Hvilke sykler tester vi?

Hvem er best i test?

Dette er ståa: Du vil ha ny sykkel. Det skal være en terrengsykkel, og du vil ha den nå. Du har ti tusen kroner, du står inne i den lokale butikken, rett ved siden av deg står ekspeditøren - og mellom dere står sykkelen han mener at du bør ha.

Du kjenner ikke ekspeditøren, han kjenner ikke deg. Du har ikke syklet en eneste meter på sykkelen, det har sannsynligvis ikke han heller. Han forteller at den har justerbar returdemping, mekaniske skiver, dobbelbutted ramme og xt-gir bak.

Du skjønner, naturlig nok, ingen verdens ting av det han sier. Du vet bare at sykkelen ser lekker ut. Og at du akkurat nå er klar for å bla opp opp ti tusen, krysse fingra og håpe det beste.

Noen som kjenner seg igjen her? Det er ikke lett å velge riktig sykkel. Særlig når du nesten aldri får prøvd den der du skal bruke den først. Men også fordi en terrengsykkel er en svært sammensatt konstruksjon:

Dersom du plukker den fra hverandre, består en helt alminnelig terrengsykkel av rundt 30 forskjellige typer deler fra mange ulike produsenter. Mange av dem er mindre viktige, noen er svært viktige - og enkelte komponenter er helt avgjørende for hvordan sykkelen føles når du suser avgårde. Kunsten er å se hvilke detaljer du bør bry deg om, og hvilke du ikke trenger å bekymre deg over.

De færreste får anledning til å prøve mange ulike sykler side ved side ute i terrenget. Det er synd, fordi det skaper store aha-opplevelser. Alle som har vekslet mellom mange ulike sykler i løpet av noen timer i samme terreng, oppdager overraskende lett klare forskjeller på de ulike sykkelpersonlighetene: Én sykkel viser seg å være en kjapp og lettsvingt lekekompis for de trangeste småstiene. En annen kan være en stødig og langstrakt treningskamerat som skapt for harde tak langs grusveiene.

Forskjellene ligger gjemt i rammens mål og vinkler, i mange små detaljer som det er vrient å tyde inne på et blankpolert butikkgulv. Ute i terrenget røper de fleste seg fort.

Vi tok åtte 2003-modeller ut på stiene for en enkel personlighetstest, der forskjellene raskt kom til syne etter hvert som syklene gikk på rundgang. Vi vurderer syklene til rent terrengbruk, og vi leter først og fremst etter den som byr på mest moro til stisykling for ti tusen kroner.

Ti tusen kroner er mye penger, men det er her det begynner for deg som har tenkt å bruke mye tid på to hjul i skogen. Lenger ned i prisklassene finnes det flotte sykler for grusvei, trening og lett terrengbruk. Men vil du ha en relativt lett sykkel som tåler juling og trives i teknisk terreng, bør du forberede deg på å legge minst åtte-ni lapper på disken.

De fleste syklene vi har testet, ville faktisk kostet langt mer for bare noen få sesonger siden. Kombinasjonen av gode skivebremser, lette og sofistikerte aluminiumsrammer og dempegafler med justerbar kortere eller lengre fjæringsvandring har vært svært sjelden vare i denne prisklassen - og våre testere var overrasket over hvor mye sykkel du nå får for pengene i denne klassen.

Norske terrengsykkelkjøpere har alltid foretrukket utstyrspakker som favoriserer grusveier: Tynne dekk med minimalt mønster, smale styrer og dempegafler som med et håndgrep kan låses helt stive. Det er dette de fleste kundene spør etter, og fortsatt er det bare et fåtall av terrengsyklene som selges i Norge som får smake ordentlig sti - selv om det er nettopp slik bruk de er designet og bygget for.

I denne testen tar vi ikke primært hensyn til grusveisliterne, vi bedømmer syklene som terrengsykler og leter etter den som takler terrenget best.

Her er testsyklene

I år måtte vi gjennomføre testen allerede tidlig i februar, dermed dro vi til Sverige for å finne barmark og stier på Ramsvikslandet ved Sotekanalen. Området er et eneste stort lekeland av smal sti, svaberg, skogsholt og knauser - og ligger bare drøye tre timer fra Oslo.

Dette er altså ingen langtidstest for å se hvilke deler som tåler hva, det er først og fremst en personlighetstest for å se hvilke egenskaper de ulike syklene røper når de kommer ut i terrenget. Her er kandidatene, klikk på linkene for å lese testrapporten for hver enkelt sykkel:

Hvem er best i test?

Det er selvsagt aldri slik at én enkelt sykkel er best for alle. Folk har ulike behov, og flere av syklene i testen er svært gode kjøp. Likevel var flertallet av våre testere klare i sin dom når de ble bedt om å plukke ut sykkelen de helst ville tatt med hjem og brukt på sine egne favorittstier. Til mer rendyrket trenings- og konkurransebruk var det heller ikke vanskelig å lande på et førstevalg:

Stisykling i terrenget:

Grusvei og konkurranse:

Våre to førstevalg er helt uten tvil. Til stisykling scorer i tillegg Trek 6700 godt. Både Hard Rocx, Merida og K2 har også egenskaper som byr på mye moro i skogen, særlig dersom du ber butikken bytte ut semislicks og smale styrer til bredere og grovere utgaver. Til grusvei og konkurransebruk utmerker også Gary Fisher seg som en effektiv kandidat.

Her er testlaget på terrengsykkel.no: Sveinung Bjørkøy (26), Ole Blokhus (34), Øyvind Gjermshus (24), Truls Erik Johnsen (31), Christian Løverås (31), Trond Vidar Storhaug Olsen (27), Marius Sollie (29), Geir Anders Rybakken Ørslien (33) og Øyvind Aas (26)