GOD VANE: Cannondale har utviklingskontor inne på et bryggeri. Stisykling er en sunn vane. Øldrikking kan fort bli en uvane. Habit er her avbildet med en sitron-lettøl fra husbryggeriet Ganter. 

Cannondale liker å være unike. De liker sine egne løsninger og de er kjent for å ikke tenke i helt de samme banene som resten av bransjen. Nye Habit er likevel et sted mot normaliteten, men løst på typisk Cannondale-vis.

Det tradisjonsrike merket fra Connecticut i USA har i mange år tenkt på sykkelen som en enhet, mer enn sen samling deler fra her og der, og den tankegangen fortsetter på Habit.

Sammenlignet med andre Cannondale-sykler som Trigger og Jekyll har Habit et ganske tradisjonelt utseende.

NORMALT: Demperplassering under overrøret og standard bakdemper er nærmest en nyhet fra Cannondale. 

Les om Meridas nye karbon-stisykkel

 

Forenkling

Bakdemperen fra Rock Shox sitter montert under overrøret og styres av en superlett karbon-vippearm som vipper rundt spesielle ekspanderende lager-akslinger.

Habit kommer i både karbon og alu-versjoner, men selv i karbon er det mulig å finnen versjoner som kan passe litt tynnere lommebøker.

Rammen på karbonversjonen har Cannondales egne Ballistec-teknologi som sørger for å plassere slagtålige fibre der det trengs og mer sprø og stive High

 Modulus fibre der det er behov for slikt. Summen er en rammevekt på 1990 gram for en komplett ramme i medium, uten bakdemper.

Som på tidligere Cannondale-sykler baserer Habit seg på et singlepivots-oppheng med uleddet kjedestag, men med myke setestag som bidrar til å gjøre bakdemperen mer responsiv og mindre utsatt for bremsepåvirkning.

FLATT FESTE: Flat mount er allerede standard på racere med skivebremser, Cannondale-oppfinnelsen har blitt adoptert av Shimano og vil sikkert komme på flere terrengsykler i fremtiden. 

Rammen har Maxle-bakaksling og er kompatibel med dobbeltkrank og frontgir. Skivebremsfestet er av typen med såkalt flatmount, en standard utviklet av Cannondale for landeveissykler i utgangspunktet med en enkelhet som gjør at det fort kan bli en ny standard for terrengsykler også.

SPIDERRING: Cannondales egne husdeler fungerer motsatt av mange andres, de øker verdien og hever estetikken på sykkelen. Hollowgram SL-krank med Spiderring er så lekkert det blir. Lett også. 

Habit har plass til 180 mm skive bak.

Habit 1, som vi har prøvd kommer med Cannondales egne Hollowgram-krank med deres rålekre spider-ring-tannhjul med SRAMs tannprofil for sikker kjedeføring.

Rammen har intern vaierføring og er selvfølgelig tilpasset senkepinne med slangeføring gjennom rammen.

Kjedestagene er ganske så korte 429 mm, noe som er bra kort for en sykkel med frontgir-mulighet og 27,5-tommers hjul, men ikke kortest i bransjen. Dekk-klaringen er likevel god, og 2,4-dekk skal passe.  

Setevinkelen er på passe bratte 74 grader, noe som gir en god klatreposisjon, også med demperen aktiv. Styrevinkelen er på middels slakke 68 grader. Kombinert med gaffelens fremløp på 50 mm gir dette en trygg front for en sykkel med 120 mm vandring foran og bak. Lefty 2.0-gaffel er selvfølgelig på plass, men med ny tuning for at den skal sitte litt høyere i vandringen, selv om den settes opp ganske mykt.

Lefty-gaffelen overbeviser som vanlig med sin ekstreme stivhet og presisjon og sin unike evne til å være like aktiv under hard belastning både sideveis og i fartsretningen.

KARBON-LEFTY: Cannondales unike «Gaffel» vekker fortsatt oppsikt. Funksjonen er også oppsiktsvekkende bra. 

Cannondale lanserte sin helt nye F-SI halvdemper foran årets sesong. Les om den her:  

Vi fikk ikke veid Habit 1-sykkelen selv, men vekten skal ligge på rett over 11 kilo.

Da inkluderer det Cannondales nye, egne karbonhjul, Hollowgram-krank, Lefty-gaffel, Reverb-pinne, 74 cm karbonstyre og 60mm lang alu-stem.

Dekkene på Habit 1 er Schwalbes Rocket Ron 2,25 Snakeskin Pacestar bak, og Nobby Nic 2,25 Snakeskin Pacestar foran. For norske forhold vil nok mange ønske seg  mykere gummi og kanskje også noe bredere dekk, men dekkene er likevel på sin plass på en allsidig og kvikk stisykkel som Habit.

FLOTT: Karbonstyret på 740mm har en fin fasong. 

EGENPRODUKSJON: Cannondale gjør som flere andre produsenter og produserer nå sine egne hjul. CZero-hjulene på Habit 1 veier 1600 gram og har 23mm innvendig felgbredde. 

Mange modeller

Habit 1- som prøvekjørt her kommer på 64 400 kroner, en ikke så alt for liten formue egentlig. At utstyret som sitter på derfor er helt etter ønskelista er på sin plass.
Skal vi pirke på noe så er det de litt smale og harde dekkene. Noe mer sti-rettet hadde nok passet bedre i Norge, i hvert fall når Habit skal være en hver dag, hver sti-type sykkel.

Både krank og gaffel drar prisen opp sammenlignet med toppmodeller fra andre merker. Det andre standardutstyret er fra øverste hylle og tilpasset sykkelens bruksområde.

Habit kommer i hele åtte forskjellige modeller med fra Habit 6 til 17 100 til Habit Black Inc til vanvittige 101 400 kroner.

Man kan lett se for seg at Habit skal erstatte Cannondales Trigger som vi har testet i siste utgave av Terrengsykkel. Men Trigger fortsetter også i 2016.

Habit har kortere vandring enn Trigger og har heller ikke den avanserte Dyad-bakdemperen som står på Trigger og Jekyll. Heldigvis vil nok mange si, inkludert oss. Habit kommer med en standard Rock Shox Monarch Debonair XX-bakdemper med hydraulisk styremontert lås.

Vandringsmengden på 120 mm foran og bak og hjul i 27,5-tommers størrelser plasserer Habit midt i kategorien vi pleier å kalle sporty stisykler.

Produkt-sjef for terrengsykler i Cannondale, Peter Valance sier at målet med Habit har vært å lage en allsidig stisykkel med en stamtavle av rittsykler, men med egenskaper som gjør den til en leken sykkel for utflukter på sti.
Videre har Cannondale gått for et enkelt oppheng, snarere enn flere ledd.

RUTINERT: Peter Valance jobbet tidligere for Rocky Mountain, produktsjefen for terrengsykler hos Cannondale har vært en del av Kanadisk terrengsykling siden begynnelsen. De siste to årene har den høyreiste mannen fra BC frontet Cannondale. 

- Mange produsenter velger bakhjulsoppheng av estetiske hensyn, sier Valance og påpeker at Cannondales enkle oppheng er velprøvd, funksjonellt og pålitelig.

Karbon-vippen som henger fra overrøret og kobler bakdemperen med setestagene har kostet mye tid og utvikling, men resultatet sparer over 70 gram i forhold til aluminiumsvippen på de rimeligere Habit-syklene. Det er i tillegg bygget inn en god del fleks i setestagene, slik at et ledd her er overflødig. Dette gjør rammen stivere, lettere og mindre utsatt for slitasje. 

Geometrien på Habit er endret noe i forhold til tidligere års Cannondale sykler og alle størrelser kommer med 60mm styrefremspring.

SE: Special Edition er en litt røffere versjon av Habit med 130mm gaffel. 

Les test av miniverktøy her:

I terrenget

Ut på tur direkte fra Cannondales kontorer inne på bryggeriet Ganters sitt område i Freiburg tar det kort tid å erkenne at Habit er lettsyklet og spenstig. Sykkelen har hydraulisk låseknapp som låser både Lefty-gaffel og bakdemper med et trykk på knappen. På det korte asfaltstrekket på vei til en av Freiburgs mange terrengsykkelrunder funker dette fint. Bakdemperen er ikke 100 prosent låst, men ganske nære. Gaffelen er dønn låst, så det kjennes ut som noe er løst når du treffer et hull i veien. Det eneste som er løst er plombene i tennene dine i så fall. Lefty er fryktelig stiv i låst stilling.

Oppover grusveiene drister vi oss til å skru av låsen. Vi liker egentlig ikke slike dobbeltlåser da vi som oftest i klatringer liker å ha gaffelen myk og åpen, mens hekken  strammere og stivere. Dette skaper ofte en bedre stilling over sykkelen og mindre muligheter for stuking med forhjulet i små hindringer.

Med åpne dempere forholder Habit seg veldig balansert. Du havner ikke bakpå, selv på bratte grusveier og tråkket forblir effektivt og lite preget av husking.

Lefty-gaffelen holder seg godt oppe, også ved stående klatring, men synker likevel passe sammen når tekniske kneiker skal forseres. I grusveiklatringene er det veldig lett å finne en god rytme å gi gass. Pace star-dekk og vekt på rett over 11 kilo gir klare følelser av å sitte på en villig rittsykkel.

LEKEN: Allerede i løpet av den første halvtimen på tur føles Habit som en gammel kjenning. 

Når terrenget flater ut og farten går opp er Habit i sitt ess. Den er aller best på småtekniske flater der du kan tråkke på. I traverser og i svinger med røtter tett i tett blir vi igjen påminnet hvor presis Lefty-gaffelen er. Gaffelen er like aktiv selv med tette slag mot forhjulet, mens vi lener oss over i svingen. 2016-versjonen har en ny tune som gjør den kvikkere i returen og gjør at den sitter noe høyere i vandringen.

De relativt korte kjedestagene, det korte styreframspringet og den lette fronten, takket være Leftygaffelen, gjør sykkelen leken og lett å få opp på bakhjulet. Bunny-hop over stokker og sideveis over dype renner krever ingen tilvenning, eller unødvendig bruk av kalorier. En kjapp vektforskyving bakover og et napp i karbonstyret er nok.

Sykkelen føles vesentlig smidigere enn forløperen Trigger, som vi tidligere har oppfattet som i overkant stram og skarp.

NY GUMMI: På tidligere Lefty-gafler har det vært et problem at ramme-beskytteren løsner. Nå er den tredd rundt Lefty-røret, snarere enn å være limt på. 

 

Når utforkjøringene går fra jevne og friserte til steinete og grove kommer sykkelen litt mer til kort. Først og fremst er det dekkene som begrenser mulighetene og godfølelsen. Noen noe breiere dekk med mykere og treigere gummi vil gjort underverker for trygghetsfølelsen. Bakdemperopphenget føles presist og smidig, men den ganske bratte progressiviteten som er bygget inn i systemet gjør at vi selv med 30 prosent utgangssig ikke bunner demperen under hard belastning. En punktering poengterer at dekkene har nådd sin begrensning.

Karbon-hjulene som Cannondale har laget sammen med Formula veier 1600 gram for paret og virker både stive og solide. De har felger som lett fungerer uten slanger, men har ikke krokløse felgkanter. Vår testsykkel var satt opp med slanger, dessverre.

LÅS: Både bakdemper og gaffel låses med en knapp på styret. 

Vi synes det er synd at Cannondale ikke har planer om å lansere Habit med 29er-hjul, da vi føler det virkelig ville gjort den til en enda bedre kvikk stisykkel.

Peter Valance sier at de nå ønsker å fokusere.
– Vi må komme oss litt bort fra det at vi må lansere hver sykkel i alle hjulstørreler. Vi må fokusere på litt færre modeller, sier han. Det er likevel ingen hemmelighet at Habits svarte får-bror er rett rundt hjørnet. Bad Habit for 27,5+-hjul og dekk, noe som tilsier plass til 27,5x3 tommers dekk, og også plass til 29er-hjul hvis det ønskes.

 

Les om Scotts satsing på 27,5+ her.

 

Habit har likevel stort potensial til en alt-mulig-sykkel for deg som sykler i småkupert terreng og kanskje har ambisjoner i tekniske ritt. Et par litt kraftigere dekk vil

VIPP: Cannondale har bygget inn et ledd i selve girøret. Dette vipper ut av veien når du skal ta ut hjulet ved en punktering. Smart!gjøre underverker for utforegenskapene, som allerede er trygge og lekne.

Vi gleder oss til å få testet Habit mer grundig ved en senere anledning.

 Se alle videoene i serien Rittklar