Tyske Merida er kanskje mest kjent for sin racing-profil takket være tung sponsorstøtte til Multivan-Merida i terrenget og Lampre-laget på landeveien. Mindre kjent er det at de har et bredt sortiment av kapable sti- og endurosykler også. Terrengsykkel var på lanseringen av Merida One-Twenty i Albstadt for å sjekke ut om det var noe nytt og spennende!
 
400 gram lettere
En av de store nyhetene for One-Twenty, er at toppmodellen får karbon-ramme. Det vil si at hovedtriangelet er i karbon, mens bakramma fortsatt er i aluminium. – Det svarte seg ikke å lage bakramma i karbon. Gevinsten i vekt og funksjon viste seg å bli marginal, sa Meridas sjefsingeniør Jürgen Falke under lanseringen i Albstadt i juni. Karbon-oppgraderingen har uansett gjort ramma 400 gram lettere enn årets alumimiums-variant.

SPINKELT: Vekta er lav, men vi følte at bakramma var i spinkleste laget i utforkjøringer. 
To hjulstørrelser
Merida følger trenden i markedet med å tilby samme sykkel med forskjellige hjulstørrelser. Om du bruker sykkel i størrelse M eller L kan du velge mellom 27,5” og 29”. Noen foretrekker snerten og lekenheten med små hjul, mens andre ønsker framkommeligheten og stabiliteten til en 29er. Skal du ha sykkel i størrelse S eller XL får du henholdsvis 27,5” eller 29” – noe som gjør at sykkelen blir riktig proporsjonert i forholdt til rytterens størrelse.
 
Mange varianter
Sykkelen kommer i åtte forskjellige varianter i prisspennet 17999,- til 47999,-. På de billigste variantene får du aluminiumsramma og litt enklere dempere. Den rimeligste karbonmodellen er One-Twenty 7. CF 7000 og koster 37999,-. Da får du den nye 2x11 XT-gruppa, Rock Shox Revelation gaffel og stiv setepinne. Syklene er delt opp i Trail og Tour kategorier. Du med Trail-oppsett har typisk 1x11 giring og senkepinne, mens Tour har stiv setepinne og lettere utveksling for å være lett å håndtere i lange, bratte motbakker. One-Twenty 7. CF 7000 er en Tour-modell, og akkurat denne sykkelen fikk vi teste i tysk skau under lanseringen.

LETT: Nye Shimano XT byr på nytt utseende og ekstremt lett utveksling. 
I skauen
Under lanseringen fikk vi dessverre ikke prøvd sykkelen under de tøffeste forholdene. Bakkene var korte, og stiene var ikke spesielt tekniske, men vi fikk i hvert fall dannet oss et førsteinntrykk. Det første som slår en er at sykkelen føles veldig lett og responsiv til stisykkel å være. Vandringen på 130 millimeter er helt ideell for markabruk. Dette er en sykkel som ikke lar seg skremme av lengre transportetapper på grusen samtidig som den kjører svært effektivt i terrenget. Sittestillingen er kompakt, men du sitter godt balansert på sykkelen i teknisk terreng. One-Twenty klatrer bra, men vi ble ikke så god venn med den i rufsete utforkjøringer. Sykkelen føles litt spinkel i bakramma, og inviterer ikke til å kjøres like hardt utfor som for eksempel Trek Remedy som er i omtrent samme sykkelkategori.

 
Spennende var det også at testsykkelen var utstyrt med 2016-modellen av Shimano XT. Det spesielle her er den ekstremt lave utvekslingen som er skreddersydd for lange, bratte oppoverbakker. Med 26 tenner på minste drev foran og 40 på største bak, savner du i hvert fall aldri noen lettere gir! Ellers er designet på XT-gruppa oppgradert, men funksjonsmessig er ting mer eller mindre tilsvarende nåværende XT-gruppe. I hvert fall når det kommer til ergonomi i hendler og hvordan girskiftene føles.

LÅSING: Låsebryteren til gaffelen ser klumpete ut, men fungerer fint. 
Kort oppsummert er nye Merida One-Twenty 7. CF 7000 en sykkel som er laget for deg som liker å dra på lange, raske stiturer. Du liker å drasse på minst mulig på tur. Sykkelen er også egnet til tekniske ritt som Terrengsykkelrittet og Ultrabirken, men til ren enduro-bruk kan det være greit å se på et av de grovere alternativene til Merida.