Tekst: Gaute Reitan, Øyvind Aas og Henrik AplersFoto: Kristoffer Kippernes

Specialized Epic Comp Carbon 29

PRIS: 29 998 kroner

VEKT: 11,82 kg

IMPORTØR: Specialized

STØRRELSE TESTET: L

VURDERING

UTSTYR MHT PRIS: 5KLATRING: 5UTFOR: 5,5KNOTETE TERRENG: 4,5GRUS: 4,5VINNERPOTENISAL: 5SYKKELGLEDE: 5FINISH: 5,5

SNITTKARAKTER: 5

Plusser:

+ Funksjonelt og fornuftlig utstyrt + Smart, justerbart styreframspring+ Bant markedets beste 29er-dekk+ Ramma er lav over overrøret

Minuser:

- Liten bremseskive foran- Henger litt på kanter oppover- Bratt styrevinkel til røffe utforkjøringer

UTSTYR:

GAFFEL: Rock Shox Reba RL29

BAKDEMPER: Fox / Specialized minibrain

DEMPEVANDRING F/B: 100 mm / 100 mm

STYRE OG FRAMSPRING: Specialized XT flat 68 cm / Specialized XC 105 mm

BREMSER: SRAM Avid 7 SL

GIR: SRAM X7/X9

KRANK OG KRANKSETT: SRAM XX S1250, PG1030 11-36

HJUL OG DEKK: Specialized Roval 29 / Specialized S Works Fasttrack 2,0 / Renegade Control 1,95

SETE OG SETEPINNE: Specialized Phenom Comp / Specialized alu 400 mm

Verdensmesteren

29ere fra Specialized tok VM-gull i både maraton og rundbane i 2011 med henholdsvis Christoph Sauser på en Stumpjumper hardtail og Jaroslav Kulhavy på en fulldempet Epic. At amerikanernes storhjulinger duger, er dermed slått grundig fast.

Epic Comp Carbon 29 kommer med fronttriangel av karbon, mens bakramma er av aluminium. Selvsagt har også denne fulldempede Specialized-en en bakdemper med Brain-enhet. Selve demperen er et samarbeid mellom Fox og Specialized, som har fått navnet FlowControl Mini Brain. Den relativt høye totalvekta forklares delvis med den nesten halvkiloen tunge bakdemperen og nokså ujålete utstyr, med blant annet Rock Shox Reba-gaffel, SRAM X9-bakgir, X7-girhendler og frontgir og Avid Elixir 7 SL-bremser. Som så mye annet er kranken en rimelig spesialvariant, SRAM S-1250 med 24-38-tenner. Specialized-sykkelen er også langt rimeligere enn testens to dyreste fra Scott og Trek. Men utstyret på Epic er høyst funksjonelt. Høydepunktene er det 68 cm brede styre og solide, fine Roval-hjul med supre dekk i toppmodellen S-Works Fast Trak 2,0 foran, og Renegade Control 1,95 bak.

Mindre, men også viktige detaljer er solid bakaksling og store kontaktflater mellom nav og gaffel i front. Sammen med konisk styrerør, solide hjul og en generelt god byggekvalitet gir dette høy stivhet, solid følelse og presisjon i svinger og i teknisk terreng. Med horisontal lengde på 589 mm på overrøret i størrelse M er Specialized Epic 29 ikke spesielt lang. Sittestillingen er dermed et vellykket kompromiss mellom det sportslige og det mer stivennlige og komfortable. I praksis har Epic Comp Carbon 29 mye til felles med den raske Scott Spark. Epic klatrer med god snert, men over brå kanter glir ikke Brain-demperen så mykt som vi skulle ønske. Her blir Brain-systemets styrke til Epics svakhet, men når MiniBrain-demperen først er åpen, flyter den komfortabelt over røtter og stein. Den lave ramma med lavt tyngdepunkt gir god kontroll i høy fart, og borger for lekenhet og god kontroll i teknisk terreng. I en del bratte utforkjøringer føltes imidlertid fronten brattere enn oppgitte 70,5°, og det krever tydelig overkroppsspråk for å løfte forhjulet opp og over brå hindringer. Vi savnet også større bremseskive foran. Specialized Epic Comp Carbon 29 er en lekker sykkel med snertent fraspark, som trives best i høy fart, men lav ramme og velplassert tyngdepunkt gjør at den også håndterer raske retningsforandringer godt.

Se hele testen her!