– De fleste har vært på sykkeltur og opplevd at girene ikke er ordentlig justert, sier sykkelmekaniker Jon T. Engesmyr.

Dette bør gjøres for å få en fin opplevelse på turen og mindre slitasje på sykkelen.

Fremgangsmåte: Girjustering

Bakgir

  • Det første du gjør når du skal justere gir er å begynne bak. Der finner du nedre og øvre grense på giret. Og hvis du er usikker på hvilken skrue det er, så begynner du bare å skru på den ene skruen, og ser om giret beveger på seg. Gjør det det, så er det riktig skrue.
  • Så veiver du, mens du vrir på den (skruen), og hører det begynner å klatre oppover. Så skrur du litt tilbake, til det slutter å subbe. Da har du justert nedre grense.
  • Det samme gjør du oppover: Pump giret helt opp på toppen, og press gjerne litt på giret for å kjenne at det sitter. Så strammer du det nedover, så det ikke subber eller går over kassetten. Hvis det går over kassetten, kan det kile seg fast mellom hjulet og kassetten, og rive i stykker eiker. Det kan bli dyrt, rett og slett!
  • Så setter du kjedet midt på kassetten bak, midt på drevene. Så vrir jeg på knotten oppe på styret, skrur utover til jeg hører kjedet begynner å gnage på kassetten bak. Så skrur du et par-tre knepp tilbake. Da bør giret fungere optimalt.  

Fremgir 

  • Det neste er å justere fremgiret. Da må du sjekke at om plata på giret står plant med det ytre giret fremme. Hvis det ikke gjør det, må du løsne giret litegrann med en unbraconøkkel, og rette det til det står helt plant. Hvis du ikke gjør dette, vil du aldri få giret til å fungere ordentlig.
  • Her er det også samme prinsipp som bak: Du har øvre og nedre grense. Det er ofte sånn at den ytterste skruen er til det nederste drevet, den nedre grensen.
  • Så skur du her, med kjedet helt oppe på kassetten bak, på den ytterste skruen, til det er cirka en millimeter klaring mellom kjedet og pagen på giret.
  • Så tar du øvre grense og slipper ned bak. Her er det også en settskrue som man skal stramme. Hvis du ikke gjør det, går kjedet på utsiden av drevet og kan kile seg fast. Det kan gi riper eller føre til at kjedet hopper av.

– Hvis ikke du prøver å få justert giret, eller du ser at kjedet eller giret er skjevt, kan det lønne seg å få hjelp av en sykkelmekaniker. Det kan være at giret er defekt, bøyd eller bør byttes, anbefaler Engesmyr.

Se alle episodene av Mekkeskolen her.

MEKKESKOLEN

Sykkelmekaniker Jon T. Engesmyr har tatt på seg rollen som programleder av den nye serien. Med årevis av erfaring med tohjulinger tar den sindige østfoldingen oss trygt gjennom en slags grunnskole i hva du godt kan fikse selv.