HANDS ON: Jeff Steber tar fortsatt et tak med sveiseapparatet under produksjon av prototyper i aluminium. 

Intense Tracer er nærmest hjertebarnet til Intense-gründer Jeff Steber. Modellen var kanskje historiens første rene stisykkel uten rittambisjoner. Når siste generasjon skulle utvikles gikk den ellers så selvsikre og lite beskjedne Steber utenfor sine egne lokaler i Temecula i California. Den nye Tracer-sykkelen skulle fortsette Tracers-navnets utvikling fra kvikk og lett stisykkel til rå endurosykkel.

Vi testet en av de første generasjonene Tracer her: 
For ordens skyld - Testen her ble skrevet før Ole Blokhus ble Intense-importør. 

PROTOTYPER: Cero designs og Cesar Rojo jobbet frem flere varianter på vei til sluttproduktet. Nederst til venstre er vi nesten i mål. 

Steber og Intense har siden tidlig nittitall bygd merkevaren Intense på nyskapning og egenproduksjon i USA. De siste årene har de sett seg nødt til å flagge ut produksjonen for å gå over fra aluminium til karbon. Når først utflaggingen av selve produksjonen var gjort var det ikke kanskje så stort skritt for Steber også å søke hjelp utenfra når det kom til selve utviklingen.

Intense kunne gått til anerkjente Dave Weagle eller hyre inn et lokalt amerikansk konsulentbyrå for å videreutvikle opphenget og demperbevegelsen i nye Tracer. I stedet valgte Steber å se til Spania og Katalonia for en ny stjerne når det kommer til utforming av terrengsykkeloppheng.

HJULBANE: Bakhjulet beveger seg i en svak omvendt S gjennom vandringen som hele veien er lett progressiv. 

Cesar Rojo er noe så spesielt som en tidligere proff utforsyklist, som nå er i ferd med å etablere seg som gå-til-mannen for demper-kinematikk, karbon-konstruksjon og produktdesign. Unge Rojo var lagkamerat med en annen utfor-proff som har blitt ingeniør i Fabien Barel. Sammen utviklet de, og syklet på, en av de siste årenes mest nyskapende utforsykler, Mondraker Summum. At siste generasjon av denne sykkelen tok alle herre-medaljene under fjorårets utfor-VM i Italia sier en del om sykkelens egenskaper. Rojo var mannen bak opphenget Zero, i tillegg er han også kredittert som mannen bak Forward Geometrien til Mondraker. Når vi vet at Mondraker, Barel og Rojo også jobbet sammen med Chris Porter i årene de syklet og utviklet Summum var det nærmest som en perfekt storm av nyskapende og nysgjerrige syklister og hjerner som møttes på Mondraker-laget i årene rundt 2010-2012.

Siden da har Barel lagt opp som utfor- og enduroproff og gått videre til en ingeniør- og produktutvikler-rolle hos Canyon.
Chris Porter har blitt kjent som den fremste forkjemperen for ekstremt lange og slake sykler til utfor- og endurobruk fra sin rolle som demperguru hos Mojo, mens Cesar Rojo har etablert sitt eget design- og produktutviklingsfirma Cero designs i Barcelona. Cero utvikler demperoppheng for KTMs motorsykler og har fortsatt å utvikle terrengsykler for Mondraker.

   "The kinematics, I did it all"
     Cesar Rojo om nye Tracer

I løpet av det siste året har det også blitt kjent at Rojo og Cero jobber med sitt eget sykkelmerke Unno. Unno skal bli et eksklusivt merke med kun en produksjon på noen få hundre rammer totalt. Alt fra halvdemper til utforsykkel er i ferd med å ferdigstilles og omtalene av de første testbare prototypene har vært ekstremt fordelaktige. Unno satser på utvikling og karbonproduksjon i Barcelona. I Unno-rammene ser vi summen av det Rojo har lært siden Mondraker-dagene med Barel og Porter, samt ny kunnskap om karbonkonstruksjon.

OPPHENG: Lange linker og store lagre i det Cero-utviklede opphenget. 

Da Jeff Steber ønsket å utvikle den nye Tracer-modellen gikk han til Cesar Rojo og ga den langhårede katalaneren alle fullmakter til å utvikle en sykkel som skulle gjenkjennes som en Intense, og ha lignende utseende og oppheng som de andre nye modellene, Recluse, Primer og utforsykkelen F16, unnskyld M16.

I tillegg til Rojos ekspertise på demperbevegelse og karbonkonstruksjon kunne Intense benytte seg av Jeff Steber selv som villig vekk sveiset i vei på prototyper i aluminium i verkstedet i Temacula. Om ikke selve sluttproduksjonen av Intense foregår i Temecula lengre så er Steber på alle måter fortsatt hands-on, bokstavelig talt. 

Nye Tracer er den siste modellen i rekken av en totalt utskiftning av Intenses modell-spekter. Etter at sykkelbransjens revitaliserings-guru Andrew Herrick kom inn som ny sjef og visjonær i 2014.

Les vår test av Intense Recluse her: 

Herrick er en av sykkelbransjens mest suksessrike bakmenn og har siden han grunnla Pedros i 1989 gått gradene fra gründer på gutterommet. Herrick var med på å selge Pedros til Swix i 1997 og gikk videre til å grunnlegge Crank Brothers, for så å innlemme det i den italienske giganten Selle Royal, som i tillegg til setemerket Selle Royal også eier Fizik, Brooks, Crank Brothers og den japanske klesprodusenten Pedaled.

For å gjøre en lang historie kort. Ishockey- og terrengsykkelentusiasten Herrick er en ekspert på å skape og videreutvikle merkevarer i sykkelbransjen. At han nå er CEO og har en stor eierandel i Intense betyr en offensiv satsing. Dette har vi det siste året sett helt tydelig fra Intense. Bare i løpet av 2016 lanserte de 4 helt nye modeller: Spider 275C, ACV, Primer og Recluse. Nå kommer altså Tracer også i helt ny versjon - den femte helt nye modellen i løpet av 12 måneder. Få produsenter kan matche det. I hvert fall ingen mindre nisjeprodusenter med kun fokus på fulldempede terrengsykler.

OPPHAVET: Første årgang Tracer var en populær sykkel blant ihugga stisyklingsentusiaster, også i Norge. 

Den første Traceren kom for snart 20 år siden. I 1999 var den forut for sin tid som en reinspikka stisykkel uten uttalte rittambisjoner. Den ble likevel omtalt som en XC-sykkel i de fleste sammenhenger, men konseptet “trail bike” ble samtidig funnet opp for å beskrive sykler som den.

I 1999 hadde Tracer 80 mm vandring, Horst Link på kjedestaget og håndsveiset aluminiumsramme. Den la grunnlaget for Intense som merkevare og ble en bestselger innenfor sin nisje. Siden den gang har nye versjoner av Tracer stadig blitt grovere, mens Intense har fyllt på med modeller både over og under i vandringsmengde. I den nye kolleksjonen sitter nå Tracer øverst på vandrings-stigen, sett bort i fra utforsykkelen M16 da og den antageligvis utgående modellen Uzzi,  som ikke er en del av den nye kolleksjonen uansett. Det ville være rart om ikke en ny utforsykkel med samme røde tråd er rett rundt hjørnet. Vi får se.

Både Jeff Steber og Andrew Herrick er nå helt ærlige på at Intense satser på å bli et luksusmerke innen terrengsykler. Inspirert av tilsvarende merkevarer på landeveien, ser de begge at det er et marked for sykler som ligger et hakk eller to over standardvare fra de store merkevarene.

For å trekke paralleller til landeveien er det ikke Bianchi, Trek og Wilier, Intense ønsker å sammenligne seg med. De ser for seg at det er luksusmerker som Colnago, Pinarello, De Rosa, Sarto og Passoni for å nevne noen som er mer i deres kategori. Landeveissyklister betaler gjerne ekstra for noe autentisk og italiensk og priser for komplette sykler på over 100 000 kroner er langtfra uhørt. Når det kommer til terrengsykler er det USA som opphavsland som gjelder. Her mener Intense at de, tross produksjon i Taiwan og Vietnam, har både historien og produktene som skal til for å spikke seg en nisje i bransjens øverste sjikt.

LUKSUS: Factory-modellen av Tracer kommer i to farger og med utstyr fra aller øverste hylle. 

 

Ok, nok bakgrunn la oss stupe inn i den helt nye Tracer-modellen.

Som klassiker i Intense-kolleksjonen var Jeff Steber ekstra opptatt av at nye Tracer skulle bli noe eget. Den nye kolleksjonen består for det meste av helt nye modellnavn, sett bort i fra Spider 275c som drar veksler på et modellnavn som har vært i katalogen siden rett etter årtusenskiftet. Tracer har en spesiell posisjon i Stebers hjerte.

I utviklingen av den nye sykkelen ble det tegnet opp og sveiset sammen en rekke utkast og prototyper som ble testsyklet og testet i diverse testrigger, både hos Cero og hos Intense. Den spanske utforstjernen Bernat Guardia ble stadig foret med nye prototyper for testing. I tillegg syklet både Rojo og Steber på testversjoner selv.

At Tracer skulle lages av karbon var en selvfølge. Det var også en selvfølge at den skulle se ut som en Intense og ligne på de andre nye modellene. Utover det hadde Rojo relativt frie tøyler når det kom til å utvikle det VPP-lignende opphenget.

Dagens endurosykler må være som utforsykler nedover, samtidig som det forventes at de skal være lettsyklede og kvikke i klatringer og småkupert terreng. Intense valgte å gå for ekstremt korte kjedestag på nye Tracer, kombinert med en relativt lang front. Dog et stykke unna Forward Geometry-frontene som Rojo utviklet for Mondraker. Rojo selv har gått litt tilbake på overrørslengdene også på sitt eget merke Unno, og mener at et kompromiss gir mer allsidige egenskaper.

LANG FRONT: Nye Intense Tracer får langt overrør - 622 mm i størrelse Large

Nye Tracer vil komme i to hovedvarianter - en med Carbon SL-ramme og en med en rimeligere karbonkonstruksjon. Den rimeligste modellen får også vippearm i aluminium. SL-rammen har vippearm i karbon.

Utformingen forøvrig er lik.

I Intenses nye plan for verdensherredømme i luksuskategorien ligger det inne at Intense skal levere komplette sykler. Tiden for levering av løse rammer og selvbygg er ikke helt over, men det er tydelig at hele bransjen har gått mot komplette sykler, også fra spesialistmerkene.

Geometrien er som nevnt moderne, uten å være helt revolusjonerende. 65-graders styrerørsvinkel er paret med en bratt 75 graders seterørs-vinkel. Dette gjør sykkelen lett å klatre bratte heng med, uten at du faller av bakover.

I large får sykkelen et overrør på 622 mm - noe som er langt, men ikke superlangt kombinert med 35mm stem. Reach er oppgitt til 460 mm og stack til 604 mm. Ganske vanlige mål i dagens enduro-univers.

Kjedestagene på 432 mm er blant de aller korteste for kategorien og umuliggjør bruk av frontgir. En akselavstand på 1207mm forteller oss likevel at dette er en stabil sykkel.

 

GEOMETRI: Alle tallene for nye Tracer. 

Oppsummert om geometrien:

  • Vandring: 165mm
  • Styrevinkel: 65 grader
  • Setevinkel: 75 grader
  • Kjedestag: 432 mm

I tillegg til de to rammevariantene kommer nye Intense Tracer i en rekke utstyrsvarianter.

Den dyreste og flotteste, Factory-modellen er en kompromissløs luksusmaskin med toppdeler hele veien. Den kommer til å koste ca 120 000 kroner komplett. Da får du selvfølgelig SL-ramme. SRAM XX1-Eagle-gir, Race Next SL-karbonkrank, ENVE M70 karbonhjul og Renthal karbonstyre og selvfølgelig Factory-modeller av Fox 36-gaffelen og X2-bakdemperen. Totalvekten på denne modellen havner rett under 13 kilo uten pedaler. Prisen vil ligge på svimlende 124 990 kroner eller der omkring litt avhengig av dollarkursen. 

FACTORY: Toppmodellen til over 100 000 kroner

    "Grepet og roen i opphenget er suverent. Stående jaging gir solid fraspark med demperene åpne.
     Slag slukes uten klunk eller nøkk. Ingenting henger. Ingenting bremser fart og flyt.
    Tracer inspirerer og imponerer, mer enn den stive prisen tilsier." Fra testen i Terrengsykkel #65

Les testen av Tracer Factory i Terrengsykkel 65 som er hos abonnenter 17.  februar.

Under Factory følger Elite med SL-ramme X01-Eagle-gruppe, E13-karbonhjul, Fox Performance bakdemper en noe høyere vekt.

ELITE

Deretter kommer Tracer Pro med SL-ramme 11-delt drivverk med E13 9-44 kassett og Race Face Next krank, E13-aluhjul og Performance gaffel og bakdemper. Pro er priset til omlag 79 990 kroner. 

Videre fortsetter det med Tracer Expert med standard karbonramme, Shimano XT-drivverk, Stans-hjul og Rock Shox-dempere.

Selve kolleksjonen avsluttes med Tracer Foundation med standardramme med alu-link, SRAM 1x11 RX1-drivverk og Rock Shox-dempere.
Alle modellene kommer med Rock Shox Reverb-pinne med 150 mm vandring. Foundation er priset til 5498 Euro - noe som fort oversettes til 54 990 kroner.  

Tracer vil også bli tilgjengelig som løs SL-ramme for dem som ønsker å sette sammen sin egen pakke. Ramma vil komme med Fox Float X2 Factory bakdemper og koste den nette sum av ca 40 000 kroner. 

GRUNNPLANET: Tracer Foundation er den rimeligste versjonen. 

Den nye Tracer-rammen har innvendig vaier- og slangeføring. Noe vi ser at er en klar oppgradering i forhold til tidligere tiders Tracer-modeller. Vaierne går i egne skumrør inne i rammen for å unngå skrangling og for å lette utskiftninger. Både kjedestag og underrør er beskyttet med integrerte gummipolstringer som både demper støy og slag.

SKUMRØR: Inne i rammen ligger slanger og vaiere i skumrør for å motvirke klapring. 

Opphenget får 165 mm vandring og Cesar Rojo har konstruert endurolinken slik at den er svakt progressiv gjennom hele vandringen, tross den motsatte S-formen som det VPP-lignende opphenget gir på hjulbanen. At alle modellene utstyres med luftdempere gjør at selve fjærraten vil bli enda litt mer progressiv enn opphenget bidrar til.

I motsetning til tidligere Tracere, men i tråd med dagens trender, er det slutt på buede former og rør. Nye Tracer har rette, rake profiler.

TIDLIGERE GENERASJON: 2013-utgaven av Tracer 275 hadde aluramme og kabelsalat. 

Selvfølgelig er det Boost-avstand foran og bak, og dekklaringen er tilpasset bruk av 2,5-dekk i 27,5-hjulstørrelse.

Vi har testet supersykkelen Tracer Factory i flere uker allerede og du kan lese hele testen i papirmagasinet, men uten å røpe for mye kan vi si at Intense har laget en endurosykkel som er så lettsyklet og leken at du fint kan bruke den på dagslange stiturer i småkupert terreng. I tillegg er den så stabil at du vil føle deg trygg i både smale og åpne høyfartspartier med store steiner og langsgående renner. Opphenget gir en supersmidig følelse med godt plantede hjul og real snert i frasparket. I klatringen er det lite duving å spore selv med demperen åpen og harde landinger er nesten en saga blott.

TESTING: Vi har gitt gass i flere uker på den nye Tracern. For det meste har det vært en positiv opplevelse. Foto: Ian S. Walton

Det er vanskelig å snakke om revolusjoner for tiden når sykler har blitt så fabelaktig bra og det er vanskelig å finne opp helt nytt krutt. Likevel har Intense klart å hente frem en endurosykkel som føles råere enn det meste vi har prøvd nedover og i grovt terreng, men som likevel er villig og kvikk når vi er lettere på foten og spretter oppover røyser og trinn.

Utifra modell-spekteret er det åpenbart at Intense ikke tilbyr noen reell budsjett-modell. Selv innstegsmodellen Foundation er en ordentlig dyr sykkel. Men den tilbyr også teknologi og løsninger fra øverste hylle rett ut av boksen. Alle Tracer-modellen er klare for både brutal og finslepen sykling rett fra butikk-gulvet. Det skal Intense ha ros for.

REKORDJAKT: Som du kan lese om i papirutgaven har vi satt nye Strava-rekorder på nye Tracer.