Hva?

Craftworks FRM125

Testperiode:

2 måneder

Testforhold:

Trondheims ulumskheter

Pris:

16300,- for ramma

Vekt:

4.1kg med Manitou Swinger

Pris:

12.500,-

Importør:

Extremebikes AS

Web:

craftworkscycles.com

Craftworks Cycles er et relativt ukjent merke her i Norge. Det lille Australia-baserte selskapet distribuerer både rammer og komplette sykler i Europa, Asia og USA. På programmet for 2004/2005 har detre forskjellige rammer. En hardtail, en freeride-ramme, og en downhill-ramme. Frode Andersen fra Extremebikes utstyrte oss med en Craftworks FRM 125 til test.

Craftworks FRM125 er en ramme som kan appellere til flere. Den er bygd kraftig inn til ca 4.1kg inkludert demper. Ikke lett i stiverdenen, men ikke for tungt heller. Den beveger seg i sjiktet opp mot frikjøring, men mange oppdager at en robust ramme også kan klatre godt.

Rammen er bunnsolid. Det umiddelbare førsteinntrykket en kan få, er at det kanskje er noe overbygd, men utføringen er pen, likeså sveisene. Forsterkninger er plassert på steder hvor det trengs på en slik sykkel, f.eks ved styrerør og seterør. Rammen gir enten 5 eller 6 tommer vandring. Dette justeres ved å endre festepunktet for demperen. Vi valgte å kjøre testen i 5"-modus, da dette er mest aktuelt for stisykling.

FRM125 leveres i "HCS Green" og sølv. Den kommer i størrelsene 16" og 18".

Ut på tur, oppover:

Craftworks selv sier at dette er en freeride-ramme med relativt oppovervennlige kvaliteter, men som i hovedsak er laget for å sykles nedover med. FRM 125 er Horst-link-oppheng basert, og dette kombinert med en Manitou Swinger 4-way med SPV, minimerer gynging vesentlig. Man merker derimot at tyngdepunktet ligger litt langt bak på sykkelen, og at den rett og slett virker litt lite "villig". Et lett komponentvalg bør til om en har tenkt å bruke den 50/50 oppover/nedover, for at det skal fungere bra.

Ut på tur, nedover:

Det er når du står på toppen av bakken med sykkelen mellom beina, at du skjønner at det er her sykkelen kommer til sin rett. Det bunnsolide opphenget gjør at sykkelen sparker voldsomt fra når man aksellererer raskt, og svelger unna det som måtte komme av ujevnheter. Sykkelen ruller godt over skikkelig ujevnt underlag. I svinger henger sykkelen godt på, gir veldig god respons når man presser den inn i doseringer.

Testoppsettet hadde en gaffel som antakeligvis hadde litt for liten aksel-til-krone-høyde. Sykkelens front føltes derfor litt nervøs, en litt høyere gaffel hadde antakeligvis løst dette problemet. Gode eksempler på dette kan være Rock Shox Pike, Marzocchi Z1 Freeride o.l. Det som imidlertid er viktig er at man bør ha en form for redusering av vandring/lockout, da dette ville hjulpet for klatreegenskapene.

Konklusjon

Craftworks FRM125 er en morsom sykkel, spesielt nedover. Den er forholdsvis tung, men likevel utrolig stabil og leken. Likevel oppleves det at den faller litt mellom to stoler for oss stisyklister. Den har et solid og tråkkeffektivt bakhjulsoppheng, men er litt for tung til stisykling. På den andre siden, er den dog heller ikke en fullblods freeride-maskin, selv om det er dette den definitivt passer best til. Kjøper man denne rammen, har man mange muligheter, men etter å ha syklet på den i 2-3mnd, sitter man igjen med et inntrykk av at den fortjener en gaffel med 5-6" vandring, et middels tungt hjulsett og kanskje en to-delt krank. Da har man en sykkel for de som ofte velger å ta stien til fots oppover, men helst vil peise på nedover.

Vi tror at freerideinspirerte stisyklister vil føle seg godt hjemme på Craftworks FRM125. Den er ikke raskest i sporet, men duger mer enn godt nok såfremt du ikke har hastverk på stien. Når det peker nedover så kommer gliset på plass. Den er stabil, holder linja og er forutsigbar. Geometrien og kjørefølelsen inspirerer til å titte seg rundt etter kanter, skrenter og nedovermorro. At den tåler hissige nedkjøringer og "dropper" innenfor rimelighetens grenser er da selvsagt et ordentlig pluss.