Les også: Nye Ibis RipmoRocky Mountain har i løpet av kort tid gitt flere av syklene sine en real ansiktsløftning. Både endurosykkelen Slayer, og stisyklene Altitude og Instinct har fått nye rammer, oppdatert gemoetri og fjærrate. Mens de nevnte syklene plasserer seg i kategorien enduro- og grove stisykler, lanserer nå det kanadiske merket en mer moderat variant i den nye Thunderbolt. I likhet med stisykkelen Instinct som ble lansert i fjor, kommer også Thunderbolt i to versjoner, og dette er det det du må vite: Carbon:- Hjulstørrelse: 27,5- Vandring foran/bak: 130/130 millimeterKombinasjonen av denne hjulstørrelsen gjør at den nok vil plassere seg i kategorien sporty stisykkel, i selskap med blant annet Santa Cruz 5010. Rocky Mountain selv kaller det en XC-Trail-sykkel, noe vi kan tolke i retning av at den er tiltenkt allsidig og rask stisykling. Carbon BC Edition:- Hjulstørrelse: 27,5- Vandring foran/bak: 140/140 millimeterI likhet med BC-variantene av andre sykler fra Rocky Mountain, får også denne BC-utgaven bredere styre, feitere dekk, mer holdbare hjul og dempere. Geometrien er også noe mer tilpasset grovere stisykling. Aluminiumsversjonen av Thunderbolt videreføres altså, men dette er noen av de viktigere oppdateringene på den nye karbonmodellen, hvor både framramme og bakramme er i karbon:  - Ny fjærrateDet nye demperopphenget skal angivelig gi et mer effektivt tråkk, og har bedre støtte i mellomregisteret av dempingen. - Oppdatert geometrijusteringRide-9-systemet som vi blant annet har sett på syklene Slayer og Instinct har også på Thunderbolt fått en ny utforming som ligger bedre innpakket under overrøret på sykkelen. - Oppdatert geometriJada, du gjettet riktig. Også Thunderbolt blir lengre, lavere og slakere, i tråd med andre moderne stisykler. Kjedestagene har også blitt noe lengre, i sammenheng med noe brattere seterør, for å beholde gode tråkkegenskaper. Rammen har også lavere overrørshøyde, for bedre håndtering.Geometri Carbon: Geometri Carbon BC:  - Klar for framtidaThunderbolt er designet slik at du kan bruke både Di2-drivverk, Fox Live og heve-/senkepinne samtidig, uten krøll i vaierføringen. Og uten at det er spesielt futuristisk, har også rammen plass til flaskeholder og flaske, uavhengig av hvilken bakdemper du måtte ønske å bruke. - VektKomplett rammesett i størrelse medium er oppgitt å veie 2,56 kilo.Totalvekten for modellene er oppgitt som følger:Thunderbolt C90: 12,57 kiloThunderbolt C70: 11,80 kiloThunderbolt C50: 12,26 kiloThunderbolt C30: 12,45 kilo- Modeller og priserCarbon 90 BC - 53000 kroner Carbon 70 - 49000 kroner Carbon 50 - 40000 kroner Carbon 30 - 32000 kroner Alloy 50 - 29000 kroner Alloy 30 - 24000 kroner Alloy 10 - 19000 kroner Nye Thunderbolt vil være leveringsklar i Norge fra slutten av april 2018. Les også: Dette må du vite om nye Santa Cruz Blur