Vi har prøvd den nye XTR-gruppa.  Ser man på utviklingen for drivverk på sykler, har det skjedd både mye og lite i løpet av ganske mange år. Selv om mange har gjort forsøk på å lage drivverk i nav, girbokser i rammer og lignende, er det fortsatt det tradisjonelle, utenpåliggende navgiret som er gjeldene. Det har dog skjedd mye siden det første navgiret kom, og spesielt i senere tid. Den første XTR-gruppen kom i 1992, og ble introdusert med 3 x 8 gir. Tredelt krank, altså. Tre tannhjul foran var i mange år helt vanlig. (Og vi har gått gradene fra 3 x8 til 3x9, 3x10 og til og med 3x11 fra Shimano. I senere tid har girene, i hvert fall fra Shimanos hovedkonkurrent SRAM bare blitt færre. Ved å ta bort drev på kranken er vi nå kommet til at 1x12 er tilstrekkelig utvalg gir på terrengsykler. På 2000-tallet har SRAM stått for noen av de største paradigmeskiftene på drivverk. Det begynte med at de introduserte XX-gruppen i 2010 som den gang hadde to tannhjul foran og ti bak. Et motsvar kom fra Shimano noen år senere. Men verdens terrengsyklister hadde knapt rukket å bytte drivverk på sykkelen før SRAM lanserte den første gruppen med 1x11. Når Shimano endelig kom på banen med sin 1x11-gruppe var det ikke mye I 2016 klinte innovatørene i SRAM nok en gang til med sin Eagle-gruppe, som har 12 gir på kassetten. 1x12 har blitt omfavnet av terrengsyklister i alle kategorier siden. Det økte spennet i gir gjør at selv ikke de argeste rittsyklistene trenger å bekymre seg for å ha et stort nok utvalg av gir, eller tunge nok gir. Nå kommer Shimano endelig med sitt motsvar til SRAMs 1x12. Den nye gruppa er en manifestasjon på forskjellen mellom de to store bastionene som lager drivverk til terrengsykling. Der SRAM har gjort et nummer ut av at framgiret er dødt, vil den nye gruppa til Shimano fortsatt gi deg muligheten til å kjøre to-delt krank. Det er flere konfigurasjoner man kan kjøre. Ikke bare kan du kjøre 1x12 - Shimano tilbyr deg også 2x12 og 2x11. 2x12 vil gi deg mindre sprang mellom girene, og lar deg bruke mer av tiden på midten av kassetten for mindre slitasje. Noen begrensninger er det, til tross for nyvinningene. Da SRAM lanserte sin første 1x11-gruppe, endret de også på innfestingen av kassetten på navet for å gjøre plass til flere tannhjul, og spesielt det minste tannhjulet på 10 tenner. Dette kalte de XD-driver, en smalere ny versjon av det vi har sett før på boss. Shimano omgikk dette ved å fortsatt ha 11 tenner på minste tannhjul på sin 1x11-gruppe. Dette gikk på bekostning av muligheten til tunge nok gir i kombinasjon med lette nok gir og små krankdrev. SRAMs 1x11 hadde spenn fra 10-42, Shimanos fra 11-42.Nå har også Shimano redesignet bosset sitt for å gjøre plass til en 10-er klinge ytterst. Borte er begrensningen med 11 tenner som minste drev på kassetten. Bosset er ikke kompatibelt med andre hjul enn de som blir laget av Shimano, og DT Swiss. Ingen andre produsenter får lage hjul og nav med Shimanos nye boss, enn så lenge. Dette betyr at hvis du vil kjøre den nye gruppen må du ikke bare kjøpe drivverket, men også bytte hjul eller nav for å bruke den nye kassetten. Shimano bruker en standard de kaller I-spec for å montere sammen gir- og bremsehendler på styret. Med den nye XTR-gruppen kommer en ny I-spec-standarden på hendlene, som gjør også at den nye gruppen ikke er bakover-kompatibel med tidligere I-spec-komponenter. Dette vil bety at du ikke kan montere gamle girspaker på de nye bremsene, og omvendt. Fordelen med den nye I-spec-standarden er at den gir økt justeringsgrunnlag – 14 mm sideveis, og 60 graders rotasjon. Den nye gruppen kommer foreløpig ikke med Di2-teknologi, men ingeniørene fra Shimano antydet at dette vil komme. Samtidig var de klare på at elektronisk giring har vært en større suksess på landeveien enn på smale stier. 1x12 vil i første omgang bare være tilgjengelig på XT-nivå, men det er bare et spørsmål om tid før dette blir gjort tilgjengelig på lavere prispunkter. Både hos Shimano og SRAM har det tidligere vært slik at det går et par år før budsjettversjonene er tilgjengelige. Saken fortsetter under TESTING TESTING: Terrengsykkel dro til Kranjska Gora i Slovenia for å teste den nye XTR-gruppen. Foto: Shimano / Irmo KeizerNYE XTR I BRUK Det sentrale spørsmålet er nå om Shimano tar igjen sin argeste konkurrent. For å finne ut av det dro vi til Kranjska Gora i Slovenia, hvor Shimano inviterte sykkeljournalister til å sette den nye gruppen på prøve. Og siden den største forventningen har vært knyttet til drivverket, så er det nettopp dette vi har hatt fokus på å vurdere. I løpet av fire dager fikk vi syklet på sykler satt opp både med det Shimano kaller XC-versjonen, og enduroversjonen. Med en 1x12-teknologi som har vært tilgjengelig på markedet i mange år, har sikkert mange lurt på hvilke nyvinninger Shimano kan bringe på banen. I all hovedsak er Shimanos nye gruppe svært lik SRAM Eagle. 51 tenner på største tannhjul kontra SRAM´s 50 merker du neppe. Kontaktpunktene er gode. Hendlene som har den nye i-spec standarden lar seg justere i den vinkelen du selv ønsker. Og det er fortsatt en distinkt forskjell i hvordan hendlene føles. Ergonomien på girspakene er noe av det bedre vi har prøvd fra Shimano. I-spec lar oss justere vinkelen til ønsket posisjon, og små riller i plasten gjør at det er god friksjon mot fingrene. Vi fikk regn og gjørme på noen av testturene, og rillene i hendelen gjør at det er betydelig bedre friksjon og mindre sjans for at det glipper. Mye av forskjellen i girfølelsen mellom de to store produsentene har ligget i aktiveringen av hendelen, og slik er det fortsatt. Hos Shimano er det en viss terskel på girspaken som må overkommes, mens dette ikke er like utpreget hos SRAM. Det er også fortsatt sånn at du kan gire til tyngre gir ved å bruke pekefingeren, ikke bare tommelen. Skifting til både tyngre og lettere gir skjer både presist og kontant. Shimano har valgt å gå for en litt tettere Navene med Sylence-teknologi er helt stille. Kommer du fra nav fra DT Swiss eller Chris King, eller andre nav med kraftig tikking under trilling, kan det være lett å tro at det er noe galt med de nye Shimano-navene, men det er ikke tilfelle. Sylence-teknologien gjør ikke skam på navnet sitt – navene lager ikke så mye som et knyst. Det er minimalt med rakling og lyd fra drivverket både med- og uten belastning. En av de største forandringene er Hyperglide+-kassetten. Da Hyperglide-kassetten kom var dette en teknologi som skulle gi bedre girskifting til lettere gir ved utformingen av tannhjulene. Nå har metallspesialistene også jobbet spesifikt med «downshifting», altså hvordan girene oppfører seg når du skifter til tyngre gir. Shimano har oppådd målet sitt – kassetten skifter betydelig bedre mot tyngre gir, og spesielt under press. Både i lange og stupbratte grusklatringer, og kuperte stiklatringer gjorde vi med fullt overlegg giring med mye trykk i pedalene, og lot oss imponere. Drivverket kan utstyres med én av flere typer kjedeførere som Shimano lager (andre aftermarket typer kan også trolig brukes), og dette er kanskje spesielt aktuelt på enduro-varianten av gruppa. Våre testsykler hadde ikke kjedefører, og vi opplevde ikke miste kjedet en eneste gang. Da vi dro for å teste den nye gruppa var forventningene store. Det store spørsmålet mange lurer på, er om de nå har nådd samme nivå som SRAM. Det korte svaret på det er ja. Shimano bringer kanskje ikke så mye nytt til bordet. 1x12 i seg selv er ikke sensasjonelt. Shimanos 12-delte gruppe vil gi deg de samme mulighetene som SRAM. Enn så lenge ligger det noen begrensninger i nav/boss/ kassett-sammenføyingen, men det vil trolig bare være et spørsmål om tid før boss-teknologien blir tilgjengelig på andre nav. Etter å ha syklet flere turer på den nye XTR-gruppa er vår konklusjon at Shimano har lagt all sin metall-ekspertise i å lage et gjennomtenkt produkt. De er lovlig sent ute, men leverer til gjengjeld et produkt som etter fire dager med sykling imponerer oss. De beholder også alternativene til dem som ønsker å kunne velge. Det skal de ha ros for. Testprodukter av 2x12-gruppen var ikke tilgjengelig på lanseringen, men vi ser fram til å prøve dette ved en senere anledning. Byggekvalitet og luksusfølelse er på plass, og Shimano viser at de kan. Stillingen er utlignet nok en gang. Det store spørsmålet er når Shimano også klarer å levere 1x12 på lavere prispunkter, slik som vi har fått i stort monn fra SRAM de siste to årene. Det gjenstår å se. Den nye XTR-gruppen er estimert å være i salg i oktober 2018.  IMPONERENDE: Vi lot oss imponere av nye Shimano XTR. Foto: Kristoffer H. Kippernes