Les vår test av Santa Cruz Tallboy 2013-modell. 

I dag har Santa Cruz lansert ikke mindre enn tre nye sykler. Alle er på sett og vis fornyelser av tidligere modeller. Likevel er de alle helt nye også.

 

NY: Highball 29 med ny karbonramme og ny geometri. Selv Santa Cruz anser halvdemperen som levende en stund til. 

Highball har gutta fra California hatt i kolleksjonen en god stund. Vi testet denne i 2012 og likte den godt. Da var den en halvdemper på den robuste siden av skalaen, men likevel med ett bein planta i ritt-løypa.

Nye Highball er mer kompromissløs i tilnærmingen. Nå har Santa Cruz tilsynelatende bestemt seg for virkelig å innta rittløypene på ordentlig. Nye Highball er ikke bare en sykkel. Den er minst to, men selv disse to kommer i flere varianter. Mange vil mene at rittfulldemper er veie å gå i rundbane og maratonritt, men det viser seg at nye karbonrammer og større hjul har gitt halvdemperen et forlenget liv som konkurransedyktig rittsykkel. 

Trodde du halvdemperen var død?

Santa Cruz har valgt å lansere den nye halvdemperen både med 27,5-hjul og 29er-hjul. I tillegg kommer begge versjonene i en dyr CC-karbon-versjon og en litt rimeligere C-karbon-versjon. Dette er tilsvarende Santa Cruz har gjort med stisyklene og utforsykkelen sin tidligere. 

Highball 29 kommer i tillegg i en rimelig alu-versjon.

MEDIUM: Pastellfargene som Santa Cruz har hatt på stisyklene sin blir også tilgjengeli på den nye Highball, her i 27,5-versjon med Shimano XTR. 

 

Både Highball 27,5 og Highball 29 kommer med ramme fullstendig laget av karbon. Fra endestykker til styrerør er dette en real karbonramme. Rammevekten er på drøye 1100 gram, noe som må sies å være konkurransedyktig, men ikke grensesprengende. Flere av de letteste halvdemperrammene fra f.eks Scott og Trek veier under kiloen i 29er-versjon. Men Santa Cruz er kjent for stive og solide rammer, og de har også laget en ramme med ganske så moderne geometri.

420mm kjedestag på 27,5-sykkelen og 430mm på 29eren er kort. Samme lengde som Specialized Stumpjumper og mer enn 10mm kortere enn flere andre standard 29ere på markedet. Også over ti millimeter kortere enn på forrige generasjon Highball. 

Kombinert med langt overrør, 625mm i large, drøye centimeteren lenger enn forrige generasjon Highball, og kort styreframspring, viderefører Santa Cruz den nye trenden med sykler med lange frontpartier til halvdemperne. Litt overraskende er det at Santa Cruz ikke har satt opp sykkelen med slakere styrevinkel enn 69 grader for 27,5-sykkelen og 70,5 grader på 29eren. Dette er nesten én grad brattere enn Trek Superfly, men hakket slakere enn Specialized Stumpjumper.

Overrørslengde er tilsvarende Stumpjumper med 600mm på medium og 625 i størrelse large.

Rammene er tilpasset gaffel med 100mm vandring.

Les om Santa Cruz' suksessrike utforlag. 

Selvfølgelig har rammen intern vaierføring, 142x12mm bakaksling, og direkte montering av frontgiret. Santa Cruz er også tilhengere av gjenget krankhus, noe som erfaringsmessig er mindre utsatt for knirk enn press-fit, og Highball-syklene har selvfølgelig gjenger i kranken. Litt rart er det at ellers så progressive Santa Cruz ikke har vært fremtidsrettet nok til å lage hull i rammen til intern føring av vaier til en eventuell senkepinne. Her ligger både Specialized og Cube foran resten av bransjen ved å ta høyde for at dette vil bli populært også til rittsykling.

Pinnen på Highball er 27,2mm, som før vi virkelig oppdaget fordelene med senkepinne også på rittsykler, ville vært vårt klare førstevalg. Spenstige karbonpinner i 27,2 gir mye komfort under sittende sykling.

Syklene vil komme med mange utstyrsalternativer, og også som løst rammesett. Både Shimano-bygg og SRAM-bygg vil bli tilgjengelig.

Kjenner vi Santa Cruz rett blir prisene relativt stive de også, men likevel på linje med fine karbonsykler fra andre merker.

KROSSER: Sykkelkross er i vinden både her hjemme og i USA. Da passer det fint med en fresk modell fra Santa Cruz. 

 

Ræser? Fra Santa Cruz?

Ja, nei, ikke helt, kanskje. Men Santa Cruz har leflet med bukkestyrer før. Deres forrige Stigmata-sykkel var en sykkelkross-sykkel i aluminium. Den ble tatt ut av produksjon for flere år siden, men nå henter Santa Cruz navnet tilbake med en helt ny karbon-sykkel med skivebremser.

At sykkelkross er noe av det mest trendy av sykkelsporter du kan drive med er selvfølgelig med på å påvirke Santa Cruz til å gjøre dette nå.

Nye Stigmata er en real kross-sykkel klar for et hvilket som helst internasjonalt Super-Prestige-ritt, men den er også en real grus-ræser med mulighet for breie dekk. Den har hydrauliske skivebremser og gjennomgående akslinger både foran og bak og kan selvfølgelig også settes opp med rene landeveisdekk for rolige og harde langturer på asfalten.

For en gangs skyld har Santa Cruz gått for et pressfit kranklager. De mener dette funker bra på en slik sykkel og at det gir dem muligheten til å lage en stivere og lettere ramme.

Intern vaierføring til Di2-gir er en selvfølge.

At sykkelen ser fresk ut er det lite tvil om.

Også her kommer det flere forskjellige utstyrspakker, men Stigmata er kun tilgjengelig i den dyreste CC-karbon-varianten. 

Speedproducts i Hemsedal er norsk Santa Cruz-importør.