Det er relativt vanlig og høyst legitimt å diskutere hvor godt Shimano-komponenter egentlig fungerer. To ting er likevel hevet over enhver tvil:

  • Shimano har lenge hatt en enormt stor del av markedet for utstyr til terrengsykler.
  • Og Shimano er utrolig flinke til å innføre nye betegnelser på sykkeldeler, som ofte forkortes til mystiske bokstavkombinasjoner. Visste du for eksempel at du sannsynligvis har både SIS, STI, HG eller IG, SG-X, M-system bremser, Advanced Light Action og kanskje til og med et TPT, top-swing type-E krankgir på sykkelen din?

Artikkelen skal gjøre et forsøk på å børste støv av en del ting som har skjedd hos Shimano siden de siste 10-15 årene av forrige århundre, med fokus på de viktigste endringene som har skjedd hvert (omtrent) år.

Selvsagt kan jeg i artikkelen komme til å gi uttrykk for subjektive meninger. Helt sikkert er det også detaljer i utviklingen som jeg ikke har fått med meg, som jeg har misforstått, glemt, utelatt eller fordreid. Diskuter gjerne dette på Arena.

Prehistorisk tid

Ved tidenes morgen, for drøyt 20 år siden, var girsystemer av "friksjonstypen". Girene var da som nå fjærbelastet slik at de trakk mot minste tannhjul. Mostand i girhendelene holdt giret på plass ved større tannhjul.

Tannhjulene på frikransen var rette, slik at når kjedet ble dyttet til siden helt til det ikke traff tannhjulet lenger falt det ned eller ble dyttet opp på neste tannhjul.

Tidlige index-varianter

Shimanos PPS-system var det første index-systemet, dvs. gir med klikk. Klikkene var plassert i bakgiret. En helt stiv vaier i en heltrukket strømpe dyttet giret den ene veien og trakk giret den andre veien. Tannhjulene ble skråskåret (Shimano UG). Kjedet hektet seg derfor lettere på neste tannhjul.

1982 - Deore XT

I 1982 lanserte Shimano sin første terrengsykkelspesifikke komponentgruppe. Toppvelgere av friksjonstypen, tre krankdrev, UG kjede, cantileverbremser foran og U-brems bak var "top of the line" den gang.

1986 - Shimano Index System

På 80-tallet kom en ny variant klikkgir: SIS - Shimano Index System. Klikkene ble plassert i girhendelen på styret som fortsatt var av toppvelgertypen. UG-frikranser og kassetter ble brukt for å sikre presis giring på de seks tannhjulene bak. En ny XT gruppe ble lansert.

Fra frikrans til boss

Frimekanismen som griper når pedalene tråkkes fremover og slipper når hjulet triller, består av paler som griper inn i små hakk. Denne mekanismen var tidligere innebygd sammen med tannhjulene. Hele frikransen ble så skrudd på gjenger på navhuset. Et problem med dette er at hjullageret på høyre side må plasseres langt innenfor der akslingen ligger an mot rammens akselfeste. Belastningen på den delen av akslingen som "henger i løse luften" blir stor. Ved å gjør frimekanismen til en del av navet i steden, kan lageret flyttes helt ytterst i navet og risikoen for akslingsbrudd synker vesentlig. Veien var dermed åpen for å øke antallet tannhjul bak. Denne frimekanismen kalles boss. Tannhjulene som festes på bosset kalles kassett. På bosset er det hakk som spor på kassetten passer i.

På UG kassettene er tennene identiske rundt tannhjulet. Det spiller derfor ingen rolle hvordan tannhjulene roteres før de plasseres på bosset.

1989 - HG, STI og 21 gir

 

Helt på slutten av 80-tallet, lanserte Shimano to nyheter. HG-designet var en videreutvikling av UG. Tannhjulene på i frikransen eller kassetten ble slipt til med mønster slik at kjedet skulle kunne hekte seg på neste tannhjul før det hadde forlatt forrige tannhjul. HG-designet nødvediggjorde en endring av bosset også. HG-tannhjulene er ikke like hele veien rundt. Det er derfor avgjørende at de plasseres med riktig vridning i forhold til hverandre. Bosset fikk derfor et hakk som var bredere enn de andre.

STI betydde nye girspaker, såkalte Rapidfire. En spak flytter kjedet til større tannhjul, en annen flytter kjedet til mindre tannhjul.

Med HG, STI og Dual SIS (SIS både foran og bak...) hadde Shimano begynt på en vinnerformel. Det ble mulig å gire selv ved relativt stor belastning av pedalene. Index systemet fungerer meget bra med moderat vedlikeholdsbehov.

Mange sverget videre til toppvelgere, men av en eller annen grunn blir det stadig færre av dem. Sun-tour prøvde seg med egne "Rapidfire" hendler, men klarte aldri å levere et index-system som fungerte som Shimanos SIS. Campagnolo forsvant fra terrengsykkelmarkedet på 90-tallet.

Utstyrsgruppene fra Shimano med de nye fasilitetene var Deore XT (M 735), Deore DX (M 650), Deore LX (M 550) og Exage 500, 400 og 300 LX.

1992: XTR M900

I 1992 ble XT avløst som toppgruppe av XTR.

  • 24 gir. Det 8-delte bosset er bredere enn et syvdelt men ikke 1/7 bredere. Det er dermed ikke mulig å sette et tannhjul til på en syvdelt kassett, eller å bruke 8-delte girhendler sammen med 7-delte kassetter. Den åttedelte kassetten får "rotorfeste" av de fire største tannhjulene. Tannhjulene er imidlertid skrudd fast slik at de garantert skal komme til å løsne etter kort tid...
  • SG-X krankdrevene henter kjedet opp på større tannhjul
  • XTR bremsene var første generasjon av skikkelige "low-profile" bremser. Bremsearmene peker mer oppover slik at det er mulig å få til et rimelig kompromis mellom bremsekraft og bevegelse av bremseklossene. Bremsearmene foran blir lenger enn bremsearmene bak
  • Krankarmene fikk også "low profile" design. Det vil si at innfestingen av armene til kranklageret er flyttet innover slik at ankelen får bedre klaring og kranklageret kan gjøres kortere

1993 - Oppgradert LX M560

LX gruppen arvet mye design og funksjon fra XTR:

  • Slankere "low profile" cantileverarmer
  • Low-profile krankarmer
  • Nye, elegante STI-hendeler med rapidfire+ hendler

1994: Ny XT M737

Med oppgraderingen av LX-gruppen i 1993 fremsto XT som noe gammeldags. I 1994 ble derfor en helt ny XT-gruppe lansert med navnet M 737.

  • Parallax nav - større diameter på navhuset gir større stivhet med redusert godstykkelse
  • Low profile krankarmer
  • "Rotorfeste" av de fire største tannhjulene på kassetten, men med klinkede fester
  • Light-action gir, dvs. Spiralfjær i bakgiret.
  • Compactdrive

Compactdrive betyr mindre krankdrev og mindre tannhjul i kassetten. En reduksjon fra 48 til 44 tenner foran kombinert med en reduksjon av minste tannhjul bak fra 12 til 11 tenner gir samme totalutveksling. En tann mindre på minste tannhjul på kassetten gjør at bosset må endres. Inntil 1993 har gjengene ytterst på bosset vært beholdt slik at det skulle være mulig å sette på en UG-kassett. For å få på et mindre drev må gjengene fjernes og erstattes av en flens.

Andre nyheter:
  • DX forsvinner som utstyrsgruppe
  • Ny gruppe STX. STX Special Edition leveres i lekker brunfarge, promotert på plakater av Sir Paul McCartney...
  • Indikatorvindu på rapidfirehendlene på alle utstyrsgrupper. Dersom du har lyst til å vite hvilket gir du bruker, får du muligheten til å gå av sykkelen, finne frem et forstørrelsesglass og lese av girposisjonen direkte på girhendelen...

1995: IG

Interactive Glide er en videreutvikling av Hyperglide-designet. Tannhjulene profileres på begge sider slik at særlig nedover skift går lettere. Et komplett 7-delt Alivio girsystem fra 1995 eller senere girer helt utrolig pent. Det finnes ikke 8-delte IG kassetter fordi det ville bli for trangt mellom tannhjulene.

Krankdrevene blir imidlertid IG-spesifikke.

Andre nyheter:
  • LX kommer som 8-delt
  • Alivio lanseres som en ny billiggruppe, med IG girsystem
  • STX RC kommer som en oppgradert STX-gruppe, med blank finish
  • XTR blir lettere oppgradert og heter M 910. De største endringene er indikatorvindu på Rapidfirehendelene, utskiftbare bremsebelegg og parallax nav

1996: Ny XTR M950

XTR må oppgraderes for fortsatt å være toppgruppen til Shimano. Shimano gjør det grundig denne gangen:

  • V-bremser gir vesentlig større bremsekraft. "Parallel-push" mekanisme sørger for at klossene beveger seg i rett linje mot felgen.
  • Nytt, hult kranklager med 22mm cro.mo aksling. Sparer masse vekt (185 gram mot XT lagerets 242 gram (BB UN-72)), samtidig som ny innfesting av krankarmene øker kontaktfalten mellom lagerakselen og krankarmen.
  • Hollowtech krankarmer, er lette og sterke. Tannhjulene får fire armer, og de festes sammen før de skrus fast som en enhet på krankarmen (lignende system hadde Campagnolo på sin Record O.R. gruppe i 1995...)
  • De tre største tannhjulene på kassetten og akslingen i baknavet lages i titan.
  • Nytt krankgir - se egen sak
  • Justerbar stivhet av fjæren i bakgiret
  • Rapidfire SL. Kortere bevegelse av girspakene
  • 4-arms krankdrev

1997: Noen endringer her og der

  • Top swing krankkjedegir. Top swing-designet fra XTR arves av alle terrengsykkelgruppene
  • 4-arms krankdrev. Krankdrevene på XTR, XT og LX-gruppene festes til hverandre og skrus så på krankarmen som en enhet. Dette skal gi økt stivhet og redusert vekt
  • V-bremser kommer på LX og STX RC i tillegg til XTR og XT, men uten "parallel-push" mekanisme
  • STX RC komer som 8-delt (MC-38)
  • Nytt relativt lekkert design på Alivio-gruppen (MC-16)

1998: Litt av hvert

Rapid Rise

Rapid Rise blir en valgmulighet på XTR (RD M-951). Fjæren i bakgiret trekker motsatt vei av hva som er normalt, slik at giret trekker mot et større tannhjul og må dras av vaieren til et mindre tannhjul. Dette er utrolig forvirrende første gangen man skal prøve å justere et slikt gir. Det skifter pent oppover, men selv synes jeg det er viktigere å kunne skifte raskt til et lettere gir enn til et tyngre gir. På Rapid Rise må man trykke mange ganger med pekefingeren for å komme fra tyngste till letteste gir, mens det på et tradisjonelt gir er nok med to skyv med tommelen.

Andre nyheter:
  • Mulighet for "fjernkontroll" av rapidfire på barends på XTR-gruppen.
  • Downhill krankarm med ett drev i XTR-gruppen (FC M951-DH)
  • SPD pedal 636, med større "kropp"
  • DX gjenoppstår som BMX-gruppe. V-bremser og bremsehåndtak i rød farge (ellers identisk med LX (M600))

1999: Mega-9

Ni tannhjul bak har fått plass på et 8-delt boss. Det vil si at avstanden mellom tannhjulene er blitt mindre og at IG, med tannhjul som er profilert på begge sider er umulig. Mega-9 benytter derfor HG-designet. Kjedet er smalere for å få plass på kassetten. Krankdrevene må dermed også være Mega-9-spesifikke. Største tannhjul på kassetten øker fra 32 til 34 tenner. XTR, XT og LX får Mega-9.

Andre nyheter
  • Flight deck. Sykkelcomputer som integreres med girhendlene, slik at den viser hvilket gir som benyttes og beregner ut fra dette tråkkfrekvensen.
  • "Parallel-push" på LX V-bremsene
  • 24 gir og V-bremser på Alivio

2000: Skivebremser

XT får "4-sylindrede" hydrauliske skivebremser. I hver kaliper sitter det to par sylindre som presser klossene mot skiven.

Annet:
  • Deore utstyrsgruppe som får mange av de fine funksjonene fra dyrere grupper bl.a. 27 gir og Hollowtech krankarmer

2001: Shimano hjul

Shimano følger trenden fra Mavic, Rolf m.fl. og kommer med egne komplette hjul. Hjulene er bygget med "sidekryss" eikemønster og fås som skivebrems-spesifikke og for vanlig felgbrems. Hodet på eikene festes i siden på felgen på motsatt side av der eiken festes i navet. Dermed blir det mulig å bygge et stivt hjul med kun 16 eiker og moderat vekt. WH M959 Disc oppgis å veie 840 gram foran og 1040 gram bak hvilket er akseptabelt om enn ikke fryktelig lett. Er du opptatt av servicevennlighet og muligheten til å bytte eiker og rette opp hjulet midt i nordmarka bør du muligens likevel holde deg til et tradisjonelt bygget hjul...

Annet:
  • Hollowtech kranklager på XT, LX og Deore. Dette lageret (BB ES-70) ligner på XTR-lageret men de er ikke kompatible
  • Deore mekaniske skivebremser