Det var bare et spørsmål om tid før Shimano valgte å gjøre den elektroniske Di2-teknologien fra XTR tilgjengelig nedover i rekkene. I dag kom meldingen om at Deore XT-gruppen også vil komme i elektronisk Di2-versjon til høsten.

Ikke bare får XT teknologien som vi har sett på XTR Di2, den nye gruppen får også flere oppgraderinger som også XTR-gruppen vil ta med seg videre.

 

HOLD HØYRE: Med Synchro Shift kan du klare deg med girspaker kun på høyreside, selv med to krankdrev. 

SRAM satser alt på 1x12-gruppa Eagle. 

 

Deore XT Di2 vil ha alle funksjonene som XTR Di2 har, men i noe billigere utførelse. Gruppen vil både komme i 1x11 og 2x11-varianter og du vil kunne benytte deg av Shimano Di2s unike Synchro-shift-funksjon hvis du velger å bruke to tannhjul på kranken.

Velger du et 1x11-oppsett kan du bruke Shimanos nylanserte 11-46-kassett, mens du med et 2x11-oppsett skal bruke 11-42-kassetten til Shimano.

Synchro-shift innebærer at du kun bruker girspakene på høyre hånd og girer gjennom girutvalget som du gjør i en rallybil. For dem som ikke er helt fortrolig med girkassa til Petter Solberg, så lar Di2 Synchro Shift deg gire gjennom alle 22 girene tilgjengelig ved å bare trykke på opp eller ned-knappen på høyre spakesett.

 

BAKGIR: Shadow RD+ og muligheter for direct mount preger det nye XT Di2-bakgiret. 

Girsystemet er så programmert til å hele tiden gi deg neste tilgjengelige kombinasjon på gir-stigen. Det betyr at girskiftet på kranken vil skje slik at du også da får neste tilgjengelige gir-kombinasjon - ett gir opp, eller fra der du var i utveksling på det krankdrevet du girer fra.

Di2-elektronikken vil hele tiden tilpasse kjedelinja og utvekslingen slik at sprangene mellom girene blir jevnest mulig, og giringen går mest mulig smidig.

Du kan hvis  du vil også bruke et sett med venstre-spaker for manuell, elektronisk frontgiring.

KONSOLL: Den lille skjermen som du monterer på styret gir deg info om batteri, hvilke gir du er i og i hvilket modus demperen er i. 

Shimano forteller at motoren i både XTR og XT-bakgirene er dobbelt så sterke som tilsvarende i Dura Ace og Ultegra Di2, noe som gjør at du skal få konsistente og pålitelige girskift også med kassetten full av gjørme, snø eller sand. Tilsvarende gjelder også for frontgiret.

Bakgiret har akkurat som det mekaniske XT-giret og det nylanserte SLX-giret, Shadow RD+-utforming som består av en stram kløtsj du kan skru av når du skal ta av på bakhjulet.

Fordelene med elektronisk giring skal være at det alltid vil være lett å gire. Du vil aldri trenge å bruke krefter for å trykke på knappene, og giringen vil foregå helt likt, hver eneste gang.

 

MED MOTOR: For-giret har kraftig motor som gjør at det girer opp og ned på kranken uansett gjørmemengde. 

Elektronisk XT-gruppe med ny stor kassett som vist tidligere i våres er en stor nyhet i seg selv, men den kanskje største nyheten med dagens XT-lansering er at Shimano gjør Di2-systemet Blåtann og ANT-kompatibelt.

 

Mens du med XTR og Dura Ace og Ultegra Di2 frem til nå har måttet koble opp en Windows-basert PC med ledning til girsystemets koblingsboks for å endre på gir-programmeringen, vil du med nye XT kunne gjøre dette trådløst.

Ikke bare trådløst, men du kan også gjøre de endringene du ønsker i programmeringen via en applikasjon på telefonen eller nettbrettet ditt.

ANT-teknologi lar deg også koble opp Di2-systemet med sykkelcomputeren din slik at du kan få opp batteri-status, gir-valg osv på denne. Da slipper du å bruke Shimanos eget display, noe som vil frigjøre litt styreplass.

OVERFLØDIG: Den venstre girspaken trenger du ikke lenger, men du kan med Shimanos E-tubes program sette den opp til å gjøre andre ting enn å skifte gir. Låse gaffelen for eksempel. 

 

Med Di2-i terrenget er det et poeng å kunne endre girsystemets programmering mens man er ute på tur. Du kan gå inn å velge når i gir-stigen skiftet mellom krankdrevene skal skje, og du kan selv velge om krankdrev-skifte automatisk skal medføre et skifte på kassetten også. Du kan også programmere knappene i girspakkene til å gire motsatt, eller endre farten på giringen som skjer når du holder en av knappene inne.

Hvis du virkelig ønsker å være kreativ kan du koble Di2-systemet opp med en IRD-gaffel eller bakdemper fra Fox og programmere venstre girspak til å veksle mellom dempernes nivåer.

 

Med Blåtann- teknologien blir det mye lettere å teste og justere mens man er ute i feltet. Det er ikke alltid like lett å vite hvordan du egentlig ønsker å gire når du sitter hjemme foran PCen.

 

Akkurat denne funksjonen etterspurte vi i Terrengsykkel da vi besøkte Shimano i Japan i desember.

Les forøvrig vår test av XTR Di2 i Terrengsykkel 60 som er i salg akkurat nå.

 

Firebolt, som Shimano kaller girspakene i Di2-systemet, kan justeres for å tilpasses forskjellige håndposisjoner. Knappene på XT-skifterne har blitt gjort litt større enn tilsvarende for XTR og en del av innmaten er laget i aluminium eller stål der XTR bruker titan.

 

Batteri-kapasieten med XT-gruppa skal være den samme som for XTR, noe som innebærer flere hundre sykkeltimer, selv med hyppig giring med Synchro Shift og påkoblede demperenheter.

Det tar 90 minutter å fullade batteriet.

XT-systemet skal være like holdbart som XTR Di2, som har vist seg å være vanntett og solid sommer som vinter.
Shimano hevder også at den elektroniske giringen gjør at slitedelene i drivverket belastes mindre og vil vare lenger.

Du kan blande både XTR og XT og Dura Ace og Ultegra Di2-deler, så lenge du bruker for- og bakgir fra samme gruppe. Du kan altså bruke klatre-knappene fra Dura Ace-gruppa med nye XT Di2. Og du kan montere de nye XT Di2-girspakene på en racersykkel med flatt styre og koble dem opp til Ultegra for- og bakgir.

VEKTA: Her er tallene for hvor mye den nye XT-gruppa vil veie.  

Det trådløse oppsettet for justering vil fra høsten av også bli standard på Shimanos andre Di2-grupper.

 

Prisen på XT-gruppen i kroner er ennå ikke fastsatt.

I amerikanske dollar kommer en todelt girgruppe inkludert krank, kassett, for- og bakgir og to sett med girspaker på rett under 1500 USD$.