Dette er andre del av en større lyktetest som sto på trykk i Terrengsykkel utgave 71.  Som abonnent får du tilgang til hele testen på app, e-magasin – og selvfølgelig på trykk.Skal du ha ny lykt til terrengsykling er det en jungel å velge i. Samtlige produsenter hevder selvsagt de lager markedets beste lykt, og får det til å høres ut som selv de rimeligste lyktene er bedre enn doble 1000-metere på en gammel Opel Ascona. Men hva trenger du egentlig, om du har lyst til å gjøre i vinterhalvåret, akkurat det du gjør om sommeren, nemlig bare å sykle rundt i skogen? PRISKLASSE: 1500-3000 KRONERHer finner vi et hakk kraftigere lykter. De fleste er fra 1000 lumen og oppover. Hvis du primært skal sykle sti og trenger en egnet lykt, er det i denne prisklassen og oppover du finner alternativene. Her har de fleste lyktene adskilt batteri og lyktehode.Se individuell test av hver lykt nederst i sakenLes også: Lyktetesten 0-1500 kroner  Om fotograferingen Vi har fotografert alle lyktene montert på stativ i styrehøyde, for å kunne si noe om lyset de avgir. Dette må ikke forstås som en måling av lysstyrken. Men det sier noe om hva slags spredning det er på lyskjeglen. Noen lykter gir mye lys til siden, nære styret. Andre har smalere kjegle som lyser opp på lang avstand. Bildene forteller også noe om fargetemperaturen på lyset. Bildene gir deg mulighet til å sammenligne de ulike lyktene mot hverandre, kamerainnstillingene har vært konstante. Derfor vil følgelig flere av lyktene virke som om de har lite lys på disse bildene, men når øyet tilpasser seg den lysmengden som er tilgjengelig, vil det ikke oppleves slik.  Les også: Her kan du se og sammenligne lysspredning fra alle de 25 lyktene Terrengsykkel har testet  Strengt tatt kan alle lyktene i denne testen brukes til stisykling, enten som hovedlykt på styret, eller som hjelmlykten som følger blikket. Men sykler du tre timer på sti i bekmørket, har du andre behov enn syklisten som legger inn et timinutters stiparti på vei hjem fra jobb. En skulle kanskje tro det er begrenset hvor store forskjeller det kan være på lyktene, men etter å både ha vurdert lyktene teoretisk, og ikke minst testet i praksis, har vi avdekket at det egentlig er ganske få som treffer perfekt på kriteriene som er viktige.For å ta noen eksempler: Vi har blant annet testet disse lyktene for bruk på styret. Det vil si at batteriet nødvendigvis må festes på rammen, eller annet egnet sted. Utfordringen er at batteriet ofte er en kompakt klump på alt fra 200 til 500 gram som må stroppes fast. På moderne terrengsykler har rammene forskjellige diametere og forskjellig utforming. Noen har koniske rør, andre har bøyde rør. Vi opplevde at flere av batteriene løsnet og skled på rammen, og ble liggende og klakke mot røret før vi fikk fikset det.Enkel, solid innfesting av batteriet burde være en selvfølge, men det er skuffende få som får det til. Alt som kreves er en gummiert anleggsflate, og solide stropper som gjør at batteriet ikke løsner.Vi møter samme problemstilling i lyktehodets festemekanisme. Lyktehodet veier alt i fra omtrent 80 til 200 gram, som skal festes til styret. Viktigst av alt, er at lyktehodet sitter godt fast. Videre må det gjerne kunne justeres, og fortrinnsvis i fart. Alt etter hva slags terreng man sykler i, kan det være ønskelig å justere vinkelen opp eller ned. Noen vil kanskje også sette pris på å kunne dreie lykten sideveis, men så lenge lyktehodet lar seg montere nær senter av styret, er ikke det så viktig.Den enkleste festemetoden i lave prissegmenter er en gummistrikk som holder lyktehodet fast til styret. På lykter som er et knepp større er det behov for en mer solid løsning. Da er det enten skrufester som låser lykten fast, eller andre lignende systemer med hurtigkoblinger som er gjeldende. Ikke alle produsentene treffer her, heller.Vi har kåret vinnere og gode kjøp i de tre priskategoriene vi har testet. Men det er kamp om plassene i toppen, så vi anbefaler deg å lese tekstene om hver enkelt lykt nøye, for å finne den lykten som passer ditt behov best. SLIK HAR VI TESTET Testen vår er i all hovedsak praktisk gjennomført. Vi har ladet, montert, og brukt alle lyktene flere ganger. Lyktene har blitt testet på styret, og de som lar seg montere på hjelm, har vi også testet til dette. Lyktene har blitt brukt både på alt fra tekniske stier til grusveier og asfalt, i all hovedsak i lavlandet i skogen. Vi har testet lyktene kun til sykling. Samtidig vet vi at mange syklister også driver med minst én aktivitet i tillegg til syklingen. Derfor er det ingen ulempe om for eksempel lyktehodet er lite og kompakt, slik at den kan brukes som hodelykt. Det er viktig å understreke at øyet tilvenner seg lysmengden det har tilgjengelig. Noen produsenter er opptatt av at de gir mest lumen for pengene, andre er opptatt av hvor mange «ekte» lumen de leverer, sammenlignet med andre.  Vi har ikke måleutstyr for å kunne gjøre vitenskapelige målinger av lysmengde, men vi har vært opptatt av spesielt én ting; leverer lykten det vi opplever som nok lys til å sykle med? Da tenker vi på allsidig bruk, alt i fra rolig pendling langs opplyste veier, til turer på grus i marka, og ikke minst stisykling. Sistnevnte setter litt større krav til lysmengde enn de to andre, spesielt i høyere fart. Som en generell ledetråd kan man si at du bør opp på 1000 lumen for å kunne bruke en lykt til stisykling. Behovet for lys er svært individuelt. I tillegg vil behovet avhenge av om du sykler full fart på en ny sti, eller i rolig fart i kjent terreng. Til sykling på grus og asfalt kan du klare deg med mindre hvis målet primært er å bli sett. Til pendling og turer på grus klarer du deg lenge med bare én styre-eller hjelmmontert lykt. Til stisykling er det et must å ha en lykt på hodet i tillegg til styret. Det hjelper deg å se hva som skjuler seg bak skygger i terrenget, og å se rundt neste sving.  Har du stramt budsjett, vil vi heller anbefale å gå ned på pris og lysstyrke, og kjøpe to litt svakere lykter i stedet for bare én kraftig. Hvis du uansett må klare deg med bare én lykt, anbefaler vi å montere den på hjelmen. Det gir deg best oversikt. I vårt totalinntrykk av lykten inngår de følgende kriteriene: + Montering (festeanordninger, er det tungvint eller lettvint) + Brukervennlighet (betjening, navigering i menyer/lysmoduser + Allsidighet + Lysstyrke DETTE BØR DU TENKE PÅ NÅR DU SKAL KJØPE LYS- Hvor mye lys trenger jeg egentlig?Er du en stisyklist som nå skal utvide høst-og vintersesongen? Da trenger du i så fall både kraftigere lys og mer batteritid enn om du bare skal pendle til og fra jobb på sykkel, og har maks 45 minutter reisevei.- Hva får jeg ved å bruke mer penger?Som med det meste annet i livet får du kanskje bedre kvalitet ved å bruke mer penger, men det er ingen automatikk i det. Det finnes unntak, også i denne testen.- Hvor lang batteritid trenger jeg?Noen produsenter slår seg på brystkassa over hvor lang batteritid lykten har på maks styrke. Det er vel og bra, men realiteten er at hvis du skal være ute på stitur i kaldt vær, vil batteritiden reduseres noe, og du har uansett ikke alltid bruk for å ha maks lysstyrke. I klatringer vil det med mange lykter være aktuelt å justere helt ned til laveste nivå. Sånn sett er det interessant å se hva som er oppgitt brenntid på for eksempel nest høyeste styrke.- Hvilke festeanordninger har jeg bruk for?Noen lykter kommer med alt du trenger for å bruke lykten til forskjellige aktiviteter. Andre kommer bare med det absolutte minimum, og du må regne med å kjøpe ekstrautstyr. Hvis du teller hver krone, bør du sjekke dette nøye før kjøp. Hvis du driver med andre aktiviteter som løping og langrenn, er det hensiktsmessig å ha et hodebånd til lykten.