– Når du er ute og sykler kan det være at du kjenner at bremsene subber litt, eller at det går litt tyngre enn normalt. Det er ikke sikkert at du er i dårlig form. Kanskje bremsen rett og slett subber, sier Terrengsykkels Øyvind Aas.

Når Aas snurrer bakhjulet, som nesten umiddelbart stopper, konkluderer han raskt med at her er det subb i bremsen.

Slik fikser du subb: 

  1. Du trenger en unbraconøkkel. Noen ganger kan det også hende av bremsen bruker en torxnøkkel, en T25, og da bør du ha det på miniverktøyet ditt.
  2. Bruk nøkkelen til å løsne de to skruene som holder bremsen, som fester bremsen til sykkelen. Pass på å ikke løsne skruene på bremsen, da kan du risikere få lekkasje.
  3. Kjenn av bremsen er løs. Så trår vi bakhjulet rundt, låser med bremsen, holder bremsen hardt inne, og så strammer vi skruene igjen, mens vi fortsatt holder godt på bremsen. Prøv å unngå at bremsen flytter seg. Hvis vi ser at den flytter seg, så må vi begynne på nytt.
  4. Stram passe mye, slipp og gi det en ny spinntest.
  5. Om det fremdeles subber noe, må du inn med falkeblikket.
  6. Løsne bremsen akkurat nok til at bremsen er løs. Så flytter vi den så vi ser at bremseklossen ikke ligger mot skiva. Sikt godt, hold på bremsen og stram til passe på begge skruene.
  7. Spinn hjulet igjen, og sjekk bedringen.

PS: Dersom du ikke lykkes i å få subben helt bort, kan det være at skiva di er blitt skeiv. Ute i felten bør du la den være, og heller reparere den når du er innendørs med godt lys og utstyr.  

Se alle episodene av Mekkeskolen her.

MEKKESKOLEN

Mekkeskolen er en serie instruksjonsvideoer som tar for seg enkle sykkelreparasjoner du kan utføre i felten. Med årevis av erfaring tar programlederen oss trygt gjennom en slags grunnskole i hva du kan fikse selv.