Sjekk retrosyklene på årets Eurobike her: 

Focus Raven Max halvdemper

NY: Focus Raven Max er en av ny generasjon halvdempere med rammevekt under 900 gram og stor grad av komfort bygget inn. 

SLANK FIGUR: Koblingen mellom setestag, overrør og seteør har lav profil og gir en del fleks i setet. 

TIL BIRKEN: Focus har en egen Factory-serie med sykler der ingeniørene får leke seg litt. Denne versjonen av Raven Max er som skapt for den siste lørdagen i august. 

Tyske Focus har nullet ut hele linjen sin med terrengsykler de siste to årene. Deres helt nye Raven Max halvdemper er en av flere halvdempere som igjen viser vei, og at sykler uten bakdemper fortsatt er å regne med. Årets fjerdemann i rundbaneverdenscupen, Florian Vogel kom til Focus foran årets sesong, etter mange sesong i Nino Schurters skygge på Scott. Ny giv og ny sykkel har gitt ham en bedre sesong enn på lenge.
Nye Raven har en linjelekker ramme med rette rør og slange stag. Rammen har likeså innebygget støt- og vibrasjonsdemping ved at setestagene festes i overrøret og ikke i seterøret. Koblingen er gjemt under noen lag med karbon og ikke frikoblet slik på Treks nye Supercaliber, men skal likevel gi godt med fleks.
Rammevekten på 885 gram gjør Raven Max til en av markedets aller letteste rammer. Focus opplyser at den likevel kan utstyres med 120mm gaffel, senkepinne med innvendig vaierføring og ganske så breie dekk.

Yeti SB45c – Supereffektiv kortvandrings 29er

LYNRASK: SB45c har 29er-hjul og bransjens kanskje mest effektive oppheng. Med 130 mm vandring i front og 114 bak kan dette være en rå stiracer. 

UENDELIG: Switch Inifinty-opphenget ser ut som en svenneprøve i metallsløyd, men pokker som det fungerer. 

Da vi testet Yets SB5c i fjor høst ble vi umiddelbart forelsket. Ikke bare i den flotte rammen med den eksepsjonelle finishen, men også i det unike Switch-infinity-demperopphenget. Da sa vi at hvis Yeti kunne lage en lett, fulldemper med 29er-hjul med dette opphenget ville de sitte på en sykkel som fort kan vise seg å være raskere enn det meste annet.
Nå får vi viljen vår med nye Yeti Sb45c. En sykkel laget på samme lest som både SB5 og SB6 og med det helt spesielle opphenget. Et oppheng vi følte tråkket bedre enn noe vi har prøvd tidligere, og som virkelig bidro til at sykkelen skjøt fart på stiene.  114mm vandring bak og 130 eller 140mm foran gir en sykkel som skapt for norsk skogssykling. I følge Yeti er SB45c-rammen den stiveste de har laget, noen gang, samtidig som vekten er holdt under 2,5 kilo med demper.  Sykkelen har Boost-bakramme med 148mm akselbredde og er tilpasset tilsvarende 110mm boost foran. Rammepris kan fort havne på 30 000 med dagens ville valutakurser dessverre.

Se vår omtale av SB5c her: 

 

Magura Vyron – trådløs senkepinne

FJERNSTYRT: Magura Vyron bruker samme fjernkontroll som Magura bruker på demperne sine. Du kan velge om du vil ha knapper til alt på en konsoll, eller løse knapper. 
Vi har tidligere beskrevet senkepinne som en av de aller beste oppgraderingene du kan gjøre av en hvilken som helst terrengsykkel. En senkepinne gjør deg til en bedre terrengsyklist.
Dog er du avhengig av at den er fjernstyrt, enten med hydraulikk som på Rock Shox Reverb, eller med vaier som på de andre senkepinnene på markedet så langt, KS, Fox, Specialized, XFusion, Crank Brothers, Giant osv.
Nå kommer Magura med en tredje betjeningsløsning som kan vise seg å bli revolusjonerende. Med vaier og hydrauliske løsninger er du avhengig av hull i rammen for å gjøre slange- og vaierføringen ryddig slik at du unngår skraper på rammen og subbing mot bakdekk.
Maguras nye Vyron-pinne kommer med trådløs, elektronisk fjernkontroll som lar deg montere senkepinne og fjernkontroll uten at du trenger vaier eller slange mellom dem. Knappen på styret sender trådløst beskjed til pinnen og løsner mekanismen slik at du kan dytte setet ned med rumpa. Et nytt trykk på knappen gjør at setet spretter opp igjen.
Bryteren benytter seg av velprøvd ANT+ teknologi, og Magura har allerede benyttet dette for fjernstyring av låsing på dempere og dempergafler en god stund allerede.
Har du flere sykler kan du nå lett flytte setepinnen fra sykkel til sykkel, eller du kan ta den ut av sykkelen for transport i bil, i sykkelkoffert eller for å unngå tjuveri.
Setepinnen har 150mm trinnløs vandring og veier 595 gram inkludert fjernkontroll. Batteriet i oppsettet er standard 2032 i fjernkontrollen og ladbart NiMH i pinnen. Batteriet skal vare ca 400 utløsninger (sic), eller det Magura mener tilsvarer 2 måneders bruk. Pinnen er produsert i Tyskland.

 

Turner RFX karbon – tidenes mest etterlengtede

MM KARBON: Turnerfans vil sikkert deles i to leire, de som gleder seg over karbon, og de som ønsker Turners anerkjente alusveiser. RFX v.4.0 er her i all sin prakt uansett.  

BOKSTAVLEK: Bokstavene R, F, og X kan frembringe frysninger på ryggen på mang en stisyklingsentusiast. 

Få sykler har vært så etterlengtet blant fansen som Turners nye RFX. Det er noe med Dave Turners sykler som gjør eieren småreligiøse etter at de først har oppdaget dem. RFX har vært det amerikanske merkets versting-stisykkel siden 1999 og mange har ventet lenge på en moderne arvtager, gjerne i karbon. Nå er ventetiden over. RFX 4.0 er klar for markedet med en ramme i High Modulus karbon og slakk styrevinkel. Hjulene er selvfølgelig 27,5-tommer og dekk-klaringen skal som alltid på Turner være god. Demperopphenget fra Dave Weagle er genierklært mang en gang og kommer godt til sin rett på en sykkel av dette kaliberet.
Styrevinkelen kan justeres fra 65 grader og oppover i halvgrads trinn. Kjedestag på 438mm og et lavt krankhus 340mm over bakken lover bra. Noen vil sikkert krangle på pressfit-kranklager og hevde at Stack på 615 mm og reach på 432mm i Large ikke er langt nok, men mange vil nok også rope – Hold munn og ta penga mine!

 

Superkassett fra E-13

KJEMPEKASSETT: Riesenritzel vil den kanskje hete på tysk? Spennet er voldsomt, potensialet like så. 

Denne kassetten har vi allerede omtalt denne fra Eurobike. Les mer om den her: 
9-44-kassett øker virkelig utvekslingsutvalget på 1x10/11-oppsett. SRAMs ide om stor kassett og lite tannhjul på kranken blir tatt enda et hakk videre. Så klart blir avstanden mellom girene større, men muligheten for å både ha lett nok gir til de bratteste klatringene og tungt nok til de lange slake utforkjøringene er forlokkende. 
Oppsettet vil så klart kreve nøye tilmålt kjedelengde og effektiv kløtsj i bakgiret for at kjedet ikke skal bli for slakt på nier-klinga og/eller for stramt på 44-tannhjulet.