Rose er et relativt anonymt merke som stammer fra det nordvestlige Tyskland, nærmere bestemt Bocholt ved den nederlandske grensen. Det er ikke mange årene siden de dukket opp med en rolig satsing mot det norske markedet, og den har økt jevnt siden. Nå er nettsiden litt ryddigere og mer oversiktlig, og de har økt annonseringen sin i de nordiske landene generelt. Så litt oppmerksomhet er vel fortjent.

På lik linje som for eksempel hos de andre tyskerne i Canyon er det i all hovedsak på nett Rose selges. Nettbutikken deres viser deg den nødvendige informasjonen for modellkategori, utstyrsnivå og farge på sykkelen du skulle ønske, og til forskjell fra Canyon har de også andre produkter til salgs, fra hjelmer til dekk, klær eller andre deler. Og som hos Canyon, vær observant på at prisene som vises må regnes litt på før du får den summen du faktisk må betale. Tysk MVA er 19%, norsk 25%. Og fraktkostnadene varierer etter vekt, modell og annet. Så mens prisene fra Rose er hyggelige, er det verdt å trekke pusten to ganger før du haster mot kredittkortet ditt.

Som sagt er Rose relativt anonyme, de har ikke flamboyante stall-lag eller kampanjer som andre europeiske sykkelmerker som nevnte Canyon. Dog har de allikevel gjort seg bemerket, med ryttere som den kapable utforsyklisten Nico Vink, utfor-, enduro- og 4X-syklisten Joost Wichman og den amerikanske freerideren Bobby Root, som har blitt populær i Tyskland, kanskje på grunn av sine rekorder for å dra på bakhjulet eller forhjulet veldig fort.

Rose tilbyr terrengsykler i alle kategorier, fra utforsykler gjennom sti- og endurosykler til rittsykler med og uten demper bak. Count Solo 1 er en av de sistnevnte, og selv om prisen til slutt blir en del høyere enn de annonserte 8115 kronene som står på rosesykler.no, må dette sies å være en svært kapabel inngangssykkel for aspirerende rittsyklister. Som de fleste Rose-syklene kan du velge mellom to farger, og vi er spesielt glad for å se at den ene er tidskorrekt elegant og diskré i matt sort. Apropos tidskorrekt, hjulstørrelsen gir deg muligheter til å skryte av at du følger med i sykkeltrendbildet, med 27,5 tommer stor stilpolitikk.

En aluminiumsramme koplet sammen med en RockShox 30 Gold-demper, med en Shimano Deore/XT-miks, Formula C1-bremser, Mavic CrossOne hjulsett samt RaceFace Ride cockpit og krank gir et bra utgangspunkt for en rittkarriere. I alle fall når du legger til at totalsummen blir rundt 10 000,- og du dermed bør ha igjen nok penger til å både kjøpe nødvendig utstyr som hjelm, sko og klær av god standard uten å blakke deg helt.

Den matt sorte trenden går igjen på andre modeller også, som i den grove stisykkelen Granite Chief 2, som også byr på 27,5-hjul. Her har vi hoppet opp noen hakk på utstyrnivået, kankje til en enda bedre valuta for pengene enn Count Solo. Demperopphenget er et klassisk fourbarsystem, og som man kan forvente er styrerøret konisk, akslingen til bakhjulet av 12x142mm-sorten og vandringen rett under 150mm. Ikke en sykkel å bli overrasket over å se i et enduroritt, altså.

Det som derimot kan overraske, er utstyrsnivået du får til prisen på omtrentlige 20 000,-. En RockShox Pike RC-gaffel, Shimano SLX/XT-miks og DT Swiss M1700-hjulsett er som regel sett på vesentlig dyrere sykler. Formula RX-bremsene kommer med 203mm-rotor foran og 180mm bak. Applaus! Cockpitdelene kommer fra Eastons EA70-serie og dekkene er Schwalbes velprøvde Nobby Nic EVO i 2,35. Kjøp en juksepinne og et par gode pedaler, og bombe utfor.

Om du ikke synes en 150mm-sykkel egner seg til å bombe utfor, er heller The Unchained å se på for deg. Dette er Roses utforsatsing, med en bunnsolid delepakke og karakteristisk lav pris. Justerbar geometri gir en styrevinkel på 64 eller 64,5 grader, krankhøyde på 352 eller 359mm og kjedestagslengde på 430 eller 444mm. Lang, lav og slak, med korte kjedestag. Ikke en atypisk utforsykkel, med andre ord, utenom prisen.

For delelisten er betryggende. Fox 40 RC2-gaffel, Shimano Saint-pakke, Mavic DeeMax-hjul, RaceFace Atlas-cockpitdeler er alle deler fra øverste hylle hva utfordeler angår, og med en pris levert ditt nærmeste poststed på under 35 000,- er det bare å ta av seg hatten i ærbødighet. Så får vi anmode som vi har gjort angående tidligere nettmerker: Bruk pengene du sparer på stæsj fra din lokale kompetanseforretning. De fortjener nok din støtte, de også.