Det er mange som kvier seg mot å justere girene på egenhånd, men så lenge giret ikke har fått seg en smell, er dette noe du greit kan fikse selv. Det er ikke noen grunn til å vente på at et verksted skal gjøre det for deg. Dessuten er det gratis. Utstyrsredaktør Øyvind Aas viser deg hvordan. 

– Mange er redde for det å justere gir, men det er ikke noe hokus pokus, egentlig, sier Aas. 

Det er tre justeringsmuligheter. Vi bruker hørselen på alle tre. Hvis vi har sykkelen stående i et stativ, så bakhjulet kan gå fritt rundt, så hører vi etter mens vi girer gjennom alle girene (og sveiver pedalen rundt). Hvis vi hører ulyder, så må vi begynne å justere. 

Fremgangsmåte for girjustering: 

  1. Det som er vanlig når man har byttet tannhjul på et 1x11-oppsett er å justere b tension-skruen, altså skruen som justere fjærspennet i bakgiret. Hvis du bytter til et større drev må du gjerne slakke litt på den, bytter du til et mindre drev må du ofte stramme. 
  2. Når du slakker litt på skruen, ser du at giret kommer nærmere kassetten. Da girer vi litt tightere. 
  3. Den andre tingen vi må passe på å justere er ytterpunktene til giret. Til det er det to skruer bakpå giret. Forvirrende nok så er det den skruen som er ytterst til høyre som justerer hvor langt giret kan bevege seg inn mot venstre. Ha giret på det minste tannhjulet, så ser vi på giret og så passer vi på at vi skrur på skruen lengst til venstre, slik at giret er midt under tannhjulet. Skrur vi inn skruen, så flytter vi giret mot venstre (i sykkelens kjøreretning). Skrur vi skruen ut, flytter vi giret mot høyre. Skrur vi den innerste skruen inn litt, så ser vi her at giret er linet opp med tannhjulet.
  4. Da skal vi også høre at det går stille for seg når vi sveiver pedalene rundt. I dette tilfellet er det fremdeles litt ulyd. Da kan vi skru litt (på den tredje skruen), mens vi trår, til vi hører at det blir helt stille. Skru veldig lite om gangen. 
  5. Etter dette sjekker vi også øvre innstilling. Det er spesielt viktig å ikke være for slapp med innstillingen på det øvre, for hvis du girer kjedet innafor tannhjulet, kan du ødelegge både hjul og kjede, og du kan risikere at du må bryte rittet fordi du ikke før løsnet det igjen. Så pass på å ikke skru for mye om gangen, bare litt. Og igjen: skruen ytterst for å regulere giret innerst. 
  6. Når vi har gjort dette, må vi justere avstanden mellom girene, altså hvor lett det hopper fra ett gir til et annet. Det gjør vi på selve girvaieren, foran på girskifteren – kun med fingrene. Ved å stramme, gjør vi at girene hopper lettere opp. Slakker vi, så går det ned. Igjen strammer eller slakker vi helt til det går stille for seg.  

Hvis det ikke er noe galt med giret, det er rett, og vaierne er glatte og relativt nye, så er det sånn at hvis giret girer fint på de tre-fire nederste tennene, så girer det fint på hele kassetten. 

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.