Det verserer mange meninger om hvordan en sykkel skal vaskes. Ikke like mange om hvor og hvordan smøringen skal gjøres. Følg med!

Vask og smøring av sykkel

Når vi skal vaske sykkelen, begynner vi med å ta på degreasing, eller avfetning, men den bør ikke være å sterk at den fjerner all olje inne i kjedelinker eller lager. Vi bruker en såpebasert avfetning. Degreaseren kan du bruke overalt på sykkelen.

Så spyler vi sykkelen. Du må gjerne bruke høytrykkspyler, men du må aldri spyle nærme, for lakk kan forsvinne og du kan presse lagre fulle av vann. Og det vil vi ikke ha!

Smuss som ikke spyleren tar, tar vi med svamp og børste og såpevann. På kassetten, kjedet og andre bevegelige deler er det fint å bruke børsten for å komme godt til.

Det er viktig å fjerne møkk fra hjul og tørke godt over og fjerne smussen som ligger ved gaffel, krank, drevet, gir. Særlig på sykler med dempergaffel er det viktig å fjerne smuss, for det kan skade innerbeina på gaffelen.  

Tips: Hvis det er vanskelig å fjerne gjengrodd smuss, kan man forsiktig bruke en kniv eller et skrujern til å løsne dette.

Når all smuss er fjernet, går du over med spyleren én gang til.

Når sykkelen er tørr, er det på tide å smøre. Det som er viktig å smøre er kjedet, å få litt olje inn på bevegelige deler på gir – særlig nå når det antakelig har kommet inn en del vann. Dette vil bidra til at vannet trekker seg ut igjen.

Det samme gjelder bak på trinsehjulet: Gå godt over med smøring, det overflødige renner av. Men pass på at du ikke smører mot bremseskiva, for dette skader bremsene!

Da er sykkelen ferdig vaska og smørt opp. Da er det bare å komme seg på tur igjen!

 

Terrengsykkel har testet 3 mobile høytrykkspylere som kan være smarte når du skal vaske sykkelen.

Se alle episodene av Mekkeskolen her.

MEKKESKOLEN

Sykkelmekaniker Jon T. Engesmyr har tatt på seg rollen som programleder av den nye serien. Med årevis av erfaring med tohjulinger tar den sindige østfoldingen oss trygt gjennom en slags grunnskole i hva du godt kan fikse selv.