Hardtail: Sykkel med demping kun foran, altså med stiv bakramme. Utrykket kommer fra motorsykkelspråket, blir brukt om gamle Harley-Davidson med stiv bakende.

Semislicks: Dekk med knaster på sidene og lite eller ikke noe mønster i midten. Dette gjør at dekket ruller lett, samtidig som knastene på siden griper tak når sykkelen legges over i en sving. Egnet for grus, asfalt og annet hardt underlag, griper og bremser dårlig ute i terrenget.

Geometri: Rammas mange lengdemål og vinkler danner geometrien, og er selve grunnpremisset for hvordan sykkelen oppfører seg i fart. Setevinkel og styrevinkel er nøkkelord, de beskriver hvor bratt seterøret og styrerøret står. Eksempel: Bratt styrevinkel gir kjapp/nervøs styring - slakk styrevinkel gir stabil/treg styring. Vanlig styrevinkel er mellom 71 og 73 grader, vanlig setevinkel mellom 72 og 74 grader.

Dropouts: Sporene i bakramma der hjulet settes inn, konstruksjonen forbinder bakhjulet med resten av sykkelen. Inkluderer også girøret, som er metalltappen man fester bakgiret i. På venstre side er også et eventuelt skivebremsefeste en del av dropout-konstruksjonen.

XC: Cross country, konkurranseform i terrengsykling, kalt rundbane på norsk. Terrengsykkelritt med fellesstart der første mann i mål vinner. Sykler med lett og konkurranseorientert oppsett kalles ofte XC-sykler.

Kjedestag: Rammerørene som går mellom kranklager og dropouts.

Octalink: Shimanos standard for kranklager og krank. Kranklageret har en aksling med 8 spor som krankarmene passer inn på. Shimanos forbedring av god gammel firkantaksling.

Hollowtech: Shimanos betegnelse på sine hule og lette krankarmene som de siste åra har dukket opp også i rimeligere utgaver.

Deore/LX/XT/XTR: Fire komponentgrupper for terrengbruk fra Shimano, består av alt fra nav og kjeder til gir og bremser. Deore er tyngst, ekstremt god valuta for pengene og fungerer godt nok for de fleste. LX skiller seg bare minimalt fra XT i funksjon og vekt, sistnevnte skal ha litt bedre slitestyrke. XTR er ekstremt dyrt og lett, og forbeholdt elitesyklister og de som må ha det beste.

Double/triple-butted: Rammerørene har tykkest vegger nær sveisene og tynnere på midten, for å spare vekt uten å miste styrke. Triplebutting er mer sofistikert, og betyr at denne reduseringen går i tre stadier.

Vandring: Demperens slaglengde. 80 mm vandring på dempegaffelen betyr at den kan skyve seg sammen maksimalt 80 mm når den møter en hump eller lander etter et hopp. Med unntak av de to billigste syklene i testen, kan alle demperne justeres fra 80 til 100 mm vandring etter behov.