Med knallgule styrefremspring og plassering på alle GTs toppmodeller ble Kore verdenskjent på midten av nittitallet, men holdt ikke statusen gjennom den - for terrengsykkelbransjen - tunge starten på totusentallet. De siste årene har de jobbet seg opp en posisjon i markedet igjen, med nøkterne og trivelig prisede produkter. Som tidligere har de også inngått samarbeid med et sykkelmerke, denne gangen britiske Saracen.Vi har testet styreoppsett for tung stisykling og utfor, først og fremst det brede OCD M35-styret. Med et utgangspunkt i bredden på 80cm åpenbarer målgruppen seg fort, men styret lar seg lett kappe ned til cirka 730mm bredde uten at bremse- eller girhendler stopper mot buen ned mot fremspringet. For presisjons skyld er det linjert opp målelinjer med 5mm mellomrom i endene. Vi trives godt med brede styrer, og har kjørt hele testperioden med intakt bredde.Les også: Test av Magura MT7-bremser 35mm er den siste standarddimensjonen for koplingen mellom styre og stem, noe Kore har hedret. Om det er det utslagsgivende, eller om det er aluminiumet som gjør OCD M35 pinnestivt vites ikke, men her er det ikke fleks å finne. Styringen er med andre ord prioritert fremfor komfort, noe som merkes i hendene etter en lang dag. Vi hadde OCD M35 montert på en singlespeed i en periode, hvor bredden er fin å ha når panikken brer seg i motbakkene, og alt som hjelper er å dra i styret for harde livet og lage trommisgrimase. Vi skulle gjerne fortalt om hvordan det var merkbart stivere enn styret det erstattet, men RaceFace Atlas likner heller ikke spaghetti, og resultatet ble mye av det samme.Det som derimot stikker Kore OCD M35 fra det meste av konkurransen er prisen. Vekten, bakoverbøyen på 7 grader, oppsvinget på 5 grader og pinnestivheten er som normalverdier å regne, og selv om diameteren og bredden er dønn moderne, finnes mange liknende produkter der ute. Men til 570 kroner, er det brått et langt mindre felt å slåss mot. Så selv om styret kanskje ikke er et unikt produkt som sådan, gjør kvalitetsfølelsen veid mot den lave prisen at det definitivt er verdt å vurdere.Kore OCD M35Pris: 570 kronerVekt: 275 gramImport: Friksjon+ Trivelig pris+ Bredt, og kappes lett+ Klink stivt, gir maks overføring fra rytter til sykkel- Klink stivt, gir maks overføring fra sykkel til rytterOm det er vanskelig å finne forskjeller i fleks mellom styrer under sykling, er det nærmest bare å gi opp å forsøke å finne forskjeller mellom styrefremspring. I alle fall så lenge man har et produkt med et minimum av kvalitetsutførelse. Repute M35 er nettopp det, et kort fremspring, i fin og blank sort. Hjørnene er rundet lett av, men det er ennå elegant CNC-fres, som viser at dette i utgangspunktet var en blokk metall. Repute har en relativt lav profil, og du kan fort måtte kappe styrerøret litt om du ikke vil ha en drøss mellomskiver.Les også: Test av Sombrio-shorts Som seg hør og bør når det matchende styret er så bredt det blir, fås Repute i kort-korte lengder, 35 eller 50 millimeter. Vi testet 50mm-varianten. Monteringen gikk uten begivenheter, og selv om syklingen etterpå ikke kan sies å ha gjort det samme, var det lite å spore av endringer i sykkelopplevelsen på grunn av det nye fremspringet. Det stive OCD-styret ble ikke noe slappere av fremspringet, og vi kan også her konkludere med det samme.Les også: Høstet erfaring i EWS Fremspringet som sådan er hverken billig i utseende eller funksjon, ei heller i den mest eksklusive klassen. Repute finner seg i et mellomsjikt, med en god pris. For nesten halve prisen av et førsteklasses karbonstyre, får du et komplett styreoppsett fra Kore. Det lar seg like.Kore Repute M35Pris: 499 kronerVekt: 160 gramImport: Friksjon+ Trivelig pris+ Nøkternt elegant utseendeDet siste kontaktpunktet er setet, og Kore har flere å by på. Vi testet Fazer Ti, et strømlinjeformet sete med titaniumsskinner. Den relativt smale formen, 135mm på det bredeste, og den tynne polstringen gjør det ikke til et sete for de som mener seter skal etterlikne sofaer. Når det er sagt, fant vi oss godt til rette på Fazer Ti, også på lengre turer. Setet har en liten kanal ned midten, og nok støtte mot setebenet til at setet har fått mange mil i løpet av testperioden.Les også: Fatbike året rundt Vi fikk setet i hvitt, som ser elegant og fint ut i begynnelsen, men med en tekstur full av porer, krever setet ordentlig skrubbing for å se bra ut over tid. Heldigvis byr Kore på samme sete i sort utførelse, noe vi hadde valgt for å slippe bannskap med børste og skrubb. Kevlarstoffet som beskytter hjørnene har blitt litt mer loddent i løpet av vinteren, men ser ennå bra ut. Vekten er relativt lav, på 219 gram, spesielt med tanke på prisen, og Fazer Ti vil se bra ut på rundbanemaskiner så vel som utforsykler. Om et spesifikt sete er noe for deg å vurdere, er dog vanskelig å si noe om. Dette er et ganske smalt sete, med lite padding. Om du har trivdes godt på SDGs smalere Bel Air-modeller, er det en sannsynlighet for at Fazer Ti vil falle i smak. Vår opplevelse med setet er i alle fall grunn til anbefaling, men som alle produkttester er subjektive erfaringer, er et setes verdi i særklasse noe som vil variere fra bruker til bruker.Kore Fazer TiPris: 499 kronerVekt: 219 gramImport: Friksjon+ Trivelig pris og vekt+ Elegant form- Hvite seter tåler ikke mye gjørme før de gulner