Vi har prøvd den nye XTR-gruppa.  

Ser man på utviklingen for drivverk på sykler, har det skjedd både mye og lite i løpet av ganske mange år. Selv om mange har gjort forsøk på å lage drivverk i nav, girbokser i rammer og lignende, er det fortsatt det tradisjonelle, utenpåliggende navgiret som er gjeldene. 

Det har dog skjedd mye siden det første navgiret kom, og spesielt i senere tid. Den første XTR-gruppen kom i 1992, og ble introdusert med 3 x 8 gir. Tredelt krank, altså. Tre tannhjul foran var i mange år helt vanlig. (Og vi har gått gradene fra 3 x8 til 3x9, 3x10 og til og med 3x11 fra Shimano. I senere tid har girene, i hvert fall fra Shimanos hovedkonkurrent SRAM bare blitt færre. Ved å ta bort drev på kranken er vi nå kommet til at 1x12 er tilstrekkelig utvalg gir på terrengsykler.