Den groveste stisykkelen fra Trek, Slash, har vist seg frem ved flere anledninger i norske og utenlandske enduroritt, og har jevnt over fått gode tilbakemeldinger også som en kapabel og relativt allsidig stisykkel. Ingen grunn til å ikke skru opp til elleve, mener Trek, som nå har lansert to karbonversjoner til deg med ønske om en grov stisykkel fra øverste hylleseksjon.

Å gå opp til karbon som rammemateriale har sine fordeler, vekt er en av disse. Trek mener å ha kappet presise 627 gram fra aluminiumsbrødrene. Eller som Rene Widhaber fra Treks endurolag i en pressemelding kaller det: «…a ton of weight». En overdrivelse så det holder, men allikevel, over halvkiloen på rammen er noe å snakke om. Delene som står på Slash er heller ikke å kimse av, og etter hvert vil du kunne gå enda litt ned på grammene her og der om du så skulle ønske.

Verdt å notere seg er at Treks egne DRCV-demper er borte, noe den også vil være på aluminiumsmodellene. En fryd for alle som mistrives med proprietære standarder, altså produkter som kun kan fås fra en leverandør. På Slash vil det være montert Rock Shox Monarch DebonAir, en kraftig bakdemper med piggyback, som vil tåle hardkjøret levert fra enduroritt eller lange toppturer bedre enn hva DRCV/Fox-løsningen fra tidligere kanskje har gjort.

Slash vil være tilgjengelig i løpet av senhøsten i fire modeller, to i karbon og to i aluminium. Enn så lenge er bilde og pris kun å få tak i for Slash 9.8, som vist over. Slash 9.8, den rimeligere av de to karbonmodellene, ruller ut fra Foss Sykler til 50 000 kroner, og er dermed ikke en bagatell på årsregnskapet. Men samtidig er den ikke stort dyrere enn dagens Slash 9. Om dette roper ut valuta for pengene er nok en individuell sak, men vi er i alle fall ikke avskrekket.

Utstyret er jevnt over av god kvalitet, med høydepunkter som RockShox Pike RC-gaffel, SRAM X1-gir og Shimano XT-bremser – for øvrig en kombinasjon vi liker godt – Reverb-setepinne og en bråte deler fra Treks husmerke, Bontrager.

Om du gjespet av prisen på Slash 9.8, tipper vi du vil våkne mer av prisen på 9.9. Denne er dog ikke klar i skrivende stund, men Trek har røpet at utstyrslisten vil inneholde edlere deler som Fox 36 Talas-gaffel, 1x11-gruppe og bremser fra Shimano XTR og DT Swiss Spline One-hjulsett.

Skal du også prate høyt om karbon og enduro for 2015?