Terrengsyklister har åpenbare fordeler med en sykkel som er både lett og motstandsdyktig mot punktering. Dette er Øyvind Aas' argumenter for å bytte til et slangeløst oppsett før han skal ta sykkelen utfor grusveien. Heldigvis er byttet ganske enkelt!

– Demosykkelen er satt opp med lettrullende Birken-dekk, med slanger i. Det neste rittet vi skal sykle er i grovere terreng, så vi vil gjerne ha litt grovere dekk på – og vi skal sette dem opp slangeløst, forklarer Aas. 

Fremgangsmåte: Slangeløst oppsett

  1. Vi begynner med forhjulet, tar det av og slipper ut lufta. Pass på mutter og ventilhette. For å ta av dekket uten å bruke dekkspake, trekker vi dekket over den ene siden av felgen, klemmer det sammen så det brettes, og dermed slipper opp på andre siden av felgen. Deretter kan vi løsne det med hånden langs felgen og trekke det av hjulet. 
  2. For at vi skal kunne sette opp hjul og dekk slangeløst, må felgen være teipet tett. Her er det tatt på gul teip, så ingen luft slipper ut gjennom eikehullene; Det er klargjort for slangeløst oppsett. Men vi må sette inn en ventil. Det er viktig å passe på at ventilen passer profilen i felgen. Mutteren som vi ikke trenger når vi bruker slange, trenger vi når vi skal sykle slangeløst, for da er det viktig å holde ventilen godt på plass for at det skal bli tett. 
  3. Når ventilen er på plass, finner vi fram fordekket. Pass på at du setter fordekket riktig vei. Bremseskiva er alltid på venstre side. Plasser dekklogoen på ventilen, så den blir lettere å finne ved en eventuell punktering.
  4. Ta på dekket nesten hele veien rundt, vent kun med en liten åpning i dekket. Finn fram latexvæsken, som gjør at dekken blir dett, og hell den inn gjennom åpningen. Denne guffen er også det du bruker for å lappe dekket om du punkterer. Fyll dekket med passelig mengde, cirka en halv desiliter. Press resten av dekket på plass. Masser dekket, dra det på plass, så du vet at det sitter ordentlig oppi felgen. Pass på at ventilen er åpen. 
  5. Finn en god pumpe. De siste årene har det kommet kompressorpumper med et stort luftkammer, som fungerer sånn at du først pumper opp luftkammeret med masse luft, til du når rett trykk, og så slippes luften fra kammeret inn i dekket. Har du ikke en slik pumpe, er det ofte mulig å bruke vanlig pumpe eller en kompressor. Kjenn at dekket tar luft og får rett trykk. Rett under 2 bar, 30 psi, pleier å være et godt utgangspunkt. 
  6. Skru igjen ventilen. Det kan være lurt å bevege dekket for å få guffa til å spre seg godt i hele dekket, og sørge for at det blir helt tett. 

Gjør det samme på bakhjulet. 

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.