Terrengsykkel besøker Øyvind Aas i Barcelona, hvor han har en lang og drøy bakke rett bak huset. Fra toppen går det en teknisk sti hvor han får utfordret teknikk, psyke og fysikk.

I denne episoden av Rittklar forteller Aas om hvordan du kan trene bakkeintervaller med utforkjøring: en sammensatt treningsøkt der fokus flyttes fra seige drag til rask takt og ender i en kamp mot melkesyra.

Annonse

– I dag skal vi sykle en intervalløkt som bedrer kapasiteten, men som også er en kjempebra økt for å bedre teknikken og gutsen nedover! sier Aas. 

Bakken som skal sykles opp begynner med grov asfalt, og de første fem minuttene brukes pulsklokka til å kontrollere at vi sykler på puls og at vi ikke kommer alt for høyt over terskel. Vi skal klare å gjennomføre fem intervaller, hvor målsetningen er at det siste kanskje blir det raskeste. 

Kjør jevnt, og bruk det første draget til å finne farten. Når vi når toppen, skal vi dundre rett ned igjen på sti. Stien er tidvis grov og veldig steinete. Litt skummel – særlig når man kommer nedover med høy puls fra draget opp. Da vil det kreve ganske mye å holde farten og konsentrasjonen nedover. Slike stier er perfekte for å øke kapasiteten og egenskapene utfor. 

Når man blir sliten kan det gå hardt for seg nedover. Det gjelder å holde seg innafor, men det er godt å pushe grensene litt. Kjør på terskel, kontrollert, opp, og push grensene teknisk nedover. Dette er kjempebra trening, hvor du får i både pose og sekk. Det vil være vanskelig å finne én helt perfekt bakke, men den trenger ikke å være helt ideell, og du kan selvsagt variere lengden på klatringene. Her er det cirka 4-5 minutter klatring, men det kan gjerne være lenger og kortere.

Hovedpoenget er at lengden må tilrettelegge for at du får jobbet med terskelen oppover og utfordret teknikken nedover. 

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.