å karre meg opp Fjellstadbakken uten å gå av sykkelen.
Det er fortsatt hardt med 2 runder på hardtail i den løypa her altså!
Kommer meg omsider til mål etter 4timer og 30min.
Passe dehydrert og mørbanket.

Blir det 2 runder i 2019? Tja, det kan jo godt hende det!

Utstyr:
Hardtail, Ritchey p-29er, med Ikon 2.35
Kjørte 19psi forran og 20bak, funket like bra som i 2017 ICON_SMILE
Fikk i meg 2stk 0,75 flasker og 2L fra drikkesekken. + 6 gel og noe fast føde.

Løype:
Digger løypa, tung og utfordrende. Var sånn passe tungt opp grusen til skolen på runde 2..
Mulig jeg får ta meg et par ekstra turer i Trulseland før 2019 så jeg blir bedre på div linjevalg..
Godt merket og jublende løypevakter, det er topp!

Så takk for i år, tipptopp ritt!

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/05/2018 22:02

Litt merkelig at en mediebedrift som arrangør ikke gjør mer utav rittet i etterkant med bilder og filmer?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 30/05/2018 08:40

Litt merkelig at en mediebedrift som arrangør ikke gjør mer utav rittet i etterkant med bilder og filmer?

Ble laget en knalltøff video i fjor i hvertfall ! !

Jeg skulle også ønske beger på drikkestasjonene. Ønsker å stoppe å sluke 1-2 beger.
Jeg har også stort ønske om at det er sportsdrikk som blir servert.

Men vanvittig bra med flaske som ble delt ut. Og den flaska var jo superfin !

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 30/05/2018 08:46

Og nå kom noe bilder her:
https://www.terrengsykkel.no/Telex/Terrengsykkelrittet-er-alltid-stas

Og masse bilder her:
https://bit.ly/2sh99Ju

Noen flere bilder noen steder?

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 30/05/2018 13:57

Sitat: Trond Vidar

Da har det ikke skjedd. Jeg ville sendt mail og bedt om å bli strøket fra listene. Ville seriøst vurdert om det er no vits å beholde det Strava-sporet også.

devilsmile

Jeg satt med fingeren på sletteknappen men tror jeg dropper det, nå er det i alle fall greit dokumentert at jeg var med.
Nå mangler vi bare et bilde med luft under hjula, har dere det også? ICON_LAUGH

https://www.terrengsykkel.no/Telex/Konkurransehelgen
Av: EmilZipp

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 30/05/2018 14:10

Veldig pen sjeggeføring Roy, det oppveier for luft :-)... og til røkla kan jeg opplyse om at samme mann syklet terrengkarusell med en haug kneiker på hjemmebane mandag også. Strava kommentaren mener jeg var "oioioi dette var ikke bena klare for"..... Tommel opp !
Av: Fluefisker

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 03/06/2018 14:09

Her er en liten film fra rittet. Fikk meg ikke til å bytte batteri, så slutten av rittet mangler.
https://youtu.be/FN6jSwxINAs

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 04/06/2018 09:01

Takk for at du deler, morsomt å gjennomleve rittet.
Ser ut for at spredningen i felte var liten i den pulja.
Av: Rolf Kristian

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 25/10/2018 23:49

Takk deling av film!

Tenkte å bli med i dette rittet i 2019. Er det vanlig å ha på seg knebeskyttere og albuebeskyttelse? Evt noen som har forsøkt det? Tenkte kanskje det ville være litt tryggere når man drar på med startnr på brystet:)

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 26/10/2018 08:33

Sitat: Rolf Kristian
Er det vanlig å ha på seg knebeskyttere og albuebeskyttelse? Evt noen som har forsøkt det? Tenkte kanskje det ville være litt tryggere når man drar på med startnr på brystet:)

I terrengsykkelrittet er dette innafor og vel så det.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/10/2018 13:15

Er det vanlig å ha på seg knebeskyttere og albuebeskyttelse? Evt noen som har forsøkt det? Tenkte kanskje det ville være litt tryggere når man drar på med startnr på brystet:)

Jeg syklet med knebeskyttere i år (2018). Ble ganske varmt, men det gir en ekstra trygghet i alle steinrøyser og andre tekniske elementer.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/10/2018 14:05

Takk deling av film!
Er det vanlig å ha på seg knebeskyttere og albuebeskyttelse?

Vanlig - nei, vil ikke si det. Mesteparten kjører kort/kort lycra, noen kjører mer stitur. Men absolutt ingen dum tanke. Jeg burde hatt det første gang jeg var med, ihvertfall ICON_LAUGH

Hvis, så ville jeg ha gått for noen lette og behagelige varianter, ikke full enduro. Det kan bli gnag og svette over tid, spesielt om det blir vær som det var i år.
Det tryggeste er å kjøre det du selv er vant til. Potensialet for dramatiske tryninger er godt tilstede, men det er sjelden det går veldig fort i km/t. De raskeste strekkene er på de korte gruspartiene. Jeg pleier å velge sti-hjelm og en luftig baggyshorts for litt ekstra trygghet, men ikke noe på kne/albuer om det ikke er grisevær.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 29/10/2018 14:29

Sykler med knebeskyttere selv. Har hatt topp ti-plasseringer i min aldersklasse et par ganger.

Re: Terrengsykkelrittet 2018 - 17/05/2019 19:35

Jeg trenger all blodsirkulasjon jeg kan få i beina, så knebeskyttere blir hjemme.