En rimelig, men godt justert sykkel er gjerne bedre enn en dyr med dårlig oppsett, mener programleder og sykkelekspert Aslak Mørstad. I denne episoden skal vi sørge for at det ikke skjer, og at sykkelen din blir satt opp optimalt - uansett prisklasse. 

I denne episoden av Terrengskolen går vi gjennom oppsett av bak- og fordemper, samt dekktrykk.

Bakdemper

Det vi starter med er å justere lufttrykket. Dette tilpasses etter ryttervekt og kjørestil, hvor hardt man kjører. En nybegynner kan gjerne kjøre litt mykere enn en som kjører veldig hardt. Alle sykler er forskjellige, så det er ikke gitt at alle stisykler skal ha 25% sag. Spør butikk, leverandør, nettsider og finn ut hva de anbefaler. Google navnet på demperen din, så får du masse informasjon på fabrikkens nettsider.

Måle sag på demperen:

Stå inntil en vegg eller få noen til å holde sykkelen for deg. Gå forsiktig på sykkelen og så i utgangsposisjon - altså sånn du står når du sykler nedover. På bakdemper og fordemper er det en gummiring. Dytt denne helt opp til demperen og gå forsiktig av. Noen dempere har prosentmåling på seg, andre må du ta det litt på øyemål, evt bruke en linjal for å regne deg fram. Nå har du funnet sag. 

Om du vil justere, bruker du en demperpumpe.

  1. Vi begynner med å prøve ut et trykk på 150 psi. 
  2. Test hvor høyt strikken på demperen går, når du sitter på setet. Bak ønsker vi gjerne at sag skal være rundt 20%. 
  3. Test sykkelen når rett trykk er funnet og gjør finjusteringer ut fra hvordan du synes sykkelen fungerte. Dempertrykk kan være individuelt. Noen liker mer trykk, andre mindre.
  4. Videre må du justere rebound. Dette er en justeringsskrue på demperen som gjerne har et plusstegn og et minustegn på seg, evt en hare og skilpadde. Denne bestemmer hvor raskt/treigt demperen går tilbake til "seg selv". For mer rebound, altså tregere retur - skru mot skilpadda eller + for å gi mer motstand og treigere retur, eller løsne opp (altså skru mot harepus / minus), for å gi raskere retur. Jo hardere du kjører, jo mer du hopper, jo treigere vil du ha den - inntil et visst punkt.

Fordemper

Du bør kunne bruke nesten hele dempergaffelen når du sykler, men hvis du opplever at du "bånner" gaffelen på første stein du treffer - altså at demperen slås helt sammen, så må du øke trykket. 

  1. Bruk strikken på gaffelen (fest evt. på en strips) for å måle hvor mye demperen synker sammen med din kroppsvekt på sykkelen. 
  2. På en rittsykkel er det vanlig å ta utgangspunkt i at det skal være cirka 20% sag. 
  3. De fleste dempere har et luftkammer, som sitter på venstre bein. 
  4. Skru på demperpumpen. Sjekk trykket.
  5. Huskeregel for trykk er: Cirka samme psi som kilo kroppsvekt. Test alltid trykket på gaffelen etterpå og juster. 
  6. Trykk inn knappen for demperpumpen for å slippe ut luft til ønsket trykk, eller pump inn luft for å øke trykket. 

Det er greit å sette seg inn i hva fabrikanten sier. På noen dempergafler står det også hvor mye lufttrykk du skal ha. Ha det som utgangspunkt og prøv deg fram.

Velg rett dekktrykk

30-35% av kroppsvekt pleier å funke bra. Men det har mye å si hvilken kjørestil du har. En som kjører hardt i steinrøyser trenger høyt trykk, mens en nybegynner kan ha litt mindre trykk for å få en bedre følelse. Når det er vått kan man også kjøre litt mindre trykk, da trenger du bedre grep. Det er også en forskjell på dekktyper. Et stidekk vil trenge høyere trykk enn for eksempel et utfordekk. Det vil ønsker å få til er at sykkelen skal følge underlaget mest mulig. 

Se alle episodene av Terrengskolen her.

TERRENGSKOLEN

Terrengskolen er FFTVs serie med sykkelekspert Aslak Mørstad som programleder. Serien tar for seg temaer som teknikk for stisyklister, utstyr, vedlikehold og oppsett av sykkel.