/ Fatbike

Test av Gavia Fatty'o Bluto fatbike

Velutstyrt, men rimelig: Hvordan fungerer Gavia Fatty'o Bluto i praksis? Vi har testet fatbiken fra Bikeshop.

Sist oppdatert 14. mars 2018 kl 08.00
RIMELIG ALTERNATIV: Gavia Fatty´o er Bikeshops eget rimelige alternativ. Foto: Kristoffer H. Kippernes
RIMELIG ALTERNATIV: Gavia Fatty´o er Bikeshops eget rimelige alternativ. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Nettbutikken Bikeshop, med base i Skoppum i Vestfold, er trolig kjent for mange. Deres eget husmerke, Gavia, er kanskje mindre kjent, selv om kontinentallaget Joker Icopal (landevei) kjørte 2017-sesongen på sykler av dette merket. I Gavia-sortimentet fins også terrengsykler, deriblant enkelte modeller med feite hjul. Såkalte husmerker profileres ofte som relativt lavt priset. Slik er det også med Gavia: Mens tjukksykler flest gjerne koster fra rundt 15.000 kr og oppover, tilbyr Bikeshop modellen Fatty’o utstyrt med en dyr og gjev Rock Shox Bluto RCT3 til 12 999 kroner. Fatty’o kommer også i en utgave med stiv alugaffel og trekvart kilo lavere vekt til fire og et halvt tusen kroner lavere pris.

I DYP SNØ: Gaute Reitan brøyter seg vei gjennom dypsnøen på Gavias dempede tjukksykkel. Foto: Halvard Vik
I DYP SNØ: Gaute Reitan brøyter seg vei gjennom dypsnøen på Gavias dempede tjukksykkel. Foto: Halvard Vik

I DYP SNØ: Gaute Reitan brøyter seg vei gjennom dypsnøen på Gavias dempede tjukksykkel. Foto: Halvard Vik

Om vi ikke visste bedre, ville vi gjettet en ganske annen pris på testsykkelen. Et stilreint utseende i grått med knalloransje logo og svarte komponenter bidrar til det. Ellers skyter vi underleppa ut og øyenbrynene går opp mens vi nikker anerkjennende til den bunnsolide Race Face-kranken og SRAM Level T-bremser, 11-delt SRAM NX-gir og Sunrace-kassett med vidt spenn og selvsagt Bluto-gaffelen med 120 mm vandring som et oppsiktsvekkende høydepunkt: Bare gaffelen alene, kjøpt løst, koster nesten halvparten av sykkelens totalpris! Det er også tilfredsstillende å se at de ulike størrelsene leveres med ulike lengder på krankarmene og styrefremspringet.

_IPP8775
HAR DET MESTE: Gavia Fatty´o er godt utstyrt.

HAR DET MESTE: Gavia Fatty´o er godt utstyrt. 

Ifølge Bikeshop er kroppslengde ca. 180 cm i grenseland mellom strørrelse M og L. Testsykkelen var i sistnevnte størrelse, noe som føltes helt rett. En M ville blitt for snau for testforfatteren på 178 cm. Selv på en L er sittestillingen mer innstilt på «tur» enn på «racing og rask jaging». 

Les også: Test av Hard Rocx Circo Gigante L

På vei ut til skogen ruller ikke Kenda Juggernaut Sport-dekkene i 4,5-bredde mer enn måtelig bra, og kanskje litt dårligere enn hva knastemønsteret bærer bud om. Det legger vi ikke så stor vekt på; det er på stiene det gjelder. Selv om testsykkelen veier et par hekto mindre (en positiv og uvant overraskelse!) enn oppgitt fra leverandøren, er 16,5 kg bruksklar sykkel med flaskeholder og pedaler en hel del å tråkke opp på åsen med. I tillegg gir ikke de relativt tette og middels store knastene mer enn middels godt fraspark på snøen, særlig ikke på en snørik vinter som denne, med hyppige snøfall og mange turer på til dels løst underlag.

_IPP8792
FJONGT: Tross lav pris har Gavia Fatty´o en flott krank fra RaceFace.

FJONGT: Tross lav pris har Gavia Fatty´o en flott krank fra RaceFace. 

Over i det småkuperte trives Gavia Fatty’o desto bedre: Geometrien er godt gjennomtenkt og definitivt vellykket med 68 graders styrerørsvinkel og kjedestag på nokså korte 450 mm. Det gjør sykkelen i stand til å mestre raske retningsforandringer og skiftende terreng. SRAM Level T-bremsene er ingen fjong utgave, men har en god hendelutforming og et jevnt trykkpunkt. Utvekslingen, med 28 tenner på kranken og 11-46t-kassett er midt i blinken til denne typen sykkel, og NX-giret og hendlene responderer godt selv om følelsen er litt mer plastikk-aktig enn på dyre gir. Den følsomme og flotte Rock Shox Bluto-gaffelen skuffer heller ikke. Den svelger effektivt unna alt av smått og stort, og det merkes at den med 120 mm har mer å gå på enn en med 100 mm.

_IPP8808
HJELPER PÅ: Bluto-gaffelen fra RockShox tar unna de verste ujevnhetene.

HJELPER PÅ: Bluto-gaffelen fra RockShox tar unna de verste ujevnhetene. 

Les også: Test av Lauf Carbonara

Innerst inne er Gavia-en en leken skapning. Den vil gjerne være med på hopp og lek, men tvinges fort ned på bakken igjen. Igjen merkes det hvor Bikeshop har spart for å holde prisen så lav: dekkene. Kenda Juggernaut Sport har 60 TPI-vev, stålvaier i dekk-kanten og veier omkring 1600 gram hver. Videre måler de 114 mm i største bredde mellom skulderknastene, eller 25 cm målt i profil fra felgkant til felgkant på de utvendig 92 mm brede felgene (80 mm innvendig). Vi savnet mykere sidevegger for bedre kontakt med underlaget, og større knaster for bedre sving- og bremsegrep.

_IPP8807
RYDDIG: Vaierføring er gjort delvis internt.

RYDDIG: Vaierføring er gjort delvis internt. 

Konklusjon

La det ikke være noen tvil: Gavia Fatty’o er både pen og velutstyrt og gir en fantastisk ytelse til en fenomenal pris. Med originaldekkene er imidlertid potensialet noe uforløst. Selv om gode dekk er dyre, gjør prisen at du kan tillate deg å spandere et sett bedre dekk. La oss foreslå f.eks. Schwalbe Jumbo Jim eller Surly Bud/Lou, helst i 4,8-bredde for økt flyt og framkommelighet. Førstnevnte satt opp slangeløst vil også ta vekk over en kilo av totalvekten, noe som vil gi en helt annen sykkelopplevelse.

Det er også individuelt hva som oppleves som riktig styrebredde. Vi mener 74 centimeter er en anelse smalt til denne sykkelen. Leverandøren kunne godt utstyrt Fatty’o med et på 78–80 cm bredde som standard uten å øke prisen, så kan kjøperen eventuelt kutte av endene for individuell tilpassing. Som nevnt opplevde vi Bluto-gaffelen som super og en definitiv komfort-faktor. Om du bruker fatbike både på snø og barmark, er dempegaffel riktig. Bruker du tjukkasen kun på snø, vil vi mene at store dekk gir tilstrekkelig komfort og demping. I så fall kan du velge Fatty’o med stiv gaffel og fortsatt ha råd til alle oppgraderingene vi foreslår – og enda litt til. Har du satt av ti–femten tusen til tjukksykkel, skal det godt gjøres å finne noe bedre.

 

Pluss:

  • Fornuftig og gjennomført ustyr,

  • super gaffel,

  • fin geometri,

  • pris og valuta er vanskelig å matche.

Minus:

  • Høy vekt,

  • tunge dekk som ikke er særlig gode på snø,

  • ikke hurtigkobling på gaffelen.

 

Gavia Fatty’o med Rock Shox Bluto 

  • Pris: 12.999 kr 

  • Ramme: Gavia Aluminium Fatbike. (Maks 5" dekk i rammen)  

  • Styrelager: FSA no. 57 tapered 1 1/8 – 1,5

  • Gaffel: Rock Shox Bluto RCT3 120 mm vandring 

  • Hjulsett: 80mm felger m/Joytech nav. 15 x 150 mm (f)/12 x 197 mm (b)   

  • Dekk: Kenda Juggernaut Sport 26 x 4,5"   

  • Bremser: SRAM Level T 180/160 mm 

  • Bakgir: SRAM NX 

  • Framgir: - 

  • Kassett: Sunrace 11-46t 11-delt 

  • Kranksett: Race Face Æffect 28T - S/170 mm, M/L/XL/175 mm 

  • Kranklager: Race Face BB100 BSA

  • Girhendler: SRAM NX Trigger  

  • Kjede: SRAM PC-1110

  • Sadel: Selle Italia X1

  • Sadelpinne: Aerlite aluminium 31,6 x 400mm  

  • Styre: Aerlite 740 mm bredt, 10 mm oppsving, 9 grader bakoverbøy  

  • Styrestem: Aerlite 31,8 mm, S/50, M/60, L/70, XL/80 

  • Vekt: 16,1 kg uten pedaler (str. L med slanger, veid av oss, oppgitt 16,3 kg i str. M)

Publisert 14. mars 2018 kl 08.00
Sist oppdatert 14. mars 2018 kl 08.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen