Stort sett er det oppsider ved å kvitte seg med ett av drevene foran, med en renere cockpit, lavere vekt, mindre skrangling og større presisjon i girene. Men med bare 11 gir kan det være utfordrende å finne akkurat rett utveksling til den syklingen du driver med. Ikke minst til det rittet du skal delta på. Kanskje er det ikke bare ett drev som passer for deg, om du sykler både tekniske ritt som Terrengsykkelrittet eller raske Birken-ritt.

1x11-drivverk har vært en trend de siste årene. Det er digg å slippe å måtte gire på kranken, men det har også sine begrensninger. Her er noen tips fra Øyvind Aas. 

Med 1x11-drivverk må du tilpasse giringen og utvekslingen litt etter hvilken løype du skal sykle i. Demosykkelen i videoen er satt opp med 38-tenners krankdrev, noe som er perfekt til Birken og andre flate grusritt hvor det går veldig fort. Ønsker du å sykle mer teknisk terreng, bratte bakker, for eksempel rundbaneritt eller tøffe internasjonale maratonritt, så bør du bytte krankdrevet til et mindre et. Dette kan det også være greit å gjøre i det daglige treningsarbeidet for å ha litt lettere gir, så du kan sykle rolige langturer uten å måtte jobbe alt for hardt i de bratte bakkene. 

Typisk standard krank på en 29-er sykkel kan være 32-tenners krankdrev. Det holder til det aller meste daglige treningsarbeidet i grovt eller teknisk krevende terreng og grusbakker. Men du kan kanskje oppleve at det blir litt for lett på asfaltflater og nedoverbakker.

På stram krank er det veldig lett å bytte tannhjul. Her med et såkalt direct mount, direktemontert krankdrev, som vi lett kan bytte. 

Fremgangsmåte: 

Det er kun tre T25 torx-skruer som holder drevet på plass. Vi kan bruke et miniverktøy med torxnøkkel eller drillen til å løsne skruene. Deretter er det lett å ta av drevet. Det nye drevet vi setter på er et med 34 tenner: et godt allround tannhjul til en 27,5-sykkel.

OBS: Du må huske at du da trenger litt tyngre gir, litt tyngre utveksling, for å oppnå samme tyngde på giret. 

Finn sporet tannhjulet skal ligge i, og fest de tre skruene igjen. Bruk drillen kun til å feste skruene, bruk miniverktøyet til å etterstramme. 

Dersom du byttet til et tannhjul som kun er to tenner opp eller ned fra tannhjulet du hadde, trenger du antakelig ikke å gjøre noe med kjedet. På demosykkelen var det 38 tenner, og det er litt å gå på på kjedet. Skulle tannhjulet vært mindre, måtte minst ett ledd på kjedet blitt kappet. 

Hvis du bytter tannhjulet på kranken på et 1x11-oppsett, må du alltid sjekke girjusteringen etterpå. Det kan være småjusteringer som må til for å få det til å fungere perfekt etter at du har byttet tannhjul. 

Se alle episodene av Rittklar her. 

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.