Sørafrikanske Morewood startet opp i 1996, men kom ordentlig inn på det internasjonale markedet på midten av 2000-tallet. Momentet bygget de seg opp i utfor- og frikjøringsverdenen, men kom raskt nok med sti- og rittsykler, alle produsert på fabrikken deres i Pietermaritzburg. Hørtes navnet kjent ut? Det er i dette området Sør-Afrika har holdt verdenscup og verdensmesterskap, og utforlegenden Greg Minnaar stammer fra.

I en årrekke har Morewood stått på barrikadene for singlepivot-oppheng, altså demperoppheng hvor bakhjulet er festet til forrammen med en enkelt bolt. Det står de fortsatt for, men har modernisert seg nok til å slå seg sammen med demperguru Dave Weagle for å benytte seg av hans Split Pivot-design. Ennå kan man strengt tatt kalle prinsippet single pivot, men det er allikevel en del hakk mer sofistikert enn fulldempere med ett enkelt ledd. Men frykt ikke, om du lever etter KISS-regelen, tilbyr fortsatt Morewood tradisjonelle singlepivotrammer. Bare ikke i segmentet for grove stisykler.

Morewoods flaggskip heter Makulu, og er et utforbeist med 27,5-hjul. StablePivot-design, langt overrør, lavt kranklager og slakk styrevinkel er alle kjennetegn på en klink moderne utforsykkel, og Makulu stempler inn på samtlige. Legg til de mellomstore hjulene, som ennå ikke har tatt over utforuniverset, men garantert kommer til å gjøre det, så har du det som må betegnes som et høyst relevant kjøp om du er ute etter en rittmaskin for utforsykling i år. Du kan velge å kjøpe rammen alene eller som komplett sykkel. Sistnevnte rundes inn på 53 400,- og kommer utstyrt i alvor. Fox 40 Kashima-gaffel, Kashima DHX-demper, Spank Spike Race-hjulsett og Spank-cockpitdeler og en komplett SRAM X0-pakke er av såpass kvalitet at prisen ikke er til å klage over.

Morewoods groveste stisykkel, Jabula, kommer med 170mm vandring, og bør dermed henvende seg pent mot stisyklister som mener nedover er den eneste veien å bry seg om. Men det skal fint la seg gjøre å komme seg oppover med denne doningen også, bare ikke forvent å slå kompiser i lik form på mer allsidige stisykler. Kjøper du en komplett sykkel får du en BOS Deville-gaffel med 170mm vandring. Rammen kommer montert med Cane Creeks glimrende Double Barrel-luftdemper, og delelisten er som man skulle forvente på en topptursykkel. DT Swiss' EX1750-hjulsett med Hans Dampf-dekk, SRAM X0-gir, Formula TheOne-bremser, RockShox Reverb og Spank-cockpitdeler gir nok ikke den laveste totaltvekten. Men holy zulu, Batman, vi tror dette er moro på vei ned fra høye tinder. Ferie i alpene, kanskje? Først må du forsere en veiledende pris på 52 700,-.

Om du ikke føler prisnivåene har vært i din gate hittil, bli du kanskje gladere av å prate om Kwela 29, en storhjulet halvdemper til den nette sum av 20 400,- komplett. Delelisten hindrer deg ikke i å delta i ritt, hverken korte eller lange. Samtidig er ikke geometrien krappere og hissigere enn at du fint kan druse av gårde på knotete stier i mange sesonger. En Fox 32 RL-gaffel leder an, med deler som DT Swiss' X470-hjulsett, Shimano Deore SLX/XT og Formula RX-bremser etter. Ritchey tar seg av cockpitdelene, og et Fizik Tundra-sete sørger for komforten i mange mil. Vårt eneste punkt å utsette på denne sykkelen er hjulakslingene, som er av det som må kunne kalles en utdatert standard: hurtigkoplinger. Men til prisen er det mange konkurrenter med samme løsning, og det er nok ennå en god stund til vi ser faste koplinger som standard på alle sykler i alle prisleier.

Morewood tas inn av den nyoppstartede bedriften Black Matter i Oslo.