For at du skal sykle fortest mulig, er det viktig å sitte godt. Komfort er undervurdert om du skal holde ut i lengden. Det finnes en del tommelfinger-regler på hvor høyt setet skal sitte, og avstanden mellom sete og styre, vinkel på bremsehendler og posisjonering av alt som måtte befinne seg av mekanikk på styret ditt.

Her går Terrengsykkels utstyrsredaktør Øyvind Aas grundig over sykkelens oppsett, fra A-Å. Om du ikke har tatt denne sjauen på sykkelen din enda, er det bare å ta frem verktøyet – og glede seg til første sykkeltur på innstilt sykkel. 

Setet

Setehøyden avgjør hvor mye kraft du kan tråkke ned i pedalene.

En effektiv sittestilling begynner med setehøyden. Høydevalget er individuelt, men et utgangspunkt er å begynne med hælen på pedalen. Når du sitter slik skal du ha tilnærmet hel strekk i beinet. Du skal også kunne ha begge hælene på pedalen, og sykle. Når du har funnet høyden, bør du måle den, så du vet hvilken høyde du skal stille inn andre sykler til. 

Setet må også justeres forover eller bakover. Tommelfingerregel er: Når du er klikket inn i pedalen og har krankarmen vandret, så skal kneskåla være rett over pedalakslingen. Setet skal også være i vater, altså flatt. 

Pedaler

Det er vanlig å ha klossen ganske langt bak på skoen sammenliknet med landeveissykling. Dette fordi du da får bedre balanse på pedalen. Klossen bør være omtrent på det bredeste på foten. 

Du må også tenke på bredden mellom beina når du tråkker. Om du er brei i hofta, må du ha litt større avstand mellom beina. Om du flytter klossen på pedalen innover, flyttes foten utover. Og omvendt: flytter du klossen utover på skoen, vil beinstillingen bli smalere. 

Styret

Styrets posisjon avgjør kontrollen du har på sykkelen og hvordan du ser og sitter over sykkelen. 

Det viktigste målet er avstanden fra der du sitter på setet, til styret. En pekepinn på om det er riktig stilt inn, er om fingertuppen på ringfingeren treffer styreframspringet når du setter albuen i setespissen. Derfra er det tre-fire fingerbredder til styret. 

Er du veldig myk og lang kan det være at du må ha styret lenger fram. Dessuten blir overrøret på moderne terrengsykler lengre og lengre, og styreframspringet kortere. Om du finner ut at du må justere avstanden, så må dette gjøres på styret, ikke på setet. 

Om du må justere avstanden, så må du bytte styreframspringet. Om avviket er stort, kan det godt være at du har feil størrelse på sykkelen. 

Det vi kan justere uten å bytte, er høyden. Løsne skruene på styreframspringet, ta av topcapen på styrelageret, og så enten flytte ringene til oversiden (og senere kappe røret, for å få en lavere front), eller putte flere ringer under styreframspringet (for å få en høyere front). 

Styreoppsettet

  • Bremsehendler, girspaker, (låsebryter for demper, senkepinne med fjernkontroll)

Når du sykler i terrenget er det viktig å ha så mye kontroll som mulig. Derfor ønsker du å ha så mange fingre som mulig på styret, og kun bremse med én finger. 

Om bremseklossen er slitt, vil du da kunne oppleve å klemme fingrene som er under bremsehendelen. Det du kan gjøre da er å løsne skruen på bremsehendelen og flytte den litt innover på styret. 

Det er også mulig å justere vinkelen på bremsehendlene på styret. Du ønsker gjerne at de skal være som en forlengelse av armen, og peke rett ut fra armens posisjon når den hviler på styret. Du kan også justere bremsens avstand til styret på den lille skruen som finnes inni bremsen (mellom spaken og styret), med en 2mm unbraco. Da vil det bli mindre anstrengende for tommelen å holde bremsen. 

Når bremsene er justert riktig, er det også fint å justere girhendlene. Det er et poeng at du unngår å komme i klem mellom girhendelen og styret med tommelen, og selvfølgelig viktig at du når begge girspakene uten å flytte hånda på styret. Om du kommer i klem, kan du flytte girspakene litt lenger inn på styret. I stedet for å flytte klemma som holder girspaken på styret, justeres avstanden på selve girspaken, hvor det finnes to hakk. 

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.