Friluftsloven vs lysløypa

Av: Oystein L

Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 08:17

Dette er et tema vi nok aldri blir kvitt. Hos oss gjelder det tidvis bruk av kommunens lysløyper (spesielt i perioden oktober til desember). Det er ALDRI konflikt med skiløpere (de få ukene med skiføre holder vi oss unna), konfliktpotensialet er kun mellom et fåtall syklister, turgåere og joggere.
At syklister uansett må vise hensyn yil andre brukere av marka tar jeg som en selvfølge,

Etter et par mailer har jeg nå endelig fått et svar. Tar gjerne imot kommentarer på konklusjonen;

Forhold til friluftsloven
Syklister og andre brukere av lysløypa hevder ”allemannsretten” i forhold til friluftsloven når de bruker lysløypa, noe jeg mener er uriktig. Friluftsloven som regulerer ”allemannsretten” gjelder kun i utmark. Lysløypa er å regne som et idrettsanlegg for skigåing, jogging og turgåing. Idrettsanlegget ligger riktignok i utmark og er åpent for allmennheten, men kun for å bedrive den idrettsaktiviteten den er bygd for.

Når det gjelder sykling i utmark, er dette regulert i friluftsloven. I utgangspunktet er det lov å sykle der du har lov å gå. Dette gjelder tursykling i forbindelse med friluftliv. Når det gjelder terrengsykling, ”down hill” sykling og andre typer sykling som går inn under mer idrettsaktiviteter, er det nok ikke friluftslovens intensjon å regne dette inn under dette lovverket. Friluftslover regulerer friluftslivet ikke idretten. Slike idretter har sine egne idrettsanlegg hvor denne aktiviteten skal utfres. Det kan selvfølgelig være vanskelig å sette en grense mellom hva som er friluftliv og hva som er idrett, men uansett må syklister vise ekstrem varsomhet fordi andre brukere ikke forventer at det skal komme en syklist farende i full fart på stier og lignende i skog og mark. Når folk blir skremt har de lett for å reagere voldsomt.

Konklusjon
Slik Sarpsborg kommune har vurdert friluftsloven, er det ikke lov å sykle i lysløypa. I selve lysløypa gjelder ikke friluftsloven fordi dette er et idrettsanlegg.
Av: RazeFaze

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 08:22

Lurer på hvor skillet mellom tursykling/friluftsliv og idrettsaktivitet går. Det kan du spørre om.

Er det når man tar på fullfacehjelm, har mindre enn 27 gir, bruker baggy shorts...syklier i tights, har på hansker eller briller? Hvor tykke dekk man har, hvor fort man sykler, hvor langt man sykler?
Av: tmork

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 08:30

Virker ikke spesielt logisk detta. På den ene siden definerer de en lysløype til et sted som ikke er ment for sykling, og at det er en selvfølge, pussig. De kaller også en lysløype for et idrettsanlegg og at de da derfor kan utestenge syklende (?).

På den annen side kaller de syklende som ikke bare titter på fugler for idrettsutøvere, som bør sykle i egne anlegg (En lysløype er vel da et slikt anlegg, eller?).

Siden lysløypen er et idrettsanlegg og terrengsykling visst nok er en idrett så burde det jo heller være naturlig at syklende også kan bruke lysløypa, og at det er kommunens definisjon av brukerene for anlegget som her er feil.

I Oslo og andre steder brukes jo meg bekjent lysløyper til å gjennomføre terrengsykkelritt (Brukes ikke lysløypa rundt Grinda til nettopp dette?)

Av: GeirK

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 08:33

Hvis det er snakk om å sykle i lysløyper sommerstid, mener jeg at kommunen bommer. Friluftsloven gir anledning til å sykle på veier og stier i utmark. Den klausulen som Sarpsborg kommune tillegger loven, at veiens og stiens formål gir dem anledning til å stenge ute enkelte aktiviteter, eksisterer ikke. Et slikt forbud SKAL stadfestes av fylkesmannen. Hvis ikke, kan de mene hva de vil om saken, og forby sykling alt de orker. Syklingen er likefullt lovlig, og forbudet ulovlig.

NOTS skriver gjerne et brev eller en epost til kommunen. Send meg en PM med detaljer, dersom du vil at jeg skal ta saken.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 08:37

Sitat: RazeFaze
Lurer på hvor skillet mellom tursykling/friluftsliv og idrettsaktivitet går. Det kan du spørre om.

Er det når man tar på fullfacehjelm, har mindre enn 27 gir, bruker baggy shorts...syklier i tights, har på hansker eller briller? Hvor tykke dekk man har, hvor fort man sykler, hvor langt man sykler?

Jeg bedriver hvert fall ikke idrett. Var påmeldt birken i 96 (deltok ikke), og det er vel det nærmeste jeg har komt et startnummer på styret.

Hva er egentlig idrett? Etter eget syn så er en enkel definisjon all aktivitet som genererer en resultatliste.
Av: josse

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 10:01

Fra Wikipedia:

Betegnelsen idrett (fra norrøn opprinnelse der "id" betyr virksomhet eller aktivitet, og "drott" betyr kraft, utholdenhet) brukes ofte i samme betydning som sport. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøverens personlige innsats, mens sport kan omfatte disipliner der redskapet spiller en avgjørende rolle (seilsport, motorsport m.m.). Opprinnelig viste idrott til all form for høyt ansett dyktighet, senere ble kroppslig utfoldelse og fysisk prestasjon mer sentralt. Det sentrale i idrett er egeninsatsen og kontoll på egen kropp. Til forskjell fra sport, hvor et hjelpemiddel er en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.
Av: RazeFaze

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 10:15

Kan ikke trådstarter sende en mail tilbake og spørre...?

Dette blir sånn vi skal forby sykling av dem som sykler fort, eller de som trener, men de som sykler med familien får sykle der, med mindre de sykler fort, eller uten hjelm, eller sykler med 27 gir får ikke sykle der, hva med 24, hva med 18 gir, hva med ETT gir...de med tights får ikke lov, eller de med beskyttelse...hva med knevarmere og hva da med tykke knevarmere som samtidig beskytter. Skal man slutte å sykle utfor/freeride med helhjelm fordi det er forbudt, eller er utfor med fulldempa ikke lov for det går for fort, hvor mange tommer kan man ha, kan man sykle med en hardtail med 7" gaffel foran?

Duster, sette syklister i bås... det de gjør er å forby Birken ICON_LAUGH Fordi det er idrett, mens det 90% av oss her på forumet driver med er friluft på hjul.
Av: supernalle

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 17:22

Utrolig at kommunen kan "finne på lover som de vil". Veldig rart at det ikke finnes straffereaksjonsmuligheter mot slikt (eller gjør det det?)

Kan du uansett forklare litt hvordan du har kommet i kontakt med kommunen om dette og hva som er bakgrunnen for denne diskusjonen.

Personlig diskuterer jeg gjerne i "felten", men tror jeg aldri vil gidde å mailetulle med kommune eller fylke eller andre. Hvis de mener jeg gjør noe galt får de anmelde meg.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 17:44

Klubben (og jeg) er uansett ikke tjent med at dette utvikler seg til en form for konflikt

Har nå fått assistanse av NOTS og GeirK, så får vi se hvordan dette ender. Utfallet kan jeg gjerne presentere her

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 17:57

Det er klart at det er bra om det ikke er konflikt mellom kommunen og en klubb. Hvis en henvendelse har kommet fra kommunen til klubben så skjønner jeg mailingen. Var det bare til deg som enkeltperson, så hadde det virket litt rart. Det var derfor jeg spurte. NOTS og GeirK rydder nok opp ja. Jeg synes fremdeles at der er rart at kommunen kan gi deg et svar som er uriktig og slippe å stille til ansvar for det. Personlig setter jeg pris på at du vil presentere svaret her.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 18:08

Kommunens utsagn er et svar på en henvendelse fra meg på vegne av klubbens ungdomsgruppe etter at vi har fått noe pepper for å ha trosset hjemmesnekret "forbudsskilt" og syklet i lysløypa med 10-15 åringer i høstmørket.

(har i mellomtiden forsøkt en mykere variant og henvendt meg til lysløypekomiteen, men fått avslag)

Konklusjonen kommer her, uansett utfall.
Av: Hvilepuls

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 03/07/2007 21:15

Sitat: supernalle
Utrolig at kommunen kan "finne på lover som de vil". Veldig rart at det ikke finnes straffereaksjonsmuligheter mot slikt (eller gjør det det?)

Kan du uansett forklare litt hvordan du har kommet i kontakt med kommunen om dette og hva som er bakgrunnen for denne diskusjonen.

Personlig diskuterer jeg gjerne i "felten", men tror jeg aldri vil gidde å mailetulle med kommune eller fylke eller andre. Hvis de mener jeg gjør noe galt får de anmelde meg.

Så laidback kan du tillate deg å være i og med at du er en nesten to meter høy kampsportutøver. Hjemmesnekra forbudsskilt er en ypperlig grobunn for trakassering av alle andre, spesielt yngre utøvere som ikke kan forsvare seg hverken verbalt eller fysisk. Og selv om det ikke nødvendigvis resulterer i vold, så er det et ekstra ubehagelig moment som ødelegger litt av gleden ved treninga.

En morsom måte hadde vært å tagge over forbudsskiltene med "LOVLIG" ICON_WINK
Av: snorre

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 08:31

Herregud! Det jeg syntes at virkelig var rosinen i denne bedritne pølsa var at denne, tydligvis allmektigfølenende komuneansatte definerere intensjonen med friluftsloven med den største selvfølge så det passer med egne snevre meninger.

Heia NOTS.

Snorre
Av: ailisa

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 09:49

Hvis det er så godt med rosin i pølsa hvorfor er det ingen som lager rosinpølse?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 10:11

En vanlig bestandel i blodpølse er rosiner, så "rosinpølse" finst allerede.
Av: magic

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 10:14

Hvor får en kjøpt blodpølse med rosiner?

På rimi finner jeg bare kjøttpølser, wiener, grill, ostegrill, bacongrill og kylling/kalkunpølser!

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 10:16

Sitat: magic
Hvor får en kjøpt blodpølse med rosiner?

På rimi finner jeg bare kjøttpølser, wiener, grill, ostegrill, bacongrill og kylling/kalkunpølser!

Blodpølse av hjemmelaget kvalitet inneholder rosiner. Tipper en finner disse hos slakteren, meny, ultra, eurospar.. osv
Av: chris_f

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 10:19

Så det er der det uttrykket kommer fra. Har aldri forstått hele greia med "rosinen i pølsa."
Av: btm

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 11:04

Men appropos blodpølse, hva mener dere er rett tilbehør? I min oppvekst var det sirup på (søtt, kan du si), mens kona fra Molde mener rørt tyttebær er rett (om jeg ikke husker helt feil).

Forøvrig noe jeg ikke har spist på uendelig mange år, mener egentlig å huske at det var litt godt, men samtidig litt ekkelt. Har en følelse av at rosinene kunne være litt ekle... Må kanskje prøve igjen snart, får høre med Strøm-Larsen. ICON_SMILE
Av: hilmer

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 11:09

Har ikke spist det mye, men husker at det smaker litt som pepperkaker - men, samboeren sier "nei takk"....men, kanskje det blir blodpølse til middag i dag?
Av: esp

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 11:10

I oppveksten var det kun sirup som var tilbehør. Har òg smakt det med potet og fett (foretrekker sirup).

Fikk for eit par år sidan smakt den franske varianten med stekte epleskiver. Min variant vart etter dette med sirup og stekte epleskiver.

Men rørt tyttebær? Vel, det er viktig å møte nye smaker med ope sinn (sjølv om tipset kjem frå Romsdalen). Skal prøve det neste gang.

Du finn forresten blodpølse i dei fleste matbutikkar, også rema og rimi.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 12:24

En variant jeg kjenner er med bacon i tillegg til sirup.
Av: ailisa

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 14:23

Sitat: tmork
En variant jeg kjenner er med bacon i tillegg til sirup.

Yummi. Men jeg kan ikke si at jeg noengang har opplevd å finne rosiner i blodpølse heller. Det høres ekkelt ut. Har jeg vært utsatt for det så har de hvertfall vært godt oppmalt.
Av: magic

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 14:28

Bacon og sirup, nammmmm!

Det skal jeg jaggu prøve til frokost i morra, siden jeg starter feri i dag og da kan tillate meg diverse krumspring med kostholdet!

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 14:50

Som sagt, tyttebære er jeg ikke helt sikker på, skal høre når jeg kommer hjem idag ICON_LAUGH

Og herlig hvordan denne tråden etter å ha sporet virkelig av, har holdt seg til det nye emne temmelig lenge.

Har vel, når jeg tenker meg om, sett blodpølse i vanlige matbutikker, spørs om jeg ikke må forsøke å lure det inn på middagslista for neste uke.
Av: larsb

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 14:57

Jeg vil ha billett til grnserittet?

LarsB
Av: blurman

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/07/2007 18:11

Blodpølse er skikkelig godt det, også med rosiner... Tilbake til tråden... Å sykle i lysløypa om sommeren synes hvertfall jeg er greit (jeg er aktiv langrennsløper i tillegg til at jeg sykler) og jeg tror ikke de fleste normale skiløpere heller har problemer med det. Derimot om vinteren bør man holde seg unna med sykkelen. Selv om lysløypene ofte ligger i utmarka er de idrettsanlegg på lik linje med en fotballbane som er ment for ballspill er lysløyper ment for ski. Så enkelt er det!. I tillegg er de fleste løypene resultat av dugnadsarbeid, ofte med svært stor innsats fra klubbenes medlemmer.Da mener jeg det er rimelig at man respekterer dette og man kan evt. lage sine egne "anlegg" for sin sport/aktivitet/idrett. Det være seg jogging, sykling eller annet. Om sommeren derimot og andre tider på året det ikke er snø mener jeg at andre aktiviteter, uansett hva det må være har rett til å holde på i lysløyper. Det skaper overhodet ikke problemer om alle klarer og oppføre seg og respekterer hverandre. Når jeg sier det mener jeg ikke først og fremst syklistene... Det er jo ofte mange veldig trangsynte og vanskelige fotgjengere også.Om ikke alle skal ha muligheten til å bruke skiløyper/lysløyper utenom vinteren mener jeg at man har et problem.Skal anleggene liksom bare ligge der...?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 08:32

Da er det bekreftet, moldensere spiser blodpølse med tyttebærsyltetøy/rørt tyttebær, som jeg trodde. Det ble derimot ikke jublende glede da jeg foreslo blodpølse til middag...

Sånn bare for å spore tråden tilbake til OT ICON_SMILE

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 08:34

Med bacon så har du mao sikra at måltidet er søtt, salt, og syrlig. Tre ting på en gang, går det da?
Av: Laxeluz

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 14:57

Kva i all verden er greia med austlendingar og søt mat? På vestlandet et me komler med bacon og salt kjøt. Her på austlandet er det raspeballer med sukker og sirup som er tingen. Men kva i alle dagar skal det vera godt for? Komlene er jo ikkje gode meir når dei heiter "raspeballe" og smaker søtt...
Av: kmidd

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 15:25

Sitat: Laxeluz
Komlene er jo ikkje gode meir når dei heiter "raspeballe" og smaker søtt...

Eh, ett fett om du kaller det komler eller raspeballer, men å ødelegge poteter på den måten burde vært ulovlig.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 15:54

Ødelegge mat nei, det er da riktig så godt

Og komle/raspeball er absolutt å foretrekke med saltkjøtt og kålrabistappe, og med kulturmelk til. Vet at sørlendinger bruker tyttebærsyltetøy og sukker til komla,har aldri skjønt det...

Men her var det tross alt snakk om blodpølse, og det er jo noe helt annet... Men sirup og bacon, hmm, kanskje, søtt, salt og syrlig er jo bra

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 17:26

Kva i all verden er greia med austlendingar og søt mat? På vestlandet et me komler med bacon og salt kjøt. Her på austlandet er det raspeballer med sukker og sirup som er tingen. Men kva i alle dagar skal det vera godt for? Komlene er jo ikkje gode meir når dei heiter "raspeballe" og smaker søtt...

Var ikke klar over at folk på østlandet spiste potetball, men søte-baller høres ikke bra ut. Etter min mening er salt lammekjøtt, flesk (ikke bacon), eventuelt svinemår og pølser, samt rabbe er normalt tilbehør til potetball.
Av: Laxeluz

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 23:42

Eg var heller ikkje klar over fenomenet "søte-baller" før eg begynte på folkehøgskule. Der vart me servert denne makabre matretten ein gong. Og ikkje nok med at dei har sukker og sirup på, det er i tillegg sukker i potetblandinga, slik at det smaker søtt uansett kva du prøver på. Den einaste redninga var usunne mengder med salt.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 06/07/2007 23:55

Eg var heller ikkje klar over fenomenet "søte-baller" før eg begynte på folkehøgskule. Der vart me servert denne makabre matretten ein gong. Og ikkje nok med at dei har sukker og sirup på, det er i tillegg sukker i potetblandinga, slik at det smaker søtt uansett kva du prøver på. Den einaste redninga var usunne mengder med salt.

*ugh* Høres ekkelt ut.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 09/07/2007 14:47

Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) har blitt oversendt en dialog mellom Sarpsborg sykleklubb og kommunen angående sykling i lysløypetraséene i utmarka rundt byen. NOTS har følgende kommentarer:

Sykkelklubben har helt rett i at Friluftslovens paragraf gir dem full adgang til å sykle langs stier og veier i utmark "når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet". Sarpsborg kommune har derfor etter vår oppfatning ingen rett til å forby sykling langs veier eller stier i utmark uten at dette stadfestes av fylkesmannen. Friluftsloven definerer IKKE unntak for veier og stier som er bygget for spesielle formål, og vi reagerer på at kommunen bruker sin egen oppfatning av lovens intensjon som argument for handlinger som lovteksten ikke gir anledning til. Videre reagerer vi på at kommunen tar seg den frihet å bruke som argument syklistens intensjon for å bevege seg rundt i naturen på sykkel og således sette seg til dommer over hvilke naturopplevelser som er gangbare, og hvilke som ikke er det. Som en sidekommentar finner NOTS det ironisk at man ønsker å forby sykling som idrett, med den begrunnelse at lysløypene er et idrettsanlegg.

Da Friluftsloven etter vår oppfatning ikke gir den enkelte grunneier anledning til skjønnsmessig å sette lovens tekst til side, anmoder vi om at sykling forbudt-skiltene fjernes øyeblikkelig, og at et eventuelt forbud innføres gjennom korrekt saksgang hos Fylkesmannen i Østfold. I så fall vil vil selvsagt kontre kommunens anmodning med uttalelser fra vår side. Etter vår erfaring bør kommunen, dersom den ønsker å gå denne veien, legge ned betydelige ressurser i solid underbyggelse av sine argumenter med statistikk, fotografiske illustrasjoner og ellers alt som kan fremskaffes av rasjonelle argumenter.

Dersom kommunen ikke følger vårt pålegg om å fjerne skiltene, vil vi varsle Fylkesmannen i Østfold om at kommunen etter vår oppfatning bryter friluftsloven. Dagens ulovlige forbud skaper antakelig flere konflikter enn de løser da de gir ikke-syklister inntrykk av at de har enerett på bruk av traséene.

Som et alternativ til forbud, ønsker NOTS å diskutere holdningskampanjer slik vi blant annet har gjort i samarbeid med politiet og Friluftsetaten i Oslo kommune, der vi to år på rad har informert terrengsyklister gjennom kampanjen "Tråkk med huet". De involverte i denne sammenheng er enige om at denne typen arbeid har langt større effekt enn et forbud som forvaltningsmyndighetene uansett ikke har ressurser til å håndheve. Holdningskampanjer rettet mot syklister konsentrerer seg i første rekke om å skape forståelser av hva som er "bærekraftig adferd" på sykkel, inkludert hvordan man opptrer i møte med fotgjengere, på hvilke tider av døgnet man bør sykle for å begrense mulighetene for konflikter, og andre måter å sikre fredelig sameksistens mellom syklister og andre brukergrupper. Vi har også god erfaring med informasjonsskilter som anmoder syklister om å ta hensyn til andre brukere av marka.

Dersom man kan få langrennsracere og småbarnsfamilier til å leve side om side vinsterstid uten å innføre forbud mot ski som idrett eller ski som friluftsliv, bør dette på samme måte la seg gjøre for utmarksaktiviteter om sommeren. Med min oppfatning av østfoldinger som et særdels omgjengelig folkeferd, ser jeg ingen grunn til at det vi har fått til andre steder i landet, ikke skal kunne la seg gjennomføre her.

Vi imøteser en konstruktiv dialog om syklisters tilgang til lysløypetraséene i Sarpsborg.

Med hilsen

Geir Kjosavik
Nestleder, Norsk organisasjon for terrengsykling

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 09/07/2007 15:12

Svært bra skrevet, GeirK!

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 09/07/2007 15:16

Som vanlig har du ordet i din makt. Godt skrevet.
Av: Knut L

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 09/07/2007 20:59

Dette var jammen meg profft skrevet. Samme stil som dommen i en NOKAS sak ellerno. Dønn seriøst. Men så er det jo også en seriøs sak. Gldere meg til å se et svar på dette. Kan vel vanskelig bli annet en et nederlag for kommunen.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 09/07/2007 21:07

Var lenge usikker på om jeg skulle lage en sak av dette, men slik NOTS (og vi selv) har lagt det frem kan det ikke være til særlig skade for forkoldet mellom klubb og kommune.

Hva utfallet til slutt blir vil vi som nevnt orientere om her
Av: nicolai

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 09/07/2007 21:45

Fint svar.

Du gjør en topp innsats for oss terrengsyklister, Geir. Det gjør dere alle i NOTS! Virkelig rett mann på rett sted. Moro.
Av: simeno

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 17:57

Flott skrevet. Hvis dette ikke er sendt ennå så ville jeg rettet på feilen i denne setningen:

I så fall vil vil selvsagt kontre kommunens anmodning med uttalelser fra vår side.
Av: -Jan

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 19:02

Sitat: GeirK

Dersom kommunen ikke følger vårt pålegg om å fjerne skiltene,

Er ikke anmodning, ev. oppfordring et bedre ord enn "pålegg" her? NOTS har vel neppe myndighet til å pålegge kommunen noe som helst, eller er det jeg som har feil oppfatning av hva pålegg betyr?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 20:34

I sakens anledning så har jeg et spørsmål. Er det noen som vet om det er ulovlig å fjerne disse ulovlige skiltene selv (hvis man informerer om hvor disse skiltene er fraktet)?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 21:01

Selve skiltene er vel ikke ulovlige, selv om de gir feil informasjon? Dersom skiltene er lovlig satt opp (at kommunen har fått lov av grunneier) skal det vel litt til for at andre lovlig kan fjerne dem?
Av: Knut L

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 21:15

Sett opp nytt skilt under med at det feilinfo på skiltet over. ICON_SMILE

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 21:22

Eller ignorer dem. Kanskje ikke like morsomt, men mindre stres.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 21:30

b
Sitat: kmidd
Selve skiltene er vel ikke ulovlige, selv om de gir feil informasjon? Dersom skiltene er lovlig satt opp (at kommunen har fått lov av grunneier) skal det vel litt til for at andre lovlig kan fjerne dem?

Skilter som forfekter et forbud som er ulovlig må kunne sies å være satt opp ulovlig.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2007 21:41

Sitat: -Jan

Er ikke anmodning, ev. oppfordring et bedre ord enn "pålegg" her? NOTS har vel neppe myndighet til å pålegge kommunen noe som helst, eller er det jeg som har feil oppfatning av hva pålegg betyr?

Du har helt rett. Jeg så ikke den.
Av: Stein

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 16/07/2007 20:35

Sitat: Dennis
Klubben (og jeg) er uansett ikke tjent med at dette utvikler seg til en form for konflikt

Har nå fått assistanse av NOTS og GeirK, så får vi se hvordan dette ender. Utfallet kan jeg gjerne presentere her

Dette lot jeg være å starte en krangel om for et år eller to siden, fordi at Sarpsborg Sykleklubb (dennis) var i, eller ville komme i en mer vennlig dialog med kommunen om dette. Håper det fører frem! Jeg er glad for at NOTS også engasjerer seg i saken, for begrunnelsen til kommunen for å forby sykling er bare tull. ...og lovstridig.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 02/08/2007 11:00

Da har vi strammet grepet litt her. Sarpsborg kommune mener fremdeles at de med sine spekulasjoner omkring friluftslovens intensjon kan definere lysløypene ut av lovens juridistiksjon.

Jeg har svart dem i passe krasse ordelag og sammenlignet dem med hytteiere som tar seg til rette i strandsonen, samt etterspurt mer informasjon om konfliktenes omfang og hvorfor kommunen mener at et forbud er den beste løsningen på problemene.

Ikke et pip så langt.

Friluftslovs-eksperten hos Fylkesmannen i Østfold, Vidar Asheim er på ferie frem til uke 33, og da får han en telefon fra meg.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 02/08/2007 11:26

Overrasker meg dessverre ikke at de gjør seg vrange, og dessuten er de sikkert redde for de gamle grinebiterene i "Lysløypekomitéen". Jeg har klokkertro på at du når frem til slutt. Godt jobbet! Virkelig! Takk for at du gidder!

Av: cpc

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 02/08/2007 12:18

Og da hadde jeg også meldt meg inn i NOTS. Dere gjør en flott jobb!

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 09:48

Da har jeg fått bekreftet av fylkesmannen at kommunen IKKE har anledning til å forby sykling i lysløypa uten at forbudet stadfestes av fylkesmannen med høringsrunde og det som skal til. Jeg har tenkt å sende anmodning til kommunen om UMIDDELBART å fjerne skilt om sykkelforbud. Alternativt sier syklistene i Sarpsborg seg villig til å hjelpe kommunen med å samle inn disse og levere dem hos kommuneadministrasjonen dersom kommunen ikke har ressurser til å gjøre dette med det samme.

OK, eller skal jeg stryke "tilbudet"?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 10:01

Jeg skal egenhendig ta ned det ene skiltet hvis det må til. Jeg vet i alle fall kun om ett skilt, ved lysløypa. Mulig det er flere andre steder? Dennis?

Og: Fremdeles utrolig bra jobba! Mange takk igjen!

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 10:02

Bra jobba NOTS!

Be fylkesmannen sende brev til kommuna om kva den rette lovforståelsen er. Eg syns det er naturlig at fylkesmannen ber kommuna om å fjerne skilta, gjerne med ein tidsfrist. NOTS kan sjølvsagt ta initiativet til at dette skjer. Gi beskjed om at brev i saka skal sendes i kopi til NOTS og at breva merkast med dette. Eg syns tilbudet om skiltfjerning er litt hoverande og kan droppast.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 10:05

Tror det blir en lang prosess å få Fylkesmannen til å skrive til kommunen da jeg tror dette havner nokså langt nede på prioriteringslista.

Jeg tar kontakt med kommunen og ber dem fjerne skiltene, så ser vi hva som skjer.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 10:05

Og: Dette er en gyllen anledning til å få den andre artikkelen ang. terrengsykling på trykk i avisa. For uten grundig allmenn opplysning om at (det ulovlige) sykkelforbudet oppheves, med en tilhørende anmodning til syklistene om å følge stivettreglene og loven når de sykler der, vil dette skape MYE gnissninger. Grinebiterene i lysløypekomiteen kommer f.eks. til å sette seg HELT på bakbeina.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 10:35

Tror det blir en lang prosess å få Fylkesmannen til å skrive til kommunen da jeg tror dette havner nokså langt nede på prioriteringslista.

Jeg tar kontakt med kommunen og ber dem fjerne skiltene, så ser vi hva som skjer.

Dersom skiltinga har vore ei sak hos fylkesmannen, avsluttast den truleg med brev til kommuna. Kopi av eit slikt brev ville også kunne vere greit i forbindelse med eit innlegg i avisa. Dersom skiltinga berre har vore behandla som ein forespørsel om lovforståing, er eg einig i at det kan bli litt mykje arbeid å få dei til å skrive eit brev.
Av: JonAre

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 11:21

Godt jobba, som vanlig.

--
Jon Are, for anledningen med NOTS-t-skjorte på jobb
Av: Subs

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 12:12

Dette var bra lesing på en regntung dag! Veldig bra jobbet GeirK. På grensen til historisk bra vil jeg hevde.
Av: edmann

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 13:15

Veldig bra jobba, GeirK!!
Av: jeth

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 18:24

Tar av meg hatten og stiller meg i gratulantenes rekker her :-)

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 15/08/2007 18:24

Nice. Sånn skal det låte.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 14:45

Da er det opp til ansvarlige syklister i Sarpsborg å sørge for fortsatt adgang til lysløypene. NOTS har gjort sitt i denne omgang.

Siste ord så langt fra kommunalt hold lyder som følger:

Hei
Sarpsborg kommune har bestemt at skiltene skal fjernes og at vi skal registrere eventuelle henvendelser om problemer knyttet til sykling i lysløypa. Blir problemene store vil kommunen vurdere tiltak.

--
Vennlig hilsen

Børre Claudius
saksbehandler

Sarpsborg kommune - seksjon kommunalteknikk
Telefon 69 11 63 12 Mobiltelefon 905 74 254
Telefaks 69116088
Av: perbl

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 15:20

P4wned!

Alltid morsomt å se hva grundig og saklig argumentasjon kan utrette mot halvgjennomtenkt synsing og forhastede slutninger.
Av: MortenML

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 15:23

Gratulerer Geir. Veldig bra jobbet!

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 16:09

Da er det opp til ansvarlige syklister i Sarpsborg å sørge for fortsatt adgang til lysløypene. NOTS har gjort sitt i denne omgang.

Hei
Sarpsborg kommune har bestemt at skiltene skal fjernes og at vi skal registrere eventuelle henvendelser om problemer knyttet til sykling i lysløypa. Blir problemene store vil kommunen vurdere tiltak.

--
Vennlig hilsen

Børre Claudius
saksbehandler

Telefaks 69116088

Haha! Utrolig bra! Tusen takk! Sett meg opp på lista over livstidsmedlemmer i NOTS! Fantastisk!

Nå gjelder det SELVSAGT at syklistene oppfører seg ordentlig i lysløypa heretter! Tror noen må drive litt holdningsskapende arbeid på lokalplanet.

Dennis: Kanskje dette er noe å ta opp i avisa i det andre intervjuet om terrengsykling du ble lovet?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 16:56

Yup, skal sørge for at "noen" får dette i avisen (i en positiv tone hvor vi berømmer kommunen for å være imøtekommende), og samtidig kjøre en kampanje mot distriktets syklister for sykkelvett på gang- og sykkelsier og lysløyper.

I slutten av oktober forsvinner ettermiddagslyset, så da kommer vi til å trekke inn mot lysløypa med ungdomsgruppa.
Endelig kan vi gi våre yngste ryttere et godt tilbud i vintersesongen!

Sarpsborg Sykleklubb takker NOTS og spesielt GeirK for hjelp i denne saken!

Øystein, MTB-entusiast og leder i Sarpsborg Sykleklubb

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 16:58

Flott! Skal ikke se bort i fra at enkelte av klubbens feite støttemedlemmer i ung veteran-alder legger noen av turene dit også.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 17:00

Har vi sånne?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 19:16

Så fort du sender meg fakturaen jeg venter på, så. ICON_WINK

Er det ikke sånn at man kan stille som veteran etter fylte 30, da? (Rart, egentlig.)

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 04/09/2007 22:11

Tror jeg må feire med en tur over appelsintoppen snart.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 08:55

Hva om vi spurte kommunen om å få lov å sette opp et skilt med NOTS' stivettregler i stedet for "sykling forbudt"-skiltet? Det må da være en god idé. Så kan det ha en liten NOTS-logo og en url nederst i hjørnet.
Av: EgilS

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 09:09

Sitat: Dazed
Hva om vi spurte kommunen om å få lov å sette opp et skilt med NOTS' stivettregler i stedet for "sykling forbudt"-skiltet? Det må da være en god idé. Så kan det ha en liten NOTS-logo og en url nederst i hjørnet.

Det må da være bra reklame for NOTS og gi en del goodwill overfor kommunen?

Det hadde kanskje vært en idé flere steder? Hva med å få opp noen skilter på de største parkeringsplassene rundt Bymarka, Jørn? Kommunen betaler og NOTS setter de opp?
Av: Dan

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 09:11

Jepp. Og et slikt skilt er allerede produsert, for Aron. Det burde være fort gjort å skifte ut bildet i nederkant til et som passer bedre for snill stisykling. Hvordan har Aronskiltet funket, sånn teknisk i forhold til solbleiking, vind og regn?
Av: Dan

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 09:13

Sitat: EgilS
Det hadde kanskje vært en idé flere steder? Hva med å få opp noen skilter på de største parkeringsplassene rundt Bymarka, Jørn? Kommunen betaler og NOTS setter de opp?

Dette høres ut som en meget god idé. Kanskje NOTS burde få laget et lite lager av mer ordentlige skilt, i tre eller metall?
Av: slasher

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 09:13

Quote:
Hvordan har Aronskiltet funket, sånn teknisk i forhold til solbleiking, vind og regn?

Sist jeg sjekka var det som nytt. Nå skal det sies at det henger under tak og sånn sett ikke ser mye regn. Det henger også delvis i skygge ICON_SMILE

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 09:28

Sitat: EgilS

Det må da være bra reklame for NOTS og gi en del goodwill overfor kommunen?

Akkurat det jeg tenkte.

Quote:

Tror det skal godt gjøres å få kommunen til å betale, men...
Av: edmann

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 09:33

Hei

--
Vennlig hilsen

Børre Claudius
saksbehandler

Telefaks 69116088

Haha! Utrolig bra! Tusen takk! Sett meg opp på lista over livstidsmedlemmer i NOTS! Fantastisk!

Nå gjelder det SELVSAGT at syklistene oppfører seg ordentlig i lysløypa heretter! Tror noen må drive litt holdningsskapende arbeid på lokalplanet.

Dennis: Kanskje dette er noe å ta opp i avisa i det andre intervjuet om terrengsykling du ble lovet?

Jeg tar å bøyer meg i støvet for nok en gang veldig flott jobbing i fra NOTS og GeirK. Veldig flott jobbet!
Av: Arve05

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 13:45

Føyer meg inn i rekken av støvbøyere, slik innsats og iver er fantastisk. Leste denne tråden først i dag fra begynnelsen, bortsett fra alle matinnleggen er denne tråden utrolig bra !!

Melder meg selvsagt inn i NOTS !!

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 14:52

Quote:
bortsett fra alle matinnleggen er denne tråden utrolig bra !!

Hva, blodpølsediskusjonen er jo det som gjør denne tråden til en terrengsykkel.no-tråd bigsmile

Forøvrig, meget bra jobbet av NOTS og GeirK, all honnør til deg/dere.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 15:23

Som en oppfølging av denne saken er jeg nå lovet spalteplass i lokalpravda'n hvor vi får presentert klubbens "stivettregler" (som nå er re-distribuert internt).

Dette for å:
- vise kommunen (og lokalmiljøet) at vi tar ansvar
- prøve å påvirke uorganiserte syklister til å gjøre det samme
- fortelle turgående grinebitere at det faktisk ikke er "sykling forbudt" i skauen

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 15:31

Godt! Og selvsagt for å fortelle at det ikke er "sykling forbudt" i lysløypa heller lenger. Jeg vil nødig være den første som møter å en av grinebiterne som ikke har fått med seg at det ulovlige forbudet er opphevet. ICON_WINK

...Eller kanskje jeg vil det. Det er alltid gøy å vinne en diskusjon.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 16:02

Med "skauen" mente jeg også lysløypa (noe som selvfølgelig vil bli klart poengtert).

Skal for øvrig ikke bare flire av disse grinebiterne, har blitt slått etter med kjepp da jeg møtte EN fyr på en drøy time 06.30 en lørdag morgen...

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 16:03

Det har jeg også, i hine hårde. Mon tro om det var samme grinebiter.
Av: Rednax

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 16:06

Dypt imponert! Good work, melder meg straks inn i NOTS!

Gid vi/dere hadde vært på banen da dette ble vedtatt; http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-20040123-0247.html

..sukk
Av: Lapavoni

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 05/09/2007 16:16

Sitat: Rednax
Dypt imponert! Good work, melder meg straks inn i NOTS!

Gid vi/dere hadde vært på banen da dette ble vedtatt; http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-20040123-0247.html

..sukk

Nå er det lokalvalg. Du kan jo påvirke politikerne til å omgjøre dette latterlige vedtaket.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 12:49

Går det an for NOTS å ta tak i dette? Noen fra styret til stede?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 13:00

Jeg har sett på saken og tror det blir tungt å omgjøre et vedtak som allerede er stadfestet avfylkesmanen. Siden vi har begrenset kapasitet, konsentrerer vi oss i første rekke med vedtak som er under utabeidelse, eller ulovlige vedtak. Jeg føler at dette gir mer resultat per arbeidstime. Det er ingen mangel på slike saker, og noen av dem inkluderer nasjonaparker, og dette vil ta mye av vår kapasitet fremover.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 13:09

Jeg ser jeg forklarte veldig dårlig hva jeg mente.

Det jeg ønsket at styret tok tak i, var å få satt opp et skilt med stivettreglene ved inngangen til Lysløypa på Kurland i Sarpsborg, der "sykling forbudt"-skiltet står i deg.

Jeg forstår selvsagt at vedtaket rednax snakker om er vanskelig å gjøre noe med nå.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 13:19

Dazed; det foreslår jeg heller at undertegnede står for, så kan heller NOTS konsentrere seg om å hjelpe andre syklister i nød!

Kanskje jeg skal snakke med leder i kretsen (vent litt, er ikke det i praksis også meg?), og foreslå dette som et fellesprosjekt for Østfoldklubbene?

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 13:22

For all del. Det kan du vel bare gjøre. Det viktigste er at det blir gjort. ICON_WINK

Hadde NOTS gjort det, hadde det ikke vært så veldig mye jobb å få et medlem i nærheten til å hente skilt i posten og få satt det opp med tillatelse fra kommunen heller, men...

Sykkelkretsen har vel dessuten mer penger enn NOTS, så...
Av: era

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 15:15

Vi sjekker med kommunen om de vil ha slike plakater hengende. Antagligvis vil de sette det opp selv.

Are med NOTS hatten på.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 15:22

Men da er det en fare for at de skriver "reglene" selv også. Jeg ville følt meg tryggere hvis "vi" gjorde det.
Av: era

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 15:40

Vi tilbyr de våre NOTS-stivettplakater.

Are

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 07/09/2007 15:41

Selvfølgelig, dette vil i såfall bli gjort i full enighet med kommunen, men som Stein sier; vi bør utforme punktene selv.

Tror forøvrig at dette skal være pene laminerte plakater som festes orntli' på eksisterende oppslagstavler, ikke noe skilt eller jalla som henges her og der.

Happy ending - 11/09/2007 17:24

Selv om journalister etter et intervju skriver det de vil, må vi si oss fornøyt med utfallet.

Nok en gang; takk til NOTS!

Re: Happy ending - 11/09/2007 17:26

Jada, det synes jeg. Komite-grinebiterene synes nok det var litt "in their faces", men de hadde nok steilet uansett.

Re: Happy ending - 11/09/2007 22:16

Flott og balansert intervju. Vis gjerne til NOTS sine stivettregler neste gang.

"I Fredrikstad-marka går det bra. Der er det aldri konflikter."

Klassisk eksempel på "Årnær sæ'!" i motsetning til "Nøttær'nte..."?

Re: Happy ending - 12/09/2007 11:41

Det årnær sæ' i Sarp også skal du se, men det nøttær'nte å sitte på hekken og forvente at det skal skje av seg selv....

Litt alvor; tror nok hovedårsaken til at forholdene er ulike i disse lysløypene er historisk betinget.

I Sarp er lysløypa stort sett bygget av ildsjeler i ei skigruppe og et O-lag (ære være denne "lysløypekomiteen" for det), dog med kommunal støtte. De mener derfor de har særrettigheter til bruk.

I Fredrikstad har det vært langt flere involverte parter og kommunale krefter i førersetet.

Ps: journalisten fikk både NOTS' og våre egne regler i tillegg til bildet av meg. I tillegg snakket vi om mye som ikke står i artikkelen, men vi må likevel si oss fornøyd med utfallet.
Av: RufusP

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2010 07:41

Jeg kom inn paa dette temaet fra en link paa facebook som het: 'suksesshistoriet for nots'.

Paa hvilken maate er dette en sukse?!?
Vi har faatt vite at vi IKKE kan sykle hvis loypa er belyst?
Jeg digger det nots staar for, men en suksesshistorie burde vaere at vi egentlig ikke hadde lov, men nots fiksa det for OSS.

Jeg er enig at vi skal ta hensyn til myketrafikanter, men sykling er mer lik skigaaing en fotgaaing vel?

Og on vinteren bor vel skiloyper kun vaere for ski, ikke fotgaaere eller hunder.

Provosert naa?

Slik jeg ser det burde ski og sykkel vaere alierte skogbrukere slik at vi kan faa flere fine steder aa sykle... Klart her ute paa landet har folk sluttet aa gaa paa ski og alt er gjenngrodd.
Konflikter oppstaar bare der folk motes.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2010 09:52

Hvem har du fått vite det av? Hvis det var av kommunen eller lysløypekomitéen, er det nok litt suspekt, men hvis det er en oppfordring fra f.eks. sykkelklubben din for å opprettholde et godt forholdt til ovennevnte, kan saken være en ganske annen. Jeg aner ikke noe om dette, men du vil kanskje utdype.

Saken er en suksesshistorie fordi NOTS fikk fjernet et ulovlig forbud mot sykling satt opp av grunneier/kommune, og dermed bedret forholdene for syklister og beskyttet deres rettigheter.

Hvis du vet om noe etterspill i denne saken som ikke vi andre gjør, vil gjerne jeg, og sikkert NOTS vite mer om det.

Quote:
burde vaere at vi egentlig ikke hadde lov, men nots fiksa det for OSS

Så du mener at NOTS heller burde jobbe for å oppheve eksisterende og legitime forbud? Du innser kanskje at noen forbud er fornuftige, og at så lenge ting er gjort i henhold til lover og regler, er det ikke så mye å si om det. Til din informasjon har NOTS gjort VELDIG mye for å stanse nye sykkelforbud og urettferdige reguleringer av sykling i utmark/naturvernområder. Noe det tydeligvis burde informeres bedre om.

...Men jeg skjønner egentlig ikke hva i all verden du klager over? Hvem er det som nekter deg å sykle i lysløypa når lysene er på?

(Og at men ikke tramper eller sykler i stykker preparerte skiløyper er i alle fall en selvfølge i min verden.)

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2010 12:32

Jeg ser du har kommenter med dette surmagede greiene på FB-siden også? Hva MENER du egentlig? var det ikke et bra tiltak? Hva er problemet? Før var det ikke lov (vel...) å sykle i lysløypa der, slik at Sarpsborg Sykleklubb f.eks. ikke kunne bruke den til organisert trening for barn og ungdom. Nå er det ikke noe forbud mer, og klubben har et veldig trygt sted å la ungene få en enkel start på terrengsykling. Samtidig fikk NOTS frem en prinsippsak i media.

Alle andre enn deg som har hørt om denne saken her har syntes det var fantastisk jobbet, så jeg skjønner ikke hvorfor du har satt i gang denne svertekampanjen. Du må nesten være så snll å fortelle hva du er så misfornøyd med, og HVA det er som ikke var bra med denne historien.

Hvis du bare mente at dette ikke vare n stor nok "seier" til at det kan kalles en "suksess", så får du mene hva du vil om det, og jeg aner fremdeles ikke hva du mener med at "Vi har faatt vite at vi IKKE kan sykle hvis loypa er belyst", for det stemmer da så vidt jeg vet slett ikke?
Av: RufusP

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 10/07/2010 12:51

Hei Stein.

Jeg så nots status på FB 'Eksempel på en av NOTS' suksesshistorier.'

Jeg leste på linken, men der sto det egentlig ingenting om at det var et forbudt-for-sykling skilt som Nots fikk fjernet, og da skjønte jeg ikke hvorfor dette var et suksess. Fordi jeg digger sykkel blei jeg provosert og skreiv det jeg skreiv.

Så fikk jeg et klart og sakelig svar på FB som leste slik: 'Kommunen hadde satt opp et skilt med "Sykling forbudt". NOTS kontaktet dem, forklarte saken, og skiltet ble fjernet av kommunen. Den lokale avisa skrev en informativ og god artikkel/et intervj med lederen i den lokale sykkelklubben om det etterpå. Hvordan er det ikke en suksesshistorie?'

Hvorav jeg må si at JA dette er et suksesshistorie.

'Svertekampanjen' er nå over.

Av: SSR

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 11/07/2010 08:29

Og dermed hadde NOTS enda et medlem. Beklager at det har tatt så lang tid...

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 11/07/2010 08:34

Skjønner. Linken går jo til denne tråden, og den starter jo med bakgrunnshistorien fra Sarpsborg Sykkleklubbs korrespondanse med kommunen, der de ikke nådde frem, og det var kanskje der du stoppet å lese. ICON_WINK

Bra at vi er enige likevel, da. Jeg kunne liksom ikke skjønne hvorfor det ikke skulle være bra å få fjernet et ulovlig forbud?

Uansett hjalp kanskje kommentarene dine med å understreke poenget hvis det var flere som oppfattet det på samme måte som deg.

...Men nå skal jeg forte meg ut og sykle en tur før alle gjestene som sover rundt i Huset våkner! :-D
Av: krise

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 23/07/2010 20:44

haha, kan kanskje si at denne tråden inneholder ALT ICON_SMILE
fra allemannsretten til blodpølse med tyttebær eller sirup, alt etter som ICON_WINK
Av: pedalglipp

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 12/08/2010 15:34

Quote:

Jinx! Nå har det vært litt leserbrev i lokalavisen om det motsatte. Riktignok av en som skriver om stor sett alt han foretar seg og observerer, men allikevel ikke helt heldig.

Det går på historier om syklister som krasjer med og kjefter på turgåere, og stemningen gikk fra "ta hensyn" til "det skal bli forbudt med sykling i marka" i løpet av to innlegg med to ukers mellomrom.

Finnes det noe NOTS-mønsterpraksis på å svare på slike ting, eller er det stort sett best å se om det roer seg litt? Jeg har sendt noen mail til NOTS, men foreløpig ikke fått svar.

Jeg frykter at leserbrevforfatteren, som har mye ledig tid, løper ned dørene i diverse instanser nede i rådhuset allerede, og at snøballen blir unødvendig stor og tung å ta senere.

Re: Friluftsloven vs lysløypa - 12/08/2010 15:45

Sitat: pedalglipp
Quote:

Jinx! Nå har det vært litt leserbrev i lokalavisen om det motsatte. Riktignok av en som skriver om stor sett alt han foretar seg og observerer, men allikevel ikke helt heldig.

Det går på historier om syklister som krasjer med og kjefter på turgåere, og stemningen gikk fra "ta hensyn" til "det skal bli forbudt med sykling i marka" i løpet av to innlegg med to ukers mellomrom.

Finnes det noe NOTS-mønsterpraksis på å svare på slike ting, eller er det stort sett best å se om det roer seg litt? Jeg har sendt noen mail til NOTS, men foreløpig ikke fått svar.

Jeg frykter at leserbrevforfatteren, som har mye ledig tid, løper ned dørene i diverse instanser nede i rådhuset allerede, og at snøballen blir unødvendig stor og tung å ta senere.

Ta i første omgang kontakt med vedkommende per telefon og prøv å kartlegge omfanget, samt tid og sted for hendelser. Generell misnøye kveles lett av etterspørsel om fakta dersom den ikke er berettiget. Gi inntrykk av at du er løsningsorientert og ønsker å ta fatt i problemet, men at du må ha mer fakta på bordet for å kunne være effektiv.