Den gode sykkelfølelsen er lett å ødelegge med en sykkel som ikke funker. Kjede som hopper på tannhjulene, gir som ikke virker ordentlig, bremser som piper, etc. Ser den i tillegg sliten ut er det fristende å heller kjøpe ny sykkel. Så sant du ikke har en drittsykkel fra Coca Cola, MalaBike, Obs, Biltema, o.lign. er det håp i å få mer glede ut av sykkelen. På en billig drittsykkel skal du ikke bytte så mange delene før det koster deg like mye som hele sykkelen..

Utseende teller?Skal sykkelen se bra ut eller kjennes bra ut?Helst begge deler selvfølgelig, vi starter med utseendet. Etter vanlig rengjøring og smøring av sykkelen er det noen få oppgraderinger som får nesten hvilken som helst sykkel til å se bra ut. Sete, holker og dekk er deler som mattes ned og slites uansett hvor mye du vasker og steller sykkelen. Dekkene kan du riktig nok fikse opp med en eller annen gummi”refresher”-spray, men et slitent mønster kan ingen spray reparere. Kjøp heller nye dekk med de egenskapene du savner på sykkelen. Dekktips finner du her og her.

Holker og seteAkkurat som dekkene blir holker matte og slitt og trekker ned inntrykket av styret. Valg av holker er en smakssak, men holker med skruelåsing sitter veldig godt og gir en fast og kontant følelse med styret. Blir kanskje litt harde i lengden hvis man sykler uten hansker. Husk å bruke vann eller hårspray på styrerøret når du skal tre på nye holker. Den tredje oppgraderingsdetaljen som gir sykkelen et visuelt løft er setet. Med unntak av Brooks lærseter finnes det vel knapt noe sete som blir bedre med tiden. Mange seter har broderier på sitteflaten som slites bort på kort tid. Broderier passer bedre på pynteputer i hattehylla på bestefars Opel Rekord. Kjøp et nytt sete med minst mulig kniplinger. Har setepinnen vært mye opp og ned blir det fort riper, spesielt hvis pinnen er svart. Er alt annet strøkent kan du jo vurdere å oppgradere.

Dette får sykkelen til å kjennes nyNye strømper og vaiere til gir og bremser. Nye bremseklosser og justerte bremser. Lufte ut bobler i hydrauliske bremser. Nytt drivverk (krans bak, kjede og kranktannhjul), i det minste en skikkelig rengjøring og smøring. Dempegaffelens egenskaper reduseres over tid og trenger overhaling med jevne mellomrom. Sjekk manualen til din gaffel for hvor hyppig den skal på service. I utgangspunktet bør en dempegaffel få service en gang i året for å holde egenskapene ved like. Det du uansett bør gjøre er å smøre de blanke/innvendige beina med teflonholdig olje. Løft opp gummimansjettene(om den har), smør på olje rundt beina og trykk sammen gaffelen noen ganger for at olja skal fordele seg. Ideelt sett skal du smøre gaffelbeina like ofte som du smører kjedet på sykkelen.

Hjul og lagereHjul med knekte eller løse eiker og kast reduserer kjøreegenskapene på en sykkel, spesielt hvis du har felgbremser. Gi nytt liv til hjulene med en oppretting og oppstramming. Kraften fra tråkket ditt må gjennom ramme, drivverk og hjul før den skyver deg framover. Myke og uharmoniske hjul reduserer kraftoverføringen og sykkelgleden. Slark i krank, nav og spesielt styrelager gir et dårlig inntrykk av sykkelen. Smør og stram opp slarken i nav og styrelager. Kranklagerslark forsvinner først når du bytter hele lageret (med unntak av åpne kranklagere på sykler fra tidlig nittitall som lar seg smøre opp og justere).

Hva du klarer å gjøre selv og hva du må få et verksted til å gjøre blir din vurdering. Rengjøring, smøring og litt grunnleggende kunnskap om hvordan sykkelen fungerer bør alle kunne. Uansett mekkeferdigheter henger alltid gode sykkelopplevelser sammen med velfungerende sykler.