Les om Gunn-Ritas VM-ritt her. 

Gunn-Rita er opptatt av detaljer i forberedelsene, men når det kommer til sykkelen er hun opptatt av funksjon og ikke jåleri. Sykkelen hennes er selvfølgelig fra øverste hylle, men her er det litte dilldall og personlige detaljer å spore. Gunn-Ritas sykkelen har verken unike farger, nasjonsdetaljer eller noe annet som skiller den fra en vanlig Team Merida-ramme. En ganske annen tilnærming enn f.eks Cannondale Factory-laget hadde til syklene til stjernene på deres lag. Der fikk alle spesiallakkerte sykler før VM-rittet, inkludert gull-vinner i U23-rittet, Anton Cooper.

Les om Coopers gull-ritt her: 

UJÅLETE: Gunn-Rita klarer seg med et klistremerke med fornavnet sitt på. Mange europeiske fans kaller henne likevel kun for Rita. 

Gunn-Rita er en av SRAMs frontfigurer og var en av stjernene som fikk nytt gull-farget drivverk før VM-rittet. Mekanikeren Marco Fröbe var ikke helt overbevist og ønsket egentlig ikke å bytte drivverket før rittet. Gunn-Rita opplevde også problemer med et kjede som falt av kassetten to ganger underveis i rittet.

Dette kostet krefter og litt konsentrasjon, og om det kostet en medalje til slutt er umulig å si.

GULL: SRAM ville gjøre stas på stjernene sine med gullkassetter og kjeder til VM. Gunn-Rita opplevde litt girproblemer underveis i rittet.  

Gunn-Rita sykler på en relativt standard Merida Big Nine Team-sykkel.

Sykkelen har selvfølgelig Meridas Big Nine karbonramme og en full SRAM XX1-gruppe og Rock Shox RS1-gaffel. Team Merida Multivan sykler med Fulcrum-hjul, men karbonhjulene Gunn-Rita bruker finnes ikke på Fulcrums nettside. Navene ser likevel ut til å være ganske standard Fulcrum.

 

HJUL: Gunn-Rita er ikke på SRAMs Guide-bremser ennå, men bruker standard XX. Baknavet er tydelig et Fulcrum-nav med karbonskall. 

For det tøffe VM-rittet valgte Gunn-Rita en 28-tenners krankklinge på den 175mm lange kranken.

LAVGIR: 28 tenner på krankdrevet på en 29er gir ganske så lett gir med 42 tenners kassett. Perfekt for den bratte løypa på 2000 meters høyde i Andorra. 

Som mange andre proffsyklister opplever Gunn-Rita det som viktig å få styret så lavt som mulig på 29er-sykkelen. Gunn-Rita har derfor ingen kopper over styrelageret og monterer styreframspringet helt nedpå ekspanderingsringen i lageret. En raus mengde fett holder likevel lageret smidig og fint.

SLAM THAT STEM: Gunn-Ritas mekaniker er ikke redd for å la styrelageret puste litt. 

Foran VM-rittet var både mann og trener Kenneth Flesjå og landslagets teknikkekspert Sondre Norland ute i løypene for å sjekke forholdene og ta siste avgjørelse på hvilke dekk Gunn-Rita burde bruke. Begge kom tilbake dønn enige.

BEAVER HEILT KLART: Sondre Norland var klinkende klar på dekkvalget før VM-rittet. Gunn-Rita lytter. 

– Det må bli Beaver, ja, helt klart. Sa de begge. Kenneth hadde syklet runden med Maxxis Ikon bak og Ardent Race foran, mens Sondre hadde vært rundt med Beaver foran og bak. Løypa var seig og glatt etter flere dager med rein, og inneholdt kun korte partier på fast underlag. Avgjørelsen viste seg raskt å være et godt trekk og Gunn-Rita passerte flere i de glatte utforkjøringene på første runden etter en litt seig start. Gullfavoritt nummer en Jolanda Neff sklei på sin side ut i flere svinger på første runden og tapte mange plasser og kanskje medaljesjansene på det.

GODT GREP: Gunn-Rita syklet seg oppover i feltet etter en litt seig start. Her passerer hun fjorårets VM-bronse-vinner, Leah Davidson på innern. 

Etter hva Terrengsykkels utsendte kunne se var Gunn-Rita alene om å velge såpass grove dekk. Men som vi så i U23-rittet dagen før, da Anton Cooper vant med relativt grove og Beaver-lignende Nobby Nic fra Schwalbe, var dekkvalget både viktig og riktig av Gunn-Ritas team.

 

GJØRMEDEKK: Maxxis Beaver er lette gjørmedekk med relativt myk gummi, perfekt i løypa i Andorra. 

Marco monterte Beaver-dekkene en drøy time før start med grønne latex-slanger.

– Sideveggene er ganske så tynne på disse dekkene og da synes vi det fungerer bedre med slanger enn slangeløst, forteller han.

– Jeg har ikke med dekk med forsterkning i siden og disse i Exception-versjon er uansett lettere.

ANTISKLI: Tape til å feste på girhendlene får du på IKEA.  

Av andre fikse detaljer på Gunn-Ritas sykkel er det lett å legge merke til Marcos fikse greptape på girspaken og på låseknappen til gaffelen.

OG PÅ LÅSEKNAPPEN: Greit å finne låseknappen med glatte hansker også. 

– Jeg bruker sånn tape som du kan kjøpe for å ha i trappa hjemme for å unngå og skli, sier han.

Gunn-Ritas Merida Big Nine

  • Gaffel: Rock Shox RS1
  • Stem: PRC Team OS 70mm
  • Styre: PRC Carbon 700mm
  • Holker: ESI
  • Girspaker: SRAM XX1
  • Bremser: SRAM XX 160/160mm skiver
  • Hjul: Fulcrum med karbon-felg
  • Dekk: Maxxis Beaver XCP 
  • Slanger: Latex
  • Pedaler: Shimano XTR
  • Krank: SRAM XX1 28 tenner/175mm
  • Kassett: SRAM XX1 gull
  • Kjede: SRAM 
  • Setepinne: PRC Karbon
  • Sete: Prologo Scratch C3 Pas Nack custom

 

REAL LENGDE: Gunn-Rita er blant de høyere jentene i proffsirkuset. Hun bruker 175mm lange krankarmer, og tross avtalen med SRAM, Shimano XTR pedaler, som hun kjøper selv. 

I FØRSTE REKKE: Gunn-Rita er ranket som nummer to i verden, men regjerende verdensmester Pendrel hadde startnummer 1. Førsterankede Jolanda Neff hadde nummer 2 i VM-rittet. 

TUNG DAG: Gunn-Rita fikk det tungt i VM-rittet. En matforgiftning to uker i forveien hadde kostet krefter.