Hvorfor ble klimatråden stengt a?

Av: pedalglipp

Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 16:51

Skjer det noe gæærnt der a?

Litt surt å være tilbake fra helg og klar for få ut og inn argumenter.
Av: GeirK

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 17:02

Dette lurer jeg på også. Hvis admin har en finger inn i spillet her, er det litt i overkant passiv-aggressivt å gjøre dette uten en eneste grunngivelse.
Av: Oystein L

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 18:20

Fjernet?
Den ligger da fortsatt under snikksnakk, med 1091 poster?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 18:33

Stengt, ikke fjernet
Av: -Jan

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 20:16

Det er vel ingen andre enn admin som kan stengje trådar?
Av: JoachimV

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 20:48

Det har sikkert ingen sammenheng med at dere bare diskuterer hverandre og ikke klima...
Av: EHAa

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 20:52

Følgende fra Torshov-Simen ble tydeligvis for drøyt:

«Men i så fall beklager jeg misforståelsen»

Stengt, tvert.
Av: Torshov-Simen

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 21:03

Sitat: EHAa

Stengt, tvert.

Jeg tar fullt ansvar, legger meg langflat og lover bot og bedring, aldri mer skal jeg beklage noe som helst

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/05/2019 21:30

Stengt, tvert.

Quote:

Forumregel #9: For å ikke gjøre modereringen for tidkrevende, tåles kun oddetall og 0 (null) lag med ironi. Partall antall lag med ironi, og oddetall høyere enn fem, tåles ikke. Og forøvrig kan man gjøre som man vil.

Edit: Jeg spurte tidligere idag via "Rapporter"-knappen, men har ikke fått noe svar.

Jaja, vi er i en tid hvor facebook viser vei for hvordan det skal sensureres.
Av: RoyK

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 03:11

Det har jo stort sett vært det vanlige skrikekoret med DETERIKKEVÅRFEILOGDEREKANIKKEBEVISENOEOGJEGVILKJØRESUVOGDEREKANIKKESTOPPEMEG og sånt.

Det var også en god del som gikk over grensa og gikk fra sak til personangrep når de gikk tom for argumenter. Det burde være grunn nok.

Så admin, steng gjerne andre tråder også når det sklir ut.
Av: sykkeloyvind

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 09:20

Tråden ble bare krangling på person og gikk ingen vei. Mange varslinger fra brukere førte til at vi syntes at nok var nok.
Et generelt ønske er at brukerne holder diskusjonsformen på et mer sivilisert nivå.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 10:03

Og det er helt greit, men en avsluttende kommentar fra Admin med en begrunnelse hadde sett uendelig mye mer voksent ut enn å bare stenge.

Når det er sagt, så lurer jeg fryktelig på hva som får folk til å lese en tråd de ikke ønsker å lese.
Av: Hoaas

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 10:35

Jeg har fulgt tråden fra dens spede begynnelse, og jeg må jo ærlig innrømme at jeg fant den veldig interessant, selv om det til tider kunne være side opp og side ned med personangrep og gjentakelser.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 10:46

Jeg synes dere heller skal slette hele tråden, fremfor å gå ned en slippery slope med bedømming av hva som er sivilisert og ikke, hvem som skal få argumentere for hva og ikke, og hva som er nok og ikke i en tråd det er helt frivillig å trykke seg inn på.

Men som man så populært sier om dagen: Dere er jo et privat selskap og kan gjøre hva dere vil.

Edit: Og hvem i all verden er alle de brukerne som varslet i den tråden? For hva? Ufruktbart og feilslått doxingsforsøk av en bruker som har helt åpen identitet? Bruk av kraftord som analåpning?

La oss håpe ingen av disse såre sjelene havner i et ritt eller på en stitur noen gang. Da kan de bli utsatt for både kjefting og nedsettende ord om sin og andres person, og er det cruxetur kan man bli utsatt for banneregler om helt ned på dyreskjendingsnivå. Og for guds skyld ille la noen bli utsatt for en lang og vandrende diskusjon hvor man nærmer seg hverandre med argumenter.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 10:49

Sitat: pedalglipp
Jeg synes dere heller skal slette hele tråden, ...

Men som man så populært sier om dagen: Dere er jo et privat selskap og kan gjøre hva dere vil.

Som nevnt av andre - det var mye interessant i diskusjonen. Men den utartet.

Vi har ikke bare lov til å gjøre hva vi vil, vi er som følgere av redaktørplakaten forpliktet til å luke i egne kommentarfelt, inkludert forumet.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 10:51

Og med den begrunnelsen tror jeg dere kan stenge #rasits-tråden også.

Jeg klarer ikke komme opp med publisert argumentasjon på de begrensingene Torshov har strammet inn det inn til er gyldig, og han mener at kun de som kaller seg kommunister er kommunister.

Jeg kaller han kommunist og folkemord-apologet og han kaller meg tilbakestående og sier jeg har forkvaklet verdigrunnlag.

Så der har du en godtråd som eksempel i usivilisert diskusjon.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 11:00

Sitat: sykkeloyvind

Som nevnt av andre - det var mye interessant i diskusjonen. Men den utartet.

Men så tok den seg inn igjen. Da dere stengte den, hadde den vært saklig i flere døgn.
Sitat: sykkeloyvind

Vi har ikke bare lov til å gjøre hva vi vil, vi er som følgere av redaktørplakaten forpliktet til å luke i egne kommentarfelt, inkludert forumet.

Åå - den var tynn. Det argumentet har INGEN TING med denne saken å gjøre så lenge alle kommentarene fremdeles står. Dere har ikke luket i noe som helst her, bare stengt.

Dette virker som en impulsiv handling som dere ikke har tenkt igjennom i det hele tatt. Få gjerne noen andre i redaksjonen til å forklare deg hvor fantastisk inkonssekvent, emosjonell og lite voksen dette får redaksjonen til å se ut, Øyvind.

Pedalglipp. Du står etter hva jeg forstår fritt til å starte en ny tråd. Jeg er med!

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 11:13

Sitat: GeirK

Dette virker som en impulsiv handling som dere ikke har tenkt igjennom i det hele tatt. Få gjerne noen andre i redaksjonen til å forklare deg hvor fantastisk inkonssekvent, emosjonell og lite voksen dette får redaksjonen til å se ut, Øyvind.

Det var bred enighet i redaksjonen(e) om dette.
Av: Sepeda

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 11:55

På vegne av dem som er interessert i sykkel, får jeg inderlig håpe at redaksjonen vil få arbeidsro til å videreutvikle landets beste sykkelmagasiner fremfor å måtte være barnehageonkler for den gjengen som underholder seg selv med kvasi-leke-debatter, barnslig selvhevdelse, nedrige sjofelheter og ufine personangrep i visvas-forumet.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 12:33

Sitat: Sepeda
På vegne av dem som er interessert i sykkel, får jeg inderlig håpe at redaksjonen vil få arbeidsro til å videreutvikle landets beste sykkelmagasiner fremfor å måtte være barnehageonkler for den gjengen som underholder seg selv med kvasi-leke-debatter, barnslig selvhevdelse, nedrige sjofelheter og ufine personangrep i visvas-forumet.

Så lenge enkelte velge å lese debatter de tar seg nær av og så klage over at de tar seg nær av det som debatteres, så blir det vel slik.

Hvis man hadde trøbbel med debatten slik den utviklet seg etter at Admin hadde sagt sitt, skjønner jeg ikke hvordan man kommer seg gjennom en vanlig dag.

ALLE deltakerne fulgte Admins oppfordring - og debatten ble ettervert 100% saklig, men det var tydeligvis ikke nok for skjøre snøfnugg som holder krenkingsretten i hevd og i tillegg aktivt oppsøker ting de krenkes av.

Sitat: KKIppernes
Dere skal få diskutere vær og klima så mye dere bare gidder. Men her er en oppfordring:

På godt og vondt, vil kanskje noen si, så har vi noen ganske enkle kjøreregler på dette forumet:
«Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden. Vær hyggelig, og bruk nettsiden til å spre positive vibber!»

Reglene er fryktelig enkle å forstå, og det er heldigvis veldig sjeldent vi har behov for å gå inn i diskusjoner og moderere/sende advarsler/utestenge brukere.

Dette er en påminnelse – om dere bruker 10 sekund på å tenke gjennom om de påfølgende postene deres er i tråd med eller bryter med punktene over før dere trykker på "Send", så både håper og tror jeg at det vil føre til en bedre debatt og hyggeligere tone for alle involverte.

Jeg er overhodet ikke interessert i en metadiskusjon om forumregler/moderering/ytringsfrihet eller hva det måtte være. Fortsett gjerne diskusjonen, men ta med denne oppfordringen på veien.

Men nei. Vi fikk ikke diskutere vær og klima så mye vi orket. Til tross for at vi fulgte oppfordringene.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 13:06

Pedalglipp. Du står etter hva jeg forstår fritt til å starte en ny tråd. Jeg er med!

Ja, vi har fortsatt ikke fått skikkelig diskutert simulator/statistikk/matematikkfaglige utfordringer med klimamodellene og foreslåtte tiltak (som også er tatt med i CMIP6), publication bias (om man filtrerer på høyere IF'er) og ikke minst det aller viktigste: Kvantifisering av tiltakenes ulemper og konsekvenser.

Og kanskje vi først bør ha en enighet om diskusjonsform. Jeg mener at diskusjonstaktikken din minner mer om såkalt funnel-tactics fra selgefaget enn et oppriktig ønske om å få belyst en problemstilling. skikkelig. Det er en fin taktikk for å få gjennom et salg, eller få en følelse av at man vinner noe. Men ikke for å få en diskusjon om et sammensatt emne som ikke har boolsk eller skalært svar.

(Ja, selv om hvert underemne selvfølgelig kan løses slik om det blir smått nok)

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 13:15

Og kanskje vi først bør ha en enighet om diskusjonsform. Jeg mener at diskusjonstaktikken din minner mer om såkalt funnel-tactics fra selgefaget enn et oppriktig ønske om å få belyst en problemstilling. skikkelig. Det er en fin taktikk for å få gjennom et salg, eller få en følelse av at man vinner noe. Men ikke for å få en diskusjon om et sammensatt emne som ikke har boolsk eller skalært svar.

Jeg har ikke satt meg grundig nok inn i den underliggende matematikken til å diskutere klimamodellene. Men jeg har rett til å kjøre kildekritikk på en hver person som påstår at de har svakheter ved å be vedkommende grunngi åstandene sine. Og det gjør jeg.

Du trenger ikke gjøre annet enn å svare på mine spørsmål.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 13:51

Du trenger ikke gjøre annet enn å svare på mine spørsmål.

Jaja, selvfølgelig. Men nå interaksjonen mellom argumentene blir for stor, gir det ikke en veldig produktiv diskusjon. Sånn i få bedre oversikt over kompleksiteten i spørsmålet.

Man har liksom ikke oppklart emnet om graden av klimatrussel (kall det gjerne klimahysteri eller klimaignoranse) fordi man kan link til et utall artikler som viser at CO2 har klimagassegenskaper.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 14:01

Rørende!

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 14:30

Man har liksom ikke oppklart emnet om graden av klimatrussel (kall det gjerne klimahysteri eller klimaignoranse) fordi man kan link til et utall artikler som viser at CO2 har klimagassegenskaper.

Det er jeg enig i, men det er vel ikke det de mest kompetente vitenskapsfolka argumenterer med heller.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 14:57

Det er jeg enig i, men det er vel ikke det de mest kompetente vitenskapsfolka argumenterer med heller.

Nei, men det er sånn du har en tendens til å gjøre i diskusjoner. Altså brukte bilselger/trakt-teknikken til å få alt ting til å handle om små, enkle avklaringer, så vil summen av argumentene bli 1 x 1 x 1 x 1 = 1, hvor all interaksjon og kompleksitet mellom argumentene forsvinner.

De meste kompetente vitenskapsfolka er ikke robotoer som virker i slags kuvøser av ren vitenskap. Det er drøssevis med bias-mekanismer som er helt umulig å beskytte seg mot når man snakker om soft-science.

Dette er tydelig demonstrert og dokumentert ved hvordan klimaforskning blir kommunisert. En IPCC rapport får forskere til jazze opp abstractene og underkommunisere andre funn, mens en medieting som Climategate fikk forskerene til å dempe seg igjen.

Men dette tar vi mer av i klimatråden om den får Sepedas velsignelse til å bli åpnet igjen. (Han har fondueselskap til helgen og både sorenskriveren og presten er invitert. Sepeda ønsker _ikke_ at det skal bli kjent at han skriver i en slik klimkokkoblogg som terrengsykkel har fått utviklet seg til å bli)

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 15:24

Rørende!

Men dette tar vi mer av i klimatråden om den får Sepedas velsignelse til å bli åpnet igjen. (Han har fondueselskap til helgen og både sorenskriveren og presten er invitert. Sepeda ønsker _ikke_ at det skal bli kjent at han skriver i en slik klimkokkoblogg som terrengsykkel har fått utviklet seg til å bli)

Og du blir fortsatt overrasket og indignert når trådene du deltar i blir sperret?
Burde du ikke snart lære noe av det?
Eller er det bare så fantastisk morsomt å se hvor langt man kan dra det før det blir reagert?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 15:56

Sitat: Torshov-Simen

Eller er det bare så fantastisk morsomt å se hvor langt man kan dra det før det blir reagert?

Jo, jeg lærer noe hver gang. Det heter impulsresponsbasert systemidentifikasjon. Jeg prøver å se om det er noen ulineariteter i systemet som kan lineariseres i enkelte områder.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 16:10

Jo, jeg lærer noe hver gang. Det heter impulsresponsbasert systemidentifikasjon. Jeg prøver å se om det er noen ulineariteter i systemet som kan lineariseres i enkelte områder.

Det ser ikke ut til at den læringen hjelper deg noe nærmere å utvikle en omgangstone uten den sarkasmen, raljeringen og latterliggjøringen av andre forumdeltagere som gjør at diskusjonene du deltar i har en tendens til å utarte i grad som gjør at de blir stengt, slettet eller fastlåst i et helt ufrukbart spor.
Er det i det hele tatt noen utsikt til at den læringsformer kan hjelpe deg med det?

Forøvrig var det dette som var det sentrale spørsmålet i innlegget du svarte på

Og du blir fortsatt overrasket og indignert når trådene du deltar i blir sperret?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 16:12

pedalglipp er da stort sett sakleg og sivilisert, men eg forstår godt at han svarer slik på dei moraliserande innlegga frå Sepeda.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 16:17

Sitat: -Jan
pedalglipp er da stort sett sakleg og sivilisert, men eg forstår godt at han svarer slik på dei moraliserande innlegga frå Sepeda.

Man kan godt reagere på et innlegg uten å slenge på sarkasme og karakteristikker av avsenderen.
Hva mener du innleggene som jeg har sitert pedalglipp på i denne tråden tilfører diskusjonen av saklig og sivilisert innhold?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 16:31

Omtrent like sakleg og sivilisert som Sepeda sitt innlegg. Eg skreiv at pedalglipp stort sett er sakleg og sivilisert – ikkje at dette var det. Ein kan reagere på innlegg på mange måtar. Eg er usikker på om dette var den beste måten, men eg tåler fint at andre reagerer slik.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 16:35

Omtrent like sakleg og sivilisert som Sepeda sitt innlegg. Eg skreiv at pedalglipp stort sett er sakleg og sivilisert – ikkje at dette var det. Ein kan reagere på innlegg på mange måtar. Eg er usikker på om dette var den beste måten, men eg tåler fint at andre reagerer slik.

Hvor siterte Sepeda et av pedalglipps innlegg bare for å besvare det med en tom sarkasme?
Hvor leverte Sepeda en latterliggjøring som nevnte pedalglipp ved navn?

Og jeg er stort sett uenig med deg, jeg oppfatter pedalglipp som en av de fremste garantistene for at diskusjoner skal utarte fordi han har en tendens til å møte innlegg han ikke liker eller ikke har noe godt svar på på denne måten.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 18:01

Det ser ikke ut til at den læringen hjelper deg noe nærmere å utvikle en omgangstone ....

Nei, og det er heller ikke målet. Og jeg tror rett og slett ikke jeg har så dårlig omgangstone som du skal ha det til. Det er bare at jeg irriterer deg så rullgardina går ned.

Moralister irriterer meg .

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 18:15

Det ser ikke ut til at den læringen hjelper deg noe nærmere å utvikle en omgangstone ....

Nei, og det er heller ikke målet. Og jeg tror rett og slett ikke jeg har så dårlig omgangstone som du skal ha det til. Det er bare at jeg irriterer deg så rullgardina går ned.

Rart med det med den rullegardinen, for det er du som har startet drittslengingen i de disputtene vi har hatt. Men ja, løgn og uetterrettelighet irriterer meg.
Og med hensyn til moralister; om man møter irriterende mange av det man oppfatter som en viss type mennesker er det ofte lurt å se litt på seg selv.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 07/05/2019 22:11

Og med hensyn til moralister; om man møter irriterende mange av det man oppfatter som en viss type mennesker er det ofte lurt å se litt på seg selv.

Ække mange.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 07:43

Ække mange.

Da burde man virkelig kunne forvente at det utvises litt mer toleranse og vanlig høflighet de få gangene det skjer

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 08:01

Siden dette hjertesukket som forventet ble møtt med med karakteristikker som "moralist" og "krenket snøfnugg" osv ICON_LAUGH får jeg ta på meg den rollen over morgenkaffen yes

Redaksjonen har gjentatte ganger måtte rykke ut i den omtalte og andre tråder og tålmodig forklart hva som er de felles spillereglene vi alle har godtatt da vi registrerte oss som brukere og hva som er redaksjonens ansvar i henhold til redaktørplakaten. Redaksjonen snakker for seg selv, men mitt poeng med innlegget over var nettopp at det er synd at entusiastene som utgjør Terrengsykkel og Landevei må bruke av sin begrensede tid og ressurser på stadig veiledning av de samme, voksne menneskene, luking i forumtråder og i verste fall utestengelse av brukere. Ingen ønsker det.

Som lettkrenkelig snøfnugg av en moralist, vil jeg føye til at vi er et felleskap av mennesker som deler sykkelinteresse her på forumet. At en gruppe nettkrigere insisterer på å bruke forumet som en arena for egen selvhevdelse og nedrakking av andre, helt uavhengig av hvilket tema man til enhver tid måtte krangle om, forsurer miljøet og preger hele forumet.

Nå har jeg dessverre ingen tro på at oppfordringene hverken fra redaksjonen eller brukere vil gi noe utslag. Der andre ville beklaget at man har gått over streken, svarer nettkrigerne med å gå rett inn i offerrollen og rette nye anklager og angrep mot andre brukere eller redaksjonen.

For ordens skyld: Jeg har ikke involvert meg i "klimatråden", har ikke varslet hverken om den eller andre tråder, heller ikke har jeg bedt om sletting eller utestengelser. Jeg har bare et håp om at folk skal være litt greie med hverandre på forumet. Som Kristoffer skrev, er det fryktelig enkelt å forstå.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 08:19

Da burde man virkelig kunne forvente at det utvises litt mer toleranse og vanlig høflighet de få gangene det skjer

Hvorfor? Når noen i så stor grad er villig til uttrykke seg nedsettende og hånlig for meningsmotstandere som f.eks du og Sepeda (nei, det er ikke spesielt formildende at ikke brukernavn ramses opp direkte), ser jeg ingen grunn til å ikke la mine meninger flyte like fritt.

Jeg har jo ingen behov eller ønsker for at dere skal vise aksept for min adferd.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 08:38

...hva som er redaksjonens ansvar i henhold til redaktørplakaten.

Der kom redaktørplakaten inn igjen. Hva har den med saken her å gjøre?

...helt uavhengig av hvilket tema man til enhver tid måtte krangle om, forsurer miljøet og preger hele forumet.

Hvordan under en håndfull tråder i et begravd underforum som heter Snikksnakk forsurer og preger hele forumet må du nesten forklare.

Er det en menneskelig svakhet du sikter til? Som å kjøre forbi en trafikkulykke og ikke klare å la være å forsøke se på skadene.

Det er jammen sterkt av å klare å bli satt ut av et titall litt oppildnede poster i en 1000-poster lang tråd uten å få med seg de 100-vis av ganske interessante postene. Og da mener jeg interessante for de som har en interesse for emnet og som takler uenighet i verdi- og faktatolkingsspørsmål med mål om å lære og forklare.

Jeg har bare et håp om at folk skal være litt greie med hverandre. Som Kristoffer skrev, er det fryktelig enkelt å forstå

Det er jo det som er hovedtonene i stort sett alle trådene her inne, men hva er det som er så farlig med å ha helt normal meningsbrytning i et underforum som til de grader er navngitt for å varsle at her kan det være mye rart?
(Husk å ta med i vurderingen at normalt omfanger mer enn "det jeg er vant til". Tenk på blodprøvesvar og normalområdene som er angitt der).

Det er som kjent veldig vanskelig å tenke og diskutere skikkelig om man samtidig skal passe på at noen ikke blir fornærmet. Med hundrevis av folk som leser en tråd, skal det jo godt gjøres at én eller annen ikke finner noe å bli støtt over.

Så, kan du forstå at det av samme grunn som du liker å poste og diskutere i andre fora her inne, så kan vi være noen som liker å diskutere i Snikksnakk, ene og alene fordi det er ett av de få stedene på norsk hvor man kan få en god meningsbrytning som legfolk uten at diskusjonene spinner ut i absurde tilstander, som vanligvis på internet?

Er virkelig smitteeffekten over i andre fora så stor? Den påstanden må du nesten klare å underbygge med noe altså.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 08:49

Hvorfor? Når noen i så stor grad er villig til uttrykke seg nedsettende og hånlig for meningsmotstandere som f.eks du og Sepeda (nei, det er ikke spesielt formildende at ikke brukernavn ramses opp direkte), ser jeg ingen grunn til å ikke la mine meninger flyte like fritt.

Jeg har jo ingen behov eller ønsker for at dere skal vise aksept for min adferd.

Alle bør utvise et minimum av respekt for alle, generelle betraktninger er definitivt bedre enn å gå direkte på navngitte personer og jeg har ikke startet den respektløse tonen i de disputtene vi har hatt.
Måten det gjøres på er også sentral, jeg sa ikke noe på den første kommentaren din til Sepeda, for den kan man unnskylde med litt triggerhappy flåkjeft. Men når du følger det opp med latterliggjøring i senere innlegg er du over i ondsinnet systematisk mobbing.
Av: EL Syklo

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 08:57

Oppdaget at den er sperret først nå, men takk, helst burde den vært slettet.

Det er tydeligvis fortsatt, selv i 2019, for tidlig å undre i klimasaken.
Istedet for saklig diskusjon ble tråden brutalt blikk hakket i stykker på ufin måte.
Innholdet i tråden ble bare søppel, og normale mennesker stoppet å poste noe som helst, selv om de sikkert hadde lyst (iallefall i starten).

En treffende kommentar om innholdet:
"Mørket er i ferd med å senke seg over debattene, i går fikk vi hele 38 porsjoner med mer mørke tømt inn fra en enkelt debattant.
Forumet er blitt en gal manns hus, der fornuftige personer trolig neppe vil fortsette å være under tak. Oppfordrer alle seriøse personer til å innrapportere personangrep og sjikane.

Sistemann slukker lyset når han går. Hvis det er lys igjen å slukke
."

Jeg skjønner godt at tråden ble sperret, den burde vært slettet slik at man ble kvitt søpla. Og heller senere åpne en ny frisk og ubesudlet klima-tråd, senere, hvis noen orker..
Av: pontiff

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:00

Hva kjennetegner en moralist for deg? Du slenger om deg med begrepet slik andre krever dokumentasjon, men jeg får ikke helt fatt på sammenhengen og hva du egentlig legger i begrepet.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:01

For ordens skyld: Jeg har ikke involvert meg i "klimatråden"

Men har du lese den?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:13

Men når du følger det opp med latterliggjøring i senere innlegg er du over i ondsinnet systematisk mobbing.

La oss si det sånn at vi ser forskjellig på det. Jeg har da aldri oppsøkt Sepeda i diskusjon, det er uten unntak han som oppsøker tråder for fortelle hvor svekkede sjelsevner vi som diskuterer har.

Og om du ser på ordbruken hans, som jo som forventet er dannet, men nedlatende, så skal man jammen være butthurt-by-proxy for å ta et humoristisk stikk som "ondsinnet systematisk mobbing" (ja, jeg vet a priori at du ikke synes det/jeg er det spor morsomt, men det er heller ikke min bekymring).

Sepeda: Føler du deg utsatt for ondsinnet, systematisk mobbing, eller tar du det som motsvar på uttalelser fra deg som objektivt sett fremstår som nedlatende.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:17

Sitat: pontiff

Hva kjennetegner en moralist for deg? Du slenger om deg med begrepet slik andre krever dokumentasjon, men jeg får ikke helt fatt på sammenhengen og hva du egentlig legger i begrepet.

En person som lar (en stor del av) sine uttalelser og avgjørelser styres av en oppfattelse av hva de finner moralsk rett, og ikke går av veien for fremme sitt eget sosiale image ved hjelp av dette.
I senere tid har det blitt lettere å spot'e disse ved hangen til å ønske at andre skal slutte å prate om ting.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:19

Men når du følger det opp med latterliggjøring i senere innlegg er du over i ondsinnet systematisk mobbing.

La oss si det sånn at vi ser forskjellig på det

Åpenbart.

Jeg har da aldri oppsøkt Sepeda i diskusjon, det er uten unntak han som oppsøker tråder for fortelle hvor svekkede sjelsevner vi som diskuterer har.

I denne diskusjonen som vi nå forholder oss til har ikke Sepeda oppsøkt deg personlig, det har derimot du gjort med ham.

Jeg har også deltatt i klimatråden og kunne således like lett ha følt meg truffet av den generelle karakteristikken Sepeda ga av deltakerne der.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:23

I denne diskusjonen som vi nå forholder oss til har ikke Sepeda oppsøkt deg

Åh, hvilken diskusjon er det du sikter til? Denne, som jeg startet, eller klimatråden han snakket nedsettende om innholdet i, hvor jeg var en aktiv deltaker?

Er du igang med å definere deg bort fra emnet igjen?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:24

I denne diskusjonen som vi nå forholder oss til har ikke Sepeda oppsøkt deg

Åh, hvilken diskusjon er det du sikter til? Denne, som jeg startet, eller klimatråden han snakket nedsettende om innholdet i, hvor jeg var en aktiv deltaker?

Se rettelse

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:32

Nei, men jeg må sørge for at du forholder deg til det.
Jeg har altså kommentert dine kommentarer til Sepeda i denne tråden, om du drar med deg grudge fra tidligere tråder kan ikke jeg svare for det.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:39

Se rettelse

Rettelsene endrer ikke min holdning. Jeg ser det ikke som spesielt mer aktverdig med dårlig skjulte antydninger. Jeg mener det er bedre å være konkret, og jeg tror virkelig Sepeda, på samme måte som du har uttrykt, ikke finner noe injurierende kraft i hva jeg sier.

Vi får vente å se hva Sepeda sier da. Det er jo mulig du får mulighet til å ta en liten pause fra den hvite hesten din.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:41

Haha, jeg har virkelig klart å komme under huden på deg? (Jaja, jeg vet du aldri i verden kommer til å innrømme det).

Du ser ikke at du sitter og forsøker å styre definisjonen på hva som kan snakkes om, hvordan det kan snakkes, helt uten at noen har bedt deg om det?
[/quote]

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:48

Jeg har altså kommentert dine kommentarer til Sepeda i denne tråden

I tråden jeg startet, som omhandler en annen tråd som jeg var svært aktiv i, så kommer Sepeda med nedsettende kommentarer om de generelle menneskelige egenskapene og den formelle kompetansen til deltakerne, og så skal/kan jeg ikke svare han ved navn?

Jeg foreslår du kan la diskusjoner bare få gå uten deg om du ikke klarer å forsøkte å begrense og definere innholdet til du finner noe som passer akkurat et ståsted du klarer forsvare.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 09:59

Jeg har altså kommentert dine kommentarer til Sepeda i denne tråden

I tråden jeg startet, som omhandler en annen tråd som jeg var svært aktiv i, så kommer Sepeda med nedsettende kommentarer om de generelle menneskelige egenskapene og den formelle kompetansen til deltakerne, og så skal/kan jeg ikke svare han ved navn?

Som sagt rammer Sepedas kommentar i utgangspunktet meg akkurat like mye som den rammer deg. Og du kan jo gjerne svare ham med navn om du gjør det på en anstendig måte.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:02

Haha, jeg har virkelig klart å komme under huden på deg? (Jaja, jeg vet du aldri i verden kommer til å innrømme det).

Du ser ikke at du sitter og forsøker å styre definisjonen på hva som kan snakkes om, hvordan det kan snakkes, helt uten at noen har bedt deg om det?

Jeg ønsker å beholde dette forumet omtrent i den formen som det er nå og er derfor litt bekymret over å se utviklingen i omgangstonen går i retning av andre fora der meningsfull utveksling etterhvert har blitt umulig.
Om det er å sitte på en hvit hest så er det et dyr jeg gjerne blir sittende på.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:06

Som sagt rammer Sepedas kommentar i utgangspunktet meg akkurat like mye som den rammer deg. Og du kan jo gjerne svare ham med navn om du gjør det på en anstendig måte.

Ja, men jeg synes ikke forakt innpakket i pent språk og dårlig forkledd henvisning til mottaker, er noe bedre eller dårligere enn en ærlig (og etter dine mål sykt dårlig) sleivkjeft med direkte adresse.

Hvorfor er det så viktig for deg å at dine definisjoner på anstendighet blir alment akseptert?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:18

Bare en kjapp oppklaring siden denne tråden også utvikler seg til å handle om enkeltpersoner og det hyppig refereres til meg.

Jeg ser at en av brukerne oppfatter mine kommentarer her som spesifikt rettet mot ham. Det er faktisk ikke tilfellet. Det er generelle observasjoner og refererer ikke til ham spesifikt. Og siden jeg vet at den forklaringen ikke aksepteres: Enhver kan lese "klimatråden" selv, men den resulterte altså i at en annen bruker ikke lenger er blant oss på forumet. Ingen ønsker at tråder skal utarte i den grad og få slike følger.

Jeg har tidligere omtalt et par stengte tråder som lavmål (ja, ja, de om kroppsformen til kvinnelige partiledere...). Det var en karakteristikk av trådenes tema og nivå på enkelte av kommentarene, ikke om enkeltbrukeres personlige egenskaper. Om det kan leses på annet vis, beklager jeg det.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:20

Jeg ønsker å beholde dette forumet omtrent i den formen som det er nå

Så ditt ståsted er viktigere enn andre som synes forumet har mistet noe? F.eks friske diskusjoner?

Gud hjelpe meg, Snikksnakk kunne jo blitt døpt om til "Forbrukerinformasjon for satte folk"

Jeg la inn en "Hva gjelder av potetskrellere"-tråd bare for å se hvor ille det hadde blitt, og jammen ble det ikke en ca 20 svar. (Beklager til de som engasjerte seg. Potetskrelleren min var helt fin, men det var nødvendig i systemidentifikasjonsøymed).

Men ditt syn og dine ønsker er viktigere enn andres. Vi vet det.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:31

Jeg ønsker å beholde dette forumet omtrent i den formen som det er nå

Så ditt ståsted er viktigere enn andre som synes forumet har mistet noe? F.eks friske diskusjoner?

Friskhet er fint det, det er når temperatur i seg selv ser ut til å være målet og man ikke skyr noen midler for å oppnå det at den negative utviklingen begynner.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:39

Enhver kan lese "klimatråden" selv, men den resulterte altså i at en annen bruker ikke lenger er blant oss på forumet. Ingen ønsker at tråder skal utarte i den grad og få slike følger.

Dette er vel litt melodramatisk? Jeg har ikke fått med meg at noen "bruker lenger er blant oss på forumet", men opphetede diskusjoner må kunne finne sted uten at den meste lettkrenktede dikterer rammene. (Eller ennå verre, at de blir utestengt for å ha blitt revet med over noen poster)

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:41

Friskhet er fint det, det er når temperatur i seg selv ser ut til å være målet og man ikke skyr noen midler for å oppnå det at den negative utviklingen begynner.

Ja, man kunne jo startet med å unngå å slå ned på trenden om flette inn en masse meta-diskusjoner og heller latt trådens emne få utspille seg. Tipper det hadde roet temperaturen adskillige hakk de fleste gangene.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 10:53

Sepeda: «Om det kan leses på annet vis, beklager jeg det.»

Sist gang noen beklaget ble tråden stengt. Spent på om det skjer igjen nå ICON_WINK

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 11:47

Ja, man kunne jo startet med å unngå å slå ned på trenden om flette inn en masse meta-diskusjoner og heller latt trådens emne få utspille seg. Tipper det hadde roet temperaturen adskillige hakk de fleste gangene.

Hvor fritt man kan la tråden utvikle seg avhenger jo av hvor lojale debattantene er til å holde seg til temaet og hvorvidt eventuelle sidespor er mest egnet til å belyse temaet på en ny måte eller å trekke oppmerksomheten bort fra opprinnelige påstander og logiske brister eller selvmotsigelser i underbyggingen av disse.
Og uavhengig av antall sidespor så er det fullt mulig å enten diskutere eller avvise disse på en nogenlunde respektfull måte, det tror jeg hadde vært et mer effektivt klimatiltak (pun intended).

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 12:38

Hvor fritt man kan la tråden utvikle seg avhenger jo av hvor lojale debattantene er til å holde seg til temaet og hvorvidt eventuelle sidespor er mest egnet til å belyse temaet på en ny måte eller å trekke oppmerksomheten bort fra opprinnelige påstander og logiske brister eller selvmotsigelser i underbyggingen av disse.

Jeg tenkte mer på denne definisjonen av meta

"som gjør seg selv til gjenstand for behandling, betraktning, teoretisering"

Altså at tråden berettigelse, tydeligvis anstendighet og deltakernes svekkede sjelsevner blir temaet.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 12:44

Altså at tråden berettigelse, tydeligvis anstendighet og deltakernes svekkede sjelsevner blir temaet

Snakker vi da om denne tråden eller den opprinnelige klimatråden?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 13:00

...diskutere eller avvise disse på en nogenlunde respektfull måte, det tror jeg hadde vært et mer effektivt klimatiltak (pun intended).

Det er her det blir surr, for problemet med trådene har jo ikke vært innholdet sånn objektivt sett. Problemet er at subjektive meninger koblet med krenkethet som hard valuta, har gjort terskelen alt for lav for å gå inn å forstyrre en debatt med påstander om grader av mangel eller overskudd på respekt, anstendighet og sjofelhet.

Hvor altså "steng tråd", "slutt å si sånn", "kast ut brukeren", er eksplisitte ønsker om sensur begrunnet med moral. Ikke noe lovmessige brudd, ikke noe verre ting en ordskifte i mang en demokratisk nasjonalforsamling. Og dette på et forum hvor man aktivt må gå inn i debatten for å bli forstyrret eller påvirket av den.

Problemet med dette, er jo at de som er motstandere av at ting blir snakket om, dermed vet at de kan gå inn og lage så mye støy at den opprinnelige diskusjonen blir avskåret fra å fortsette. Så da har man på et vis vunnet, ved å hevde den samme ytringsmuligheten som man ønsker å avskjære andre fra å bruke.

Og dette er jo blitt en akseptert metode for diskurs. Man kan vinne frem både ved å hevde moralsk rett, ved å forstyrre og påvirke premissgivere (f.eks moderatornene her inne) nok til at de ikke orker gjøre annet enn å stenge ned diskusjonen. Eller man kan bare forstyrre diskusjonen med moralisering til den går i oppløsning.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 13:01

Denne tråden handler jo om den andre trådens berettigelse, så litt vanskelig å skille eller?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 13:26

Problemet med dette, er jo at de som er motstandere av at ting blir snakket om, dermed vet at de kan gå inn og lage så mye støy at den opprinnelige diskusjonen blir avskåret fra å fortsette. Så da har man på et vis vunnet, ved å hevde den samme ytringsmuligheten som man ønsker å avskjære andre fra å bruke.

Det var da slett ikke det som skjedde i "klimatråden". Den kjørte debattantene i grøfta helt på egenhånd med lag på lag av personangrep helt til redaksjonen grep inn etter innstendig oppfordring til debattantene om å oppføre seg alminnelig sivilisert. Ingen har noe imot klimadebatt.

De samme debattantene kler offerrollen særs dårlig og det opphøyde forsvaret av gjørmebad som ytringsfrihet er ikke troverdig.

Hva gjelder tråden om kroppsform på kvinnelige partiledere, var den etter hvert så ufin at flere av oss reagerte, ja. Ville stått dårlig til med forumet om vi alle skulle finne stor glede i å flire over kroppsform.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 13:53

Denne tråden handler jo om den andre trådens berettigelse, så litt vanskelig å skille eller?

Vi må i hvertfall være enige om hva vi diskuterer.
Jeg diskuterer utfra at denne tråden har spørsmålsformuleringen "hvorfor ble klimatråden stengt".
På det spørsmålet leverte Sepeda en mulig forklaring, hvorpå du responderte med det jeg oppfattet som to personangrep på Sepeda, hvilket i sin tur gjorde at jeg presenterte en teori om at omgangstonen til, blant andre, deg som debattant kan være svaret på trådens innledende spørsmål.
Og grunnen til at jeg lurte på hvilken tråd vi diskuterer er at Sepeda, så vidt jeg kan se, ikke bidratt med avsporinger eller noe som helst annet i klimatråden, kun i denne metatråden som du altså har invitert til ved å stille et spørsmål som jeg antok du ville ha et svar på, og da ser jeg ikke helt hva galt han har gjort.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 14:02

...diskutere eller avvise disse på en nogenlunde respektfull måte, det tror jeg hadde vært et mer effektivt klimatiltak (pun intended).

Det er her det blir surr, for problemet med trådene har jo ikke vært innholdet sånn objektivt sett. Problemet er at subjektive meninger koblet med krenkethet som hard valuta, har gjort terskelen alt for lav for å gå inn å forstyrre en debatt med påstander om grader av mangel eller overskudd på respekt, anstendighet og sjofelhet.

Hvor altså "steng tråd", "slutt å si sånn", "kast ut brukeren", er eksplisitte ønsker om sensur begrunnet med moral. Ikke noe lovmessige brudd, ikke noe verre ting en ordskifte i mang en demokratisk nasjonalforsamling. Og dette på et forum hvor man aktivt må gå inn i debatten for å bli forstyrret eller påvirket av den.

Og dette er jo blitt en akseptert metode for diskurs. Man kan vinne frem både ved å hevde moralsk rett, ved å forstyrre og påvirke premissgivere (f.eks moderatornene her inne) nok til at de ikke orker gjøre annet enn å stenge ned diskusjonen. Eller man kan bare forstyrre diskusjonen med moralisering til den går i oppløsning.

Men da skjønner jeg ikke helt hvor du vil.
Ønsker du at trådene skal flyte fritt så vil det jo nødvendigvis også dukke opp meninger og innlegg som man opplever som uønskede og/eller irrelevante.
Eventuelt så må de modereres mer aktivt med hensyn til hva som tillates, og ettersom dette forumets regler bygger i stor grad på anstendighet og moral er jeg usikker på om du kan få i pose og sekk her (med forbehold om at jeg har tolket deg feil).

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 14:32

På det spørsmålet leverte Sepeda en mulig forklaring, hvorpå du responderte med det jeg oppfattet som to personangrep på Sepeda, hvilket i sin tur gjorde at jeg presenterte en teori om at omgangstonen til, blant andre, deg som debattant kan være svaret på trådens innledende spørsmål.

Mye mulig, men er jeg ikke med på premisset om at den mest lettkrenkede skal få bestemme premissene for en diskusjon.

...og da ser jeg ikke helt hva galt han har gjort.

Han har ikke gjort noe galt, jeg har ikke gjort noe galt. Vi har begge sagt det vi mener, innenfor rammene av normalt dagligdags munnhuggeri. At én finner det hensiktsmessig å pakke inn drittpakka uadressert og med sløyfe og parfyme er ikke spesielt relevant mener jeg.

Det er din moral som får deg til å føle at det er nødvendig å intervenere i ordskiftet, så du får nesten forklare hvorfor du føler det presserende å presse den på andre som ikke har bedt om den?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 14:51

Ønsker du at trådene skal flyte fritt så vil det jo nødvendigvis også dukke opp meninger og innlegg som man opplever som uønskede og/eller irrelevante.

Ja, selvfølgelig, den risikoen løper man alltid når man forsøker å uttrykke ståsted, meninger og formidle fakta slik en ser det.

Men jeg ser ikke noen god grunn til å tolererer åpenbar moral-trolling, i tråder som diskuterer helt dagligdagse ting, men selvfølgelig uten medierådgiver spinn på alt. Det er vanlig at folk kan bli irriterte og hissige av å ikke bli forstått eller hørt, så at noen drar avgårde og går litt over streken, er jo noe man bare må regne med.
Hvis ikke forventer man at alle folk ligger på over middels på alt, og det gjør ikke folk.

Halvparten er dårligere enn medianen på alle ting. Det burde ikke diskvalifisere fra å få lov å delta.

Eventuelt så må de modereres mer aktivt med hensyn til hva som tillates, og ettersom dette forumets regler bygger i stor grad på anstendighet og moral er jeg usikker på om du kan få i pose og sekk her (med forbehold om at jeg har tolket deg feil).

Forumreglene er jo først og fremst lovstridige, all den tid de baser seg på implisitt samtykke til personvernerklæringen. Samtykket skal være eksplisitt og jeg har aldri fått en melding eller mail hvor jeg eksplisitt samtykker. Om friflyt mener de har en lovanvendelse som overstyre den generelle loven, tror jeg de bør tenke hardt på om de har forstått lov- og regelverk rett.

Jeg tipper moderatorne hadde skaffet seg uendelig mye mindre jobb om de hadde oppdatert retningslinjene til å oppfordre folk til å bare ikke lese ting de ikke vil lese om og la være å skrive i tråder de ikke ville diskutere trådemnet.

Så får hver og en tenke på hva som er gode vibber for seg og ikke den mest sårbare av alle leserne. Jeg fikk gode vibber av Klimatråden, men tydeligvis var det for sterk kost.

PS: Nå er det noen dager med jobb igjen, så jeg får ikke hengt med før etter helgen.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 14:51

...og da ser jeg ikke helt hva galt han har gjort.

Han har ikke gjort noe galt, jeg har ikke gjort noe galt. Vi har begge sagt det vi mener, innenfor rammene av normalt dagligdags munnhuggeri. At én finner det hensiktsmessig å pakke inn drittpakka uadressert og med sløyfe og parfyme er ikke spesielt relevant mener jeg.

Ok, det er vel i et slikt øyeblikk vi bare får være enige om at vi er uenige

Det er din moral som får deg til å føle at det er nødvendig å intervenere i ordskiftet, så du får nesten forklare hvorfor du føler det presserende å presse den på andre som ikke har bedt om den?

Nei, jeg besvarer denne trådens spørsmål om hvorfor klimatråden ble stengt med å henvise til at omgangstonen din tidvis er av en slik karakter at den slik jeg ser det bryter med dette forumets regler.
Så kan du være enig eller uenig i min tolkning av forumreglene, men du kan ikke hevde at du ikke har bedt om min mening når du har stilt det spørsmålet du har gjort.
Av: aug11x

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 08/05/2019 15:23

Er man sinnsykt hårsår, ikke vær med i debatter/diskusjoner.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 09:05

Tråden gikk over fra diskusjon til ensidig kverulering.
Av de 1090 innlegg (før den ble stengt), dumpet èn enkelt person hele 244 innlegg, det er 22%, nesten 1/4 av alle innlegg, snakk om å kuppe tråden :-)
Av: Øyvind V

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 09:08

Sitat: EL Syklo
Av de 1090 innlegg (før den ble stengt), dumpet èn enkelt person hele 244 innlegg, det er 22%, nesten 1/4 av alle innlegg, snakk om å kuppe tråden :-)

Ikke for å kverulere, men akksenttegnet over e-en skal være accent aigu, ikke accent grave.

én

ikke

èn

ICON_WINK

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 11:13

Det var da slett ikke det som skjedde i "klimatråden". Den kjørte debattantene i grøfta helt på egenhånd med lag på lag av personangrep helt til redaksjonen grep inn etter innstendig oppfordring til debattantene om å oppføre seg alminnelig sivilisert. I

Og etter denne oppfordringen?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 11:13

Hvilken andel mener du er akseptabel?
Av: hrukin

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 11:59

9,7% tipper jeg. 9,8% på en god dag. Forventer du faktisk et svar på en andel her.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 12:28

Sitat: hrukin
9,7% tipper jeg. 9,8% på en god dag. Forventer du faktisk et svar på en andel her.

Hvis noen har resonnert seg frem til at en viss andel er for mye, må de nødvendigvis ha en formening om hvilken andel som er akseptabel.
Av: Øyvind V

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 13:03

Hvis noen har resonnert seg frem til at en viss andel er for mye, må de nødvendigvis ha en formening om hvilken andel som er akseptabel.

Det ble sagt at én bruker hadde 22 % av innleggene, men det ble ikke sagt at det var for mye.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 13:23

Ja, selvfølgelig, den risikoen løper man alltid når man forsøker å uttrykke ståsted, meninger og formidle fakta slik en ser det.

Men jeg ser ikke noen god grunn til å tolererer åpenbar moral-trolling, i tråder som diskuterer helt dagligdagse ting, men selvfølgelig uten medierådgiver spinn på alt. Det er vanlig at folk kan bli irriterte og hissige av å ikke bli forstått eller hørt, så at noen drar avgårde og går litt over streken, er jo noe man bare må regne med.
Hvis ikke forventer man at alle folk ligger på over middels på alt, og det gjør ikke folk.

Halvparten er dårligere enn medianen på alle ting. Det burde ikke diskvalifisere fra å få lov å delta.

Forumreglene er jo først og fremst lovstridige, all den tid de baser seg på implisitt samtykke til personvernerklæringen. Samtykket skal være eksplisitt og jeg har aldri fått en melding eller mail hvor jeg eksplisitt samtykker. Om friflyt mener de har en lovanvendelse som overstyre den generelle loven, tror jeg de bør tenke hardt på om de har forstått lov- og regelverk rett.

Jeg mener bestemt at jeg måtte hake av for at jeg hadde lest og godkjent nettstedets retningslinjer da jeg opprettet bruker, men det bli så lenge siden at jeg kan huske feil.

For meg fremstår det som et større tankekors at man framfor å reflektere litt over implikasjonene av det faktum at det i det hele tatt var nødvendig å gripe inn og håndheve forumreglene for å få voksne mennesker til å utvise vanlig alminnelig folkeskikk i en diskusjon anser det å diskutere disse reglenes legitimitet som den mest relevante responsen.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 13:23

Sitat: Øyvind V

Det ble sagt at én bruker hadde 22 % av innleggene, men det ble ikke sagt at det var for mye.

"For mye" i den betydning at det ble "ensidig kverulering".

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 14:02

Hvilken andel mener du er akseptabel?

Sjekket fakta, og data for deg viser tydeligvis at en normal andel på slike type tråder under Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås:
Evolusjonshysteri, enig? 28%
Trollbait, enig? 20%

I andre deler av forumet, som faktisk handler om sykling, er du usynlig.
Så den vitenskapelig konsensus er at det du driver med er nettopp Snikksnakk, pølsevev,sludder og vås.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 14:08

I andre deler av forumet, som faktisk handler om sykling, er du usynlig.
Så den vitenskapelig konsensus er at det du driver med er nettopp Snikksnakk, pølsevev,sludder og vås.

Det ser ut tll å gå begge veier.
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=userposts&id=43158&view=posts&page=1

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 14:12

Da er vi to :-)
Det blir siste ord fra meg i denne tråden.
3,5% holder mer enn nok.
Dessuten er dette under emnet «Nytt på terrengsykkel.no» så her gjelder det å vise moderasjon, unngå overproduksjon av innlegg.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 09/05/2019 14:15

Her bør Geir skjerpe seg ja. Eg foreslår at han heller tek turen innom stilpolititråden i racerforumet og diskuterer farge på sykkelseter og andre viktige samfunnspørsmål.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 10:28

Jeg mener bestemt at jeg måtte hake av for at jeg hadde lest og godkjent nettstedets retningslinjer da jeg opprettet bruker, men det bli så lenge siden at jeg kan huske feil.

Det gjorde både du og jeg og alle. Men det samtykket er ikke lenger gyldig etter ny personvernforordning. Du kan ikke ha unngått å legge merke til hvor mye samtykke du har måtte gi på nytt det siste året?

For meg fremstår det som et større tankekors at man framfor å reflektere litt over implikasjonene av det faktum at det i det hele tatt var nødvendig å gripe inn og håndheve forumreglene for å få voksne mennesker til å utvise vanlig alminnelig folkeskikk i en diskusjon anser det å diskutere disse reglenes legitimitet som den mest relevante responsen.

Selvfølgelig har jeg reflektert over det. Og kommet fram til lemfeldig håndheving av emner i minst like stor grad som innhold.
At noen setter det høyere å beskytte de mest lettstøtte fremfor å la diskusjoner gå med helt normal temperatur og helt normalt dagligtale innhold, er et mye større problem.

+ at det er litt ekkelt med voksne mennesker som oppsøker andre voksne mennesker for å påtrykke de sin versjon av folkeskikk.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 11:03

Det gjorde både du og jeg og alle. Men det samtykket er ikke lenger gyldig etter ny personvernforordning. Du kan ikke ha unngått å legge merke til hvor mye samtykke du har måtte gi på nytt det siste året?

Selvfølgelig har jeg reflektert over det. Og kommet fram til lemfeldig håndheving av emner i minst like stor grad som innhold.
At noen setter det høyere å beskytte de mest lettstøtte fremfor å la diskusjoner gå med helt normal temperatur og helt normalt dagligtale innhold, er et mye større problem.

+ at det er litt ekkelt med voksne mennesker som oppsøker andre voksne mennesker for å påtrykke de sin versjon av folkeskikk.

Nå var det altså en samlet redaksjon som mente at klimadiskusjonen gikk så langt utenfor normal temperatur og normal dagligtale at den burde stoppes.
Har det noen gang hendt at du har spurt deg selv om det kan tenkes at dine definisjoner muligens ikke utgjør samfunnsnormalen?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 11:10

Nå var det altså en samlet redaksjon som mente at klimadiskusjonen gikk så langt utenfor normal temperatur og normal dagligtale at den burde stoppes.
Har det noen gang hendt at du har spurt deg selv om det kan tenkes at dine definisjoner muligens ikke utgjør samfunnsnormalen?

Så du vil stoppe og blokkere de som ikke tilhører samfunnsnormalen, men allikevel ikke gjør noe ulovlig?

Og hva har det med poenget å gjøre. Redaksjonen har jo tydelig sagt at det er deres kommersielle interesser som gjør at de ønsker å moderere strengere.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 11:21

Så du vil stoppe og blokkere de som ikke tilhører samfunnsnormalen, men allikevel ikke gjør noe ulovlig?

Når sa jeg det, og når ble det denne diskusjonens tema?

Denne diskusjonen dreier seg om redaksjonen håndhevelse av forumreglene, og i den sammenhengen står du selvsagt fritt til å mene at juridiske teknikaliteter vedrørende samtykke er det mest sentrale, men ville forumreglene ha vært annerledes eller ville du sluttet å bruke forumet om det man hadde fylt ut en ny godkjenning?

Det bærende premisset her er jo hvorvidt det er din eller redaksjonens definisjon av vanlig folkeskikk som skal gjelde som forumregler, hva er det som i dine øyne som tilsier at det skal være din?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 11:23

Det var du som begynte å brukte samfunnsnormalen som argument. Ikke jeg.

Hva mener du med å trekke inn meg i forhold til samfunnsnormalen, når det ikke er et argument?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 11:28

Det var du som begynte å brukte samfunnsnormalen som argument. Ikke jeg.

Hva mener du med å trekke inn meg i forhold til samfunnsnormalen, når det ikke er et argument?

Temaet er bruk av forumet og reglene for det. Det er en sak mellom brukerne og redaksjonen, ikke mellom brukerne og meg, så din kommentar om hva jeg ønsker er irrelevant.
Redaksjonens forumregler bygger på deres forståelse av hva som er akseptabel omgangstone i samfunnet, hva er det som i dine øyne som tilsier at de heller skal bruke din forståelse?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 11:44

Redaksjonens forumregler bygger på deres forståelse av hva som er akseptabel omgangstone i samfunnet

Hvor står det?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 11:58

Redaksjonens forumregler bygger på deres forståelse av hva som er akseptabel omgangstone i samfunnet

Hvor står det?

Hvorfor er det relevant?
Ordlyden tilsier at det har vært retningsgivende under utforming av reglene, men det er uansett irrelevant for diskusjonens tema.
Hvorfor mener du at din definisjon av god omgangstone skal benyttes fremfor redaksjonens?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 12:01

Hvorfor er det relevant?

Fordi du bruker det som argument? Ellers vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 12:08

Hvorfor er det relevant?

Fordi du bruker det som argument? Ellers vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på.

Du kan gjerne stryke det om du tror det gjør noen forskjell, men det endrer ikke på trådens grunnpremiss som du tilsynelatende prøver å unngå å svare på: hva er det som tilsier at din vurdering av hva som er akseptabelt på forumet skal tillegges mer vekt enn redaksjonens?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 12:13

Du kan gjerne stryke det om du tror det gjør noen forskjell

Det er nesten du som må bestemme om du synes det er et argument eller ikke. Erfaringsmessig er det veldig greit å få avklart sånne ting klokkeklart med deg.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 12:22

Du kan gjerne stryke det om du tror det gjør noen forskjell

Det er nesten du som må bestemme om du synes det er et argument eller ikke. Erfaringsmessig er det veldig greit å få avklart sånne ting klokkeklart med deg.

Jeg har ikke sagt at det er et argument, jeg har sågar sagt at det er irrelevant for trådens tema som du enda har tilgode å svare på; hvorfor skal din definisjon av hva som er akseptabelt på forumet tillegges mer vekt enn redaksjonens?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 12:29

hvorfor skal din definisjon av hva som er akseptabelt på forumet tillegges mer vekt enn redaksjonens?

Jeg kan ikke se jeg har sagt det.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 12:41

hvorfor skal din definisjon av hva som er akseptabelt på forumet tillegges mer vekt enn redaksjonens?

Jeg kan ikke se jeg har sagt det.

Hva er det du mener det står igjen å diskutere da?
Du har spurt hvorfor klimatråden ble stengt og redaksjonen har redegjort for det ved å henvise til forumreglerne.
Da er det case closed da?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 12:46

Tråden ble stengt uten begrunnelse. Hvorfor synes du det er rart noen spør?

Det står ingenting i forumreglene at man ikke skal ha diskusjoner som kan oppleves som fastlåste av noen (jeg mener absolutt den ikke var fastlåst, gitt bredden av trådens emne)

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:02

Tråden ble stengt uten begrunnelse. Hvorfor synes du det er rart noen spør?

Men nå har begrunnelsen kommet, så da er det case closed da?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:08

Tråden er ikke åpnet igjen, hvis det er det du mener?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:09

Tråden er ikke åpnet igjen, hvis det er det du mener?

Denne trådens spørsmål har blitt besvart, så da er den ferdig?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:17

Det er ikke helt sånn det fungerer. Et svar på et spørsmål kan produsere en drøss med nye spørsmål.

Men, nei, jeg er ikke admin, så jeg får ikke åpnet tråden igjen. Jeg kommer heller ikke til å mase om å få den åpnet heller. Gitt de vage retningslinjene og lemfeldige modereringen som foregår her inne.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:25

Det er ikke helt sånn det fungerer. Et svar på et spørsmål kan produsere en drøss med nye spørsmål.

Det er litt avhengig av hvor presist spørsmålet er formulert. I dette tilfellet var det så konkret at saken ville være avsluttet når redaksjonens svar kom, med mindre man skulle ha gode argumenter for hvorfor de ikke skulle kunne lage de kjørereglene de ønsker for sitt eget forum.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:32

I dette tilfellet var det så konkret at saken ville være avsluttet når redaksjonens svar kom, med mindre man skulle ha gode argumenter for hvorfor de ikke skulle kunne lage de kjørereglene de ønsker for sitt eget forum.

Selvfølgelig kan man stille å spørsmålstegn ved den håpløse objektiviteten som ligger i forumreglene, lemfeldig moderering og manglende toleranse for meningsmangfold og ordvekslingsmetoder.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:38

I dette tilfellet var det så konkret at saken ville være avsluttet når redaksjonens svar kom, med mindre man skulle ha gode argumenter for hvorfor de ikke skulle kunne lage de kjørereglene de ønsker for sitt eget forum.

Selvfølgelig kan man stille å spørsmålstegn ved den håpløse objektiviteten som ligger i forumreglene, lemfeldig moderering og manglende toleranse for meningsmangfold og ordvekslingsmetoder.

Og da er vi i så fall tilbake til at du må forklare hvorfor andres vurdering av hva som er akseptabelt for dette forumet skulle veie tyngre enn redaksjonens.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 13:51

Og da er vi i så fall tilbake til at du må forklare hvorfor andres vurdering av hva som er akseptabelt for dette forumet skulle veie tyngre enn redaksjonens.

Samme som når du bryter fartsgrensa ned Maridalsveien. Om du slutter helt å sykle over fartsgrensa + går ned på politistasjonen og betaler en bot på 5500,- for da du syklet i 56 i 40-grensa der, så skal jeg bare poste poteskrelleranmeldelser og mys-historier.

Eller så kan vi begge være enige i at det er ikke alle regler og lover vi finner det hensiktsmessig å følge. Grunnene kan jo være så mangt, men det bør i hvert fall være en vilje til akseptere konsekvensene, selv om konsekvensene ikke får en til å slutte bryte reglene og tenke de ikke er hensiktsmessige.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:00

Samme som når du bryter fartsgrensa ned Maridalsveien. Om du slutter helt å sykle over fartsgrensa + går ned på politistasjonen og betaler en bot på 5500,- for da du syklet i 56 i 40-grensa der, så skal jeg bare poste poteskrelleranmeldelser og mys-historier.

Eller så kan vi begge være enige i at det er ikke alle regler og lover vi finner det hensiktsmessig å følge.

Det er ikke en god analogi, for jeg har ikke satt spørsmålstegn ved hvorvidt de reglene skal være gyldige eller ikke.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:05

Det er ikke en god analogi, for jeg har ikke argumtert for at de reglene ikke skal være gyldige.

Jo, er en knallgod analogi. Du argumenterer at regler som er laget for å hindre skader og død ikke gjelder deg i effekt ved handlingene dine, og spekulerer i manglende kontroll av moderator (i ditt tilfellet politiet).

Og du henger deg opp i at noen diskuterer et emne mer enn redaksjonen liker?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:10

Det er ikke en god analogi, for jeg har ikke argumtert for at de reglene ikke skal være gyldige.

Jo, er en knallgod analogi. Du argumenterer at regler som er laget for å hindre skader og død ikke gjelder deg i effekt ved handlingene dine

Nei, jeg har ikke argumentert for at de ikke skal være gyldige, eller at politiet ikke har myndighet til å håndheve dem, jeg har bare unnlatt å følge dem. Du har derimot stilt spørsmål ved hvorvidt redaksjonen skal kunne styre forumet etter sine normer.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:14

Øyvind skreiv "bred enighet". Det tolker eg som eit stort fleirtal, men likevel ikkje alle. Ellers så er jo ein av dei som var mest aktiv på slutten av tråden administrator i forumet ...

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:14

Nei, jeg har ikke argumentert for at de ikke skal være gyldige, eller at politiet ikke har myndighet til å håndheve dem, jeg har bare latt unnlatt å følge dem. Du har derimot stilt spørsmål ved hvorvidt redaksjonen skal kunne styre forumet etter sine normer.

Jeg har jeg argumentert for at normene ikke er objektive. Det er veldig uklart hva man kan si og ikke, hvordan man kan diskutere og ikke.

Og så har argumentert for at de som ber moderator gripe inn basert på sine subjektive forståelse av forumreglene er noen crybabies.

Betalt bota ennå eller? Objektivt sett bør du det før du blander deg inn i andres subjektive tolkning av forumreglene.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:23

Nei, jeg har ikke argumentert for at de ikke skal være gyldige, eller at politiet ikke har myndighet til å håndheve dem, jeg har bare latt unnlatt å følge dem. Du har derimot stilt spørsmål ved hvorvidt redaksjonen skal kunne styre forumet etter sine normer.

Jeg har jeg argumentert for at normene ikke er objektive. Det er veldig uklart hva man kan si og ikke, hvordan man kan diskutere og ikke.

Og så har argumentert for at de som ber moderator gripe inn basert på sine subjektive forståelse av forumreglene er noen crybabies.

Betalt bota ennå eller? Objektivt sett bør du det før du blander deg inn i andres subjektive tolkning av forumreglene.

Nei, for ingen av dem som er ansvarlig for å håndheve regelverket har påpekt at det er vært et brudd på dem slik tilfellet var i den tråden som diskuteres.

På hvilken måte er dette relevant for sakens tema? Det er for ordens skyld hvorvidt det er legitimt for redaksjonen å moderere sitt eget forum etter de gjeldende reglene.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:25

Øyvind skreiv "bred enighet". Det tolker eg som eit stort fleirtal, men likevel ikkje alle

Ok, hvilken betydning har det for sakens tema?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:36

På hvilken måte er dette relevant for sakens tema?

Systemidentifikasjon. Jeg prøver å skjønne hvordan du tenker og forstå hvordan en viss kategori mennesker tenker. Det begynner å tegne seg et bilde hvertfall.

Den for ordens skyld hvorvidt det er legitimt for redaksjonen å moderere sitt eget forum etter de gjeldende reglene.

Det er ikke legitimt, etisk sett, og ha ulne og subjektive kriterier som man håndhever lemfeldig. Selvfølgelig er det fortsatt slik at private virksomheter kan bestemme modereringen selv, men redaksjonen sliter jo med at de trenger lesere for å få inn abonnementer og reklameinntekter, og litt dumt å få passet sitt påskrevet av noen av veteranene og megaposterene her inne (les:ikke meg)
Av: edorF

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:41

Er det bare meg som får denne assosiasjonen av denne tråden

https://www.youtube.com/watch?v=ohDB5gbtaEQ

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:45

På hvilken måte er dette relevant for sakens tema?

Systemidentifikasjon. Jeg prøver å skjønne hvordan du tenker og forstå hvordan en viss kategori mennesker tenker. Det begynner å tegne seg et bilde hvertfall.

Den for ordens skyld hvorvidt det er legitimt for redaksjonen å moderere sitt eget forum etter de gjeldende reglene.

Det er ikke legitimt, etisk sett, og ha ulne og subjektive kriterier som man håndhever lemfeldig

Det er i utgangspunktet et helt greit standpunkt, men med to haker
1. Man har (minus en juridisk teknikalitet som ikke har betydning for innholdet) "underskrevet" på at man lover å holde seg til de gjeldende reglene.
2. Hvordan skal et slikt regelverk kunne bli objektivt?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 14:46

Sitat: edorF
Er det bare meg som får denne assosiasjonen av denne tråden

https://www.youtube.com/watch?v=ohDB5gbtaEQ

Nei, vi er minst to
Av: hrukin

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 15:26

Hvorfor tar ikke dere to og ringer hverandre, mye lettere å få oppklart standpunkt en skriftlig gjennom forum.
Av: Hoaas

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 15:34

Hvorfor tar ikke dere to og ringer hverandre, mye lettere å få oppklart standpunkt en skriftlig gjennom forum.

Fysjameg, de kunne jo risikere å gå tom for argumenter, eller i verste fall bli enige. Slikt vil vi ikke ha noe av ICON_LAUGH

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 15:49

Vi hadde neppe blitt enige om noe uavhengig av medium ICON_SMILE

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 16:34

1. Man har (minus en juridisk teknikalitet som ikke har betydning for innholdet) "underskrevet" på at man lover å holde seg til de gjeldende reglene.

Jeg tolker som jeg har holdt meg godt innenfor reglene. Og det var 99.ett ellerannet av postene i klimatråden også.

Det kan vel men si om alle lover og regler. Men det perfekte trenger jo ikke å bli den godes fiende her. Det hadde vært et finn felleskapsprosjekt faktisk.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 16:42

Det skal du ha. Du jobber hardt for å prøve styre inn diskusjonene til du klarer å finne noe vi er uenige om ja.
Av: Juffe

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 16:55

Sitat: Hoaas

Fysjameg, de kunne jo risikere å gå tom for argumenter, eller i verste fall bli enige. Slikt vil vi ikke ha noe av ICON_LAUGH

Men tenk så gøy å føre en samtale der det siteres flere ledd bakover i samtalen for hver replikk da. Det hadde vært et underholdende talkshow det ICON_SMILE

Kanskje vi også har kandidater til et eget quiz-lag under utflukt?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 17:30

Det skal du ha. Du jobber hardt for å prøve styre inn diskusjonene til du klarer å finne noe vi er uenige om ja.

Tja, du får prøve å finne ut hva som var den siste diskusjonen hvor det var jeg som valgte tema

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 17:40

Jeg tolker som jeg har holdt meg godt innenfor reglene. Og det var 99.ett ellerannet av postene i klimatråden også.

Men om språkbruken i klimatråden hadde vært innenfor hva redaksjonen mener regelverket tillater hadde den tråden fortsatt vært åpen, og akkurat hvem som sa hva har jo ikke mye å si for utfallet totalt sett.

Det kan vel men si om alle lover og regler.

Men nå var det du som klaget på at normene det ble reagert ut fra i denne saken ikke var objektive, så da må jeg nesten gå ut fra at du mener det finnes en bedre måte å gjøre det på.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 17:48

Sitat: Juffe

Er'u sjuk eller? Tror du noen av oss har tid til å sykle!!??! ICON_WINK
Av: Juffe

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 10/05/2019 20:39

Hvem sa noe om å sykle? ... ICON_LAUGH
Av: bike4man

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 11/05/2019 12:47

Og hvem i all verden er alle de brukerne som varslet i den tråden?

De har seg nok slik at storaktører på forumet har flere nick. Hvis da flere av disse nick klager inn en opponent kan det forlede administatorer til å ta partiske grep.
Det kan legges merke til at når en stordebatant for motbør, eller tråkker over streken med uhelidge utsagn, dukker støtteinnlegg raskt opp. Flere fra en med underlig gebrokkent nynorsk...

En storaktør her på forumet har en klar agenda med å forsøke å fornedre, latteliggjøre eller sjikanere andre bidragsytere. Dette fenomenet har pågått i flere år, og tidvis i intenst omfang. Ser dessverre grunn til å frykte at dette kan bety at sentale skikkelser, muligens utifra personlig bekjentskap, kan velge å se gjennom fingrene med overtramp fra noen av "sine"?
Hvis ikke ville dette uvesenet ha blitt brakt til taushet for lenge siden?

Det ligger en tragisk konsekvens i å la en trakkassør av stort format uhemmet få besudle forumet, det gir et uheldig signal til andre medlemmer, og også til andre som ved googling kan lese posteringer her.

Stordebattanten, eller trakkasøren, som jeg mener fenomenet med rette kan kalles, bryter derved ned det andre bygge opp her på terrengsyklel.no.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 11/05/2019 12:48

Hvem sa noe om å sykle? ... ICON_LAUGH

Touché yes

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 11/05/2019 22:56

Sitat: bike4man

De har seg nok slik at storaktører på forumet har flere nick. Hvis da flere av disse nick klager inn en opponent kan det forlede administatorer til å ta partiske grep.
Det kan legges merke til at når en stordebatant for motbør, eller tråkker over streken med uhelidge utsagn, dukker støtteinnlegg raskt opp. Flere fra en med underlig gebrokkent nynorsk...

En storaktør her på forumet har en klar agenda med å forsøke å fornedre, latteliggjøre eller sjikanere andre bidragsytere. Dette fenomenet har pågått i flere år, og tidvis i intenst omfang. Ser dessverre grunn til å frykte at dette kan bety at sentale skikkelser, muligens utifra personlig bekjentskap, kan velge å se gjennom fingrene med overtramp fra noen av "sine"?

Det ligger en tragisk konsekvens i å la en trakkassør av stort format uhemmet få besudle forumet, det gir et uheldig signal til andre medlemmer, og også til andre som ved googling kan lese posteringer her.

Stordebattanten, eller trakkasøren, som jeg mener fenomenet med rette kan kalles, bryter derved ned det andre bygge opp her på terrengsyklel.no.

Amen, tommel opp.
Av: Tange

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 12/05/2019 09:29

De har seg nok slik at storaktører på forumet har flere nick.
<klipp>

Skriver mannen som i en PM for mange år siden oppfordret meg til å ta til motmæle mot GeirK.

Kjekt når man kjemper med åpent visir.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 12/05/2019 11:15

Sitat: Tange

De har seg nok slik at storaktører på forumet har flere nick.
<klipp>

Skriver mannen som i en PM for mange år siden oppfordret meg til å ta til motmæle mot GeirK.

Kjekt når man kjemper med åpent visir.

Om det stemmer at det er GeirK det siktes til fremstår dette sitatet i et litt merkelig lys

Korriger meg om jeg tar feil, men er ikke GeirK en av relativt få førstegenerasjonsbrukere som fortsatt er aktive på forumet?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 12/05/2019 13:36

Jeg vet ikke om han iinsinuerer GeirK men jeg mener at han ikke kjemper med åpent visir når han hinter mot flerkontobrukere (hvor mange finnes det egentlig som er veldig aktive på alle sine konti) som sender PM for å styre TS mens han selv sender PM med lukket visir.
Av: skubisan

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 12/05/2019 13:42

Amen, tommel opp.

Haha, det her blir for drøyt altså. Syklubb.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 12/05/2019 13:45

Jeg vet ikke om han iinsinuerer GeirK men jeg mener at han ikke kjemper med åpent visir når han hinter mot flerkontobrukere (hvor mange finnes det egentlig som er veldig aktive på alle sine konti) som sender PM for å styre TS mens han selv sender PM med lukket visir.

Ah, da er jeg med, takk for oppklaringen yes

Er forøvrig virkelig flerkontobrukere utbredt på forumet?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 12/05/2019 14:36

Vi vet jo at noen er flerbrukere men jeg tviler på at det er utbredt med tanke på trolling ellerå styre arenaen. De fleste flerbrukere trur jeg, har en salgs/kjøp-account i tillegg til den vanlige.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 12/05/2019 22:53

Vi vet jo at noen er flerbrukere men jeg tviler på at det er utbredt med tanke på trolling ellerå styre arenaen. De fleste flerbrukere trur jeg, har en salgs/kjøp-account i tillegg til den vanlige.

Ja, det gir vel til en viss grad mening

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 13/05/2019 09:35

Korriger meg om jeg tar feil, men er ikke GeirK en av relativt få førstegenerasjonsbrukere som fortsatt er aktive på forumet?

Og jeg kan forsikre forsamlingen om at jeg har kun én bruker.

"Gebrokkent nynorsk"? Dette er en artig konspirasjonsteori jeg gjerne skulle hatt litt mer innblikk i.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 13/05/2019 09:38

Kan du vise noen eksempler på dette?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 13/05/2019 11:41

Optimist.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 14/05/2019 13:59

Men nå var det du som klaget på at normene det ble reagert ut fra i denne saken ikke var objektive, så da må jeg nesten gå ut fra at du mener det finnes en bedre måte å gjøre det på.

Ja, det er ikke uvanlig å putte på konkretiseringer der reglene er uttrykt på en måte som etterlater for stor subjektiv tolkning. Du kan jo spekulere i hvorfor ikke veitrafikkloven stopper med §3. (Som er ca like uskarpt definert som forumregelene her).

Det er liksom ingen som slår ned på den spredningen av dårlige vibber som skjer fra de som vil ha tråder stengt og brukere kastet ut, som omtaler debattanten i tråden i nedsettende ordelag eller roper på mamma/moderator så fort de ser noe de ikke er enig i eller er god moral etter deres skjønn.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 14/05/2019 20:21

Ja, det er ikke uvanlig å putte på konkretiseringer der reglene er uttrykt på en måte som etterlater for stor subjektiv tolkning. Du kan jo spekulere i hvorfor ikke veitrafikkloven stopper med §3. (Som er ca like uskarpt definert som forumregelene her).

Det er liksom ingen som slår ned på den spredningen av dårlige vibber som skjer fra de som vil ha tråder stengt og brukere kastet ut, som omtaler debattanten i tråden i nedsettende ordelag eller roper på mamma/moderator så fort de ser noe de ikke er enig i eller er god moral etter deres skjønn

Nei, men så ble det ikke slått ned på det første tilfellet av ufin språkbruk eller personkarakteristikker i klimatråden, ikke det andre, tredje eller tiende heller. Og som Øyvind også skrev i begrunnelsen for stengingen så var det også en vurdering av hvor tråden var på vei inne i bildet.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 14/05/2019 21:55

Nei, men så ble det ikke slått ned på det første tilfellet av ufin språkbruk eller personkarakteristikker i klimatråden, ikke det andre, tredje eller tiende heller.

Når ble takhøyden så lav her? Vi har redaktører som kaller folk for kukk og en som fant det greit å dødsulykken til en norsk idrettsutøver i en spøk.

Tråden var på vei et bra sted den, til en diskusjon om formidling av klimaforskning, klimamodellsvakheter, klimamodell innavl, virkning av klimatiltak, om diskusjon om feilaktig sammenlikning med vaksinasjonsmotstand osv.

At noen ikke finner det interessant eller synes den er fastlåst har vel veldig lite å si så lenge det er frivillig å lese der?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 14/05/2019 22:20

Nei, men så ble det ikke slått ned på det første tilfellet av ufin språkbruk eller personkarakteristikker i klimatråden, ikke det andre, tredje eller tiende heller.

Når ble takhøyden så lav her? Vi har redaktører som kaller folk for kukk og en som fant det greit å dødsulykken til en norsk idrettsutøver i en spøk.

Antageligvis da summen av alle de negativt ladede innleggene ble stor nok.
Tror neppe vi kommer til å se tråder bli stengt på grunn av en enkelt post, da tror jeg heller man sletter det ene overtrampet, så å sammenligne en tråd med vedvarende dårlig tone og personangrep over flere sider med enkeltstående innlegg er veldig søkt.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 14/05/2019 22:50

Og det skal man lese ut fra forumreglene? Godt gjort i såfall.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 07:56

Og det skal man lese ut fra forumreglene? Godt gjort i såfall.

Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden.

Hvis man har dette i bakhodet og tenker gjennom diskusjonen som ble stengt har man grei mulighet til å finne ut av som innebærer å ikke bruke hodet, være ugrei og/eller å bryte med vanlig folkeskikk og ta med seg det til neste forsøk.

Ingen vil ha rigide forumregler med predefinerte ord og uttrykk som ikke er tillatt og som autosletter innlegget ditt om duk av karbon til reprasjon av ramme fordi du tyrkleifet på tastaturet.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 10:28

Ingen vil ha rigide forumregler med predefinerte ord og uttrykk som ikke er tillatt og som autosletter innlegget ditt om duk av karbon til reprasjon av ramme fordi du tyrkleifet på tastaturet.

Du liker falske dikotomier ja.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 11:24

Du liker falske dikotomier ja.

Hvordan foreslår du at objektive forumregler skal være utformet om det ikke skal være tydelig predefinert hva som er tillatt og ikke?
Av: fikse

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 11:39

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 11:53

Fin den ICON_SMILE

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 13:09

Hvordan foreslår du at objektive forumregler skal være utformet om det ikke skal være tydelig predefinert hva som er tillatt og ikke?

De kan være utformet som regler som alle andre type normregler for å styre adferd? Hva mener du er merkelig med det?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 13:59

De kan være utformet som regler som alle andre type normregler for å styre adferd? Hva mener du er merkelig med det?

De er utformet som grove normregler nå og de er for lite objektive for deg, så da må du i så fall spesifisere hvor detaljerte de skal være.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 14:22

De er utformet som grove normregler nå og de er for lite objektive for deg, så da må du i så fall spesifisere hvor detaljerte de skal være

Jeg har jo gjort rede for hvorfor jeg mener de er for grove. Hva trenger du repetert?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 16:23

De er utformet som grove normregler nå og de er for lite objektive for deg, så da må du i så fall spesifisere hvor detaljerte de skal være

Jeg har jo gjort rede for hvorfor jeg mener de er for grove. Hva trenger du repetert?

Du har ikke kommet med konkrete eksempler på hvordan de kan bli mer objektive uten å ende opp i detaljregulering. Du henviste bare til normbaserte regler, noe man allerede har, så kom med noe konkret.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 15/05/2019 23:20

Du har ikke kommet med konkrete eksempler på hvordan de kan bli mer objektive uten å ende opp i detaljregulering. Du henviste bare til normbaserte regler, noe man allerede har, så kom med noe konkret.

Hvorfor skal jeg komme med noe konkret når det ikke er jeg som eier eller jobber for friflyt eller at friflyt ikke har spurt om jeg kan bidra?

De står jo helt fritt til å moderere akkurat som de vil basert på akkurat de reglene de vil.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 08:27

Hvorfor skal jeg komme med noe konkret når det ikke er jeg som eier eller jobber for friflyt eller at friflyt ikke har spurt om jeg kan bidra?

Fordi det hadde vært i din interesse å vise at du har noe kreativt å komme med for å demonstrere at det ligger noen bevisste refleksjoner bak denne tråden og ikke bare at du sitter og sutrer over at du ikke får det som du vil.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 09:04

Fordi det hadde vært i din interesse å vise at du har noe kreativt å komme med for å demonstrere at det ligger noen bevisste refleksjoner bak denne tråden og ikke bare at du sitter og sutrer over at du ikke får det som du vil.

Det er lite du har bidratt med som gir inntrykk av at du har behov for å vise omsorg for mine interesser, så det blir vanskelig å tro på.

Du får bare tåle at du synes forumreglene er gode nok til å gi etterrettelig moderering, mens jeg ikke synes det.

Og om en side eller to med diskusjon til, skjønner du sikkert at jeg ikke har noen interesse av å dele mine tanker om hvordan de burde vært utformet med noen (les:deg. <- Dette er ikke et personangrep, bare en konkretisering) som er helt blottet for innstilling/evne/motivasjon til en oppriktig diskusjon.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 09:12

Det er lite du har bidratt med som gir inntrykk av at du har behov for å vise omsorg for mine interesser, så det blir vanskelig å tro på.

Du får bare tåle at du synes forumreglene er gode nok til å gi etterrettelig moderering, mens jeg ikke synes det.

Og om en side eller to med diskusjon til, skjønner du sikkert at jeg ikke har noen interesse av å dele mine tanker om hvordan de burde vært utformet med noen (les:deg. <- Dette er ikke et personangrep, bare en konkretisering) som er helt blottet for innstilling/evne/motivasjon til en oppriktig diskusjon.

Skal jeg tolke det som at du ikke er interessert i å underbygge påstandene dine på en skikkelig måte i denne tråden heller?
Av: Anomyn

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 10:49

Skal jeg tolke det som at du ikke er interessert i å underbygge påstandene dine på en skikkelig måte i denne tråden heller?

Litt "offensive" smårusk i tonen igjen der.
I en flere sider lang oscillenrende diskusjon, uten fremgang eller resultat.

Ta dere litt forumfri på 17. mai, gutter. ICON_SMILE
Sykkelstiene venter.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 12:03

Nei, du kan tolke det som at jeg ikke ser noen grunn til å bruke tid på å formulere et forslag for deg.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 12:09

Nei, du kan tolke det som at jeg ikke ser noen grunn til å bruke tid på å formulere et forslag for deg.

Men da fremstår jo hele tråden som meningsløs når du uttrykker misnøye med forumreglene, men ikke er i stand til å komme med konkrete tanker om hvordan det kunne vært løst bedre i praksis.
Bunner tråden i et ønske om bare å få luftet ut litt frustrasjon så er forsåvidt det helt legitimt, men da bør man også være ærlig om at det er hensikten.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 12:21

Jeg uttrykte et spørsmål om hvorfor tråden ble stengt, siden det ikke var gitt noe forklaring. Forklaring har jeg fått, og jeg har fått gitt mitt syn på saken, så mål oppnådd.

Hva du trodde tråden handlet om får du nesten ta med deg selv.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 13:18

Jeg uttrykte et spørsmål om hvorfor tråden ble stengt, siden det ikke var gitt noe forklaring. Forklaring har jeg fått, og jeg har fått gitt mitt syn på saken, så mål oppnådd.

Det trodde jeg var den åpenbare tolkningen også, men da jeg spurte deg om så var tilfellet var dette svaret

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 13:37

Det skyldes vel kanskje brukerens tittel og yrke.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 16:00

Det trodde jeg var den åpenbare tolkningen også, men da jeg spurte deg om så var tilfellet var dette svaret

Du får nesten bare tenke at det ikke er unaturlig at man kan være fornøyd med et svar men så fortsetter man dialogen videre.

Det skjer veldig ofte og i mange settinger. Også på forum. Om du leter skikkelig nøye, tror jeg du kan finne eksempler her på forumet også.

Noe mer du lurte på?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 18:20

Du får nesten bare tenke at det ikke er unaturlig at man kan være fornøyd med et svar men så fortsetter man dialogen videre.

Det skjer veldig ofte og i mange settinger. Også på forum. Om du leter skikkelig nøye, tror jeg du kan finne eksempler her på forumet også.

Noe mer du lurte på?

Ja, det har ikke dukket opp eller blitt belyst nye relevante problemstillinger i tråden etter at jeg stilte spørsmålet på side fire, så hvorfor avslutte nå og ikke da?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 16/05/2019 19:00

Njæ, tidsfordriv og moro vel. Du spør jo så himla mye rart og har litt vondt i vilja for å forstå, så da blir det jo nesten sånn.

Det virker jo som du synes det er underholdende også?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 09:22

Njæ, tidsfordriv og moro vel. Du spør jo så himla mye rart og har litt vondt i vilja for å forstå, så da blir det jo nesten sånn.

Det virker jo som du synes det er underholdende også?

Egentlig ikke, tråden hadde potensiale til å bli interessant , men når du ikke er i stand til å komme med et eneste eksempel på hvordan du ville ha utformet mer objektive forumregler uten behov for detaljstyrt moderering blir jo hele tråden bare stående igjen som formålsløs surving over at ikke redaksjonen deler ditt syn på hva som er greit og ikke.

Men om ikke annet utgjør jo spranget herfra

til hit

Ja, det har ikke dukket opp eller blitt belyst nye relevante problemstillinger i tråden etter at jeg stilte spørsmålet på side fire, så hvorfor avslutte nå og ikke da?

uten at noe som helst har blitt belyst i mellomtiden en såpass spektakulær utfeiging at det har en viss underholdningsverdi

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 09:43

uten at noe som helst har blitt belyst i mellomtiden en såpass spektakulær utfeiging at det har en viss underholdningsverdi

Du kan godt kalle det utfeiging, men jeg tror de fleste ser at realitetene er at med mangel på relevant og lydhør diskusjonspartner, er det liten vits i å legge inn noe innsats utover å jangle med deg.

Men jeg liker det også!

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 10:16

Du kan godt kalle det utfeiging, men jeg tror de fleste ser at realitetene er at med mangel på relevant og lydhør diskusjonspartner, er det liten vits i å legge inn noe innsats utover å jangle med deg.

Men jeg liker det også!

Jeg hører jeg, men du sier jo ikke noe. Objektive modereringskriterier er fint, men utover å si at de skal være normbaserte, som de allerede er, nekter du å komme med forslag og da er det ikke jeg som står i veien for en konstruktiv diskusjon.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 10:32

Jeg hører jeg, men du sier jo ikke noe. Objektive modereringskriterier er fint, men utover å si at de skal være normbaserte, som de allerede er, nekter du å komme med forslag og da er det ikke jeg som står i veien for en konstruktiv diskusjon.

Jeg nekter ikke komme med forslag nei, jeg bare gidder ikke bruke tid på det uten at noen som har makt til å påvirke deltar.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 10:50

Jeg nekter ikke komme med forslag nei, jeg bare gidder ikke bruke tid på det uten at noen som har makt til å påvirke deltar.

Hvorfor ikke?
Du brakte jo temaet på banen i en diskusjon med meg, ikke redaksjonen?
Og du brakte det på banen etter å ha sagt at det var flere spørsmål igjen å diskutere, men når du blir utfordret på det så er det ikke relevant lenger?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 11:54

Og du brakte det på banen etter å ha sagt at det var flere spørsmål igjen å diskutere, men når du blir utfordret på det så er det ikke relevant lenger?

Jeg sa det dukket opp flere spørsmål. Det er ikke det samme som at det er produktivt å diskutere de med deg. Vanskelig å skjønne?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 12:15

Jeg sa det dukket opp flere spørsmål. Det er ikke det samme som at det er produktivt å diskutere de med deg. Vanskelig å skjønne?

Det er liksom ingen som slår ned på den spredningen av dårlige vibber som skjer fra de som vil ha tråder stengt og brukere kastet ut, som omtaler debattanten i tråden i nedsettende ordelag eller roper på mamma/moderator så fort de ser noe de ikke er enig i eller er god moral etter deres skjønn.

Her har du jo begynt på den diskusjonen, så da er det litt vanskelig å forstå hvorfor den plutselig har blitt uproduktiv bare fordi du blir utfordret på å konkretisere litt ja.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 12:46

Her har du jo begynt på den diskusjonen, så da er det litt vanskelig å forstå hvorfor den plutselig har blitt uproduktiv bare fordi du blir utfordret på å konkretisere litt ja.

Det har jeg vel forklart i klartekst at er fordi det bare er deg igjen i diskusjonen.

Det er litt som å bli stuck med Øyvind Leonhardsen når man skal hæppe litt på løkka. En masse flying og stressing og null kreativitet eller humør.

Men løper jo på alle ballene som blir tuppa vekk da :-)

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 12:55

Det har jeg vel forklart i klartekst at er fordi det bare er deg igjen i diskusjonen.

Det er litt som å bli stuck med Øyvind Leonhardsen når man skal hæppe litt på løkka. En masse flying og stressing og null kreativitet eller humør.

Men løper jo på alle ballene som blir tuppa vekk da :-)

Dårlig analogi igjen ettersom ballen ikke er tuppet vekk, men ligger død akkurat der du droppet den.

Og som nevnt var det bare meg igjen i diskusjonen da du tok opp dette momentet også, så det er ikke et logisk argument.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 13:34

Dårlig analogi igjen ettersom ballen ikke er tuppet vekk, men ligger død akkurat der du droppet den.

En Øyvind Leonhardsen som ikke gidder løpe etter baller engang? Det kan ikke bli mye givende.

Og som nevnt var det bare meg igjen i diskusjonen da du tok opp dette momentet også, så det er ikke et logisk argument.

Jojo, men jeg visste jo ikke at du skulle klare å tømme tråden så godt. Godt jobba forresten. Denne tråden alene er ti ganger så lang som summen av alle andre poster i dette underforumet.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 14:21

En Øyvind Leonhardsen som ikke gidder løpe etter baller engang? Det kan ikke bli mye givende.

Den analogien gir fortsatt ingen mening, så lenge ballen ligger død ved føttene dine er det ingenting å løpe etter.

Jojo, men jeg visste jo ikke at du skulle klare å tømme tråden

Det gir jo heller ingen mening, tråden var som sagt like tom da du brakte temaet på banen. Det eneste som har endret seg er at du har møtt på en utfordring du ikke klarer å løse.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 20:08

Det gir jo heller ingen mening, tråden var som sagt like tom da du brakte temaet på banen. Det eneste som har endret seg er at du har møtt på en utfordring du ikke klarer å løse.

Selvfølgelig klarer jeg løse den, det er bare å ta utgangspunkt i retningslinjene fra et etablert forum med mer hetrogen brukermasse.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 20:54

Selvfølgelig klarer jeg løse den, det er bare å ta utgangspunkt i retningslinjene fra et etablert forum med mer hetrogen brukermasse.

Da fremstår det bare som enda mer merkelig at du ikke gjør det

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 21:27

Det er jo ikke noe vits. Det er ingen interessante å diskutere alternativene med, ei heller noen med makt eller vilje til å gjøre noe med de.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 21:35

Det er jo ikke noe vits. Det er ingen interessante å diskutere alternativene med, ei heller noen med makt eller vilje til å gjøre noe med de.

Hvordan kan du vite det uten å ha prøvd?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 21:39

Det er jo bare deg her. Og du er representerer hverken redaksjon eller eiere, og du detter ut på første kriteriet; så ikke noe vits.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 21:50

Det er jo bare deg her. Og du er representerer hverken redaksjon eller eiere, og du detter ut på første kriteriet; så ikke noe vits.

Er det slik du pleier å gå fram i diskusjoner?
Gjør deg opp en mening på forhånd og unngår å utfordre den?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 22:06

Akkurat nå har tråden 3609 visninger. Hvis du skriver noe fornuftig kan det være noen av de på ønskelisten din blir aktive i tråden igjen.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 23:32

Nei, langt ifra. Men foretrekker diskusjoner der partene er med på å bidra til bedre forståelse og belysning. Men da innenfor rammen av de samme verdirammene. Og der er ikke du og jeg.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 20/05/2019 23:39

Sitat: fikse
Akkurat nå har tråden 3609 visninger. Hvis du skriver noe fornuftig kan det være noen av de på ønskelisten din blir aktive i tråden igjen.

Njæ, redaksjon og eiere har sett seg mest tjent med en litt passiv-aggressiv tilnærming til modereringsdilemmaet de har skaffet seg. Det er tryggere for de å moderere på "helhetsvurdering" enn det er å ryke på en smell og bli arrestert på biased moderering.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 21/05/2019 08:57

Nei, langt ifra. Men foretrekker diskusjoner der partene er med på å bidra til bedre forståelse og belysning. Men da innenfor rammen av de samme verdirammene. Og der er ikke du og jeg.

Du aner ikke hvordan en diskusjon rundt det aktuelle temaet vil forløpe før du har prøvd.

Men jeg tar det for gitt at motviljen mot å konkretisere skyldes at du har innsett at ønsket ditt om mer objektive forumregler nødvendigvis vil måtte medføre økt detaljstyring og mer aktiv moderering av forumet, hvilket kræsjer med ønsket om mest mulig frittflytende diskusjoner.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 21/05/2019 10:13

Jeg setter mye mer pris på økt detaljstyring _og_ transparens enn hippie & kompismoderering basert på rapportering fra de lettest krenkede.

Som sagt. Det er heeeelt vanlig med forumregler med adskillig høyere objektivitets og detaljgrad.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 21/05/2019 11:18

Som sagt. Det er heeeelt vanlig med forumregler med adskillig høyere objektivitets og detaljgrad.

Da burde det være en smal sak å lenke til ett av disse så man kan få gjort seg opp en mening om hvordan de fungerer med hensyn til fritt flytende diskusjoner blant deltagere med divergerende meninger uten aktiv moderering.

Det er jo ingen som betviler at forumregler kan bli mer objektive enn de terrengsykkel.no har, spørsmålet er jo om man kan få i pose og sekk når man samtidig ønsker lite innblanding i diskusjonene fra moderatorer og stor takhøyde for ulike meninger.
Av: gutt45kg

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 28/05/2019 06:03

Det positive med at det blir stadig dyrere å få barn er at mange velger bort barn og vi desimerer egen befolkning. Det er veldig bra. Stå på politikere!

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 28/05/2019 18:09

Så klart. Er jo mange nok barn som man kan hente fra utlandet. Som det meste annet vi liker å hente fra utlandet. Fra mat til klær til elektro osv.
Av: Oystein L

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 28/05/2019 19:26

Sitat: gutt45kg
Det positive med at det blir stadig dyrere å få barn er at mange velger bort barn og vi desimerer egen befolkning. Det er veldig bra. Stå på politikere!

Har det blitt dyrere å få barn?
Forklar gjerne...

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 01/06/2019 16:41

Da burde det være en smal sak å lenke til ett av disse så man kan få gjort seg opp en mening om hvordan de fungerer med hensyn til fritt flytende diskusjoner blant deltagere med divergerende meninger uten aktiv moderering.

Det er jo ingen som betviler at forumregler kan bli mer objektive enn de terrengsykkel.no har, spørsmålet er jo om man kan få i pose og sekk når man samtidig ønsker lite innblanding i diskusjonene fra moderatorer og stor takhøyde for ulike meninger.

Venter fortsatt på svar på denne

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 02/06/2019 15:01

Oi. Håper du i alle fall har fått gjort noe småtterier mens du ventet i 10 dager...

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 02/06/2019 17:27

Oi. Håper du i alle fall har fått gjort noe småtterier mens du ventet i 10 dager...

Niks, har tatt ut to ferieuker og sittet standby ICON_WINK

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 03/06/2019 11:12

Problemet er jo ikke mengden innblanding eller takhøyden generelt sett. Det i første omgang etterretteligheten samt knefall for rapporteringsmengde og moralisering fremfor faktisk innhold.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 03/06/2019 13:17

Problemet er jo ikke mengden innblanding eller takhøyden generelt sett. Det i første omgang etterretteligheten samt knefall for rapporteringsmengde og moralisering fremfor faktisk innhold.

Kan virke som problemet består i at du oppfatter alle som argumenterer mot meningene dine som moralister.
Da er det vel på tide at du viser til et av de forumene som har fått til en kombinasjon av fritt flytende diskusjoner uten aktiv moderering og objektive forumregler slik du hevder er mulig.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 03/06/2019 15:19

Kan årsaken være at den ene "leiren" i diskusjonen var nær ved å bli stilt til veggs, på et vis sjakk-matt?
Og at moderatorene anså at de måtte hjelpe den (sin?) tapende part ved å stenge av hele diskusjonen?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 03/06/2019 16:12

Sitat: Anomyn
Kan årsaken være at den ene "leiren" i diskusjonen var nær ved å bli stilt til veggs, på et vis sjakk-matt?
Og at moderatorene anså at de måtte hjelpe den (sin?) tapende part ved å stenge av hele diskusjonen?

Var det et svar til meg?
I så fall må jeg gjøre oppmerksom på at spørsmålet du svarer på er stilt av pedalglipp og ikke av meg.

Og om teorien din skulle holdt stikk så er det jo rart at denne hansken ble liggende

Kan det være en ide å lese gjennom trådene før man poster kanskje?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 03/06/2019 17:44

Var det et svar til meg?

Nei. Det var svar på trådens tittel. Ikke alt her dreier seg om deg, eller tror du det?

I så fall må jeg gjøre oppmerksom på at spørsmålet du svarer på er stilt av pedalglipp og ikke av meg.

Selvfølgelig helt klar over det. Derfor svarte jeg på trådens første postering. Hva skulle det ellers være?

Sender den der tilbake til deg, og oppfordrer deg til å tenke deg litt om, slik at du slipper å rote deg inn i misforståelser, og deretter angstbiteri.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 03/06/2019 17:47

Var det et svar til meg?

Nei. Det var svar på trådens tittel. Ikke alt her dreier seg om deg, eller tror du det?

Selvfølgelig helt klar over det. Derfor svarte jeg på trådens første postering. Hva skulle det ellers være?

Sender den der tilbake til deg, og oppfordrer deg til å tenke deg litt om, slik at du slipper å rote deg inn i misforståelser, og deretter angstbiteri.

Du får se hva som står øverst på posten din da, så ser du hvem som er skyld i eventuelle misforståelser.

Ja, og så glemte du denne

Og om teorien din skulle holdt stikk så er det jo rart at denne hansken ble liggende

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 04/06/2019 01:44

Hva er rart med det? Hva er vitsen med å starte en tråd med samme emne som moderator stengte?

Jeg er i hvert fall ikke lysten på å bruke tid på skriving, lesing, artikkellesing og referansesjekk når den forrige tråden ble stengt midt i en diskusjon.
Av: gutt45kg

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 04/06/2019 05:19

Sikkert fint med buss i Oslo, problemet er det det er ca. 30 stopp fra feks oslo syd til furuset. Hvem orker 30 stopp hver vei?

Det beste er å ha jobben i nærheten av bolig men det er vanskelig å få en varig løsning på. Nå har jeg ca 40 km t/r sykkeltur og jeg orker ihvertfall ikke sykle mer enn 3 ganger i uken om sommeren. 70% kjører bil hos oss, noen FÅ sykler, resten er bussreiser.

Bompengene bidrar godt til butikkdøden, ikke noe mer.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 04/06/2019 12:16

Ahh - en konspirasjonsteori. Fiffig!

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 04/06/2019 12:18

Hva er rart med det? Hva er vitsen med å starte en tråd med samme emne som moderator stengte?

Jeg er i hvert fall ikke lysten på å bruke tid på skriving, lesing, artikkellesing og referansesjekk når den forrige tråden ble stengt midt i en diskusjon.

Sett i lys av Anomyns teori om at det kun var nødestøtet som manglet da redaksjonen grep inn og reddet dem med vitenskapelig tilnærming til klimadebatten og dette satt opp mot debattantenes adferd på forumet forøvrig så er det merkelig.
Men du er kanskje uenig i Anomyns analyse?
Av: Langbein Rise

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 05/06/2019 12:50

Klimaet vinner uansett, -det trenger ikke oss mennesker ICON_WINK

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 05/06/2019 14:21

Jeg så det ikke som en analyse, men som en teori. Jeg husker/sitter på for lite informasjon til å si noe om den.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 05/06/2019 16:04

Sett i lys av Anomyns teori om at det kun var nødestøtet som manglet da redaksjonen grep inn og reddet dem med vitenskapelig tilnærming til klimadebatten ...

Jeg så det ikke som en analyse, men som en teori. Jeg husker/sitter på for lite informasjon til å si noe om den.

Næh, analyse blir litt anstrengt høytidelig,- det var nok mer en luftig idé eller strøtanke.
Eller var hensikten å lempe innpå en liten brannfakkel, for å restarte diskusjonen igjen?
(Husker ikke..)

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 05/06/2019 16:12

Fair nok, skal man dømme etter Anomyns siste innlegg så var det jo bare BS uansett.

Det vanlige er jo at man har analysert noe før man kommer med en teori, ellers blir det bare subjektivt babbel ut av det, men det meste tyder på at Anomyn også er liberalist, og da stiller det seg jo litt annerledes.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 05/06/2019 16:14

Sett i lys av Anomyns teori om at det kun var nødestøtet som manglet da redaksjonen grep inn og reddet dem med vitenskapelig tilnærming til klimadebatten ...

Næh, analyse blir litt anstrengt høytidelig,- det var nok mer en luftig idé eller strøtanke.
Eller var hensikten å lempe innpå en liten brannfakkel, for å restarte diskusjonen igjen?
(Husker ikke..)

Min feil, jeg glemte et øyeblikk hvem jeg snakket med og trodde du hadde noe konkret og konstruktivt å bidra med.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 06/06/2019 23:22

Det at denne tråden er flyttet hit er jo et klart bevis på at din konspirasjonsteori ikke holder vann. Og resultatet av det har vært godt synlig på østlandet idag. Det bøtta ned og vi var nære på kjempestorofsen.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 11/06/2019 15:14

Ble stengt fordi debatten snødde ned (i juni):
https://www.oblad.no/varet/17-mai/var/husker-du-det-aret-det-snodde-i-juni/s/5-68-273431
https://www.dagbladet.no/nyheter/fortsatt-vinter-i-nord/71169267
https://www.dagbladet.no/nyheter/da-kenneth-vaknet-i-dag-tidlig-var-bilen-dekket-av-sno/69877965
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GvBLm/melder-snoe-i-juni
https://www.ifinnmark.no/nyheter/overrasket-av-sno-i-juni/s/1-30002-6127114
https://www.adressa.no/vaeret/article9833148.ece
https://www.aftenposten.no/norge/i/opx4m/Juni-startet-med-sno---og-mer-skal-det-bli

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 11/06/2019 15:28

Hva prøver du å illustrere her? At du er dum som en stein, at det er forskjell på vær og klima, at vær selger aviser eller noe annet?

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 11/06/2019 15:45

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Dette er like relevant for debatten som Shaman Durek.

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 11/06/2019 16:30

Da var det nok mer sannsynliog at den ble stengt pga. at den gikk off topic og endte opp med snakk sutring om vær isf. klima...............

Re: Hvorfor ble klimatråden stengt a? - 18/06/2019 12:11

Ja det er jammen kaldt i år altså. Må være en ny istid.

https://www.nytimes.com/2019/06/17/clima...ZuwCNy0wSt19IMA