En punktering er alltid kjedelig. Og gjør du det feil, kan et slangebytte i skogen bli veldig plundrete. Men med rett metode er det egentlig veldig enkelt.

Det eneste du trenger er slange, dekkspake, pumpe – og fremgangsmåten som er beskrevet under.

Fremgangsmåte: Slik bytter du slange

  1. Det første man påser er at kjedet er på det nederste drevet på kassetten.
  2. Så vrir du sykkelen rundt på hodet.
  3. Løsne stikkakselen.
  4. Vipp hjulet av. Vær forsiktig med bremseskiva, for den kan du fort bøyes når du gjør dette.
  5. Huk tak med dekkspaken, og dra rundt. Det som er viktig når du tar av dekket, og tar på dekket, er at du alltid begynner ved ventilen. Når dekket er løst, kan slangen dras ut.
  6. Finn frem den nye slangen og pump inn litt luft. Det gjør det lettere å sette inn slangen igjen uten å knipe den. Husk å begynne ved ventilen når du legger slangen inn i dekket.
  7. Bruk hendene til å presse dekket tilbake inn i felgen. Dekkspaker er ofte unødvendig her.
  8. Så må du fylle opp med luft. Pump til mellom 30 og 40 psi, utifra hvor du skal sykle. Gjerne høyere trykk på asfaltunderlag, lavere på stisykling og i skogen.
  9. Få dekket på plass på sykkelen igjen.
  10. Vær påpasselig med å få bremseskiva til å treffer nede i bremsekalipperen. Det hjelper å bøye giret litt bakover mens vi slipper dekket nedi. Sikt, og se at skiva lirker seg på.  
  11. Fest dekket, men spenn det løst. Snu sykkelen, og legg vekt på den mens du skrur til og setter på stikkakselen, så hjulet kommer rett helt rett inn i ramma. Husk at dersom du ikke strammer godt nok, vil hjulet løsne.

Se alle episodene av Mekkeskolen her.

MEKKESKOLEN

Sykkelmekaniker Jon T. Engesmyr har tatt på seg rollen som programleder av den nye serien. Med årevis av erfaring med tohjulinger tar den sindige østfoldingen oss trygt gjennom en slags grunnskole i hva du godt kan fikse selv.