Rock Shoxs U-Turn mekanisme er genialt enkel, samtidig som den gjør sykkelen mye mer allsidig. Skal du opp en lang og bratt bakke, skrur du enkelt ned gaffelen til 80mm, og når du skal ned igjen, skrur du den bare ut igjen til 125mm. Gaffelens lengde endrer seg når du justerer vandringen, så du kan også bruke det til fininnstilling av sykkelens vinkler.

80-125 på 10 sekunder

Det som virkelig gjør U-Turn anvendelig, er at samtidig som du skrur vandringen kortere, blir også fjæren stivere, men uten at den får forspenning! Til sammenlikning fungerer Manitous justering slik at fjæren blir forspent med 20mm, og blir helt ubrukelig til annet en klatring på vei og grus. Med U-Turn forblir gaffelen følsom for småhumper når man har skrudd ned vandringen, samtidig som fjærraten går opp såpass at det skal omtrent like mye krefter til for å bunne gaffelen ved 80mm som ved 125mm.

Hvordan?

Hvordan gjøres så dette? Selve fjæren sitter festet på undersiden av en skruknott helt i toppen av gaffelen. Bunnen av fjæra er skrudd innpå store plastgjenger, som igjen er festet i stangen som sitter i bunnen av gaffelen. Når man skrur på knotten oppå gaffelen, dreier fjæra med rundt, og skrur seg selv mer eller mindre inn på plastgjengene. Vips, justerbar vandring. Knotten kan skrues 7 hele runder, og gir totalt 55mm justering. Mao. ca 8mm per runde.

Fjærrate

Men hvordan forandres fjærraten? Det er enkelt: En spiralfjær er egentlig en lang torsjonsfjær. Tråden som fjæren er laget av, vris mer eller mindre når fjæren presses sammen. Og jo kortere tråd man har, jo tyngre blir det å vri den f.eks. en halv omdreining. (Tenk 10cm lang tråd i forhold 1 meter.) Det betyr igjen at en kortere fjær er stivere enn en lengre, selv om trådtykkelse, diameter og avstand mellom vindingene er den samme. Og siden U-Turn mekanismen ikke gjør noe annet enn å endre den effektive lengden på fjæra, så følger det automatisk at fjærraten endres. Så genialt at det burde vært funnet opp for mange år siden.