Føreforhold på grusveiene i nordmarka

Av: pblind

Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/02/2012 21:43

Noen som vet? F.eks Sørkedalen-Finnerud-Kikut. Piggdekk fremdeles nødvendig?
Av: Plodder

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/02/2012 23:00

Dette var søndag, er jo kommet nysnø og sørpe oppå dette (langs Skjersjøen)nå som fryser på om natta så ja piggdekk er fortsatt fornuftig.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 01/03/2012 17:58

Takk! Tok turen i dag, måtte snu der asfalt ble til "grus" i Sørkedalen.
Møtte en fra Løvenskiold, han sa han hadde brukt hele dagen på å strø grus innover marka. Var visst solid isføre.
Ble noen asfaltmil uten piggdekk i stedet, i deilig vårvær!
Av: OleV

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 13/03/2012 15:28

noen som har sjekka ruta over Kikut siste dagene? bør vel smelte fort i dette været.
Av: Johnny Yuma

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 15/03/2012 10:57

Jeg tråkket optimistisk fra Hammeren mot Skjærsjøen igår. Snudde da jeg nesten kom til toppen pgs speil holke og mistanke om at det ikke ble stort mye bedre innover.

Jeg gjetter på store bare partier, men at holka vil ligge i enkelte partier en god stund til.
Av: MariusB

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 17/03/2012 20:17

Dette er helt korrekt. Store bare partier, men holka ligger i skyggepartier og kuldehøl i høyreliggende strøk.
Neste helg tror jeg mye er gjort, hvis værmeldingen slår til.
Av: cinematic

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 17/03/2012 21:05

kikut fra sørkedalen uten piggdekk uten problem i dag7
Av: Goldrush

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 22/03/2012 18:48

Sitat: cinematic
kikut fra sørkedalen uten piggdekk uten problem i dag7

Syklet fra Sørkedalen mot Kikut på mandag (19.). Var ok til jeg kom nesten til toppen hvor det bikker nedover mot Kikut igjen. Her var det et parti med holke, så jeg bare snudde her og regnet i grunn med at det var mer av det samme lenger inn siden hellingen ned mot Kikut er nordvendt. Men det går altså fint å sykle her uten pigg? Og hvor mye må man evt gå?

Av: frodes00

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 23/03/2012 19:04

Noen med oppdatert info om hvordan forholdene er for sykkel på veiene inn mot Kikut fra Hammaren?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 25/03/2012 22:37

Det er hvertfall bart fra Sørkedalen til Kikut ifølge de som var innover der i helgen. Tipper det er omtrent det samme fra fra Hammeren og innover.
Av: Geir

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 26/03/2012 13:40

Skiforeningen skriver:
Sykkelmuligheter! Den rekordtidlige våren har gitt sykkelmuligheter på enkelte av veiene som har vært brøytet i vinter. Bra sykkelforhold fra Sørkedalen skole til Finnerud - Kikut. Sølete og stedvis isete fra Hammern - Skjærsjøen - Kikut. Det anbefales ikke å velge denne veien foreløpig. Fra Stryken er det vått og stedvis isete frem til Kalven i Nordenden av Store Sandungen. Herfra bra til Kikut og til Sørkedalen via Vesle Sandungen - Langlia.

Link her.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 26/03/2012 15:53

Sitat: Geir
Skiforeningen skriver:
[i]Sykkelmuligheter! Den rekordtidlige våren har gitt sykkelmuligheter på enkelte av veiene som har vært brøytet i vinter. Bra sykkelforhold fra Sørkedalen skole til Finnerud - Kikut. Sølete og stedvis isete fra Hammern - Skjærsjøen - Kikut. Det anbefales ikke å velge denne veien foreløpig. Fra Stryken er det vått og stedvis isete frem til Kalven i Nordenden av Store Sandungen. Herfra bra til Kikut og til Sørkedalen via Vesle Sandungen - Langlia.[
Link her.

Flott! Må få testet Sørkedalen-Langlia-Sandungen-Kikut-Sørkedalen i løpet av uka da.....

Av: joakimsen

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 27/03/2012 09:10

syklet ifra hammeren innover mot kikut igår, var helt ok, men ikke tørt. Isete iblandt
Av: Geir

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 01/04/2012 08:41

Det smelter fort om dagen. Jeg syklet Hammern - Kikut - Sørkedalen i går. Er nå helt is/snøritt på veien, men vått noen steder. Ikke noe problem å sykle.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/04/2012 09:31

Da var jaggu snøen tilbake! Syklet til Kikut igår via Sørkedalen - Finnerud. Fint opp til toppen hvor det bikker ned mot Kikut. Herfra var det en del snø, men bart i hjulsporene, så det var helt ok selv om det var vått og tungt her.
Av: magnusc

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/04/2012 09:57

Det samme fra Hammern og til Toppen. 20 cm snø/slaps, stort sett bart i hjulsporene, men meget bløtt og humpete. Husk å smøre kjedet med olje for VÅTE forhold før turen!
Av: B-Squad

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 16/04/2012 12:40

Noen som var ute og testet i helga? Er snøen borte og har det tørket opp litt?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 16/04/2012 12:52

På søndag var snøen borte på Hammern - Kikut - Kobberhaugen - Trillestien - Ullevålseter, men litt vått og sugende på de stedene med mye skygge. Noe snø og hestemøkk på trillestien, men gikk fint.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 09:40

Syklet Sørkedalen-Langlia-Sandungen-Kikut-Sørkedalen igår. Skikkelig vått og tungt fra det bikket nedover mot Langlia, men ikke gjørmete. Litt tørrere fra Langlia til Kalven, men her var det lagt en blanding av grus og jord, så tungt var det her også. Bedre forhold Kalven-Kikut-Sørkedalen med lengre tørre partier og ingen nylagt grus.

Faktisk også korte partier med snødekke (mellom Langlia og Sandungen), men ikke verre enn at det gikk fint å sykle uten pigg.

Brukte ca 20 min lengre tid enn normalt.

Av: Hardcore Old-schooler

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 12:44

Jeg må bare spørre.
Når jeg begynnte og sykle så kjørte jeg nesten bare grus ja, men den gang hadde vi ikke det utstyret som fins idag, hva er det som gjør at dere velger grus når det finnes det beste som er av sti i Norge rett til høyre eller venstre for hvor dere sykler.

Hva er galt med en Specialized stumpjumper evo comp?
I hvilken time sovnet dere?
Har dere venner eller ligger alle i fryseren?
Hvem er dere?

Hilsen Erik som ikke skjønner.
Av: Dr.Gonzo

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 14:27

For å komme til de beste stiene så er det ofte greit å sykle litt grus så man kommer seg fortere fram. Skal man sykle stier nord i marka så er det jo kjipt å bruke to timer fram til stien starter siden man på død og liv skal unngå grus.

Jeg sykler alt fra racer til downhill og skal ærlig innrømme at "stisyklister" som mener at det de driver med er den eneste ekte formen for sykling og rakker ned på birken/grussyklister framstår som teitere enn pendlere i gul regnjakke med hjelmen bak på hodet. La nå folk gjøre som de vil.

Angående Specialized så er det ikke noe galt med den, men å sykle på det samme merke som alle andre er jo litt kjedelig da.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 15:02

Dr.Gonzo

1. Hva er nord i marka?
2. Ingen er verre enn jobb syklister.
3. Når ble du så hårsår?
4. Specialized er best, du er bare norsk.
5. Folk gjør som dem vil, takk gud for det.
6. Har du noen gang hoppet dirt?

Erik.
Av: baronKanon

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 15:12

Sitat: Erik Angvik
Jeg må bare spørre.
Når jeg begynnte og sykle så kjørte jeg nesten bare grus ja, men den gang hadde vi ikke det utstyret som fins idag, hva er det som gjør at dere velger grus når det finnes det beste som er av sti i Norge rett til høyre eller venstre for hvor dere sykler.

I hvilken time sovnet dere?
Har dere venner eller ligger alle i fryseren?
Hvem er dere?

Hilsen Erik som ikke skjønner.
Fan freaking tastic!
Av: Anders A-R

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 15:18

Sitat: Dr.Gonzo

Jeg sykler alt fra racer til downhill og skal ærlig innrømme at "stisyklister" som mener at det de driver med er den eneste ekte formen for sykling og rakker ned på birken/grussyklister framstår som teitere enn pendlere i gul regnjakke med hjelmen bak på hodet. La nå folk gjøre som de vil.

yes Samme hva folk sykler, så lenge de oppfører seg.
Ikke bit på agnet til Erik ICON_WINK
Av: Lillosti29

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 15:19

Prosit!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 15:53

F... ta deg, jeg hadde dem på kroken også kommer du og ødelegger.

Hvorfor? Tenk deg når de skal forsvare dumskap satt i system.
Disse folka er sånn som har papir på at dem ikke er dum.
Vel jeg møter dem i marka og da slipper dem ikke så lett unna.

Erik.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 16:24

Ante ikke at grussykling vakte så sterke følelser ICON_SMILE

Syklet forøvrig hele turen uten å møte en kjeft. Tidlig i sesongen ennå......
Av: Tollef

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 16:50

Sitat: Erik Angvik

Pengene man legger i en Specialized går til å saksøke en eller annen mini-produsent i sykkelbransjen. Det er problemet.

Før du spør:
Prøv Google

-Jørgen

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 17:37

Anders, jeg har lest nok tråder på TS til å vite at Erik elsker å trolle og være brautende ICON_WINK

Føler ikke at jeg er så veldig hårsår, men ville bare poengtere enn rar holdning som jeg har opplevd mange stisyklister har.
Og det er vel strengt tatt litt billig å hakke på grussyklister, nå som de endelig har tørt å lage sin egen tråd ICON_WINK ( Jeg er forsåvidt enig med deg at grussykling ikke er det morsomste som finnes, men følte for å gi litt moralsk støtte til syklistenes kommunearbeidere)

Nord i marka? Skal vi si nord for Kikut? Har du syklet sti der? Jeg har planer om utforske stier der til sommeren, men da blir det litt grusgamping først.
Jeg har prøvd med på noen dirt jumps en gang, det gikk ikke bra.
Av: Torp

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 17:52

Sitat: Dr.Gonzo
Angående Specialized så er det ikke noe galt med den, men å sykle på det samme merke som alle andre er jo litt kjedelig da.

Var Specialized han sa, ikke Scott. Du blander ICON_WINK

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 18:02

Hysj da! Hør på Jørgen, Specialized er onde.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 18:42

Jeg er ikke brautende, jeg er schöööne Erik. Vel vel, hadde vært morsomt.
For 2 år siden bestemte jeg meg for og sykle alle blå stiene i Nordmarka opp til Kikut, vest til Sørkedalen og øst til riksvei 4, men tror du det er noe bra nord for Kikut?
Jeg tror det er ganske dårlig fordi det er ikke noe mennsker der, men jeg håper jeg tar feil. Kjørte opp til Kikut toppen men det var bæsj, samme rundt Varing, Fredrikstad, Hakloa og Stryken, bæsj det og.

Erik.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 19:14

Nå har vi vel strengt tatt kuppa tråden, men shit dau.

Jeg har lyst til å prøve Pershusfjellet på langs. Kikuttoppen fra Sandungen hadde jeg planer om, men sier du at den er dritt så dropper jeg det.

Kjerkeberget og Skinnskattberget hadde jeg også planer om å teste ut. Regner med at det blir endel knot, men det er jo endel av stisykling.

Om du ikke fant fine stier i området rundt Varingskollen og Nittedal så har du ikke funnet de riktige stiene. Her er jeg lommekjent og kan godt guide fine stier med 300-400 sammenhengende høydemeter nedover!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 19:19

Kan dere Aller Nådigst gå et annet sted, takk.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2012 20:11

Mottatt du er nå utnevnt guide.

Og jeg er nå vekke fra grussiden.

Erik
Av: Eirik Dawg

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 21/04/2012 10:22

idioter. alt dette maset måtte jeg lese for å prøve å finne ut hva slags forhold det på grusveiene, men ikke noe svar. Jeg kommer med rapport i kveld!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 21/04/2012 12:48

Nå må du ikke fyre i gang diskusjonen igjen da... ICON_SMILE

Tipper det er omtrent som ved siste rapport på tirsdag. Har ikke vært særlig "tørkevær" samtidig som det har vært noe nedbør, men ikke mye.

Lurte på å ta en tur imorgen, så det passer bra med en oppdatering ikveld!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 21/04/2012 17:24

Torsdag var det veldig bløtt, bedre i dag (lørdag).
Av: Kimmy

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 21/04/2012 19:26

Noen som har syklet Porthøgda?
Av: jens fredrik

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/04/2012 21:57

En del snø over Tømte. Verst på østsiden. Noen partier er greie å sykle nedover, men regn med litt gåing om man kommer fra Movatnsiden.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/04/2012 22:10

Hammern - Kikut var nesten helt tørr i dag! Deilig!
Av: Photon

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/04/2012 23:03

Sitat: jens fredrik
En del snø over Tømte. Verst på østsiden. Noen partier er greie å sykle nedover, men regn med litt gåing om man kommer fra Movatnsiden.

kan si meg enie i det snudde midt oppe "den lange bakken fra movann siden. men fantastisk tur om nittedal i stenden anbefales.
Av: josse

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 25/04/2012 08:27

Kjørte Hammeren - Ullevålseter - Nordmarkskapellet - Tryvannstua - Midtstuen i går.

Mye snø/slaps fra Nordmarkskappellet og fram til krysset opp til Skjennungen.
Styr unna dersom solen står på, spesielt om du trekker henger ICON_SMILE
Av: supernalle

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 25/04/2012 23:19

Sitat: magnusc

Det var vel å ta litt i. Kjører man uten skjermer så må man ta det ganske rolig i de bløte partiene for at ikke både sykkel og syklist skifter farge helt. Men det var lange strekker som var helt tørre.

Hvorfor kjøre grusvei? Det kan til tider være ganske behagelig. Det er en avveksling. Det blir "landevei" uten biler. Man sykler med venner som ikke liker å sykle på sti, men liker å sykle i skogen. Jeg liker best å sykle på sti, men tar av og til turen på grusvei. Jeg skjemmes overhode ikke overdet, selv om jeg har vanvittig bra stisykkel. Greit nok å ha meninger om at grusveisykling er teit, men det hører ikke hjemme i denne tråden.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 26/04/2012 00:02

Sitat: supernalle

Det var vel å ta litt i. Kjører man uten skjermer så må man ta det ganske rolig i de bløte partiene for at ikke både sykkel og syklist skifter farge helt. Men det var lange strekker som var helt tørre.

hehe, kanskje det bare var den nye sti/gaffel-skjermen jeg kjøpte her om dagen som gjorde nytten ICON_SMILE

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 26/04/2012 10:26

Sitat: supernalle

hehe, kanskje det bare var den nye sti/gaffel-skjermen jeg kjøpte her om dagen som gjorde nytten ICON_SMILE

Syklet igår uten skjermer, og det var ikke mange meterene man måtte ta det pent for å slippe sprut. Samme fra Kikut til Sørkedalen. Kom meg hjem, ren og pen. Litt verre idag sikkert, men hvis værmeldingen holder, blir det fine forhold til helgen!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 27/04/2012 13:41

Syklet et stykke innover mot Langlia (til toppen ovenfor Sørkedalen skole). Har tørket overraskende bra opp etter gårsdagens regn. Litt vått er det, men ingen sprut. Pleier riktignok å være litt våtere lenger inn.

Neste uke skal brukes til å runde av skisesongen, så satser jeg på at det er fritt frem både på brøytet og ubrøytet når jeg er tilbake.

Av: Victory

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 27/04/2012 19:02

Er det noen som vet om det er snøfritt Skansebakken - Heggelivann - - - - Hammern?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 27/04/2012 20:41

Tja, det lå snø ved Stubberud (bommen ved Skansebakken) forrige søndag. Tviler egentlig på at det er snøfritt opp til Heggeliseter siden det ikke har vært brøytet her, men det er jo ikke sikkert det er mer enn at det er farbart. Resten brøytes tror jeg (over Kringla/Langlia) så der bør det være ok.

Av: Victory

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2012 15:31

Fortsatt en del snø på mange av grusveiene i Nordmarka, ja ;-(

Av: edmann

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2012 20:29

Sitat: Victory

sykle sti for her er det bart mye tidligere og det mye mere gøy også.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/04/2012 15:47

Sitat: edmann
Sitat: Victory

sykle sti for her er det bart mye tidligere og det mye mere gøy også.

Det hadde vært fint hvis alle stinazier holdt seg unna denne tråden som har en tydelig og grei tittel. Forøvrig er det nå tørket opp og det er mye bedre forhold enn for noen dager siden.
Av: Kardam

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/04/2012 16:12

Tørt og fint på runden Guribu - fjellseterbommen - Kleivstua og tilbake gamle kongeveien til Guriby.
Av: Pink floyd

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/04/2012 16:33

Det du kaller fjellseter bommen er nok den gamle bommen rett nedenfor Fjelstad hytta, der grusveien som kommer fra lommedalen til Gaupskaret møter grusveien som går opp til Retthella.

Fjellseter er enda lengre inn mot Gaupskaret ICON_WINK

Var selv ute en liten tur og sjekket igår og som flere har oppdaget begynner det å tørke opp.
Av: talliere

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 30/04/2012 08:24

Ligger fortsatt snø/is på veien øst for Langli-vatnet, dvs fra Langlia retning Kikut via stien over til Vestre Fyllingen.
Av: jorlie

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 30/04/2012 12:14

Hadde en ok tur langs greveveien Hakadal - Movann på fredag, vått men ikke bløtt. Prøvde litt innover mot Trehjørningen først, men møtte et par turgåere som mente at det var mye is videre innover.

Ellers er det fint sør i Lillomarka, forrige uke var det litt is på den innerste veien fra Svartkulp til Solemskogen ellers nokså tørt og fint.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 30/04/2012 12:59

Sitat: jorlie
Hadde en ok tur langs greveveien Hakadal - Movann på fredag, vått men ikke bløtt. Prøvde litt innover mot Trehjørningen først, men møtte et par turgåere som mente at det var mye is videre innover.

Grusveien som går fra Hakkloa - Trehjørningen - Langvann - Greveveien - Movatn, var mer eller mindre helt fin og tørr på søndag. Det lå litt is i klatringen i Greveveien, men dette var kun snakk om 2x10 meter.
Av: cfs

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 02/05/2012 10:13

Noen som vet om strekningen Movann-Tømte- Gåslungen er snøfri ?
Av: Lenny

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 02/05/2012 12:01

Syklet strekningen Hakadal-Kikut i går, og omtrent fra Trehjørningen gård og helt til Fortjern var det lange partier med is og snø. Til sammen var det sikkert flere kilometer med snødekke. Ispartiene var stort sett greie å forsere, men snøen ble til tider utfordrende med tynne CX-dekk.

Mye av denne strekningen ligger jo nordvendt, og har i tillegg vært skiløype, så det var kanskje ikke så uventet.
Av: supernalle

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 02/05/2012 23:54

Sitat: Lenny
Syklet strekningen Hakadal-Kikut i går, og omtrent fra Trehjørningen gård og helt til Fortjern var det lange partier med is og snø. Til sammen var det sikkert flere kilometer med snødekke. Ispartiene var stort sett greie å forsere, men snøen ble til tider utfordrende med tynne CX-dekk.

Mye av denne strekningen ligger jo nordvendt, og har i tillegg vært skiløype, så det var kanskje ikke så uventet.

Det vil være fatbikeløype i lang tid fremover ICON_WINK

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 06/05/2012 19:10

I dag gikk det helt greit fra Ullevålseter over Tryvann og ned til Bogstad.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 08/05/2012 17:58

Syklet Sørkedalen-Langlia-Sandungen-Kikut-Sørkedalen igjen idag. All snøen som lå mellom Langlia og Sandungen er borte. Strøkent så og si hele veien.

På tide å teste opp mot Heggeliseter-Storflåtan. Noen som har vært her siste uke?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 09/05/2012 18:38

Sitat: cfs
Noen som vet om strekningen Movann-Tømte- Gåslungen er snøfri ?

Ligger igjen 100 meter med snø på Movannsiden, ellers snøfritt i dag .
Av: Pink floyd

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 09/05/2012 19:54

Sitat: Goldrush

Syklet Sørkedalen-Langlia-Sandungen-Kikut-Sørkedalen igjen idag. All snøen som lå mellom Langlia og Sandungen er borte. Strøkent så og si hele veien.

På tide å teste opp mot Heggeliseter-Storflåtan. Noen som har vært her siste uke?

Syklet der på Søndag, kom fra Damtjern og syklet til Kringla og så ned til Pipenhus og derfra opp til Heggelia.
Hadde nye 2.0 dekk på sykkelen og i motsetning til de jeg syklet med som hadde 2.2 så falt jeg igjennom på skaren flere steder. Da skaren ikke blir mer solid etter som det blir varmere vil det sikkert være verre nå neste 1-2 ukene om jeg skal tippe.
På søndag 6/4 så var det vel ca 10km med snø/skare og ca 20-30 cm før du er nede på grusen.

Så planlegger du å sykle hele veien vil jeg vente litt til.
Der det ikke lå snø så falt en ca 2cm ned i grusen og tungt å sykle.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 10/05/2012 19:50

Syklet hjem fra jobb over Ullevålseter til Skjennungen i dag. I nedoverbakken rett etter der veien til Skjennungsstua tar av møtte jeg en rød Volvo i god fart. Vi skrensa litt hit og dit begge to men alt gikk bra. Aldri møtt bil der før og det er lett velge idealspor ned mot Skjennungen. Ikke så lurt hvis dette nå er blitt bilvei.
Av: Johnny Yuma

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 10/05/2012 20:56

Jeg ser stadig folk som velger idealspor på veiene til og fra kikut, til tross for at det skulle væe rimelig lett observerbart at det er endel biltrafikk der. Jeg sjokkeres vel ikke, men det er vanskelig å si at en ikke lar seg til stadighet bli litt undrende. Hvilke mål er det folk setter seg i livet?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 10/05/2012 22:21

Også litt overrasket over hvordan enkelte sykler som om det ikke er biltrafikk eller turgjengere i det hele tatt. Biler møter man jo i marka stadig vekk. Og innimellom møter man også tømmerbiler og det bør ikke skje i 30-40 kmt i en sving.

Der Plodder møtte en Volvo igår har jeg tidligere møtt en lastebil, sannsynligvis på vei til Skjennungsstua som det nødvendigvis er noe trafikk fra og til. Når jeg kom fra Kikut ned mot Sørkedalen igår, stod det jaggu en svær gravemaskin midt i høyresvingen (rett før bebyggelsen) og sperret hele veien. Priset meg lykkelig for at jeg tar det litt penere nedover her enn enkelte andre gjør. Her nede møter man jo også ofte både fotgjengere, hester og biler.

Edit: Møtte lastebilen mellom Skjennungsstua og Ullevålsseter.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/05/2012 21:45

Hvordan er i området Damtjern - Ringkollen?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 13/05/2012 12:16

Veldig fin tur inn Lommedalen-Gaupeskaret- Damjern-Kringla- Sørkedalen Skole.
Av: Terjers

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 13/05/2012 12:32

Fredag: Lommedalen-Kleivstua-Tverrelva-Tobonn-Skansebakken. Kun noen snøflekker ned mot Gråsetervegen. Ellers fint.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/11/2012 14:36

Opp!

Er det snø/is på veiene i Nordmarka nå? Type Sørkedalen-Finnerud-Kikut traktene. Anyone?
Av: yoeddy

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/11/2012 15:27

Jeg tror det er litt snø og is på grusveien. Det var ihvertfall litt is og snø ovenfor Ullevålseter på lørdag. Tror det er nok til å skape problemer om du ikke har pigger.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/11/2012 17:23

Vått og bløtt på Kikutrunden søndag med noen få litt isete partier ned mot Vestre Fyllingen fra Finnerudsia.
Av: Ekorre

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/11/2012 18:46

Noe is på asfalten i Maridalen idag. men fint og bart på grusveiene innover i marka.
Av: oyvind

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/11/2012 20:53

Hvor langt inn var du? Satser på tur i helgen, men forhåpentligvis uten piggdekk. Noe som ser ut som kan gå i boks.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 12/11/2012 23:02

Var ikke lenger inn enn til til Skjærsjøen men helt bart dit hvertfall.
Er jo spådd herlige 10 grader på onsdag. og 5-6 til helga

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 14/11/2012 11:37

Takk! Blir Ring4 i dag!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 14/11/2012 15:16

Tok en runde på Ring1/Tømterunden i går. Bart nesten hele veien, men noen steder var det is, spesielt ved toppen av Tømte. Selv om det regnet is så var det ganske tørt hele veien med unntak av Movatn og østsiden av Maridalsvannet.

Med tett tåke og regn var det godt å ha pigg i går!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 14/11/2012 16:30

Syklet Sørkedalen Finnerud Kikut idag. Så og si helt bart, men vått spesielt på baksiden ned mot Kikut. Dog ikke gjørme.

Tirsdag Heggeliveien opp mot Heggelivann. Ren holke litt før der skiløypa tar av til høyre mot Løvlia, så det her var det bare å snu.

Tipper det stort sett er ok forhold i marka så lenge man holder seg i litt lavereliggende områder på grusveier der det er litt biltrafikk.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 14/11/2012 22:31

Min tur i dag:
Punktering i maridalen. Gjørmebad og grusvei laget av superlim på ring4.
Over styret på broen ved dødarebakken, nesten over gjerdet og i elva.
Note to self, styr unna langsgående sprekker i broen med smale dekk.
Klarte å klikke ut av pedalene og lande på beina. Catlike!
Bakskjerm datt av .
Ny punktering ved Sørkedalen skole. Ikke flere slanger. Sykle 1km, pumpe litt, sykle 1km, pumpe. Endte med buss til Røa.
zzz

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 15/11/2012 08:22

Sitat: pblind
Min tur i dag:
Punktering i maridalen. Gjørmebad og grusvei laget av superlim på ring4.
Over styret på broen ved dødarebakken, nesten over gjerdet og i elva.
Note to self, styr unna langsgående sprekker i broen med smale dekk.
Klarte å klikke ut av pedalene og lande på beina. Catlike!
Bakskjerm datt av .
Ny punktering ved Sørkedalen skole. Ikke flere slanger. Sykle 1km, pumpe litt, sykle 1km, pumpe. Endte med buss til Røa.
zzz

Litt skummel den ved dødarebakken. Så selv ikke en kjeft tur-retur Kikut så det kunne sikkert tatt litt tid før man fikk hjelp om man skulle være så uheldig å trenge det. Dekningen er også variabel her inne.

Var visst den store punkteringsdagen igår. Hadde selv med en slange og lappesaker, men ved punktering nr 2 viste det seg at limtuben var så gammel at limet var helt tørt. Småløp de siste 7-8 km tilbake til Sørkedalen hvor jeg fikk kjøpt lappesaker på landhandleriet, den sist boksen. Vi får bare håpe de er kjappe med å kjøpe inn fler...

Av: HNK

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 15/11/2012 21:17

Men er det et krav med piggdekk ute nå, eller vil
RacingRalph klare brasene fra Sognsvann til Kikut f.eks?
Orker ikke tryne pga usynlig is..

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 15/11/2012 22:28

Det ville holdt i går, men muligens ikke i morgen..
Av: Ghast

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/11/2012 12:15

Hei, er det noen som har vært ute på grus i marka denne helgen?
Kom nedbøren på lørdag som regn eller sludd?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/11/2012 16:28

Helt greit rundt Kikut uten pigg fra Bjørnholtsiden. Noe slaps/ispartier men ved å ta det rolig gikk det veldig greit. Andre veien er nok litt mer utfordrende, det var en god del is opp mot Glåmene.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 22/11/2012 21:36

Noen som har våget seg ut de siste dagene? Løp opp til Brunkollen idag og ble overrasket over hvor gode fohold det var. Vått ja, men ikke antydning til gjørme, fast og fint hele veien. Tørrere forhold jo lenger opp man kom. Meldt bra vær på lørdag så lurte på en tur inn mot Kikut. Anyone?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 22/11/2012 22:00

Vet ikke, men kan rapportere etter en runde på ring4 lørdag.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 22/11/2012 22:22

Tømterunden var fin på søndag (den 18). Litt snø/is på toppen, men gikk helt fint uten pigg når det var lyst.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/11/2012 16:21

Fint føre på Ring4 i dag. Ganske så tørt. Antydning til frost mellom Kikut og Finnerud.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/11/2012 20:18

Mye mer frost litt senere på dagen, men veldig pent.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 27/11/2012 14:14

Fine bilder, Plodder! Hvor er de tatt?

Ellers så var det kanskje siste mulighet på bare veier i helgen...

http://www.dn.no/dnaktiv/article2516675.ece

Satser på første skitur i Nordmarka imorgen.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 27/11/2012 16:38

Takk, de er tatt på "ring 4", rett etter Fortjern og i bakkene etter Vestre Fyllingen.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/11/2012 22:14

Noen som vet om det er mulig å ta skiene fatt fra Skar? eller må man labbe et godt stykke innover?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/11/2012 22:32

Sitat: Ekorre
Noen som vet om det er mulig å ta skiene fatt fra Skar? eller må man labbe et godt stykke innover?

Har ikke vært der, men tviler på det. Skiforeningen har ikke satt spor hvertfall.

Det var åpning i Sørkedalen idag og jeg måtte selvfølgelig ut å teste. Så dårlig forhold har jeg faktisk aldri opplevd. Masse grus, stein, gress og stubber til et stykke forbi Smedmyrkoia. Da fikk jeg nok og snudde. Dette skyldes delvis at de ordinære grusveien ikke kan brukes før etter jul pga tømmerkjøring, men først og fremst lite snø. Grusskia fikk virkelig gjennomgå og det ble mer riper idag enn på de fem siste år.

Så vil man gjerne på ski, er nok Nordmarka nord, Ringkollen eller Sollihøgda bedre alternativer enn Sørkedalen og Maridalen.

P.S Skulle noen likevel våge seg ut; ikke ta snarveien over jordet, veldig vått og gjørmete inne i skogen.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/11/2012 22:51

Takk for kjapp og konsist svar. Da blir det nok til at man venter på litt mer snø gitt..
Av: Z30

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/11/2012 22:57

Det er mulig å gå fra området Lillevann/Voksenkollen/Frognerseteren og inn mot f.eks Kobberhaughytta. Men regn med noen riper i skiene, dvs bruk et gammelt par.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/11/2012 23:11

Har du testet, Z30? Litt småriper i skia er ok, men ikke å få fjernet hele belegget

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/11/2012 23:23

Syklet hjem etter jobb onsdag over Ullevollseter og Skjennungen. Oppe ved Skjennungen var det ikke satt spor men bra med snø.Lite snø før Ullevollseter. Møtte noen få på ski.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/11/2012 23:31

Ok, takker. Tror jeg satser på Sollihøgda hvis det blir
r noe mer ski før neste snøfall.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 01/12/2012 18:57

Helt greit piggføre på Kikutrunden i dag.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 02/12/2012 11:41

Gikk på ski fra Solli i Vestmarka igår, nydelige forhold!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 09/12/2012 22:55

Begynner å komme seg i Sørkedalen. Gikk en liten tur med barna innover Heggeliveien - ok forhold selv om det bare er oppgåtte spor. Grusski anbefales.

Kveldstur fra Skansebakken og opp til Lysedammene. Atskillig bedre forhold her nå enn sist jeg var der (også bedre enn på Heggeliveien). Nesten ikke grus og ok spor store deler av veien. Gikk opp til der løypa kommer ut i Heggeliveien. Ser at skiforeningen anbefaler Heggeliveien videre oppvover istedenfor skogsløypa forbi Smedmyrkoia. Antar at det er enda bedre forhold lenger opp.

Noen som har vært inn mot Heggeliseter eller Løvlia?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 11/12/2012 22:21

Skansebakken - Lysebakkene ++ ikveld igjen. Hadde tenkt å gå opp til Heggelivann, men med 19 blå på Skansebakken nøyde jeg meg med å gå en 2-3 km oppover Heggeliveien fra Lysedammen. Ikke noe grus her. Skal ikke påstå at det er trikkeskinner oppover(bilkjøring har ødelagt spor satt med scooter), men helt ok å gå opptråkkede spor, snøforholdene tatt i betraktning.

Det er rimelig å anta at det er godkjente forhold helt inn til Heggeliseter.
Av: Therminator

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 15/12/2012 23:25

Er det noen som vet om det er brøytet etter snøfallet på Kikutveien ?
Av: Therminator

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/12/2012 19:37

Fine sykkelforhold fra Elvely og innover mot Kikut. Preppemaskinen har kjørt på veien inn til Fyllingen og det er ruglete veibane, men topp derfra og videre innover.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 30/12/2012 14:39

Kjørte Kikutrunden fra Hammeren i dag, mer holke der og litt mindre bløtt enn det var ned til Sørkedalen.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 01/01/2013 19:51

Morsomt og utfordrende på Kikutrunden 1. Nyttårsdag.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 19/04/2013 22:33

Noen som har testet ennå? Sleit meg opp til Finnerud i forrige uke så jeg vet det er bart så langt. Men erfaringsmessig ligger snøen en del lengre på baksiden ned mot Kikut. Lurte på å teste imorgen. Tenkte først og fremst på ring 4.

Anyone?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 20/04/2013 08:57

Bare å tråkke i vei til Kikut.

http://www.skiforeningen.no/arrangement_kurs/aktivitetsaktuelt/sykkelsesongen_er_i_gang

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 23/04/2013 14:14

Noen som har vært ute senere enn lørdag?

Vet det var bart og vått da, men har tenkt å følge mtbmaniacs eksempel å sykle Sandungen (evt ring 4), og lat som jeg er, har jeg ikke lyst til å vaske sykkelen igjen allerede nå.

Mao - har det begynt å tørke opp lenger inn i Marka også?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 23/04/2013 19:52

Ingen som har vært ute idag? Observerte mange på terrengsykkel i Sørkedalen idag men mulig folk bare sykler asfaltveiene...
Av: LCU

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/04/2013 09:57

Syklet Ring4 i går og det har tørket sinnsykt mye siden lørdag (var rundt Ring4 da også).

Enkelte våte partier er det fortsatt. Som f.eks fra Bjørnholt og ned til Bjørnsjøen.
Av: LarsThomas

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/04/2013 09:59

Sitat: LCU
Syklet Ring4 i går

Fersking-spørsmål: Hva er det som defineres som "Ring 4"?
Av: jens fredrik

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/04/2013 10:55

Sitat: LarsThomas
Sitat: LCU
Syklet Ring4 i går

Fersking-spørsmål: Hva er det som defineres som "Ring 4"?

Grusveiene fra Hammeren via Bjørnholt, Kikut og Finnerud til Sørkedalen.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 24/04/2013 22:49

Sykla Ryerunden (Hammern - Hakkloa - Langvann - Movatn - Hammern) i går og det var strålende! Så tørt at jeg ikke trengte å vaske sykkel. På søndag var det ganske vått, sugende underlag og mye søle, men på tirsdag var det altså allerede blitt nesten knusk tørt hele veien.

Sol som tørket veibanen kombinert med vind som gjorde at brøytekantene ikke smeltet nevneværdig kan ha vært en faktor.

Finnes det forresten noen oversikt over de forskjellige ringene i marka?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 25/04/2013 20:30

Finnes det forresten noen oversikt over de forskjellige ringene i marka?

Ikke såvidt jeg vet, men det hadde kanskje vært en ide. Litt lei av å sykle de tre faste grusrundene som er:

- Ring 4
- Skansebakken-Heggelivann-Storflåtan-Langlia-Sandungen-Kikut-Sørkedalen
- Sørkedalen skole-Langlia-Sandungen-Kikut-Sørkedalen.

Får teste Ryerunden en dag.

Syklet Ring 4 idag. Så og si helt tørt Sørkedalen-Kikut. En del våtere Kikut-Hammeren. Ble jammen sykkelvask idag også.

Av: sykkeloyvind

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 26/04/2013 17:48

Grusguiden i Terrengsykkel 27 gir en oversikt over den del av de mest populære grusrundene i Oslos nordmark.

http://terrengsykkel.no/index.php?id=3338

Kan kjøpes ved å sende e-post til eksponert@friflyt.no

Av: Bakkeklatrer`n

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 26/04/2013 18:32

Fine forhold rundt Sandungen i dag. Litt vått enkelte steder, men det er jevnt over veldig bra!

http://app.strava.com/activities/50787653
Av: 10538elo

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 27/04/2013 22:21

Sykla i dag en liten svipptur i skogen for å sjekke. Mellom P-plass ved Tumyrveien og til kryssinga ved jernbannen ved ovenfor Sørli skole, var det fortsatt snø. Så tørt ut opp mot Ørfiske.

En del snø i Lillomarka også, da jeg gikk fottur på tirs.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 17:01

Runden Guribysaga/Lommedalen, Fjellstadhytta, Kleivstua og tilbake "Kongeveien" er nesten tørr. Fortsatt fuktig enkelte plasser, så det er ikke flaut å sette på skjermer.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 20:48

Noen som vet status på strekke fra Rottungen mot Movann. Og fra Movann ned til Snippen? Sykla til Kikut og ved krysset ovafor Skjærsjøen så det jo greit ut, men er det bare hele veien over?
Med tanke på status mellom Tumyrveien og Sørli skole er det vel ikke helt bart mellom Movann og Sørli.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 21:27

Åssen er forholdene fra Sognsvann og mot Ullevålseter og Kikut herfra?
Vet det er bart Maridalen-Kikut, men vet ikke fra Sognsvann

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 21:30

En kollega tenkte å sykle US-SV på onsdag, da var et for mye snø. det var Maridalssiden
Av: sykkeloyvind

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 21:43

Sitat: HNK

Kan vi ikke bare droppe å sykle Sognsvann - Ullevålseter? Det er ingen strekning der potensialet for konflikt er så stort som denne, samtidig finnes det så mange paralelle veier oppover her. Må du absolutt startet på Sognsvann kan du heller sykle til høyre ved Svartkulp og opp til Ullevålseter på vestsiden av Skjærsjøelva. Eller hva med å starte fra Brekke, Låkeberget eller Hammeren?
Den bratte grusveien på vestsiden av Sognsvann til Ullevålseter er også et vesentlig mindre kontroversielt veivalg.
Please.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 21:53

Jeg sykler "over alt" I Lillo og Nordmarka. Elsker variasjon.
Men jeg foretrekker den vestre veien, så jeg får skikkelige motbakker.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 22:17

Til orientering: sykler aldri hovedfartsåren opp til Ullevålseter. For mye folk! Men syns den lille strekningen opp til høyre rett etter Svartkulp er ganske morsom.
Ellers enig at dersom Kikut er målet er det bedre å begynne fra Maridalen:-) er forholdsvis konfliktsky syklist. Holder meg unna Sognsvannområdet i helgene uansett..
Av: Stein

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2013 23:22

Sitat: sykkeloyvind
Sitat: HNK

Kan vi ikke bare droppe å sykle Sognsvann - Ullevålseter? Det er ingen strekning der potensialet for konflikt er så stort som denne, samtidig finnes det så mange paralelle veier oppover her. Må du absolutt startet på Sognsvann kan du heller sykle til høyre ved Svartkulp og opp til Ullevålseter på vestsiden av Skjærsjøelva. Eller hva med å starte fra Brekke, Låkeberget eller Hammeren?
Den bratte grusveien på vestsiden av Sognsvann til Ullevålseter er også et vesentlig mindre kontroversielt veivalg.
Please.

Hør, hør!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/04/2013 19:18

Ser ikke noe poeng i å la vær å sykle opp fra Sognsvann til Store Åklungen selv i helgene. Tilbake er det bedre med Ankerveien. Bilene i Maridalen er farligere for meg enn jeg er for gående

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 29/04/2013 20:41

Sitat: Plodder
Ser ikke noe poeng i å la vær å sykle opp fra Sognsvann til Store Åklungen selv i helgene. Tilbake er det bedre med Ankerveien. Bilene i Maridalen er farligere for meg enn jeg er for gående

Du trenger ikke sykle innom asfaltveien i Maridalen. Ved Svartkulp tar du til høyre inn på Gamle Ankervei og fortsetter på denne bort til Ullevålseterveien. Så følger du den opp til Ullevålseter.
Jeg ser heller ikke helt problemet med å sykle opp til Ullevålseter så lenge man har gangfart når man sykler forbi folk, men nedover igjen er det like greit å ta en annen vei.

Men over til saken. Noen som har testet Trillestien ved Kobberhaughytta-Blankvann enda?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 30/04/2013 20:28

sykla over Rottungen mot Movann. Ved krysset ved veien inn mot Tømte og vidre mot Movann var det mye snø, og ingen tegn til at andre hadde sykla der. Ellers greit, men ganske gjørmete til tider.

Fra Sandermosen mot Monsetangen var det stort sett fint. Siste hundre meter eller så mot krysset Kjelsås/sander Gård måte jeg trille.

Lysløypa i Maridalen var super.
Av: BigHomer

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 07/05/2013 10:58

Noen som har testet Oslo-Grua gjennom nordmarka ennå? Bart etter Kikut og videre?
Av: samuel

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 07/05/2013 11:28

Syklet for 2 ukersiden rundt Sandungen. Ikke en flekk å se.
Syklet opp fra Østernvann og mot Abbortjern. Her var det 3 10m flekker med snø. Om det er noe høyere opp vet jeg ikke.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 07/05/2013 19:41

Lille stubben fra Skillingsdalen til Snippen er snø/islagt.

Stedvis snø/is og ganske gjørmete mellom Gørja og Fortjern. Liten snøflekk i bakkene mot Gørja.

Noe småflekker og gjørmete langs Movann.

Prima forhold langs Ørrfiske og over mot Trehørningen.
Av: FSK

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 10/05/2013 08:31

Noen som har kunnskap om føreforholdene på strekningen Oslo-Maridalen-Movann-Tømte-Hakadal-Hakkim-Råsjøen-Sjonken-Åsgreina? Is? Snø? Gjørme?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 11/05/2013 23:19

Jeg har sykla Langs Ørrfiske og over haugen og ned til Hakkadal. Fint.
Movann er fint på begge sider av vannet nå.
Maridalen/skjærsjøelva er toppers begge sider.

Sykla for en drøy uke siden, fra Rottungen mot movann, men kom ikke lengre en tømte p.g.a snø, men vil tro det er smelta med det været som har vært siden da

Skal prøve det i morra tenkte jeg.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 06/04/2015 22:40

Lufter denne tråden!
Tipper fortsatt det er en stund til grusveiene i marka er bare, men er det noen som vet omtrentlig status?

F.eks Maridalen-Kikut-Sørkedalen?

Meldt bra med mildvær fremover, men har vært en snørik vinter i marka
Av: Sovepose

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 07/04/2015 21:51

Grusveien fra Rotnes og opp vidre opp til Movann er det snø og is.
Av: Bossanova

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 14/04/2015 10:41

Maridalen-Kikut-Sørkedalen er det en del snøpartier, men fult syklebart hvis du har god tid og ikke forventer noen KOM'er.

Syklet Nøklevann-Mariholtet for en uke siden, og da var det fortsatt ganske mye snø der. Litt usikker på hvor mye som har forsvunnet siste uken.

Sørover i Østmarka, f.eks. mot Grønmo, er ikke noe problem.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 16/04/2015 21:28

Skjønner!
Takk for update.

Med det været som er meldt i tiden fremover så krysser jeg fingrene for at det er sykkelbart til veldig tidlig i mai
Av: tron

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 17/04/2015 11:28

Det er kaldt om natten, så snøsmeltingen går tregt. Særlig i skiløypene. I skiløypene er imidlertid både grep og bæreevne god, særlig om morgenen, så det er fullt syklbart. Jeg har syklet til og fra Rotnes/Nydalen via Movatn de siste dagene, og det går helt fint.
Av: larsdx

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 17/04/2015 13:45

Jeg spør om Østmarka igjen, jeg. Regner med at alt er bart vest for Elvågå, men hvordan er det østover? Og er det sugende eller raskt føre?
Av: Kjetil307

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 17/04/2015 17:59

Akkurat syklet ellingrud til østmarkssetra på veien 98prosent bart.Den snøen som ligger igjen er fin å sykkel på.Snakket med en som kom fra skuleruta og han sa det var ok den veien og.Grusen er noe sugende der snøen akkurat har trekt seg,eller ok.
Av: jle

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 17/04/2015 19:52

Kikutrunden (Hammern-Elveli) 16/4:

Syklet med CXen for første gang i marka. Føret er stort sett bra og det er nesten ikke snø/is. Imidlertid er det nokså vått og det er ganske sugende underlag, så husk ekstra kalorier før og etter turen, og vær forberedt på en sykkelvask.

Detaljer følger:

Hammern-Skjærsjødammen (østsiden av Skjærsjøelva): Snø-og isfritt, litt vått noen steder. Veien nokså slitt pga anleggsvirksomhet virker det som, men slik var det vel i høst også.

Skjærsjødammen-Bjørnholt: Tilnærmet bart. Enkelte skyggepartier har rester av snø/is i noen meter av gangen. Mye smeltevann (er fortsatt endel snø i terrenget) gjør underlaget vått og sugende.

Bjørnholt-Kikkut: Snø/sørpe/is i første halvdel av nedkjøringen fra toppen etter Bjørnholt til Bjørnsjøen/Fortjern. Ellers vått og tungt som over.

Kikkut-Finnerud (bommen litt nedi bakken altså): Tilnærmet bart, tok det litt pent i nedkjøringen mot Finnerud pga lav sol og plutselige områder med snø/is eller hull i veien.

Finnerud-Elveli: Bart og tørt.

I sørkedalen ble jeg ropt etter av en møtende landeveisyklist - sikkert pga ekstremt møkkete sykkel!

Jens
Av: larsdx

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/04/2015 17:57

Deledalsveien: Mye snø, men går greit. Ellers bra Vest for Elvågå, snøflekker her og der og sugende føre i skyggeparti.
Av: Paragonia

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 20/04/2015 20:34

Steike virker som det snart blir bra.

Tenkte dra fra Sognsvann til kikut , og videre ned mot Nittedal .
Noen som vet hvordan det er der
Av: jle

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 20/04/2015 22:22

Tipper det kan være snø på veiene som ikke har vært måkt ... men har ikke sjekket. Hammern Kikut er hvertfall tilnærmet snøfri, men denne måkes vel.
Av: nicolayoe

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 21/04/2015 16:01

Hammeren - Kikut er det kun litt vått i skyggepartiene (søndag)

Brøytekartet til Løvenskiold hvis man ønsker en lengre tur tidlig i sesongen;

Brøytekart

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 21/04/2015 17:36

Ring4 i dag: Noen få våte og sugende partier, ellers kjempebra.
Sykkelvask må til, men langt i fra ille.
Tipper det er tørt og fint om en uke hvis været holder seg
Av: Bakkeklatrer

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2015 10:05

Noen nye rapporter fra strekningen Hammern - Kikut - Sørkedalen?
Av: Snorre 1967

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2015 10:24

Stort sett tørt og fint, mmed noe mer fukt i skyggepartier!
Av: Kjetil307

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2015 12:51

Noen som har prøvd rottungen tømte movann Evt.gørja hakadal.
Av: Bakkeklatrer

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 28/04/2015 13:18

Takk for svar - da blir det tur i dag, men kanskje lurt å hekte på en bakskjerm
Av: Alfanomicon

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 03/01/2019 15:06

Noen som kan si noe om forholdene langs ring 4 etc. pr. nå?
Av: Espen W

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 18/03/2019 17:10

Sitat: Alfanomicon
Noen som kan si noe om forholdene langs ring 4 etc. pr. nå?

På lørdag ettermiddag var det fin-fint snødekke og null behov for pigg, men etter gårsdagens nedbør i form av snø, sludd og regn, pluss nattefrost så kan det ha endret seg.
Av: ectom

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 21/03/2019 10:35

Noen som har oppdatert informasjon om hvordan er forholdene i marka nå?
Av: Skikongen

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 05/04/2019 20:19

Ring 4 i morgen tidlig uten pigg - ja eller nei?
Av: Sepeda

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 05/04/2019 20:22

Det er fortsatt is på tunet mitt i Sørkedalen, og i forgårs var det is allerede i bunnen av bakken i stigningen opp fra Sørkedalen mot Kikut. Så jeg ville vært forsiktig. Har selv syklet på grusveiene i Nordmarka vinteren gjennom, men er nå piggfri og har utsatt tur til neste helg. Men vet ikke - utelukker ikke at det er bart på veiene i høyden som ble brøytet gjennom vinteren.

Dette er forresten en gammel tråd som nylig sto opp fra de døde. Tråden om det samme de siste årene er Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker. Relevant info for de fleste, selv om det er på bukkestyreforumet.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 05/04/2019 21:49

Takk Sepeda, mulig jeg må vente en uke eller to da.

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 07/04/2019 13:12

Beklager - kontramelding!

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 13/04/2019 20:02

Ring 4 nå da (søndag)? Is og snøfritt fra Hammeren til Sørkedalen tror dere?

Re: Føreforhold på grusveiene i nordmarka - 14/04/2019 14:30

Sitat: Skikongen
Ring 4 nå da (søndag)? Is og snøfritt fra Hammeren til Sørkedalen tror dere?

Fortsatt hyppige oppdateringer her med bilder og det hele. Litt ruskete i dag.