Hva?

SRAM XO Trigger girhendler

Pris:

136 dollar fra speedgoat.com (kun høyre)

Testperiode:

Starter nå

Vekt:

112 gram pr side

Importør:

Stians Sport

Nett:

www.sram.com

Jada! Det er topplokk i klarlakkert karbonfiber! Det er maskinert aluminium over hele fjøla! Det er trinnløst justerbar hendel, det er sideveis justerbar innfesting til festeklemma og det er lekende lett vaierbytte med fullt innsyn i hele mekanikken.

Det er i det hele tatt mye stas ved SRAMs XO-triggere, som med et vaiertrekk i 1:1-utveksling ikke passer til Shimanos bakgir - slik at du må spandere på deg SRAM bakgir i samme slengen. Nyheten har fått massiv oppmerksomhet, ikke minst fordi Shimanos toppgruppe nå er uten separat triggerhendel.

Vi har foreløpig bare et par korte turer i skogen på denne gromtriggeren, og kommer tilbake med full testrapport i løpet av vinteren. Likevel kan det være på sin plass med et bilde av førsteinntrykket den gir i bruk med et X9 bakgir. Mitt eget førsteinntrykk er preget av mange år på Shimanos Rapidfire-hendler, og overgangen er stor.

Lekende lett justering

Den store tommelhendelen kan justere utgangsstillingen trinnløst 30 grader både innover og utover, det gjøres lett ved å løsne en unbrako, vri hendelen dit det føles best - og låse igjen. Føler du at hendelen ofte er i veien, kan den skyves godt innunder styret uten at du dermed jekker bremsehendelen ut i vater. Ulempen med denne innerste posisjonen, er at det blir lovlig trangt når tommelen din skal inn til den lille hendelen som slipper ut vaier og får kjedet ned på tyngre gir.

Her er det nemlig tommelen det handler om. Å komme nedpå lilletriggeren med pekefingeren var nærmest umulig for min høyrehånd, heldigvis er det lett å gi knappen de nødvendige trykkene opp med tommelen. Tommelen må dermed svinges utenom den store hendelen på vei framover, men dette er nok en ren vanesak for oss som er vant med å ha to fingre i fast posisjon på hver sin spak.

Giring uten dødgang

Hva så med selve girefølelsen? Der Shimano har lagt vekt på en myk hendelvandring, er SRAM hardere under tommelen. Motstanden i den store tommelhendelen for skifte til lettere gir er klart tyngre enn hos Shimano, men du trenger til gjengjeld ikke skyve hendelen like langt før kjedet dyttes opp på neste klinge der bak.

SRAM har nemlig oppdaget at Shimano-hendlene har en viss dødgang før de griper tak i vaieren, og har selvsagt sørget for at XO-triggerne flytter vaier fra første millimeter. Jeg må innrømme at jeg aldri har vært plaget av Shimanos dødgang, men SRAM er åpenbart et hakk kjappere og mer kontant. Likevel har jeg ennå ikke fått godfølelsen. Det kan selvsagt henge sammen med voldsomme forventninger.

Mindre følsomt

Det kan også henge sammen med at SRAM-hendlene ikke gir helt den samme kontakten med hva som skjer i den andre enden av vaieren. Et par av de nå utgåtte XTR-triggerne tar tommelen din silkemykt med gjennom vaiertrekket, før et mykt klikk lar deg kjenne at ting faller på plass. Med SRAM er det mer som å gire en Ferrari. Du må bruke noe mer kraft, men det smeller i gir umiddelbart. Nå setter jeg selvsagt forskjellene på spissen. XO-triggerne er defintivt ikke noe som vil slite ut tommelen på noen, og det blir uansett spennende å se hvordan noen måneder med tilvenning vil påvirke inntrykket.

Maks bling for de pirkete blant oss

Med XO-triggerne leverer SRAM noen svært imponerende grep med tanke på personlig tilpassing av en meget sentral komponent. De er alene på markedet om å tilby disse justeringsmulighetene, og mekanikken bak framstår som meget tillitsvekkende. Er du nøye på ergonomien og sliter med å finne the sweet spot med ditt nåværende hendeloppsett, vet du nå hvor du skal gå for å finne løsningen.

Selv er jeg ikke spesielt følsom for smådetaljer i oppsettet akkurat her, og levde lykkelig med mine Rapidfire-pods. Er du i samme båt, har jeg pr i dag følelsen av du vil få mer ut av oppgraderingsbudsjettet et annet sted på sykkelen. Dersom du primært søker maks blingfaktor, er selvsagt svaret noe helt annet.