Test av Bike 7 Carepack

Bike7 er produkter for å vaske og smøre sykkelen, utviklet av en industriell rengjøringsekspert i samarbeid med et proft sykkellag. Det må jo bare bli bra, eller?

Sist oppdatert 7. juli 2014 kl 00.00
ALT I ETT: Bike7s koffert er først og fremst praktisk på vei hjem fra butikken. Men det er smart å selge en slik totalpakke til redusert totalpris. Vask, avfetting, polering og to typer smøring inngår i pakka.
ALT I ETT: Bike7s koffert er først og fremst praktisk på vei hjem fra butikken. Men det er smart å selge en slik totalpakke til redusert totalpris. Vask, avfetting, polering og to typer smøring inngår i pakka.

Olje og vaskemiddelprodusenten Bike7 har sine røtter i byggevarebransjen og har lang erfaring fra industrielle lim, vaske- og smøremidler. Mest kjent er kanskje alt-mulig-limet Tec7 som enhver murer og baderomsoppusser har stiftet bekjentskap med i løpet av oppussingslivet.

For å gjøre det enkelt å kjøpe inn vedlikeholdsprodukter til sykkelen har Bike7 laget en ferdig pakke som de kaller for Carepack. Denne inneholder både vaskemidler, olje og glansemiddel.

Fire store spraybokser, hver på 500 ml, samt en spruteflaske mned såpe på 1 liter inngår i pakken. Pakken kommer praktisk innpakket i en pappkoffert som lar deg frakte flaskene ut av butikken. Kofferten går fort i oppløsning så den fungerer dårlig som oppbevaring av produktene over tid.

Degrease: 149 kroner

Bike7 har delt inn sykkelvedlikeholdet i fire stadier. De velger å begynne med Degrease, avfetting, noe som også er hensiktsmessig når du skal vaske sykkelen grundig. Da kan du vaske av avfettet kjedeolje osv i neste steg.

Bike7 Degreaseren kommer i en halv liters sprayflaske med tutforlenger. Dosering og påføring er enkelt og avfettingen er enkel i bruk. Avfettingen skal være trygg på alle overflater, men det opplyses ikke om hvordan den er for miljøet. Vår erfaring er at gressplener ikke er veldig begeistret for dette produktet.

Avfettingen er likevel effektiv på seig olje, limrester og inngrodd møkk. Men den legger også igjen en litt gråaktig film på kjeder og tannhjul som forhindrer den ettertraktede helt-ny-sykkel-looken. Vi sleit også litt med å bli kvitt ordentlig inntørket voksbasert kjedesmøring rundt trinsehjulene i giret. Sprayflasken på 500 ml er ikke superdrøy i bruk, da det fort går med en del avfetting når du sprayer et helt kjede. Sammenlignet med vår vanlige metode som benytter konsentrert oppvaskmiddel på en svamp som holdes rundt kjedet, tok Bike7-Degrease noe mer av det aller verste sølet, men skapte også mer søl og ubehag. I direkte sammenligning vil vi fortsatt bruke oppvaskmiddel.

 Clean: 179 kroner

Bike7-clean kommer i en praktisk 1-liters sprayflaske og er en såpe du skal spraye på sykkelen og tørke og spyle av etter et par minutter. Vaskemiddelet lukter godt, nesten litt jordbær, og er effektivt på det meste av terrengsykkelrelatert møkk. Også bremseskitt på landeveissykler går greit unna med dette middelet. Noe gnikking i tillegg til spyling kan være nødvendig på fast møkk, men det aller meste renner greit av. Sprayflasken er ok i bruk, men selve pumpespaken har forbedringspotensial. Det gjør vondt i hånda å spraye en hel sykkel og strålen stopper ofte opp noen pump før den begynner igjen. Såpa er trygg på bremseskiver og bremseklosser, og også selvfølgelig på karbon og gummi.

Vaskemiddelet virker bra og matcher standarden, Muc Off, godt i sammenligning, men Muc Offs sprayflaske er mer behagelig i bruk. En-liters-flasken blir fort brukt opp, men lar seg selvfølgelig fylle opp igjen. Vi har valgt å refylle den med en egen miks av oppvaskmiddel og vann. Grønnsåpe og vann er også en fin blanding å ha på en sånn sprayflaske.

Shine and Protect: 139 kroner Bike7s poleringsspray er for deg som liker at sykkelen skinner, samtidig som du ønsker at sykkelvasken skal gå litt enklere neste gang. Shine and Protect sprayes på og tørkes av med en lofri klut. Du står igjen med en glatt hinne som skinner og som hindrer møkk i å feste seg like lett. Shine and Protect holder det meste av det den lover. Den gir flott glans og ramme og andre deler blir åpenbart glattere slik at gjørma får dårligere feste. Shine and Protect kommer i lik 0,5-liters sprayflaske som Degreaser og smøreproduktene og oppleves litt udrøy. Det er også lurt å holde sprayen unna skivebremsene. Her er tutforlengeren lur i bruk. Disse får vesentlig mindre bitt hvis du søler polering på skivene. Bike7 anbefaler bruk av Clean and Protect utenpå kjedesmøringen for ekstra beskyttelse mot skitt og møkk. Vi prøvde dette, men føler at det blir litt for mye styr, for et marginalt bedre resultat enn med smøring alene. Det er vanskelig å se at Clean and Protect er så mye bedre enn vanlig silikonspray på polering og beskyttelse, og Bike7-flaska er dyrere. Men den er også tilgjengelig på det samme stedet som du kjøper annet sykkelutstyr.

 

Lubricate Dry: 169 kroner

Dette er oljen som brukes av landeveislaget Lotto Belisol under tørre forhold. Dry-oljen er tynn og skal i følge Bike7 være ganske ren. Den skal sprayes på, trekke inn, for så og tørkes av. Vi har gjort akkurat det.

Under tørre forhold erfarer vi likevel at kjedet fort blir tørt, spesielt under litt støvete forhold er det ikke mange timene sykling som skal til før det begynner å knase litt i drivverket. Dette gjelder både på terrengsykkelen og landeveissykkelen. På terrengsykkelen er det verst da grusstøv også fester seg til oljen, slik at det dannes en hinne av støv rundt kjedet. På landeveissykkelen fungerer det ok, men det fordrer et veldig rent drivverk før påføring, samt relativt rene forhold. Smøringen tørker fort og oppfattes kun litt seig ved berøring. Oljen oppfattes likevel som ganske skitten når den skal vaskes av, eller du kommer borti kjedet. Da smøringen kommer på sprayflaske er den også tyntflytende og litt vanskelig å holde unna andre ting enn kjedet.

Lubricate Wet: 174 kroner

Dette er Bike7s olje ment til grisete forhold og terrengsykling på vått føre. Den skal ha høy heftgrad på kjedet og tåler spyling uten at den går av. Wet-smøringen fungerer som angitt, men den er også veldig seig. Møkk og støv fester seg lett på kjedet og oljen krever ganske aktiv bruk av avfetting hvis du ønsker kjedet rent etterpå. Vi opplevde ved et par anledninger at kjedet ble dekket av flere millimeter tjukt lag med seigt støv etter bruk av denne oljen, også etter at vi hadde fulgt bruksanvisningen og tørket av overskytende olje før bruk.

Bike7 Wet kunne vært et godt produkt til Birken under våte forhold, men vi oppfatter den som for seig og klebrig til at den kan anbefales. Oljen er også ganske skitten i bruk og selv et helt rent kjede blir svart ganske raskt etter påføring.

 

 

Hele pakka Bike 7 Carepack: 499 kroner Bike7.no

Bike7-kofferten er en praktisk pakke for butikkene og også for kjøper. Men produktene i seg selv er ikke alle like bra. Vaskemiddelet og poleringssprayen – Shine and Protect er favorittene i pakka, mens smørmidlene Dry og Wet både er for skitne og for klebrige til at vi vil foretrekke de fremfor mer tradisjonell sykkelolje på små plastflasker, eller kjedespray med P.t.f.e (teflon). Sammenlignet med konkurrentene er heller ikke prisen spesielt lav. Vi kunne også ønsket oss en enkel refill-løsning til Clean-flasken. Bike7 selv anbefaler å fylle opp såpeflasken med HP7-vaskemiddel fra søsterselskapet Novatech. Dette er et allsidig vaskemiddel med tilsynelatende tilsvarende innhold. HP7 koster 10 kroner mindre for en liter enn Bike7 Clean.

 

Plusser:

Praktisk pakning, alt i ett, store oljeflasker

 

Minus: Udrøy avfetting og vask, skitten og klissete smøring.

Publisert 7. juli 2014 kl 00.00
Sist oppdatert 7. juli 2014 kl 00.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen