– Da SRAM kom med 1x11 var vi alle veldig begeistret over konseptet og mulighetene. Nå etter noen år ser vi også noen begrensninger med å kun ha ett tannhjul på kranken, sier Dennis Mankel hos The Hive – moderselskapet til E-13.

 

GIR: Med spenn fra 9 til 44 tenner i kassetten får du virkelig mye ut av et 1x11-oppsett. 

Nyhetene står tett som haggel på Eurobikemessen i Syd-Tyskland. Men det er i den ganske så lille E-13-boden at vi finner en av messas mest interessante nyheter. 

Mankel snakker ikke bare om seg selv og de andre ansatte i The Hive, han snakker på vegne av et ganske samlet terrengsykkelmiljø. Også på Terrengsykkel-forumet diskuteres 1x11 ganske aktivt.

1x11 er supert, men det har sine klare begrensninger i spenn på girene du har å velge mellom. Sykler du reale bratte Alpe-bakker på turen og strekninger på slak asfalt på vei til eller fra skogen og fjellet vil ofte enten ha for tungt gir i bakkene eller for lett gir på transportetappene.

EKSTRA STOR: 44 tenner innerst og 9 ytterst gir deg både høyere maksfart og bedre klatremuligheter. 

Gutta hos E-13 vurderte todelte løsninger, både med en bevegelig kjedefører og med standard frontgir før de kom på ideen om en enda større kassett enn den allerede enorme SRAM-kassetten som har gjort 1x11 så bra som det tross alt er. 
SRAMs kassett har et ganske så stort spenn allerede med et tannhjul med ti tenner ytterst og et 42-tenners tannhjul innerst ved eikene. Det er dette som gjør det mulig å sykle både sti, rundbaneritt og enduro med kun en klinge på kranken.

Men som både Dennis og vi vet og må innrømme for oss selv kan det være situasjoner der 10-42-kassetten ikke gir nok spenne mellom tyngste og letteste gir.

Les vår rapport fra etapperittet La Rioja Bike Race med 1x11 her. 

Inn kommer E-13 med en helt ny kassettløsning som går fra 9 tenner på det minste tannhjulet til det serveringsfat-store tannhjulet med 44 tenner innerst ved kranken. Løsningen baserer seg på en todelt kassett. Der de tre største tannhjulene festes på XD-bosset med en låsering, før resten av tannhjulene, inkludert niern hektes på de tre tannhjulene med en halv rotasjon og et tråkk på pedalene. En kjedepisk må brukes for å løsne det hele igjen. 

– Nier-tannhjulet er først og fremst for transportetapper og tilsvarende og kanskje ikke ideelt for stående jaging nedover, sier Dennis og innrømmer at et så lite tannhjul får dårligere tak i kjedet, samt legger dette i en ganske så trang halvsirkel, sammenlignet med 10 og 11 tenner. Det store spennet i gir vil også stille store krav til kløtsjen i bakgiret for å holde kjedet stramt gjennom hele giringen.

 

OGSÅ TIDELT: Den 11-delte kassetten består av de tre største tannhjulene og en enhet med 8 tannhjul som hektes på. På bordet ligger en enhet med to store tannhjul som gir tidelt kassett. 

I tillegg til den egentlig ganske så revolusjonerende kassetten kommer E-13 med to nye karbonkranker. En til sti- og endurosykling, som også er lett nok til rittsykling, og en til utforsykling. Begge krankene bruker E-13 sine egne kranklager og E-13s tjukke 30 mm aksling.

KARBON: E-13 kommer med to kranker i karbon. Både til stisykling og utfor. Begge har 30 mm aksling og medfølgene krankbeskyttere. 

Trsr-kranken, beregnet på enduro- og stisykling veier inn på ganske så lette 441 gram, uten tannhjul. Mens LG1R-kranken til utfor tikker inn på 459 gram. Begge deler er ikke så langt unna 100 gram lettere enn E-13s Trsr-alu-krank, som veier 522 gram, uten tannhjul.

Krankene har direktemontering av E-13s egne tannhjul. Kranklager må kjøpes fra E-13 i tillegg i riktig konfigurasjon for din egen ramme.

 

TIL UTFOR: LG1r er beregnet på utforsykling og har kraftigere aksling og veier noen gram mer enn Trsr. 

Det er Sykkelbutikken i Bergen som importerer E-13 til Norge, og både kranker og kassetter skal bli tilgjengelige i løpet av senhøsten.