Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås Hopp til nye innlegg
Re: Kaffe anbefaling Paulus 1 minutt siden
Det er bedre å kjøpe en tilfeldig kaffe som er er brent uken i forveien enn å holde seg til et bestemt merke som ble brent for et år siden. En kaffeavtale kan kanskje passe deg bra? Alternativt kan du kjøpe en liten pose kaffe ved behov på ditt lokale kaffebrenneri eller kaffebar. Det er mange variabler som avgjør om en kaffe er god. Brennegrad, brennetid, bønner, malegrad og alt dette er personlige preferanser. Når du har kjøpt en del poser med nybrent kaffe vil du etter hvert finne dine preferanser.
2 17 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Re: Sko til grusritt primært mogens 3 minutter siden
Sjekk også Terrengsykkel sin test: https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-rimelige-klikkpedalsko
Kjøpte testvinneren Shimano XC-5 selv, og er veldig fornøyd med dem, men til ritt vil man kanskje ha hakket stivere såle.
2 30 Les mer
Utflukt Hopp til nye innlegg
Re: Indre Østfold mtbboy1993 8 minutter siden
Sitat: zero
Generelt tips til å finne stier som blir sykla er global heat maps i strava:
https://www.strava.com/heatmap#12.11/11.33539/59.64607/hot/ride

Fordelen er at du finner steder hvor bare noen få ha syklet.
Ulempen er at du aner ikke hvilken kvalitet det er på stiene, og at det kan være vanskelig å finne igjen stiene hvis du ikke er veldig kjent i området.

derfor er det fint å bruke trailforks, det løser det problemet, man kan laste opp bilder, for hver sti og POI(point of interest) man kan legge til youtube video, rapportere status på sti.
jeg har jobbet mye med Askim, noe av det nyeste jeg la til er Pumptrack i idrettsparken.
11 327 Les mer
Årgangssykler og -deler Hopp til nye innlegg
Re: Stilpoliti! Maksimalt eksponert setepinne? Trygve_ 8 minutter siden
De fleste vintage racere har jo gjerne helt flatt overrør, og ofte quill-stem.
Rent stilpolitisk sett burde derfor feste mellom sete og setepinne flukte med toppen på quill-stem'et.
5 652 Les mer
Ritt og arrangementer Hopp til nye innlegg
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? eOpseth 18 minutter siden
Skal ikke undervurderes at Zwift får opp konkurranse-hungeren hos den jevne mosjonist. Dette kan slå positivt ut for rittdeltagelsen fremover.
15 631 Les mer
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? JonAre 40 minutter siden
Kanskje mer relevant for det originale spørsmålet: Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig for DVO vs Fox i valget, men det idelle er jo å få prøve syklene selv. Jeg lånte Ripmo 1 og Ripmo AF av Ripen og Probike, og i lokalt knoteterreng var Ripmo 1 klart å foretrekke. En god slump av det var nok grovere og tyngre dekk (Assegai vs DHF/Aggressor 2.5), men sykkelen veier vel fort en kilo mer også. Ripmo NX koster riktignok 45% mer enn AF NX veiledende, og den var for all del ikke 45% bedre.
14 565 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Sykkel bib lengde iverta 53 minutter siden
Jepp,vet om +’n til kalas. Innbiller meg at den er noenlunde lik lang som bioracer sin?

1700 er på innsiden, runder vi 2k er det litt hinsides spør du meg. Bør ha en helsort bib til for sesongen..
5 262 Les mer
Trening Hopp til nye innlegg
Re: Zwift og Tron sykkel Sykkel-Petter 54 minutter siden
Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å få så mange høydemeter? Veier dere 10 kg i spillet? Jeg er på level 23 tror jeg og har nettopp nått Everest...
7 392 Les mer
Re: Junior mtb eOpseth 1 hour siden
Hvor høye bør de være før de går over til 29''? Jeg har en som gror bra om dagen, og siden jeg selv har en liten park med 29'' og diverse hjulsett så vegrer jeg meg litt for å starte med 27.5'' også, men må jeg så må jeg - men jeg ser jo fordelen av på sikt å kunne "dele alt".

Men hvor går den praktiske grensen?
12 366 Les mer
Salg: Deler Hopp til nye innlegg
Re: Diverse deler som slenger rundt i boden BRD 2 hours siden
Sort som kull
4 296 Les mer
Kjøp: Deler Hopp til nye innlegg
Re: 26" Bakhjul (9mm, 6 bolt) ØK Stian() 2 hours siden
Bump
1 165 Les mer
Re: Karbonhjul Panda 3 hours siden
Virker til å være forskjell på hvordan ulike hjul med 50mm-ish høyde takler sidevind. Min rent subjektive holdning.
Hadde noen Carbomania som var virkelig ustødige i sidevind. Zipp 404 og Unaas 55 mine var/er det ingen problemer med. Uansett blåser det generelt lite her i Oslo / Akershus (eller Viken eller hva søren det heter nå)
26 792 Les mer
Kjøp: Deler Hopp til nye innlegg
Re: Carbon hjulsett disc for landevei ø kjøpt tvoldbakken 3 hours siden
Hjulsett er nå kjøpt
1 71 Les mer
RS Reba 130mm 32, 15mm, som ny audunstø 3 hours siden
Gaffelen løfter kranken min for mye, så den må få gå. Som ny. Brukt ca 12-13 ganger. Kjøpt for 5000 i fjor, selges for 3500.

Aluminium ytterbein unntatt nederst der det er magnesium. Alu innerbein. Svært lett til å være en såpass langvandret gaffel.

Gjenværende styrerør er hønnlangt.

Konisk.

https://www.jottacloud.com/s/1288987d140f1ab4639af4e795626b04f96
0 26 Les mer
Nytt Magic Mary 29; nye XT-komp audunstø 3 hours siden
Kliss nytt i uåpnet eske. Magic Mary 29 2,25 Snakeskin, EVO, Addix Soft, yada yada, alle de dyre begrepene. 450.

https://www.jottacloud.com/s/1281f8afa1a8bc84abd81028f669b2d8412.

2 stk nye XT 160mm Icetech rotorer. CL. Nye og uåpnede i eske. Selges kr 550 samlet.

Ny XT-kassett. Ny og uåpnet i eske. 10-delt, 11-36. 500.

Exustar titan spd-pedaler. Hyperlette. Jeg skal nok være ærlig og si at de ikke har samme gode inn- og utklikk som Shimano. Derfor svært lite brukt. 800.

E13 EX 42-tanns tannhjul til kassett. Man bytter ut et av drevene og setter dette innerst. Perfekt for de som kjører 10-delt og vil ha lettere gir. Brukt 3 g. 700.

Send e-post på astorfar@gmail.com ved interesse. Hentes i Drammen.

BILDER:
https://www.jottacloud.com/s/1288987d140f1ab4639af4e795626b04f96
0 28 Les mer
Re: Magura Vyron V.1 oysteinellefsrod 3 hours siden
1900,-
1 97 Les mer
Årgangssykler og -deler Hopp til nye innlegg
Re: Fikse shimano-trigger som bare tar et par skift mtbboy1993 5 hours siden
Sitat: mtbmaniac
Har en 8-delt integrert brems/trigger, der det bare er mulig å skifte de første tre girene. Tommelskifteren går tilbake til utgangsposjon, men klutsjen går ikke tilbake til nøytral, så man får ikke skiftet videre forbi første skift, fra utgangsposjon igjen. Er det mulig å åpne og reparere, eller får man bare kaste den og skaffe en ny?

det skal være ganske lett å åpne de, bare skru ut alle skruene du ser, og dekslet under må man bevege forsiktig på spaken, det kan være ganske tett og lett å ødelegge hvis man er brutal, m,en er man forsiktig går det fint.
det er flere videoen hvordan man tar service på flere shimano girsjaltere, på youtube, jeg anbefaler å ta en titt på de.
bare søk etter shimano shifter service
9 271 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: Hjelp oss å bli bedre! gauter I går 22:10
Sitat: trond67
Synes det er ganske rart at man ikke har med sykkelmerker man kan kjøpe over disk fra hardtarbeidende lokale krefter. Ser man fx siste test så burde absolutt orbea wild fs vært med. Feet sykkel som kom i ny utgave i 2020 og har fått masse skryt rundt omkring.

Uten å kjenne detaljene i dette tilfellet, er det ofte at enkelte leverandører ikke kan (eller i noen tilfeller ikke vil) levere sykkel til test.
Det er uansett aldri mulig å få med alle aktuelle kandidater i samme kategori i en og samme test...
90 7,126 Les mer
Re: PROFFSESONGEN 2020 skubisan I går 22:05
De har nok ryttere. Terrengsyklistene, banesyklist Lasse Normann Hansen, aksjemegler Alexandar Richardson og et par til har fri. Det er logistikken med personell, kjøretøy, planlegging, booking osv. jeg synes virker helt vanvittig. Men de får det til. To 2. plasser og en klatretrøye i går og 4. og 6. plass i krossen, 5. plass til 2x juniorverdensmester og feltets yngste proff Ben Tulett i Tyrkia pluss en klatretrøye til Dries De Bondt i Algarve i dag.

Meanwhile on Col d'Eze:

[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]

309 20,746 Les mer
Trening Hopp til nye innlegg
Re: Overtrent? Henrik S I går 21:50
Sitat: John[quote=John_Harald
Tester formen i hvert tråkk, med følelsen, wattmåler og pulsmåler. Hva med å kjøre en rolig langtur i pulssone 1 på mellom 3 og 5 timer hver uke? Kommer selvfølgelig an på om du sykler, går på ski eller løper, men 20 minutter rolig er altfor lite!

Jada, skjønner. Blir mest løping for min del, så tviler på at kroppen tåler så lange økter.

Sitat: Neko
Jeg vil ikke anbefale en person som har hatt en grad av overtrening eller liknende, og i tillegg skal "lære seg" å trene rolig, å begynne med en 3-5 timers økt i uka. Spesielt ikke når det gjelder løping, med belastningen det fører med seg. Jeg synes noen rolige halvtimesøkter for å komme i gang igjen høres fornuftig ut, for så å øke gradvis i lengde/mengde og intensitet når kroppen kjennes klar for det.

Var dette jeg tenkte ja.
25 1,124 Les mer
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? Sepeda I går 21:43
ICON_SMILE

Hva gjelder føre-var-prinsippet, skal jeg gi deg rett i at staten ikke er forpliktet til å følge det i denne saken. Det gjorde de da heller ikke. Men prinsippet anvendes rimelig bredt.

Hva gjelder lovtolkning, skal jeg ikke krangle med deg, bare slå fast at det er komplisert. Som allerede nevnt, argumenterte Syklistenes Landsforbund og Norges Cykleforbund for at man måtte endre tolkningspraksis av begrepet "sykkel" i henholdsvis motorferdselloven og kjøretøyforskriften til vegtrafikkloven, og at el-sykkel ikke er å anse som motorkjøretøy. De vant ikke frem med det synet.

Har et lysegrønt håp om at mine enkle poenger, som var grunnen til at jeg la ut et innlegg og som jeg mener er relevante, ikke helt forsvinner i diskusjon om begreper og definisjoner.
155 5,635 Les mer
Terrengsykler Hopp til nye innlegg
Re: 2018 Fatbike White 6Fat Lite str L Duck I går 21:35
Ny pris kr 6000.
1 81 Les mer
Sti Hopp til nye innlegg
Re: Føre rundt Kjekstadmarka? Juffe I går 19:36
6 228 Les mer
Re: Kammerhøyde langrennski Asterix I går 19:15
Syns det ser ut som en allroundski / tørrvoksski som også kan tåle et tynt klisterlag (evt klister med dekning).
2 244 Les mer
Re: Trenger hjelp. Kveldsmat /kveldmat Tange I går 18:53
Kunne si at den da lett kan forveksles med fugl ;), men som med Akerselva er s-en nok en genetiv-s fra eldre skrivemåte.

Skaugum regner jeg med har opprinnnelig vært Skaugheim eller Skogheim og åsen ble kalt Skogheims åsen.
Som har blitt til Skaugumsåsen i nyere tid.

-um (-im) i stedsnavn kommer ofte fra -heim/hjem som i Alvum fra Alvheim, Årum fra Aarheim og Askim fra Askheim(r).
13 934 Les mer
Side 1 av 2 1 2
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå