En rimelig, men godt justert sykkel er gjerne bedre enn en dyr med dårlig oppsett, mener programleder og sykkelekspert Aslak Mørstad. I denne episoden skal vi sørge for at det ikke skjer, og at sykkelen din blir satt opp optimalt - uansett prisklasse. 

I denne episoden av Terrengskolen går vi gjennom oppsett av bak- og fordemper, samt dekktrykk.

Bakdemper

Det vi starter med er å justere lufttrykket. Dette tilpasses etter ryttervekt og kjørestil, hvor hardt man kjører. En nybegynner kan gjerne kjøre litt mykere enn en som kjører veldig hardt. Alle sykler er forskjellige, så det er ikke gitt at alle stisykler skal ha 25% sægg. Spør butikk, leverandør, nettsider og finn ut hva de anbefaler. For å måle hvor mye sægg du har nå, så står du på sykkelen og ser hvor høyt gummiringen på demperen flytter seg opp. Les av hvilken prosent den havner på. 

Om du vil justere, bruker du en demperpumpe.

  1. Begynner med å prøve ut et trykk på 150 psi. 
  2. Test hvor høyt strikken går med kroppsvekt på setet. Bak ønsker vi gjerne at sægg skal være rundt 20%. 
  3. Test sykkelen når rett trykk er funnet og gjør finjusteringer utifra hvordan sykkelen fungerte.
  4. Sett rebounden. Etter at lufttrykket er justert korrekt må vi justere hvor mye motstand det er i demperen når den skal returnere tilbake i posisjon. På bakdemperen sitter det et hjul vi vrir på. Stram til for å gi mer motstand og treigere retur, eller løsne opp for å gi raskere retur. Jo hardere du kjører, jo mer du hopper, jo treigere vil du ha den.

Innstilling av dempergaffelen

Du bør kunne bruke gaffelen hele veien opp under stisykling, men selvsagt, hvis du tidlig opplever å smelle helt nedi på første stein du treffer, må du øke trykket. 

  1. Bruk strikken på gaffelen (fest evt. på en strips) for å måle hvor mye demperen synker sammen med din kroppsvekt på sykkelen. 
  2. På en rittsykkel er det vanlig å ta utgangspunkt i at det skal være cirka 20% sægg. 
  3. De fleste dempere har ett luftkammer, som sitter på venstre bein. 
  4. Skru på demperpumpen. Sjekk trykket.
  5. Huskeregel for trykk er: Cirka samme psi som kilo kroppsvekt. Test alltid trykket på gaffelen etterpå og juster. 
  6. Trykk inn knappen for demperpumpen for å slippe ut luft til ønsket trykk, eller pump inn luft for å øke trykket. 

Velg rett dekktrykk

30-35% av kroppsvekt pleier å funke bra. Men det har mye å si hvilken kjørestil du har. En som kjører hardt i steinrøyser trenger høyt trykk, mens en nybegynner kan ha litt mindre trykk for å få en bedre følelse. Når det er vått kan man også kjøre litt mindre trykk, da trenger du bedre grep. Det er også en forskjell på dekktyper. Et stidekk vil trenge høyere trykk enn for eksempel et utfordekk. Det vil ønsker å få til er at sykkelen skal følge underlaget mest mulig. 

Se alle episodene av Terrengskolen her.

TERRENGSKOLEN

Terrengskolen er FFTVs serie med sykkelekspert Aslak Mørstad som programleder. Serien tar for seg temaer som teknikk for stisyklister, utstyr, vedlikehold og oppsett av sykkel.