Vi har akkurat fått tak i en superlett 11-32 aluminiumskassett fra Interloc Racing. Kassetten er ment som et rent racingprodukt, og kommer uten garanti. Den er frest i ett stykke 7075-aluminium, med unntak av de to minste tannhjulene som er i stål. For å øke slitestyrken til kassetten er den hardeloksert. Forvent allikevel ikke all verdens levetid. Interloc sier selv at:

"We recommend this only for racing, when you absolutely need the grams shaved. Not for training, not to show off to your friends. If so, we'd rather you drop the $289 off to the IMBA instead of us." I vårt tilfelle blir det NOTS.

Vekten på kassetten er oppgitt til 135g, men vår veide 154g uten låseringen. Årsaken til dette er at kassetten har blitt litt forsterket siden den først kom på markedet. Men 154g er allikevel 86g mindre enn XTR i samme størrelse, og det er ikke galt!

Det som er galt, er prisen. $289.95 er mye penger for en kassett. Faktisk like mye som man må betale for XTR her i landet. Men har man allerede dedikerte racing-hjul som kun brukes til ritt, kan en slik kassett gi det lille ekstra av vektbesparelse og ego-boost som skal til for å klatre på resultatlista.

Vi kommer til å montere kassetten på stisykkelen rett etter nyttår, og skal kjøre den til den er utslitt. Vi kommer selvsagt tilbake med rapport, samt bilder av massakren.