Schwalbes Procore er ikke en helt ny ide, men hvordan det løses er nytt og spennende. Procore består av et lite dekk inne i det vanlige terrengsykkeldekket. Det indre dekket fylles opp med en ganske standard slange, mens ytterdekket monteres slangeløst utenpå det mindre dekket.

Siden lanseringen av løsningen i sommer har Schwalbe forbedret den ytterligere, nå er det kun én ventil. Dette medfører selvfølgelig at du slipper å borre hull i felgen samtidig som det blir mer brukervennlig, og dermed kan brukes på de aller fleste felger. Ventilen pumper opp både innerslangen og ytterdekket ved å vri på ventilen for å veksle mellom de to.

Løsningen kan også brukes med alle tyder dekk som lar seg montere slangeløst.

  • Pakken som Schwalbe selger består av tape til å tette felgen, (her kan du bruke en hvilken som helst tape til å konvertere felgen til slangeløs bruk)
  • Slange med en ventiladapter som gjør at du kan veksle mellom å pumpe opp slangen og det slangeløse dekket utenfor.
  • Innerdekk med et hull som slipper luft forbi slangen inni det.
  • Slangeløs latexvæske,
  • Easyfit – stift som letter monteringen av dekket.

PAKKA: Alt du trenger for å sette opp Procore-systemet vil bli solgt i en pakke, men hver del vil også være tilgjengelig løst.

Mye av dette kan du skaffe selv i løse deler fra andre leverandører, men de spesielle slangene, ventilene og innerdekkene er unike for Schwalbes Procore-system.

Tanken er at du pumper innerdekket opp til 60-80 psi slik at dette beskytter felgen og dekket mot gjennomslag. Da kan du sykle med mindre luft i ytterdekket. Helt ned til 10 psi har blitt testet. At dekket er klemt fast mellom innerdekket og felgen gjør også at sjansen for at dekket løsner fra felgen ved en lekkasje blir vesentlig mindre. Vridning av dekket med lavt trykk blir også mindre da den delen av dekket som er nærmest felgen blir stivet opp av innerdekket.

Hele systemet veier ca 200 gram ekstra pr hjul, men systemet vil innebære at du kan bruke lettere dekk. For eksempel vil du kunne slippe unna med vanlige Schwalbe-dekk i stedet for Super Gravity-dekk til enduro-bruk da vil Procore-systemet gå omtrent i null i forhold til den sparte vekten på lettere dekk.

Om systemet garanterer at du aldri kommer til å punktere igjen er for tidlig og si, men det vil gjøre det mindre sannsynlig, samt at du vil i større grad kunne klare å fortsette en stund med punktert dekk.

Prisen på systemet er fortsatt ikke satt, men Jarand Sørsdal hos Schwalbe-importør Cyklon sier at systemet skal være i salg fra januar-februar 2015.

Tjukkas-dekk

Schwalbe viste også frem sine nye fatbike-dekk, Jumbo Jim. Dekkene kommer i 4 og 4,8 tommers utgave og har fått det velklingende navnet Jumbo Jim. 4-tommers-dekket skal veie rett under en kilo. 

JUMBO: Fatbike-dekk i 4 og 4,8 tommer fra Schwalbe.

Ny Nic
Nobby Nic kommer også i ny versjon med et åpent, enkelt mønster med mange seipinger og spor får godt grep. Dekket er ment å fungere som et robust sti- og endurodekk sammen med Procore, eller som et gripevillig stidekk på egenhånd.