I Terrengsykkel 61 som er i salg akkurat nå har vi forresten testet XTR 1x11 mot XTR Di2 2x11 og SRAM XX1. Les testen i bladet. 

Det er først og fremst det at også SLX nå blir 11-delt som er den store nyheten. Og ikke bare 11-delt, men du kan velge mellom 1x11 og 2x11. Du kan også velge et oppsett med tredelt krank og tidelt kasset.

Både krank, gir og kassett er helt nye. Kranklageret har også fått bedre forsegling mot sand og gørr.

SRAM har allerede lansert sine 12-delte Eagle-grupper. Les om dem her: 

Shimano har alltid vært ekstremt opptatt av effektivitet under giring. Nå kommer topp-teknologien til SLX i form av Shimanos nye Dynamic Chain Engagement-teknologi. Dette betyr at hvert krankdrev og kjedets grep rundt dette er tilpasset det momentet tråkket har på drivverket når kjedet ligger på dette tannhjulet. Dette skal i følge SHimano ha positiv innvirkning både på tannhjulets evne til å holde kjedet på plass, hvor stiv og direkte kraftoverføringen blir og hvor effektivt gir-skiftene vil foregå.

DOBBEL-KRANK: Dynamic Chain Engagement mener Shimano skal bety bedre kjedehold, bedre giring og bedre kraftoverføring. 

 

Enkel, dobbel og trippel

SLX i 2x11-versjon vil komme med tre forskjellige krankdrev-par.
34-24 tenner, 36-26 tenner og 38-28 tenner, der det største paret nok kan få det til å rykke litt ekstra i kjøpefingern for rittglade nordmenn. Med 11-delt kasset og 38-28 på kranken bør du ha de fleste girene du trenger til både bratte klatringer og raske flater og utforkjøringer.

Den enkel kranken vil komme med enten 30, 32 eller 34 tenner på tannhjulet. Kombinert med 11-42 i kassetten vil ikke dette gi noe særlig toppgir til grusbanking. Til slikt tror, og mener Shimano at du vil ha to-delt krank. 

SINGLE? Foretrekker du å sykle med 1x11 får du nå krank til slikt på SLX-nivå. 

Shimano tilbyr også to 11-delte kassetter på SLX-nivå. Den letteste, 11-40-kassetten vil veie 467 gram og ha en nytutviklet Dynasys11-profil på tannhjulene for smidige girskift. Også en 11-42-kassett, blir tilgjengelig for den nye SLX-gruppa. 11-46-kassetten vi omtalte tidligere i våres vil også passe den nye SLX-gruppa.
Det har vist seg at det også er fullt mulig å kombinere Shimanos bakgir med SRAMs 11-delte 10-42-kassetter, hvis man har Xd-boss og ønsker seg større girspredning. 

KASSETT: 11-40-kassetten på SLX-nivå skal veie 467 gram. 

Stram kløtsj

Det helt nye bakgiret får selvfølgelig glede av finesser vi har lært oss å sette pris på hos Shimanos supergrupper XT og XTR. Nye SLX får kløtsj med av/på-bryter- såkalt Shadow RD+-teknologi og vil komme i medium-arm til 2x11.

MED KLØTSJ: SLX-bakgiret for lik kløtsj som XT og XTR

Shimano har også økt momentet i giring for frontgirene i SLX-gruppen. Dette skal gi mer konsise og presise girskift på kranken. Et sted Shimano allerede har vært ledende.

Frontgirene kommer med alle relevante fester og side swing, top swing eller bottom-swing

TIL DIRECT MOUNT: SLX-frontgirene kommer til alle fester og i tilpasset de fleste rammer. 

Girspakene henter som før inspirasjon av teknologi fra storebrødrene XT og XTR. Shimanos mekaniske girspaker, Rapid Fire Plus lar deg skifte tre gir om gangen oppover kassetten, mens du kan gire nedover kassetten med enten pekefingeren eller tommelen.

36 inngrepspunkter

 

BAKNAV: Med 36 inngrepspunkter i bosset blir det lite dødgang i tråkket. 

Også nye nav er med i den nye SLX 7000/7010-serien. Bedre forseglede kulelagere er også her på plass og baknavet kommer med et nytt boss med 36 inngrepspunkter.

Fornavene vil veie 189 gram for HB-M7000 og 146 gram for HB-M7010.

Baknavet veier inn på 384 gram (FH- M7000) og 357gram (FH-M7010).

Både for- og baknav er tilgjengelig i både vanlig og Boost-standard.

 

Drivverk-varianter SLX M7000/7010

2x11: 34-24T, 36-26T, 38-28T 
 Kassett: 11-40T

1x11: 30T, 32, 34T 

 Kassett:11-40T, 11-42T


3x10 : 40-30-22T 
 Kassett: 11-32T, 11-34T, 11-36T

De nye SLX-delene skal bli tilgjengelige i butikker rundt månedsskiftet juni/juli.

HELE GRUPPA: Også nye bremser er inkludert i nye SLX 7000/7010.