Det er ikke veldig overraskende at ambisiøse utforsyklister er nysgjerrig på hvor fort de kan sykle med 29er. Det som kanskje er overraskende er at Santa Cruz har klart å stable på beina rittklare sykler i løpet av vinteren, uten at de hadde noen prototyper på banen i fjor høst. 

STORE HJUL FOR STOR MANN: Greg Minnaar er høy og stor, han har vært en pådriver for den nye V10-sykkelen med 29er-hjul.

Santa Cruz forteller at starten for den nye V10-utforsykkelen med 29er-hjul kom da Greg Minnaar syklet fjorårets Enduro World Series-avslutning i Finale Ligure i Italia. Da syklet høyreiste Minnaar på en 29er Hightower og ble overrasket over hvor bra de store hjulene fungerte i de tidvis ekstremt røffe løypene i Liguria. 

– Jeg forstod da at vi måtte hente opp igjen tanken om en 29er V10. 

IKKE HELT NYTT: Intense-sjef Jeff Steber viste frem en 29er-utforsykkel allerede i 2009. Foto: Jeff Steber 

Santa Cruz har prøvd konseptet tidligere, men da stoppet det opp i en mangel på gafler og andre deler for å få prosjektet i mål. Nå var Fox raske på banen både med testgafler og ferdige prototyper gjennom vinteren. Tanken om 29er-hjul på utforsykler er ikke ny. Intense har laget en prototype tidligere og det har blitt snakket i mange år. Likevel er det mange hardcore utforsyklister som nå har fått baggy-shortsen i klem, 5/10-lissa i kranken og Red-Bullen i halsen over nyheten fra Santa Cruz. 

Aron Gwinn sjokkerte terrengsykkelverdenen da han vant utforkonkurransen i Sea Otter Classic i 2013

NY HEKK: Frontramma på nye V10 er lik som før. Det er bak utviklingen har skjedd. 

For en del utforsyklister er tanken om store hjul smertefull på nivå med det å spille i Tippeligaen uten tatoveringer, eller å sykle på landeveissykkel med hjelmskygge. Nyheten om at Minnaar skal sykle med store hjul er nesten like ille som om Sam Hill hadde begynt å klikke inn, eller at utforverdensmester Danny Hart barberer beina og konkurrerer i selskapsdans. 

I'm burning my syndicate shirts, er en kommentar fra en fan på Greg Minnaars Facebookside der han annonserer nyheten. 

Why??  

Soooo fucking stupid! Every newb rider will jump on it though with open wallets. While the bike industry laughs all the way to the bank.....then 39" wheels will be the next big " innovation" 

How long before they give this bullshit an electric motor as well.. ?

Er andre kommentarer på Dirt og Pinkbikes Facebook-sider. 

Likevel er de fleste positive til at Santa Cruz nå pusher utforsyklene videre. Utforsykling handler jo først og fremst om å bruke minst mulig tid fra start til mål, hvis store hjul kan hjelpe syklistene med det så er de villig til å prøve. 

I rundbane var det 2011 som var året da fulldempede 29ere viste seg gull verdt. Da vant Jaroslav Kulhavy både verdenscupen og VM på en Epic 29er. 

Da Santa Cruz først bestemte seg for å gå for de store hjulene ble det klart at flere av produsentene av relevante deler også hadde trua. ENVE snudde seg rundt og lagde M90-felger, Chris King fiksa både nav og styrelager tilpasset den nye sykkelen, samtidig som Santa Cruz selv satt i gang prosessen med å få laget ramma i karbon i Kina. 

Santa Cruz er en av få nisjeprodusenter som er deleiere i egen karbon-fabrikk i Kina og de stiller dermed først i køen når former må freses opp. 

ENGASJEMENT: Greg Minnaar er en jordnær og tilgjengelig fyr og kommentarene hagler på Instagram-kontoen hans etter 29er-nyheten. 

Det er likevel ikke noen stor bombe at Greg Minnaar som er over 190 cm høy finner seg til rette på en sykkel med store hjul. Sør-Afrikaneren med 19 verdenscupseiere og tre VM-gull i karrieren så langt har likevel resten av Syndicate-laget med seg på store hjul til Lourdes. 

Franske Loris Vergier var skeptisk under testing og så seg fornøyd med en runde før han gikk tilbake til sin vanlige 27,5-sykkel. Minnaar maste likevel såpass at Vergier tok noen flere runder i sin lokale testløype og som han selv sier i pressemeldingen fra Santa Cruz: 

– Jeg følte at sykkelen var tregere, men klokka lyver ikke, og jeg satt jevnt over raskere tider på den nye sykkelen, sammenlignet med den gamle. Og dette på min lokale løype. Jeg forstod da at den nye sykkelen var helt klart raskere. 

Lagkameraten Luca Shaw forteller at han og Vergier sykler med 190 mm vandring, mens Minnaars XXL-ramme gir plass til 210 mm vandring. 

Nick Anderson var Syndicate og Santa Cruz-mekanikeren som var med på testingen. 

– Vi måtte senke sykkelen ned i vandringen for å få ned krankhushøyden forårsaket av de store hjulene. Chris King lagde noen nye styrelager til oss som lot oss finjustere styrevinkelen på rammen.  (som var en standard frontramme på ny hekk. red anm). Vi måtte også korte ned vandringen noe, sier Anderson. 

– Utvekslings-kurven er lik som forrige generasjon V10, men utvekslingsraten er lik, sier han og fortelle at linker og ledd nok kommer til å endre seg  litt utover i sesongen etter som syklistene får tilpasset kropp og sykkel til de nye hjulene. 

TESTING: Nick Anderson tilpasset og tunet sykkelen mens Syndicate-gutta testet.

Santa Cruz V10 er allerede historiens mestvinnende utforsykkel. Den var den første karbonsykkelen til å vinne i verdenscupen og den var også den siste sykkelen som vant med 26er-hjul. 

Greg Minnaars 19 verdenscupseiere er også rekord og det blir spennende og følge med på om hans 20. nå også kan bli den første på 29er-hjul. 

Nå som Fox har en 29er-gaffel i produksjon er det stor sannsynlighet for at  andre sykkelprodusenter også har en 29er-sykkel klar til Lourdes. Ikke bli overrasket om ett eller flere av de andre store lagene også ankommer Lourdes med store hjul på syklene. 

GAFFEL: Fox sin nye 29er-utfor-gaffel var en viktig brikke i puslespillet.