Bayerske Ghost stammer fra Waldsassen ved grensen til Tsjekkia. De har bygget seg opp et velkjent navn i Tyskland, og om du har vært glad i å lese det tyske sykkelmagasinet Bike, har du neppe gått glipp av disse syklene opp gjennom årene. Her i nord har Ghost gått mer stille for seg, men Skalstad Sykkel har hatt troen på merket siden 2007, og har en politikk på at prisene skal matche de tyske, kun med et pålegg av 10% for å matche momsforskjellene mellom Norge og Tyskland.

Ghost satte igang produksjonen i 1993, og har bygget seg sakte opp. Idag har de en imponerende produktlinje, spesielt med tanke på prisene opp imot produktutviklingen de har hatt de siste årene. På midten av totusentallet var fulldemperne deres heller uinspirerte versjoner av gamle demperoppheng, nå har de hevet designen sin en del hakk, og matcher mye av det vi ser fra tyske merker, om ikke generelt i sykkelmarkedet.

Om du dømmer sykkelmerker ut fra hvilke proffnavn de har i stallen sin, er det ingen grunn til å frykte Ghost. Guido Tschugg og Markus Klausmann er to navn velkjent for de som har fulgt med på den internasjonale utfor, 4X- og frikjøringsscenen de siste årene. Og bare på den andre siden av grensen fra oss finner vi Alexandra Engen, som er svensk rundbanemester og innehaver av to VM-gull i sprint. Og om du har gjort et nettsøk, og skulle lure, Ghost har navnet sitt fra før hvite sykler ble satt ut som symboler ved åstedene for tragiske trafikkulykker med syklister involvert.

Det virker naturlig å trekke frem Ghosts Riot-serie for å vise hvordan de har løftet designarbeidet sitt. Karbonrammene med 130mm vandring har tilsynelatende et normalt fourbaroppheng, men trikset ligger over kranken. Demperen er festet til ytterligere et ledd, og beveger seg etter hvordan belastning rytteren og terrenget klarer å by på. Resultatet er uansett økt følsomhet og mindre påvirkning på bremsene under demping enn i tradisjonelle fourbaroppheng. La oss også påpeke at rammen har noen ganske attraktive vinkler og linjer.

Så hvor mye koster herligheten? AMR Riot Lector 7, den midterste modellen, lander på 39 590,- som ikke kan sies å være gærent med tanke på rammen og delene i kombinasjon. En komplett Shimano XT-gruppe er alltid gledelig å se, Easton Vice XLT-hjulsett og Reverb Stealth-pinne likeså. Fox-demperne er også tro tjenere, men vi må innrømme et ønske om å se Kashimagull i denne prisklassen. Ghost tilbyr selvfølgelig også dette, men da først på Lector 9, som i tillegg til Kashima kommer med komplett XTR, Haven-hjulsett og en prislapp til å slå deg i gulvet med, på 58 490,-.

Om du sendte melankolske blikk mot lommeboken når du leste om Riot, kan du lese videre her med håp. For Ghost tilbyr også noe i samme klasse til en langt triveligere sum. Riktignok må du ta til takke med ti millimeter mindre vandring bak, og en litt mindre agressiv geometri, men allsidig stisykling får du gjort uansett på ASX-syklene. Og som på AMR Riot er hjulene mellomstore 27,5ere. Et standard fourbaroppheng er ikke grensesprengende nytt, men velprøvd og effektivt, og tillater Ghost å holde prisen nede.

Som vist på ASX 7500, som også kommer med en komplett Shimano XT-gruppe. Samt Fox-dempere, Ryde-felger på XT-nav og 2.25 brede Schwalbe Rocket Ron-dekk. 120mm vandring bak er nok til å temme de fleste stier, og om du kjøper en heve-/senkepinne og et sett gjeve pedaler, er du klar for tung stisykling, og det til en sum som må sies å være behagelig. ASX 7500 ligger på 17 990,-.

I samme prissegment finner vi også et tilbud til damene: Miss AMR 7500. 120mm vandring foran og bak tillater det meste av stisykling opp til enduroritt, og det til en sum av 21 590,-. Da får du XT-utstyr rund baut, Alex-felger på XT-nav, og Fox-dempere. Og en vekt som med juksepinne og pedaler lander under 13 kilo. Men viktigst av alt, du får en geometri som retter seg mot jenter. Ikke bare er styret litt smalere og setet litt bredere, men hele rammen er tegnet for damer med behov for noe annet enn standardstørrelsene fra andre modeller og merker. Og AMR 7500 kommer ned i 40cm størrelse.