Devinci er altså et kanadisk merke, men der så godt som alt annet sykkelrelatert fra Canada stammer fra områdene rundt Rocky Mountains i vest, har Devinci sitt sete og sin opprinnelse i fransktalende Quebec. Merket har flydd under radaren lenge, spesielt utenfor Canada. Selv med en sped begynnelse på åttitallet, har det tatt sin tid å bygge opp merket. Felix Gauthier tok kontroll over merket i 1993, og jobbet seg fremover sakte, men sikkert.

I 2001, mens halve sykkelbransjen lå nede for telling, bygget Devinci seg opp en større fabrikk, og økte både produksjonen og designkvaliteten sin. På den tiden var ikke utforracing det hippeste som fantes, det var freeride som telte om du skulle vise at du var kulest i gata eller i sykkelbutikken. Og Devinci fulgte med, og dedikerte en voksen del av sin modellrekke til frikjørerne. Forsåvidt til god kritikk, men med salg hovedsaklig i Nord-Amerika. I Europa fikk de ikke ordentlig fotfeste før utforsykling hadde kommet seg opp i aktelse og Devincis groveste sykler rettet seg mot ritt.

Og når de først skulle satse på utforsykling, trengte de en gallionsfigur. De så seg ikke om så langt. Stevie Smith, en ung og talentfull kar fra British Columbia, hadde vist seg frem i den kanadiske cupen og så smått på den internasjonale arenaen da han landet en rolle i Roam, en av filmene fra sykkelfilmguruene i The Collective. Smith hadde vist seg at han kunne håndtere en utforsykkel, og nå hadde han også begynt å trene hardt fysisk. Det belønnet seg fort, med sølv i VM i 2010.

Og i fjorårssesongen tok han like godt med seg sammenlagtseieren i verdenscupen med seg hjem til BC. Inkludert en seier fra vårt eget Hafjell. Har du forresten husket å sette av helgen 5-7. september til å se når Smith skal slåss om VM-seier just på Hafjell?

Men Devinci handler ikke bare om utforsykling, selv om de tydeligvis får til den typen sykler til perfeksjon. Ta for eksempel Atlas-serien deres, som er storhjulede fulldempere ment for allsidig stisykling. Korte setestag sørger for kvikk reaksjon, og om du ønsker å gjøre den klar for større hardkjør er rammen klar for 140mm gafler med Devincis velsignelse. Demperopphenget, som sammen med justerbar geometri deles av alle fulldemperne fra Devinci, er utviklet i samarbeid med guruen Dave Weagle, og lyder det anerkjente navnet Split Pivot.

Atlas XP er den rimeligste i Atlasfamilien, og ligger på overkommelige 24 900,-. Aluminiumsrammen er produsert i Canada, og som alle de andre rammene fra quebequoisene er den dekket av en livstidsgaranti. Utstyret er sobert, med en RockShox Reba RL-gaffel med 120mm vandring, 10mm mer enn bak. Girene kommer fra SRAM, X7 rund baut, bremsene likeså: Avid Elixir 3. Hjulsettet er Jalco-felger på Formula-nav, og ville nok være vår første oppgradering sammen med en heve-/senkepinne. Men med en totalvekt på rett over 13 kilo er Atlas XP slett ikke et dårlig utgangspunkt med tanke på inngangsprisen.

For motstanderne av store hjul finnes Troy-serien, med 140mm vandring bak og 150mm foran samt 27,5-hjul. En litt grovere sykkel, altså, og klar for alt mellom rolige stiturer i marka og fullblods enduroritt. Vinklene og målene er som normalt for denne typen sykler, merk dog at kjedestagene også her er temmelig korte, selv om hjulene ikke lenger er av sirkusvarianten. Har du stier som slynger seg rundt i raske svinger i nabolagsstiene er det verdt å ta notis.

Om du ønsker en karbonramme er Troy RC den rimeligste varianten, til 40 900,-. Da får du en Fox 34 Float CTD-gaffel med 150mm vandring, en Shimano SLX/XT-miks på gir og bremser, Easton XR-hjul og EA50-stem montert med et V2-styre. En Reverb-setepinne skulle bare mangle, det samme med Hans Dampf-dekkene. I sum får du en allsidig, men solid sykkel, med sans for nedoverbakker som pisker deg rundt i svingene.

Til slutt tar vi frem en sykkel for Stevie Smith-tilhengerne, Wilson. Dette er sykkelen Smith vant på i Hafjell og Schladming ifjor, og nå kan du kjøpe den samme. Fortrinnet med denne rammedesignen er lett å få øye på, men bakdemperen så lavt montert at den forsvinner bak kranken og seterøret. Lavt montert demper betry lavt tyngdepunkt og det igjen gir deg en lettere manøvrert sykkel når det går hardt for seg. Geometrien er som forventet av en utforsykkel idag, lang, lav og slakk. Allikevel er ikke dette en sykkel som isolerer seg til rittsykling, du vil nok også stortrives med denne kompanjongen til laidback cruising ned Rollercoaster også.

I sykkelguiden vår etter jul løp vi rett på en smell, og rotet sammen prisen for en Wilson Carbon RC med prisen for en XP. RC-modellen, som står nest øverst i rekken er ikke et dårlig kjøp til 48 900,- men det er neimen ikke Wilson XP til 31 900,- heller. Her mister du karbonrammen, forståelig nok, men får allikevel en RockShox Boxxer, SRAM X7-gir og Avid Elixir 5-bremser, Truvativ-krank og -cockpit og Schwalbes Magic Mary-dekk på Jalco-hjul. Nok til å jule opp rundetidene til kompisene dine om du har dagen.