Lær mer om hva som skjer om du klinker til for hardt tidlig i rittet. Terrengsykkels Øyvind Aas forklarer hvordan du kan vite hvor hardt du bør gå ut fra start, ved å kjenne din terskel. 

– For enkelhets skyld kan vi definere anaerob terskel som den intensiteten de klarer å opprettholde i en hel time, forklarer Aas.

Han har tegnet et enkelt diagram, som han bruker til å forklare begrepene. Linjalen, den vannrette aksen, representerer tid og den vertikale aksen representerer watt og puls.

I watt kan vi si at terskelen den er en jevn watt gjennom hele timen. La oss for eksempel si at kjedet her representerer 300. Har du en effektmåler, vil du kunne starte på 300 watt i et ritt, og vet du at du har 300 i terskel, vet du at du er i stand til å holde ut den belastningen i en hel time.

Kjører du på puls, så starter du rittet et sted lenger nede, på (la oss si) cirka 100, og så trenger du tid til å bygge deg opp til terskel-puls. Kjører du pulsen opp til terskel veldig fort, så vil watten, selve kraften du tråkker ned i pedalene være langt over terskelen din, bare for at pulsen skal komme opp.

Ved å kjøre sånn, øker du belastningen veldig mye, og du må nødvendigvis roe ned for å ikke gå i veggen. Da ender du nok opp med å fullføre rittet på en mye lavere intensitet enn det du ville vært i stand til om du tok det litt roligere i starten.

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.