Brooklyn Machine Works

Brooklyn Machine Works (BMW) er et lite tre-mannsfirma som holder tili selveste Brooklyn i New York (derav navnet). De to gutta Chris ogJoe begynte å lage sine egne pedaler og felgbremser, fordi de var leiav standardkomponter som ofte gikk i stykker. Kompenentene fra BMW var solide og tålte juling, og etter hvert spredte ryktet seg om de bunnsolide, flotte komponetene. Deretter gikk det fra hobby til bedrift: BMW bleetablert.

Etterhvert begynte også gutta å lage sine egne rammer tilBMX og MTB, noe som også viste seg å gå meget bra. I 1997 dro de tilInterbike i Las Vegas med sin første fulldempede 26" sykkel. Dettevar en sykkel på 30kg med 9" vandring og tidenes første 3" dekk. Endoning som definitivt vakte oppsikt!

Etter dette ble det mereksperimentering, og mange nye prosjekter ble tryllet frem i de trangelokalene i Brooklyn, New York. BMW har siden laget mange forskjeligemodeller i meget små serier, én og én. Her snakker vi sykler med sjel,fullt ut!

NYC

At dette er noe annerledes, råder det vel liten tvil om. Men hvaer det som gjør at Brooklyn Machine Works (BMW) skiller seg sånn utfra den store massen av flotte DH-sykler som vi får servert år etterår? For det første så har disse syklene sitt opphav i den travle,tettpakkede metropolen New York. At doninger som disse blir tilmindt blant kaffebarer, turister og jet-setere er ganske spesielt iseg selv, men slik er det. I Powers Street 16, midt i Brooklyn, liggerdet et trangt lite verksted, fullt av rustne stålrør, raretohjulsproskjekter og to innovative entusiaster. Disse gutta er ikkeredde for å gå nye veier for å skape sine produkter, og akkurat det harde nå gjort i en årrekke. For det mottar de annerkjennelse verdenover.

4130

Hva så, en sykkel fra en storby er da vel ikke så spesielt? Ok,kanskje ikke, men det spesielle strekker seg litt videre. BMWs syklerer konstruert i godt, gammeldags 4130-stål, noe som gjør den noe tung,tenker vel mange. Men tenk på det: Dette gjør den også meget solid, oggjør at den kan ta imot mye juling - lenge, lenge. Stål er ikke likeutsatt for materialtretthet som aluminium er. Dessuten er stål etmateriale som er lett å arbeide med, noe som ikke er så dumtom man skulle trenge å reparere noe i fremtiden. Dette er absoluttikke sykkelen for en svak liten pingle, men den kan så absolutt brukestil racing for en som klarer å utnytte dens potensiale (kan Sverre ogTerje det? red. anm.).

Drivverk

Okey den er også solid, hva så? Mange spør seg nok, to kjeder ogen masse drev, det er da vel bare ekstra vekt å drasse på? Men nei da,det ligger noe bak. Hele teorien med to kjeder ligger i å forhindrepedalpåvirket gynging ved tråkking. Drivkjedet går nemelig gjennomselve svingpunktet på bakrammen, noe som gir konstant kjedelengde tilenhver tid. Dette gjør sykklen meget effektiv i tråkket, og medtilnærmet null gynging, selv ved harde spurter. Denne sykkelen er mereffektiv enn de fleste av dagens sti-/freeride-sykler medpedalplattform-demping. Racelinken har ikke pedalplattform-demping.

Demping

Dempingen bak er kontrollert av den litt sjeldnere Avalanche DHS-demperen, som bygger på MX-teknologi og -deler. Denne har justerbarretur og kompresjonsdemping. Demperen bygges spesielt til hver enkelt kjøper,alt etter stil, vekt og ønske om dempekarakteristikk. Bakbremsen erfestet til ett flytende ioppheng som gjør at dempingen kan arbeide100% upåvirket av bremsen. Ellers kan det nevnes at drivverket er byggetrundt en bombesikker BMX-krank fra Profile racing.

Funker det?

Vel, det skrytes opp, ned, frem og tilbake i mente av hvor bradenne sykkelen kjører, i de fleste sykkelblader og på internettforumverden over. Men siden det fremdeles ligger godt med snø i de flestenorske fjellsider, har ikke vi fått testkjørt disse maskinene i sittrette element. Et par flotte "urban-assault"-turer har det blitt, og vikan si at dette ser ut til å bli en meget fin sykkelsesong!!!

Bildegalleri

Se en hel haug med bilder her.

Takk

Vil gjerne takke til noe få som har bidratt:

  • Robert (Mr. Marzocchi hos Sportpartner i Bergen)
  • Sykkeldelisk (mye fint verktøy)
  • Kirk Meyer (Utrolig flink med hjul)
  • Magne (flott lakkering)